Condensator voor de Ubbox MVS-6

Waarschuwing vooraf: ik ben niet heel technisch :)

Beste mensen, wellicht dat jullie mij van tips kunnen voorzien.

In mijn gekochte woning zit een Ubbox MVS-6 ventilator voor de centrale afzuiging. De motor zou in drie standen (7 – 17 – 53 watt) te gebruiken moeten zijn. Momenteel werkt slechts de hoogste stand (waarbij er vreemd genoeg maar 38 watt wordt verbruikt).
Uiteraard heb ik gecheckt of de aansluitingen van de kabels (toevoer) goed zijn en hier ook mee "gespeeld" (lees: dus bijv op 2 fasen stroom gezet om de nachstand na te bootsen). Zie ook onderstaand #3; dit werkt wel, waardoor ik vastel dat mijn test vooraf ook "goed" was.

1.
Ik vraag mij af of de condensatoren wel goed aangesloten zijn of dat de vorige bewoner hier wijzigingen in heeft aangebracht. Hoe kan ik dit vaststellen? Zie de foto die ik heb toegevoegd.

2.
Het doormeten van de individuele condensatoren conform methode 1 en 2 via de volgende link, lukt niet. Het lijkt alsof ze alle drie kapot zijn, maar zeker weten doe ik het niet.
https://nl.wikihow.com/Een-condensator-testen

3.
Als ik de volgende condensator aansluit, dan krijg ik de ventilator in drie standen aan de praat, echter met een verbruik van 30, 40 en 50 watt. Vooral die eerste twee standen (30 en 40 watt) zijn mij te hoog.
ZEHNDER Condensatorblok CML 14/4-5-25 SKU: 20554975
https://www.elektrobode.nl/products/zehnder-condensatorblok-cml-14-4-5-25-675000030
Mogelijk dat een ander condensator blok wel 7, 17 en 53 watt kan "leveren". Ik weet dat het woord "leveren" niet juist is, maar ik denk dat jullie snappen wat ik bedoel :-)

Doel is om de ventilator weer in drie standen te kunnen gebruiken. Het meest ideale is met een verbruik van 7, 17 en 53 watt.

Heeft iemand tips?

Hartelijk dank!

vergeten

Golden Member

Condensatoren testen op die manier lukt niet omdat jouw condensatoren een 1000x kleinere capaciteit hebben als die ze daar als voorbeeld gebruiken.

Jouw afzuiging zou zo moeten werken voor zover ik kan zien:
stand 1 is 1,5µF (laagste)
stand 2 is 2,5µF (midden)
stand 3 is 4µf (hoogste verbruik en afzuigkracht)

De condensatoren worden gebruikt als Capacitieve voorschakel "weerstand"

Hoe meet je het verbruik?
Een groot deel daarvan is "blindvermogen" dat komt door de
condensatoren.

EDIT:
Bovenstaande was niet helemaal goed, zoals hieronder moet het zijn.

Jouw afzuiging heeft 4 mogelijkheden (lees standen) en zou zo moeten werken voor zover ik kan zien:
(Stand 3 wordt bij jou niet gebruikt in het tabelletje)
De 1,5 µF is altijd in gebruik, in alle standen.
stand 1 is 1,5+2,5+4µf (25% laagste stand)
stand 2 is 1,5+2,5µF (50% middenstand )
stand 3 is 1,5µF+4µf (75% stand wordt niet gebruikt
stand 4 is 1,5µF (100% hoogste verbruik en afzuigkracht)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Beste "vergeten",

Dank voor je snelle reactie!

Ik snap ook niet waarom het nieuw gekochte condensatorblok niet "naar behoren" werkt.
Ik zou wederom 7-17-53 watt verwachten omdat de "waarden" gelijk lijken te zijn met de oude condensators.

Het verbruik meet ik met een eenvoudige energiestroommmeter die ik er tussen zet, zie bijv:
https://www.allekabels.nl/energiemeter/4487/1297167/energiekostenmeter.html?gclid=EAIaIQobChMIk5uFq9nv6QIVQuR3Ch3xSw3DEAYYAiABEgIONfD_BwE
Uiteraard meet ik niet het piek verbruik maar kijk ik hoeveel watt er verbruikt wordt gedurende 1 minuut.

Zoals gezegd:
- Vreemd dat de oude situatie "38watt" verbruikt
- Vreemd dat het nieuwe condensatorblok 30-40-50 verbruikt
- Vooral 30-40 is mij te hoog; zowel vebruik als geluid

vergeten

Golden Member

Ik probeer een schematisch beeld te krijgen van hoe het nu zit aangesloten.
De draden van de middelste condensator zijn niet goed te volgen, er lijken 2 rode onder een schroef te zitten, op meer plekken.

Kan je de een foto maken van de tekening die nu onder de draden zit (draden losnemen je hebt toch een foto van hoe het nu zit)

En ook van de schakelaar wil ik zien hoe dat nu zit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Beste "Vergeten",

Zie bijlage.

Ter info: Het nieuwe condensatorblokje had (tijdens het testen) ik uiteraard rechtstreeks op de zwart, blauw en bruine draden van de motor aangesloten.

Maar wellicht dat de oplossing ook eenvoudig is: een ander (nieuw) condensatorblokje dan dat ik gekocht heb? Eentje waarbij "stand" 1 en 2 lager zijn dan die van het nieuwe condensatorblokje dat ik getest heb?
Zo ja.....welk nieuw condensatorblokje zou ik dan kunnen proberen?

De schakelaar (die ik tijdens het testen ook zelf simuleer) is eenvoudig.
De N is de NUL en ik zet de fase op de betreffende stand.
Dus bijv voor de nachstand zet ik alleen de fase op #2, voor de kontinu stand zet ik de fase op #2 en #3 en voor de kookstand zet ik de fase op #2, #3 en #4.

Wederom dank!

[Bericht gewijzigd door TWellink op zondag 7 juni 2020 16:04:34 (23%)

Maar aan het nieuwe condensatorblok kan je niet zien hoe het intern zit met die condensators.
Waarschijnlijk is de 1,5uF de aanloopcondensator, de 2uF voor de middenstand en de 2+4 voor de hoge stand.
Wordt het ook zo geschakeld in de nieuwe situatie?
Het lijkt erop dat de condensators verwisseld zitten.

vergeten

Golden Member

Zoals ik het nu uitgetekend heb zit het goed aangesloten. Dus de vorige bewoner heeft niet zitten knoeien.
Zie bijlage.

De 2 weerstanden ontladen de condensatoren om de schakelaar te sparen.

In het tabelletje staan alle mogelijkheden.
Je zal begrijpen dat als de condensatorwaarde (in µF) niet zijn wat erop staat, (veroudering) dat hij dan op andere toerentallen draait als bedoeld.

Als je je woonplaats in je profiel zet is er misschien iemand uit de buurt bereid met een capaciteitsmeter even langs te komen om de condensatoren te meten. :)

Dat condensatorblok daarvan is niet te zien waar de condensatoren tussen zitten en wat hun waarde is.
Beetje een "black magic box" dus, met bijbehorende toerentallen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De 1,5uF is de bedrijfscondensator, deze zit in serie met de hulpwikkeling. Deze was bij mij defect, kwam ik achter omdat de ventilator niet meer vanzelf aanliep na het vervangen van de lagertjes. Bij de elektronicawinkel hadden ze alleen een 2uF beker model, die zit er nu in.
De 4uF en 2,5uF kunnen worden gebruikt als voorschakel-condensatoren. Afhankelijk waar je op de klemmenstrook 220V zet, of dat je condensatoren kortsluit met een schakelaar gebruik je de 2,5uF of de 2,5uF en 4uF in serie.
Op de continu stand, is met 2,5uF draait de ventilator al heel minimaal. Bij de nachtstand is de ventilator niet meer betrouwbaar, deze gebruik ik niet.

die unit is 31 jaar oud intussen, als daar nog de originele lagers inzitten zou ik er niet teveel meer aan doen, en een zuiniger nieuw model zoeken.

de 1,5uf is een aanloopcondensator, geen serie condensator. deze unit heeft maar 2 standen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allen; hartelijk dank voor jullie reacties !!
Genoeg stof voor mij om te testen!

Vervangen
Ik begrijp ook goed de reactie van "testman". Maar het zou leuk zijn om hem nog aan de praat te krijgen. Daarnaast kost een nieuwe unit + €150,- en ik weet niet zo 1-2-3 hoe snel ik dit terug verdien ivm een evt lager stroom verbruik. Althans, de nieuwe units lijken niet significant minder stroom te verbruiken.
Ik zou nog nieuwe lagers kunnen proberen om de levensduur te verlengen...maar of ik dit nog ergens kan vinden..... MJN: Je lijkt haast dezelfde unit te hebben: Waar heb jij de lagers gekocht?

Multimeter
"MJN" Dank voor je foto's en uitgebreide uitleg. Zie mijn foto van mijn multimeter. Hiermee zou ik het toch ook moeten kunnen meten? Echter met alle standen (links onder) bij alle condensatoren (losgekoppeld uiteraard) krijg ik geen resultaat.
Volgensmij kan het niet zijn dat alle condensatoren stuk zijn. Althans, maar wellicht dat ik dit verkeerd redeneer, als ik stroom op alle drie de aansluitingen zet dan vebruikt de motor maar 38 watt, terwijl de nieuw geteste condensator bij alle drie de fasen 50 watt gebruikt.

Zitten de twee schakelaars in een motorloze afzuigkap? Normaal word daar een drie standen schakelaar voor gebruikt als ook de wc en badkamer mee worden afgezogen

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Zitten de twee schakelaars in een motorloze afzuigkap?

Wat bedoel je exact?

Normaal word daar een drie standen schakelaar voor gebruikt als ook de wc en badkamer mee worden afgezogen

Ja klopt. Dit is inderdaad de "normale situatie": In de badkamer zit een "drie standen schakelaar".
Maar voor het testen laat ik die er tussen uit en zet ik op Ph 1 en/of 2 en/of 3 stroom (zie de foto van het aansluitschema)

Bij mij zit er een EBM R4E-160 motortje in, lagertjes zijn 2 stuks 608-ZZ = buitendiameter 22mm, asmaat 8mm en 7mm dik, standaard lagertjes, ik heb ze van https://www.europart.nl/

Ik wilde deze box ook compleet vervangen, echter vond ik niet makkelijk een soortgelijke kwa montage en slang aansluiting, lagertjes vervangen ging ook makkelijker als verwacht, daarna liep deze echter niet aan en bleek de bedrijfscondensator, die van 1,5uF defect.

De meter welke u heeft is niet geschikt om capaciteit te meten, zie mijn meter het gele symbool bij de keuze schakelaar.

meten tov. klem 1 = nul
Als je alleen 220V hebt op klem 2 is "nacht stand"
Als je 220V op 2 en 3 hebt (schak. B gesloten) is "continu stand"
Als je 220V op 2, 3 en 4 hebt (schak. A en B gesloten) is "kook stand"

Bovenstaande is in de originele situatie, zoals vergeten dat heeft getekend. Met het nieuwe condensator-blokje CML 14/4-5-25 is de nummering vanaf links:
N = 1, L3 = 2, L2= 3, L1 = 4, U1 = blauw, Z = bruin, U2 = zwart

Valt op dat ze in de CML 14/4-5-25, de 1,5uF en 2,0uF omgewisseld hebben.

Ik vraag me af of de energie meter het juiste vermogen aangeeft, en hoe sluit je deze aan? Controleer eens visueel de snelheid van het ventilator-kooitje, dat is de kap aan de andere kant, 4 verzonken kruiskop- parker schroeven in de hoeken

Ik zie dat de energiemeter ook Ampere kan laten zien? Noteer deze eens op de 3 verschillende standen

[Bericht gewijzigd door MJN op dinsdag 9 juni 2020 09:39:05 (11%)

Beste allemaal,

Wederom dank voor jullie input! Zeer gewaardeerd! Wegen drukte ben ik er helaas niet eerder aan toe gekomen.

Het lukt mij niet om de condensatoren door te meten, dus ik denk dat ik ze alle drie nieuw bestel, zodat de “standen” origineel blijven waarvoor het ooit bedoeld is. Met standen bedoel ik de drie standen (snelheid) waarop de motor ingesteld kan worden. Iemand nog tips waar ik dezelfde condensatoren kan vinden (dus dezelfde waarden)?

Vandaag heb ik de motor uitgebouwd omdat ik, zeker gezien het lage bedrag, een poging wil wagen om de lagers te vervangen. Gebruiker “MIJN” bracht mij op dit idee.

Maar nu…voordat ik de lagers bestel…hoe krijg ik in g-naam de motor open, c.q. hoe moet ik de lagers vervangen? Zie bijgevoegde foto’s. Het is een EBM R4E-160 motortje.

En…uitgaande van de originele setup (zie mijn nogmaals mijn bijgevoegde foto); wat gebeurd er als ik stroom zet op 2+4?

Afdekplaatje aan de achterkant er uit peuteren.
As zit daar geborgd.

Afdekplaatje aan de achterkant er uit peuteren.
As zit daar geborgd.

Sorry dubbel post

[Bericht gewijzigd door HD13 op woensdag 1 juli 2020 23:17:07 (13%)

https://www.youtube.com/watch?v=QAHsoFwTq8U zie 1:57
Je hebt ook een kleine seegerring tang en misschien een poelie-trekker nodig.

wat gebeurd er als ik stroom zet op 2+4?

Klem 1 sluit je altijd aan, dit is de nul. Dus je zet stroom op 1 en 4 of 1 en 3 of 1 en 2. Tussen 1 en 4 draait de motor nominaal toerental