Stofzuiger motor

Beste forum leden,
Ik wil een stofzuigermotor op snelheid regelen, en wel zodanig dat het koppel max blijft. ( voor een slijp machine met een slijpschijf van 30 cm diam. Weet iemand een ( liefst ) simpele oplossing?
Met vr.gr.
Koos

Ik zou dat niet doen met een stofzuigermotor. Die draait een veel te hoog toerental. Dat zal ook de reden zijn dat je het toerental wil regelen, maar als die regeling een keer faalt waardoor het spul op hol slaat dan kun je de brokken van de slijpsteen uit het plafond bikken (als je niet zelf geraakt bent)

Een stofzuigermotor is een seriemotor welke normaal belast is door de luchtstroom en de waaier in de stofzuiger. Wanneer de luchtstroom geblokkeerd is zal de waaier altijd voor een minimale belasting zorgen waardoor de motor niet op hol kan slaan.

Zodra dit type motor zonder belasting draait kan het toerental oneindig hoog oplopen. Een eventueel bevestigde zaag/slijpschijf kan door dit hoge toerental uit elkaar klappen. Hiernaast kan de motor ook vastlopen door de mechanische krachten op rotor etc.

Ik heb wel eens experimenten gedaan met het losnemen van wikkelingen van stator en rotor ter leering en de vermaak. Zou je het toerental willen regelen zul je een volledig custom drive moeten maken op basis van de motor welke je hebt liggen.

Voor een serieuze toepassing als slijpmachine zou ik een nette draaistroommotor op de kop zien te tikken met VFD.

zonder prutsen kom je nergens!

Meer inf ozou wel handig zijn want ben niet 100% mee wat de bedoeling is

benleentje

Golden Member

Ik werk heel veel met een slijpsteen en heb nog nooit de behoefte gehad voor een snelheidsregeling. Het ding moet gewoon snel en vooral constant zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik vraag me af of er een veilige simpele regeling mogelijk is. Voor een hoog koppel heb je een hoge stroom nodig. Zodra je het werkstukje van de slijptol wegneemt valt het koppel weg en slaat je motor op hol met alle gevolgen van dien. Je kan beter op zoek gaan naar een wasmachinemotor oid.

Er is nog al een verschil tussen een slijpschijf (slijpmachine) en een slijpsteen.
Met het eerste wordt een handheld machine bedoeld, voor het doorslijpen van staal etc en het grof verwijderen van bijv braam.
Een slijpsteen is meetal een toestel voor de werkbank, met aan een of beide zijden een slijpsteen, die meestal wel een paar cm breed is. de doorsnede daarvan is zeker geen 30cm. Het toerental ligt meestal tegen de 3000 toeren en bij wat zware belasting houd je de motor tegen.
De steenen voor een slijpsteen zijn zeker niet geschikt voor heel hoge toerentallen, omdat er bijv geen vezels in zitten voor versterking.

Een slijpschijf

Een slijpsteen

Ik denk niet dat je met een slijpschijf met een diameter van 30 cm(!), heel erg snel kunt draaien. Bij een werkbank opstelling met slijpsteen zal de diameter eerder 15-20 cm zijn en die dingen draaien in de regel 2.800 tpm.

Zoals eerder gezegd: De stofzuigermotoren zijn seriemotoren. Dat wil zeggen dat er een veldwikkeling is die in serie staat met de ankerwikkelingen.

Dit betekent dat als de tegen-EMK laag is (laag toerental) een grote spanningsval is over de veldwikkeling en de motor dus een lage KV motorconstante heeft en dus veel koppel. Neemt het toerental toe, dan wordt de spanning over de veldwikkeling lager en neemt de KV toe. De koppelconstante neemt af en het koppel dus ook. Maar er kan een hoger toerental bereikt worden.

Dit begrip opent een route naar een hoogkoppel motor: Koppel de serie-schakeling los en zet de wikkelingen parallel.

Ik zie twee mogelijke struikelblokken. Enerzijds kan het zijn dat de veldwikkeling bedoeld is om "even" de max spanning te krijgen. Dus als je die continue op die spanning zet, kan ie oververhitten en kapot. Ten tweede zou het kunnen dat het max toerental nu zo laag is dat je niet happy bent.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Slijpschijf of schuurschijf? De laatste moet ongeveer op 1400 toeren draaien. Een stofzuigermotor doet veel meer denk ik.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Stofzuigermotoren zitten vaak tussen de 10.000 en 20.000rpm geloof ik.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
vergeten

Golden Member

Op 5 juni 2020 16:42:14 schreef elektrobeet:
Beste forum leden,
Ik wil een stofzuigermotor op snelheid regelen, en wel zodanig dat het koppel max blijft. ( voor een slijp machine met een slijpschijf van 30 cm diam. Weet iemand een ( liefst ) simpele oplossing?
Met vr.gr.
Koos

Dit is een regelrechte poging tot ernstige zelfverminking met dodelijke afloop!
Geen enkele slijpsteen/schijf van die diameter gaat dat toerental 10000+ overleven, en spat uiteen in dodelijk rondvliegende stukken!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

de doorsnede daarvan is zeker geen 30cm. Het toerental ligt meestal tegen de 3000 toeren en bij wat zware belasting houd je de motor tegen.

Bij ons op het werk hebben we een slijpsteen van dia 30 cm. De motor is een 3 fase motor van 1,1kW met ca 2800 rpm.
en tegen houden ja enkel bij het opstarten maar daarna vergeet het maar.

Ik denk niet dat je met een slijpschijf met een diameter van 30 cm(!), heel erg snel kunt draaien.

Nu hebben we het over een slijpschijf die draaien veel sneller dan een slijpsteen. Ook die grote van ca 30 cm draaien 5500 rpm dat is blijkbaar 100m/s ;).

https://www.toolnation.nl/husqvarna-doorslijpschijf-metal-a30r-300-x-3…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Een stofzuigermotor is een seriemotor welke normaal belast is door de luchtstroom en de waaier in de stofzuiger. Wanneer de luchtstroom geblokkeerd is zal de waaier altijd voor een minimale belasting zorgen waardoor de motor niet op hol kan slaan.

Nu zijn vrijwel alle 230V elektrische handgereedschap machines serie motoren waarom slaan die dan niet op hol?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Meeste zijn voorzien van een vertragingsbak en die heeft nogal wat tussenzetverliezen. Toerental uitgaande as is flink lager dan toerental van de seriemotor. TS wil hoogstwaarschijnlijk de slijpschijf direkt op de motoras monteren. De slijpschijf van buzzy is voorzien van een seriemotor en vertragingsbak. De slijpsteen van buzzy wordt direkt aangedreven door een kooiankermotor.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 5 juni 2020 23:20:11 (24%)

KGE

Golden Member

Op 5 juni 2020 22:40:44 schreef benleentje:
[...]Nu zijn vrijwel alle 230V elektrische handgereedschap machines serie motoren waarom slaan die dan niet op hol?

Waaier op de motoras voor de koeling zorgt ook voor een basis belasting.

Op een nieuwe steen of schijf moet altijd de max omtrek snelheid vermeld staan. Hoe groter de steen of schijf hoe lager het toerental.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Lijkt me onhandig.
Dan moet je met wortel-pi-er-kwadraat of zoiets uitrekenen wat het maximaal toegestane toerental is en welk toerental heb je dan? Radialen per seconde, graden per seconde of toeren per minuut.
Wel is het zo, dat hoe kleiner de schijf door gebruik wordt des te hoger wordt het maximaal toegestane toerental.

Vroeger werd misschien de omtreksnelheid vermeld, maar tegenwoordig staat het max. toerental er op in rpm.

Ik kan me voorstellen dat de "metaalbewerker" daarin geinteresseerd is. Met 50m/s kan ik ... maar voor XXX heb ik 100m/s nodig. Dan is een schijf met "max 75" niet geschikt voor het XXX klusje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

IK ben zelf ook een halve metaal bewerker maar de toerentallen van een haakse slijptol of van een slijpsteen zijn totaal onbelangrijk.
Veel vermogen is wel lekker een machine van 900W werkt sneller dan een machine van 600W omdat de slijpschijf makkelijker zijn snelheid houd als je er kracht op zet.
Als je een standaard 125mm haakse slijptol neem dan draaien die van elke merk, type en vermogen even snel en dat is ca 10.000 rpm. De onbelaste snelheden zullen wel iets variëren van merk tot merk maar dat is maar weinig.

Dan is een schijf met "max 75" niet geschikt voor het XXX klusje.

Alle slijpschijven van dia 125 hebben altijd een hogere max snelheid als wat de machine kan want niemand in de metaal bewerking let op de snelheid van een slijpschijf. Als een slijpschijf of slijpsteen fysiek in de machine past dan is die ook voor die machine geschikt. Het word pas gevaarlijk als iemand zelf een machine gaat bouwen zoals TS.

Als metaal bewerker ben je geïnteresseerd in zo dun mogelijke doorslijpschijven. Een 1mm doorslijpschijf gaat ook veel sneller en lichter dan een 3mm.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

hier is wel een gevaar.
een slijpschijf van een grote machiene (max 6000rpm) kan je gebruiken tot die 125mm of kleiner is. en dan past die OOK in een kleine machiene van 10 000rpm. en dan kan het foutlopen.

ook al passen ze fysiek, mijn gebruikte grote schijven en machiene liggen in een complete andere lokatie in de werkplaats, dan het kleine slijpschijf materiaal.

ik werk ook veel met de 1mm schijven (carosseriewerk oldtimers). ook voor grotere metalen gaat zo een 1mm schijf er door als boter, terwijl de 3mm schijven dan echt veel materiaal moeten weghalen.
ik haal de mijne in de action (5schijfjes voor 2.5€ dacht ik). kosten daar veel minder als de doe-het-zelf (1-3€/stuk)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Los van de begin post geef ik volgende info

Doorslijp- en afbraamschijven hebben een maximale houdbaarheidsdatum. Na deze datum mag je de schijf niet meer gebruiken. Dit heeft te maken de binding van de slijpschijf. Het slijpmateriaal wordt namelijk door een bindmiddel bij elkaar gehouden. In de loop van de tijd veroudert het bindmiddel en dit zorgt ervoor dat de slijpschijf zachter wordt. Na de houdbaarheidsdatum is het risico op uiteenspatten of afbrokkelen groter. Houd deze datum dus goed in de gaten! Zorg ervoor dat je de oudste schijven - mits ze dus nog niet over de houdbaarheidsdatum zijn - als eerste gebruikt.

Datumcode
De houdbaarheidsdatum vind je bij slijpschijven op de metalen asgatring (zie afb.).
De code kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
V07/2021
V= vervaldatum
01= eerste kwartaal
04= tweede kwartaal
07= derde kwartaal
10= vierde kwartaal
2021= jaartal

https://duursma.nl/uploads/blog_houdbaarheid_slijpschijven_datumvoorbeeld.jpg
https://www.ethias.be/pro/pdf/disqueuseNL.pdf

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Allen dank voor de reactie. Ga op zoek naar een inductie motor uit wasmachine o.i.d.
Met vr.gr.
Koos