Paaardenbloemwortels doodkoken

Op 4 juni 2020 20:03:07 schreef ohm pi:
[...][...]Denk niet dat Gerard* een konijn is.

Ik ga het hier niet over mijn romantische leven hebben....

Niet als daar accuzuur en paardenbloemen aan te pas komen...!

--
Oh, dit is dat professionele ding dat ik bedoelde:
http://ramm.nl/ramm-machines/rootwave/rootwave/
(Voorbeeld; er zijn ook andere, waaronder véél grotere machines!)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Op 5 juni 2020 07:51:02 schreef -chefke-:
Grote magnetron op een karretje zetten ;) doen ze in kassen ook om de grond te ontsmetten.

https://edepot.wur.nl/287611

Heb je meteen een grote vierkante "dode" plek rondom je paardebloem, of dat nou gewenst is :)
En matig effectief volgens dit lijstje.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Geinspireedr door FET:

Misschien kun je een behangafstomer zo ombouwen dat je de stoom met een pijpje met gaatjes (uiteinde dichtmaken!) langs de wortel injecteert. Dat is dus een mini uitvoering van FET zijn apparaat.

@Hubie:
Polygonum Japonicum heb ik middels een paar jaar wieden volledig uit de tuin gekregen, evenals akkerwinde. Beiden ooit door vroegere buren aangeplant :(

Een andere, iets minder milieuvriendelijke, maar zéér effectieve methode is het injecteren van de wortelrozetten van ongewenste planten met een miniem druppeltje geconcentreerd glyfosaat. Even met een spijker of ander puntig voorwerp inprikken en dan een met glyfosaat bevochtigd luciferhoutje in het gaatje, of een miniem drupje met een klein injectiespuitje ("Mantoux spuitje" doseert het gemakkelijkst).
Werkt ook bij bamboe....

@buckfast_beekeeper:
Bijen en andere bestuivende insecten hebben er op deze manier geen last van

Maar wees toch voorzichtig!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
vergeten

Golden Member

Op 5 juni 2020 13:02:39 schreef Tidak Ada:
glyfosaat bevochtigd luciferhoutje in het gaatje, of en miniem drupje met een klein injectiespuitje ("Mantoux spuitje" doseert het gemakkelijkst).
Werkt ook bij bamboe....

Maar wees voorzichtig!

Glyfosaat, dat zit toch ook in het "verbannen" roundup.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Is niet volledig verbannen en zie edit van mijn vorige post.

Je kunt nog steeds verdunde oplossingen krijgen.
Gebruikt met verstand is noodzakelijk. Dat geldt voor alle farmaca.

edit:
Ik kan me nog de tijd herinneren dat de lokale bakker met en spuitbus met fosgeen de wespen in zijn etalage aan het bespuiten was. Dat doen ze nu ook niet meer.

Voor algemene toepassing dacht ik dan ook aan de stoommethode.
Helaas is de link met elektro(nica) beperkt tot het stoomapparaat zelf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik zit meer aan een gloeiende pook te denken. Dat kan met een smidsvuur, maar er moet toch ook iets mogelijk zijn om zo'n pook gloeiend te stoken met een spoel? Dat is het weer een beetje iets met elektro. Nog geen nica, maar toch.

Glyfosaat, met injectiespuit, die vind ik ook wel mooi.

Op 5 juni 2020 13:31:19 schreef mvdk:
Ik zit meer aan een gloeiende pook te denken. Dat kan met een smidsvuur, maar er moet toch ook iets mogelijk zijn om zo'n pook gloeiend te stoken met een spoel?

pook-onkruid wieden combineren met een BBQ. :-)

Veel methoden zullen op zand- of veengrond goed werken, maar zit je op dikke rivier- of zeeklei, dan zal de wortel altijd vertakken.
Je zult daar ook geen worteltjes, schorseneren, pastinaak en dergelijken kunnen telen....

Op 5 juni 2020 13:31:19 schreef mvdk:
Ik zit meer aan een gloeiende pook te denken. Dat kan met een smidsvuur, maar er moet toch ook iets mogelijk zijn om zo'n pook gloeiend te stoken met een spoel? Dat is het weer een beetje iets met elektro. Nog geen nica, maar toch.

Glyfosaat, met injectiespuit, die vind ik ook wel mooi.

Bijna mijn idee, dat was echter een elektrische gloeiende pook ter executie van paardenbloemen.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik paardenbloemen wel mooi vind, zo diep geel dat het bijna hypnotiserend is. Maar goed, liever niet in het gazon dus.

Je kunt er overigens ook wijn mee maken en met wat truukjes ook sla (= molsla).... Dan moet je het loof aanaarden, net als met witloof.

Om grote gaten te voorkomen is misschien kapotboren (vermalen) met een lange 10mm steenboor in de accutol een idee!

Was ook mijn eerste gedacht...met die stoompen kook je de omliggende grassprietjes ook mee

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Op 5 juni 2020 13:06:59 schreef Tidak Ada:

Helaas is de link met elektro(nica) beperkt tot het stoomapparaat zelf

Welkom op TVO, tuinvrienden-online ;)

Niet noodzakelijk Tidak.

Het is duidelijk dat een elekrische onkruidkiller die effectief werkt met stroom heel veel vermogen nodig heeft bij een hoge spanning, matig effectief is en redelijk gevaarlijk en dus zeker al niet voor zelfbouw geschikt.

Maar wat dacht je van diathermie? je schuift twee platte messen aan weerszijden van het plantje de grond in. En hangt dat aan een 100W lineair en een CB bakje.
Zo dient die nog tot iets.
Gezien er nog weinig CBers zijn en het grootste gedeelte van je 100W de grond in gaat , zal er weinig hinder zijn.
En zo ja, een koekje van eigen deeg moet men ook wel eens proeven ;-)

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

@cj-tronics:
Kan je beter een slangenboor nemen met een 20-25mmØ.

Maar denk er aan dat iedere knoop (meristeem) in de wortel tot een nieuwe plant kan uitgroeien! (denk aan de 'tovenaarsleerling').

edit:
@GD
Ondanks dat je iets elektrisch, elektronisch of mechanisch uitvoert zul je toch eerst moeten weten hoe iets werkt/groeit.
Daarom toch wat plantkunde :P
Die 2,45 MHZ voor het bakken kun je ook met je magnetron opwekken. Doen ze ook in de operatiekamer.....

Op 4 juni 2020 23:56:36 schreef Frederick E. Terman:
[...]Bedoel je nu dat er helemaal geen paardenbloemen meer komen? Of maait zo'n ding ze gewoon ook heel kort af, net als het gras. :)
...

Ik heb 2 jaar geleden graszoden gelegd, zeer drukke tijden daarna, weinig aandacht voor het gras. Het robotje maaide prachtig 2x per week op 3,5cm. Je gazon is dus echt altijd onder de 4cm en ik heb het idee dat andere planten daar gewoon niet tegen kunnen.

Het gras krijg nu veel te verduren (droog, kinderen veel thuis) dus het is echt geen gezonde dikke volle mat, maar onkruid zie ik niet doorkomen.
Toevallig zag ik een enkele boterbloem pas en ik heb denk ik twee keer een klavertje weggehaald.

Hmmm, dat geeft te denken inderdaad. Moet ik toch eens naar kijken dan. Bedankt!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

onder de 4cm en ik heb het idee dat andere planten daar gewoon niet tegen kunnen.

Ieder plant die pas blad krijgt boven de 4 cm zal inderdaad geen kans hebben. De bladeren krijgen energie van de zon en slaan een deel daarvan op in de wortels. Echter als de plant geen blad krijgt hebben de wortels maar beperkte energie en geven het wel een keer op.

https://www.welkoop.nl/winkel/tuin/werken-in-de-tuin/opruime...r-_1201348

Dit ding gebruik ik, of beter mijn vrouw. je prikt die 4 pennen over het hart van de paardebloem, drukt met het pedaal dit ding de grond in en trekt daarna het ding acherover. 9 van de 10 keer hele wortel er uit. Voordeel is dat je kunt staan.

pietplof

Golden Member

Als je toch een of ander soort laaiend hete pin wilt toepassen kun je de punt van een , wat langere staaf verhitten en die vervolgens naar de wortels duwen ; dat kan wellicht met een inductieverhitter.
De ,,werkspoel" vlak boven de grond, de pin kan door e spoel heen en weer schuiven.
Apparaat inschakelen, enkele seconden later gaat het deel van de pin ( zich bevindende in het spoeltje) gloeien en dan dat deel de grond in.

Overigens maakt de paardenbloem , als je het plantje meerdere malen afmaait , een rozet blaadjes plat op de grond en groeit verder.
Je voorkomt echter wel dat er een bloem ontstaat , dus geen zaadpluis en geen nakomelingen.

festina lente

Zo'n Fiskars onkruidtrekker heb ik dus al. In mijn gazon gaat het 9 van de 19 keer mis, kwestie van bodemgesteldheid (veel zooi, nalatenschap van de vorige eigenaar).

Paardenbloemen passen zich nogal makkelijk aan, inderdaad gaan ze de bladeren heel plat in het gazon laten groeien en houden ze de stelen ook heel kort. Ik heb oom wat paardenbloemen in bakken met andere planten staan, daar maken zo zo maar een bloemstengel van 25 cm.
Slim hoor, die planten.

Ik heb de strijd tegen de natuur verloren, vette klei gecombineerd met een enorm weiland tegenover. Het groeit vele malen sneller dan dat ik het weg kon krijgen. Nu ben ik opgegroeid in een huis wat in een bos stond en ik moet zeggen dat ik zo'n verwilderde tuin eigenlijk wel mooi vind en milieu / klimaat technisch ook verantwoord :-) . Het enige waar ik niet zo kapot van ben zijn de bramenstruiken. Daarmee vergeleken zijn paardenbloemen een zegen. Helaas is het niet zo eenvoudig om bij de wortel van zo'n kreng te komen.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
pietplof

Golden Member

Braamstruiken leveren tegen sept/okt lekkere bramen.
Paardebloemenblaadjes afdekken en na verloop van tijd kun je ze eten ( molsla noemt men dat; zei ook collega Tidak)
Als je ze niet kunt verslaan moet je ervan gaan houden; toch?!

festina lente

Op 6 juni 2020 08:14:13 schreef Gerard*:
Paardenbloemen passen zich nogal makkelijk aan, inderdaad gaan ze de bladeren heel plat in het gazon laten groeien en houden ze de stelen ook heel kort. Ik heb oom wat paardenbloemen in bakken met andere planten staan, daar maken zo zo maar een bloemstengel van 25 cm.
Slim hoor, die planten.

Is niet "slim" maar noemt men 'overlevingsdrang'. Is ook van toepassing op de lengte van de wortel.

Op 6 juni 2020 10:33:58 schreef pietplof:
Braamstruiken leveren tegen sept/okt lekkere bramen.
Paardebloemenblaadjes afdekken en na verloop van tijd kun je ze eten ( molsla noemt men dat; zei ook collega Tidak)
Als je ze niet kunt verslaan moet je ervan gaan houden; toch?!

Vergeet niet de wijn, die je van de bloemen kunt maken. Een prima dessertwijn hadden wij indertijd geproduceerd (nee, géén Château d'Yqueme :+ ). Deed wat aan een cream sherry denken.

Op 6 juni 2020 11:42:11 schreef herbert116:
[...]
Is niet "slim" maar noemt men 'overlevingsdrang'. Is ook van toepassing op de lengte van de wortel.

Mensen hebben ook overlevingsdrang :P
We noemen het intelligentie. Fred101 schreef al dat hij de strijd tegen de natuur heeft opgegeven en zo zal de mens zich toch telkens aan de natuur moeten aanpassen als de natuur zich niet langer aan de mens aan laat passen. Maar ik vecht nog even door tegen paardenbloemen en andere windmolens, al is het maar door ze (weer) rood te verven, tenslotte is groen het nieuwe rood.