Comfofan / hygrosensor maken

Goedendag,

Ik ben onlangs verhuist en zit nu met een probleem.
In mijn vorige huis had ik een badkamer ventilator met hygrosensor ingebouwd. Dit werkte goed. Hij ging aan als het moest in koude tijden en in warme dagen zonder waterdamp ging hij minder lang of niet aan.
Dit zit zoals de eerste bijlage. Zou ik met deze print de sensor extern kunnen maken en een relais aansturen?

Nu zit ik met een comfofan s op zolder direct boven mijn badkamer. Hier heb ik de zehnder hygrosensor voor besteld van 200euro. Deze ging bijna altijd aan als je eens in de badkamer liep zonder te douchen. Het lampje wat er op zit brandde ook de hele dag zwak alsof er vocht was. Wat er niet meer was. Na het douchen bleef hij zeker 2 uur op volle toeren draaien. Over als het buiten waait nog maar niet te spreken dan sloeg hij helemaal op hol. Deze sensor zat direct naast de douche gemonteerd. Deze is geretourneerd.

Op de comfofan zit een 0-10v / 12v / gnd aanlsuiting voor een interne vochtsensor. Echter deze interne vochtsensor is niet af te stellen behalve het vermogen van de ventilator. Dus hoe hard deze draait. Ik heb deze dus ook niet gekocht want waarschijnlijk zit ik met hetzelfde probleem als bij de vorige sensor.

Op dit moment heb ik een relais over de 12v --> 0-10v (deze mag 15v ingang hebben) aangesloten. (ik heb de badkamer fase nul en schakeldraad doorgelegd naar zolder voor een eventuele afsluitklep voor de rest van het huis als we gaan douchen) Nu gaat met de badkamer lamp de ventilator op volle toeren echter als de lamp uit gaat gaat deze ook weer uit.

Ik kan heel goed bij het ventilatiekanaal en hier een externe hygrostaat sensor in laten zakken tot in de badkamer. (het liefst zou ik de ventilator die had kopen en deze in de buis laten zakken alleen kan ik deze dan niet makkelijk afstellen en er hangt 230v in een vochtige metalen buis) Ook weet ik niet of de motor uitgang van deze print alleen een relais aan kan sturen of da te weinig load is.

Ik zou dus een hygrostaat willen maken/kopen met of zonder relais. Of de ingebouwde zehnder vochtsensor in de motor kopen en die extern afstelbaar maken

Opgelost.
Ventilatortje gehaald met sensor.
Sensor verlengd en in afzuigbuis gestopt.
Nu maar even proberen. Het lijkt goed zo

Lambiek

Special Member

Ik hoop wel dat je dat printje nog netjes in een kastje gaat bouwen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja baas ;)

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zondag 7 juni 2020 17:19:17 (36%)

Shiptronic

Overleden

Werkt dat printje op 230V ? En dan zo met de koperzijde tegen de alubuizen aan gelegd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 7 juni 2020 17:33:49 schreef Shiptronic:
Werkt dat printje op 230V ? En dan zo met de koperzijde tegen de alubuizen aan gelegd?

Ook al is het geen 230, vandaar mijn opmerking over een kastje. :)
Maar als het 230VAC is, dan is het helemaal uit den boze op deze manier.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja het is 230v
Het was een test opstelling. De achterzijde was met dikke schuimtape geisoleerd.
Het werkt goed.
De fan toert op na 20seconden douchen en raast nog een 10minuten na.
De weerstand is met de draad verlengen wel iets verandert want ik moest hem meteen hoger zetten na deze er tussen plaatsen.

Ik moet hem nog een beetje afstellen zodat eerder uit gaat. Nu gaat hij redelijk te snel aan en draait hij door tot er allang geen damp meer in de lucht is.

Ik ben blij dat het werkt.

Inmiddels is de schakeling verhuist en vanavond word deze in een doosje geplaatst.

Arco

Special Member

Houdt er wel rekening mee dat de sensor ook onder netspanning staat!...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik vind het ook wat eng dat de sensor gewoon onder een niet gescheiden 230V staat en zo min of meer boven je douche hangt...
Nu doet hij dat dus in de behuizing van de badkamer fan ook schijnbaar, maar mijn gevoel zegt toch. hmmmm... Een gecscheiden voeding is toch wel het minste zou ik denken

Op de sensor zelf staat geen 230v
De fase word doorgeschakeld met een fet naar de motor.
De sensor zit op een aantal ic's

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op maandag 8 juni 2020 22:10:09 (24%)

Arco

Special Member

De sensor zit op een aantal ic's

En die zitten weer aan de netspanning... ;)
Hoe/wat/waaraan zit boeit niet, in geval van vocht of aanraking van de sensor krijg je in ieder geval een doodsklap...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je hebt gewoon een opbouw hygrostaat die je aan de fanbox kunt koppelen. ik had zo'n ding op stand 2 gekoppeld, want stand 3 maakte veel te veel keet, stand 2 was langer te hebben. hygrostaat op 77%, anders ging de unit ook lopen bij een langere regenperiode.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 8 juni 2020 22:08:40 schreef Alienbliep:
Op de sensor zelf staat geen 230v
De fase word doorgeschakeld met een fet naar de motor.
De sensor zit op een aantal ic's

Er zit simpelweg geen trafo, maar enkel wat passieve componenten op je print, dus er is geen netscheiding.
De spanning op je sensor is welliswaar geen 230
V misschien, maar toch hangt hij met 1 kant aan het net waarschijnlijk

Het hele ding zit normaal in een niet waterdichte behuizing. De vorige had ik 10 jaar recht boven de douche hangen.
Die sensor is toch gescheiden door de ic's en transistor?
Of is de stuurspanning van de transistor ook 230v?

Kan het zijn dat de weerstand te veel verandert is met het langer maken van de draad of werkt deze sensor niet op weerstand?
Als je er aan hebt gezeten om hem goed te hangen blijft hij uren doorgaan alsof er iets verandert is.

De bygrostaat die genoemd werd kan ik nergens vinden. Zeker geen afstelbare

Ik heb al een jaar of twee zo'n ding op standje 2 van de wtw. Sensor gewoon in de afzuig hangen.
https://nl.aliexpress.com/item/4000241493759.html?src=google&src=g…

Sine

Moderator

Die sensoren zijn niet zelden capacitief, dus dan wil een langere draad wel invloed hebben.

Ik meet zelf voor de badkamer ergens in het kanaal, daar is de lucht even vochtig als in de ruimte ;)

Ja in het begin leek het goed. Maar hij draait nu een uur na en er is geen damp meer te bekenen dan. Dan staat hij al bijna op 90% luchtvochtigheid.
Te lange draad waarschijnlijk.

Die van ali zou kunnen maar dan word het wel 230v want de 12v uitgang op de comfofan levert maar 20ma en ik wil niet de fanprint mollen.

Ik heb deze ook gevonden. https://www.amazon.nl/KETOTEK-Temperatuurregelaar-Vochtigheidsregelaar…
Dan heb je keuze uit een relais uitgang variant. Als ik het goed zie schakelt of de temperatuur op een uitgang of de luchtvochtigheid. Er kan ook ingesteld wanneer hij aan moet gaan en wanneer hij weer uit mag gaan

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op woensdag 10 juni 2020 08:40:33 (10%)

Ik stuur de ventilatie aan met een stukje domotica. Heb een DS18B20 temperatuursensor op de heetwaterleiding naar de badkamer. Als die leiding warm wordt, dan zet ik de ventilatie aan voor xx minuten (tijd dat buis heet was x2 o.i.d.). Werkt uitstekend!

Kan ook nog simpeler met een simpele thermostaat. Las op Tweakers dat iemand deze gebruikte en de temperatuur van de leiding liet meten. Je hebt dan automatisch al de nadraaitijd, omdat de leiding nog wel een poosje warm blijft.

@hieronder, met zo'n controller blijf je bijstellen denk ik. Als het regent is de luchtvochtigheid buiten flink hoog. Als jij gaat afzuigen dan moet er ook verse lucht aangevoerd worden, die komt dan via roosters e.d. van buiten.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op woensdag 10 juni 2020 09:12:55 (17%)

Nou deze voldoet aan mijn wensen en zelfs meer dan dat.
Je kan ook de actuele luchtvochtheid uitlezen. Dus je kan dan redelijk bepalen van nu mag hij uit.... je leest hem af en stel hem daarop in.
Het handigste vind ik de setpoints. Dus aan bij 80% en dan terug ventileren tot 70%. Of dat werkt weet ik niet want dan gaat hij eerst over de 80 en moet daarna eronder komen maar chinezen snappen niet altijd wat ze produceren. ?

Op 10 juni 2020 09:00:45 schreef ThinkPad:
@hieronder, met zo'n controller blijf je bijstellen denk ik. Als het regent is de luchtvochtigheid buiten flink hoog. Als jij gaat afzuigen dan moet er ook verse lucht aangevoerd worden, die komt dan via roosters e.d. van buiten.

@thinkpad
Daarom is deze misschien ook wel geschikt. Starten bij een redelijk hoog ~90% vochtgehalte en uit gaan bij 70%

Als je alleen het hoge setpoint hebt ventileert hij daarna terug met als gevolg dat je nog de damp hebt.

Het is in principe een vergelijkbaar ding als ik heb voor de wtw. Die set points werken hier prima.

Ik heb nog even geprobeerd de hele sensor te maken zoals hij was maar toen reageerde hij nog te snel.
Het sensortje zit normaal in een behuizing met 2 kleine gaatjes daar gaat het ook mis denk ik. Nu stroomt er langs het gehel oppervlakte van de sensor lucht en gaat hij meteen aan.
Ik ga even wat anders bestellen

Het nieuwe apparaatje is binnen. Meteen geprobeerd. Loop de douche in en ga eens meten. Gaat gelijk over 100% luchtvochtigheid. Gek ik hield hem niet onder de kraan.
Maar boven de 100%slaat hij af. Heel onhandig dus.

Op youtube gevonden hoe je hem kan calibreren. 30eraf gehaald. Sensor in buis. Gekeken of het al opgeklaard was. Toen naar het apparaatje gegaan en de afslag vochtigheid ingesteld.
Kraan aan damp gecreerd naar het apparaatje en die waarde ook opgeslagen.

Damp weg laten zuigen blijft maar dezelfde waarde aangeven. Toen sensor op plafond gemaakt en uit de luchtstroom gehaald.
Weer hetzelfde. Gaat niks omhoog met damp en daalt niks zonder damp. Soms gaat hij vam 73 naar 70 en en dan denk je nu gaat hij afslaan springt hij weer naar 74 |:( |:( |:(

Ik denk dat dit niks word. Of ik moet een proffesionele hygrosensor op de muur monteren ket zo een wieltje die ik bij kan draaien en anders word het niks en blijf ik bij de timer drukknoppen