dometic DM2852 lek

Hallo koeltechniekers onder jullie,
Onze camper koelkast (7 jaar) werkt op elektriciteit als op gas niet meer. Bij het opstarten (op beide mogelijkheden) valt alles na enige tijd uit omdat de temperatuur in de brander schacht (door klein thermostaatje) te hoog komt. Na een test (overbrugging elektronica) heb ik een lichte ammoniakgeur vastgesteld: dus een lek.
Bij demontage ontdekte ik inderdaad een klein spoor van het gele spul (ammoniak).
Ik vermoed dat alle gassen (en druk) verdwenen zijn en de koelkast hierdoor zijn werking niet kan uitvoeren. De koelkast werd destijds ingevoerd uit USA maar is nog als nieuw. Zonde dus op het naar het containerpark af te voeren. Een Europees model heeft andere afmetingen en een nieuw vanuit USA te kostelijk.
Welke koeltechnieker is bereid deze nodige reparatie uit te voeren tegen eerlijke vergoeding? Grtjes

Dat wordt een lastige aangezien die dingen met ammoniak en water gevuld zijn... dus geen normaal koelgas..

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Hey chefke, Thx's om te reageren.
Misschien is het een lastige maar ergens hoop ik een eerlijke & handoige, witte raaf onder jullie te vinden die deze uitdaging aankan. Diegene die mijn probleem oplost zal beloont worden!
Men zegge het voort.....

Helaas pindakaas! Mogen en worden niet meer gevuld. Trouwens, je wil er ook niet mee werken... Gauw afstorten en nieuwe halen... Is te vochtig opgeslagen geweest

Vochtig opgeslagen?? foto in bijlage goed bekeken...heeft 7 jaar continue gewerkt in droge omstandigheden.
Aan de forumleden vraag ik langs deze weg of deze adsorptie koelkast met een ander gas/vloeistof kan gevuld worden? THXs

zo'n ding op ammoniak is idd einde verhaal als ie ermee kapt. dat spul is rommel en mag niet meer gevuld worden. moet je perse een afwijkende maat hebben ( ik vermoed ivm camper die ook van amerikaande afkomst is ) dan bouw er een stel peltiers in die op 12V werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dan bouw er een stel peltiers in die op 12V werken..

Dat is echt een waardeloos advies, peltiers halen nog niet een fractie van het koelvermogen tov een absorbsie koelkast bij gelijk opgenomen vermogen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Absorbtie wordt nog veel gebruikt, vooral in de kampeerwereld, maar ook bij hotels.
Vooral omdat ze stil zijn.

Voor een camper kun je ook prima oplossingen met compressor kopen. Kost wel een stuk meer. Maar die koelen wel een stuk efficienter en je hebt geen gas nodig.

Peltiers is leuk, net als zo'n koelbox met zo'n ding erin, als je voldoende hebt aan een paar graden koeling (max als je geluk hebt) en een 'onbeperkte' hoeveelheid stroom hebt. Voor vrij staan geen optie. Dan is het of absorbtie op gas, of een compressorbox op 12V.

Maten zijn wel een dingetje als je gebonden zit aan niet-europese maten. Dan past een normale niet echt. Als je geluk hebt kun je wat ombouwen en passend maken.

Alternatief is je huidige koelkast ombouwen naar compressor. De oude zooi eruit halen en er een losse verdamper in monteren. Dan houd je de huidige koelkast kwa maten en uiterlijk, maar wel de voordelen van een compressorkoelbox.

Nadelen zijn er wel
- Kost wat moeite
- Meer geluid (een compressor hoor je iets)
- Elektra moet geschikt zijn: In veel kant en klare campers ligt dunne bekabeling. Prima voor absorbtie, maar niet voor de opstartstroom van een compressor.

Zowel Isotherm als Vitrifrigo hebben complete sets: Verdamper, compressor en condensor.

https://webshop.aquaservice.nl/isotherm-koel-units
https://www.auerhaan-lelystad.nl/bestanden/artikelen/3/39_Vi...576503681=

Tip: Informeer eens bij de betere boten/onderdelenboer. In de camperwereld gaan dat soort dingen 'over de kop' terwijl het in de boot-hoek heel gebruikelijk is om zelf een koelkast/box te bouwen/inbouwen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op 4 juni 2020 21:13:37 (51%)]

Op 4 juni 2020 20:30:51 schreef Roland van Leusden:
[...]

Dat is echt een waardeloos advies, peltiers halen nog niet een fractie van het koelvermogen tov een absorbsie koelkast bij gelijk opgenomen vermogen.

dat is het "los het zelf op, low budget" advies. het beste is een nieuwe kopen. evengoed was het rendement van zo'n ding ook niet best, beter een compressor model halen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Reeds bedankt voor de reacties - ik zal mij opnieuw verdiepen wat de mogelijkheden zijn. Toch spijtig dat dergelijk koelkast die optimale diensten heeft bewezen wegens een klein lek definitief buiten gebruik is. :(
grtjes

1 klein lekje zijn er vaak nog meer en meestal rond verwarmings element...