Accu's in Serie en Parallel

Op 11 juni 2020 20:11:02 schreef hvanweelden:
[...]

Beste Herbert116,

Nergens in mijn schrijven heb ik gemeld deze handel te willen elimineren.
Deze wil ik juist laten bestaan. Met daarnaast alleen maar een toerental schakelaar die in stapjes voorwaarts gaat en als hij in zijn achteruitstaat in stapjes achteruitgaat. of dat gaat lukken met een dergelijke schakelaar laat ik graag over aan jullie deskundigheid over. Sta ook open voor alternatieven.

Ik zei dat ik dat zo had begrepen. Kennelijk dus verkeerd. En des te beter want nu heb je geen extra schakelaar(s) nodig voor genoemde commando's. Wat nog wel eens zou kunnen zijn is dat je misschien toch twee schakelaars nodig hebt voor je snelheid referentie. Dat ligt er maar net aan hoe de huidige potmeter is uitgevoerd, bijv. met middenaftakking, welk signaal je nodig hebt om de draairichting van de motor om te keren en of daarbij de polariteit van de referentie ook omgekeerd moet worden. Je moet zien dat je een manual van die regelaar kunt bemachtigen, mocht je die niet reeds hebben.

Aanvulling: Ik zie dat de manual reeds is 'aangeleverd'. Deze was ik vanmorgen ook al tegengekomen maar twijfelde eraan of het wel de juiste was. En eigenlijk twijfel ik nog steeds. Misschien dat T/S dit kan verifiëren aan de hand van het Model # op het typeplaatje. En aan de hand van de bedrading op zijn 'potmeter'; die afgaande op de manual, klaarblijkelijk geen potmeter functie heeft.

Shiptronic

Golden Member

Tip: voorzie wel van een pulldown optie op je signaal draad, je wil niet dat wanneer de loper loskomt, of met een stappen schakelaar bv. tussen stand 2 & 3 , de motor gelijk max power gaat geven.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

.

[Bericht gewijzigd door anne2 op 12 juni 2020 05:45:45 (99%)]

:
En hoe meer ik over dit verhaal denk, hoe meer ik begin te denken aan en te broeien op een scheepstelegraaf....

Met alle respect maar afgaande op het vermogen van deze DC 'scheepsmotor' lijkt het er niet op dat het formaat van bedoelde boot smeekt om EOT toepassing. :)

Henk H.

Golden Member

Op 11 juni 2020 21:23:56 schreef Jinny:
Een (scheeps)telegraaf is een instrument waarmee een opdracht naar de machinekamer wordt gegeven.
En de machinekamer regelt dat naar omstandigheden.
Zo kan 'full speed' de ene keer 95 toeren zijn (grote scheepsdiesels) en de andere keer 105 toeren. (ff ter illustratie en uit de duim gezogen getallen)
Afhankelijk vd omstandigheden ter plaatse in de machinekamer en buiten.

Het is dus een instructie/verzoek, geen exacte regelaar.

Bij "onze" schepen is de situatie weer anders. 4 takt scheepsmotor van 3.000-10.000 kW met vast toerental en verstelbare schroef. Telegraaf regelt de pitch van de verstelbare schroef (100% geautomatiseerd) dus dat is wel meer een regelaar. Alleen als de load control ingrijpt (bij overbelasting) wordt de pitch teruggesteld en heeft die dan (tijdelijk) een andere waarde dan die normaal bij die telegraafinstelling hoort.

Maar we dwalen af... ;)

Als je bediening van richting en snelheid splitst, denk dan ook na over de situatie dat iemand in één keer van "vol vooruit" naar "vol achteruit" gaat door alleen de handel (schakelaar of whatever) van vooruit naar achteruit te zetten en de snelheid op de hoogste stand laat staan. Als je dat snel doet, zal de motor nog niet stilstaan voor hij de andere kant op gaat draaien. Kan me voorstellen dat motor en/of schroef(as) zoiets niet echt leuk vinden.

Voordeel van een gecombineerde bediening is dat je altijd langs "nul" moet en daardoor de aandrijving al afremt voor hij omdraait. Al moet je het niet met een ruk doen, natuurlijk (niet iedereen heeft er even veel gevoel voor).

Het gedeelte na het icoontje bestaat uit erg treffende woorden en die zijn o.a. de reden waarom meerdere personen aan T/S hebben geadviseerd, af te zien van de voorgenomen "splitsing".
@ T/S: Maar doe je dat desondanks toch niet, dan wordt je hier alsnog geholpen.

Met alle respect neem ik alle adviezen tot mij.
Niemand hoeft zijn mening onder stoelen of banken te schuiven.

Maar....
Ik weet niet meer welke woordkeuze ik moet gebruiken om mijn wens
(een stappenschakelaar)aan de man/vrouw moet brengen. Het woord belachelijk is nog niet gevallen maar toch.

De meningen om geen stappenschakelaar te nemen is inmiddels zéér breed uitgemeten.
Een mening is natuurlijk altijd goed. Omdat op te volgen is iets anders.
Je mening maar blijven herhalen terwijl er duidelijk door het forum lid wordt aangegeven dat hij gezien zijn ervaring er wel bijvaart, wordt nauwelijks gelezen.
Telkens weer bekruipt mij het gevoel dat ik mij moet schamen voor mijn keuze. Terwijl ik verwacht alleen technisch te worden bijgeschoolt.
Iedereen die mij daarmee wil helpen, heel graag.

Wel heel erg fijn dat er diverse forumleden zijn die door middel van voorbeelden enz. mij telkens weer een stukje op weg helpen.

de kortste klap is deze

1. je koopt 5 schakelaars https://www.rdae.nl/e895-aan-uit-25a-hd.html

2 je koopt 6 weerstanden 820 Ohm, 1 watt

- die weerstanden soldeer je in een string achter elkaar en de schakelaars gebruik je om de individuele weerstand te overbruggen.
- bij iedere overbrugging zal de stringweerstand verminderen en de bootmotor harder/zachter draaien.
- door 6 weerstanden te gebruiken wordt de stringwaarde nooit nul en kan de motor niet op hol slaan, alhoewel dit een aanname is vanaf mijn bureau en zal je dit proefondervindelijk vast moeten stellen.
- die 5 schakelaars boor je in je dashbord met de tekst meer/minder of harder/zachter, wat je wil
- klaar

de string sluit je aan waar nu je potmeter opzit
het vermogen van de weerstanden (nu 1 watt) moet je even bepalen aan de hand van je potmeter. minder is slecht, meer is niet erg.

gaatjesprint is wel handig voor deze oplossing, en een rol draad

Telkens weer bekruipt mij het gevoel

Niet zo slim om zich te laten leiden door gevoelens, op dit forum ;) Lees wat er staat, pas toe wat u past, vraag waar er vragen opkomen, leg de rest naast u neer.

@anne2 hierboven: topicstarter heeft meermaals met nadruk aangegeven dat het absoluut per sé met een stappenschakelaar moet gaan gebeuren. Of dat verstandig of wijs is daar wil ik niet over discuteren, maar het lijkt me weinig zin te hebben om met vijf aparte schakelaars te komen aandragen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 13 juni 2020 15:47:02 (40%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 juni 2020 15:41:29 schreef big_fat_mama:
.... topicstarter heeft meermaals met nadruk aangegeven dat het absoluut per sé met een stappenschakelaar moet gaan gebeuren. Of dat verstandig of wijs is daar wil ik niet over discuteren, maar het lijkt me weinig zin te hebben om met vijf aparte schakelaars te komen aandragen.

Een dergelijke configuratie komt men wel eens tegen bij een hijswerk, waar men een voetpedaal heeft voor het 'gas', een potentiometer daarin te kwetsbaar is en een traploze regeling geen 100% vereiste. Bij het induwen van het pedaal worden er dan achtereenvolgens micro switches bediend.
Is weliswaar ook een soort 'stappenschakelaar' maar inderdaad niet van het type dat T/S bij hem om de hoek in de kringloopwinkel had zien liggen.

Maar hij MOET en ZAL zijn standenschakelaar hebben!!!

https://www.elektrototaalmarkt.nl/amfile/file/download/file/...uct/14930/

principe blijft hetzelfde, overbruggen van weerstanden in een string.

en dan, dan zit het erin. geen idee of de regeling lineair is of logaritmisch, of dat 5 standen handiger zijn dan 3 of 6. allemaal afhankelijk van het samenspel tussen romp, aandrijving en schroef. maar goed.

mijn idee is dat je een aandrijfinstallatie gekocht hebt zonder romp, dat bouw je samen, (is niet heel moeilijk) en ga dan eens een middag uitproberen met de spullen die je hebt. kijk welke vaarsnelheid aantrekkelijk is, zet streepjes bij je potmeteruitslag en meet dan eens na wat de potmeterwaarde is.

probeer eens of je bij max vermogen de aandrijving in zijn achteruit kan zetten zonder dat de zekeringen om je oren vliegen, misschien is het dan toch handiger om 1 centrale bediening te hebben waarbij je door de "0" moet.

het hele topic teruglezend:
er wordt advies gevraagd over een acculader, ....die al gekocht is
er wordt advies gevraagd over een regeling, ....die al gekocht is
er wordt advies gevraagd over accuinbouw, accu's zijn al gekocht.

ik kan me voorstellen dat als de electroboot uit de kraan lazert je er als de kippen bij bent om de restanten te kopen maar ga je dan eerst eens inlezen in wat de mogelijkheden zijn.

[Bericht gewijzigd door anne2 op 13 juni 2020 17:23:49 (19%)]

De schakelaar krijgt hij wel te pakken, dat was de vraag niet.

Een passend schema meen ik te hebben aangeleverd, weliswaar met maar 5 schakelaarstanden en 4 weerstanden; de uitbreiding naar 6 resp. 5 ligt voor de hand.

Als T/S nu eens wilde bevestigen dat daarmee zijn vraag beantwoord is?
Of, indien niet, welke vragen er overblijven?

... en dan, dan zit het erin. geen idee of de regeling lineair is of logaritmisch,

Ga er maar van uit dat de potmeter c.q. variabele weerstand voor deze regelaar, lineair is. Tenslotte het motor toerental is ook lineair met de throttle positie.

Ga er maar van uit dat

*/ hmhm. "Assumption is the mother of all f____ps"

*/ alweer een antwoord op wat niet gevraagd werd. topicstarter heeft het nog nergens gehad over lineair of logaritmisch of hypocycloidaal of wat dan ook.

laten we weer even constructief worden.
5 standen schakelaar, lineaire regelweerstand

dan de weerstandsverdeling over de 5 of 6 weerstanden, 6 want je wilt niet dat de keten onderbroken wordt en de regeling geen input meer krijgt, zie opm shiptronic enige post terug.

stand 5 is max vermogen, je kan een keer haast hebben
stand 4; rompsnelheid. als de rompsnelheid bereikt is, kan je er bakken extra vermogen indoen, harder gaat het niet echt. zonde van je accucapaciteit en dus wel belangrijk om te bepalen. (bij een benzinemotor speelt dit fenomeen ook maar heb je je reservetank bij en speelt dit probleem voor de meeste bootgebruikers niet, tank leeg, bijvullen)

hoe doe je dat, windstille dag, recht kanaal, weinig scheepvaart, gps snelheidsmeter en dan een grafiekje maken van opgenomen vermogen vs snelheid. neemt het vermogen toe en de snelheid niet dan zit je op rompsnelheid. vermogen terugnemen tot je er 1/10 knoop onder zit en dan een streepje op de potmeter. thuis weerstandswaarde nameten.

nu kan je de gemeten weerstandswaarde door 4 delen en equivalente stappen maken. nieuwe schaalverdeling op de potmeter zetten volgens berekening en meting en (accu's zijn weer opgeladen) weer proberen. kan best zijn dat stap 1, minimum vermogen, niet zoveel doet. een schroefje dat een paar rpm draait zal niet veel doen -> stap 1 moet groter (of wat je maar wilt)
enz

dus dat je 5 stappen wilt omdat je dat wilt zal me verder een zorg zijn
het bruikbaar inregelen vereist wat meer (huis)werk, -> stof tot nadenken

Op 13 juni 2020 18:35:35 schreef big_fat_mama:
[...]

*/ hmhm. "Assumption is the mother of all f____ps"

*/ alweer een antwoord op wat niet gevraagd werd. topicstarter heeft het nog nergens gehad over lineair of logaritmisch of hypocycloidaal of wat dan ook.

*/ Die "aanname" stond hier synoniem voor de tientallen jaren ervaring met dergelijke regelaars. Deze regelaar maakt daar geen uitzondering op. Integendeel; een eventueel gewenste non-lineaire throttle response is hier parameter afhankelijk c.q. instelbaar.

*/ Deelnemen aan een forum topic bestaat niet alleen uit het beantwoorden van vragen die T/S heeft maar ook uit discussie onderling.

Het is niet goed zich te ergeren aan andermans reacties. Dan kun je beter even achter de kerk gaan....

Op 13 juni 2020 18:28:19 schreef herbert116:
[...]
Ga er maar van uit dat de potmeter c.q. variabele weerstand voor deze regelaar, lineair is. Tenslotte het motor toerental is ook lineair met de throttle positie.

Standaard, ouderwets is dat inderdaad het geval. De "throttle positie" geeft een PWM percentage aan dat direct op de motor geforceerd wordt. Een PWM percentage legt dan effectief een spanning op en de tegen-EMK zorgt er dan voor dat de motor een toerental gaat draaien wat dicht in de buurt van de theoretische waarde zit.

Tegenwoordig is het mogelijk om ook de stroom door de motor te regelen. Dit levert een soepeler gevoel op.

Dit ter zijde: De regelaar van de TS zal wel "ouderwets" zijn.

-----------------

De regelaar van de TS kan met een potmeter (3 aansluitingen) maar ook met een regelbare weerstand (2 aansluitingen) geregeld worden. Ik zou denken dat het betrouwbaarder werkt als je de "potmeter configuratie" gebruikt ook voor de standenschakelaar. De hoofdreden is dat je dan niet afhankelijk bent van de absolute waarde van een weerstand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 juni 2020 08:11:34 schreef rew:
[...]
De regelaar van de TS zal wel "ouderwets" zijn.
-----------------
De regelaar van de TS kan met een potmeter (3 aansluitingen) maar ook met een regelbare weerstand (2 aansluitingen) geregeld worden. Ik zou denken dat het betrouwbaarder werkt als je de "potmeter configuratie" gebruikt ook voor de standenschakelaar. De hoofdreden is dat je dan niet afhankelijk bent van de absolute waarde van een weerstand.

Met dat "ouderwets" kon je wel eens gelijk hebben want wanneer ik de foto van de regelaar - en trouwens ook van de motor - goed bekijk krijg ik niet de indruk dat deze recent de productielijn in de fabriek hebben verlaten....
------------------
Die 2 draads aansluiting van het referentie signaal is als zodanig door de fabrikant aangegeven en viel hier al eerder op. Echter dat draagt in dit geval niet specifiek bij aan toenemende onbetrouwbaarheid omdat deze regelaar een ingebouwde functie heeft die er voor zorgt dat in geval van 'draadbreuk' in het throttle circuit, de uitgang naar nul wordt gestuurd.

Beste forumleden,

Voorlopig ben ik voldoende geïnformeerd.
Ik ga de adviezen in de praktijk omzetten en verder bouwen.
Graag kom ik nog een keer terug met eventuele problemen van
de elektrische aanleg van mijn boot.

Dank!!

succes, en dank voor je terugkoppeling
was al bang dat het voortijdig afgebroken was

https://www.youtube.com/watch?v=UReJHGsDVl4

Ook van mijnentwege veel succes gewenst. Het zal me plezieren om van u te horen ook als het zonder verdere problemen afloopt! M.a.w. als het helemaal gelukt is, laat dat dan ook weten aub, liefst met enige illustratie?

Ik ben ook benieuwd naar de weerstandswaardes in de standenschakelaar: wordt dit uiteindelijk allemaal 1k stapjes of een meer logaritmische verdeling?

als het goed is moet er een derde-macht curve uitkomen.
2 x zo snel = 8 x meer vermogen
totdat je aan de rompsnelheid zit en dan maak je alleen maar meer schuim.

maar dit gaat op voor de grotere boten, of een simpele motorboot hieraan voldoet, geen idee maar waarom ook niet. of het moet een blokcoefficient van 1 hebben