Motorschakelaar met softstart

Ik ben momenteel de ongelukkige eigenaar van een centraal stofzuiger systeem, waarvan de bedieningsprint defect is geraakt.
Deze print heeft 2 x spanning IN
2x Spanning UIT
en 2x zwakstroom circuit voor de stofzuig contacten.
Voor wie hiermee niet bekend is: Er zitten in het huis een aantal zuigmonden waar de stofzuig slang in gaat, en deze mond heeft 2 contacten die gemaakt worden als de slang in het contact gestoken wordt.
Dit werkt niet meer.

Ik heb de volgende mogelijkheden uitgesloten: het circuit in het huis is in orde, want ook als je de contacten op de print bedient, dan gaat de motor niet draaien.
De (koolborstel)motor is in orde, want met een snoer er aan gaat de motor gewoon draaien;
conclusie: er is een storing in de bedieningsprint.
Nu doet dat ding in feite maar weinig:
1 stuurt zwakstroom relais aan om de motor te starten
2 bevat een soft start om de motor rustig te laten aanlopen
Motor is 230V en trekt in bedrijf 8 A.

Een paar foto's worden bij gevoegd.
Vraag: is er een alternatief voor het vervangen met een originele print plaat? Dit simpele ding kost in Duitsland €145 + 16 porto; in NL ca 15% méér. In Oostenrijk een paar € minder dan in D.
Het liefst zou ik kant en klare units kopen als die er zijn, maar ook het bouwen van een deel van de schakeling zou mogelijk kunnen zijn

Zo een heel verhaal.maar ik hoop dat de experts hier wat mee kunnen
Groet,
Cor

Lambiek

Special Member

Je kunt om te beginnen de print eens droog testen, dus simuleer of je de stofzuigerslang aansluit en kijk of het relais opkomt. En meet of het relais de spanning doorgeeft, er moet ook iets van een triac op de print zitten. controleer die ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat 'droog testen" heb ik al gedaan, maar ik hoor geen klick van de (2) relais die er op zitten, en die hebben een 12 V spoel, volgens de opdruk; dus het zit daarvoor al, lijkt het.
Er is ook helemaal niets te zien aan de print, geen zwarte vlekken of zo

[Bericht gewijzigd door Heli op zondag 7 juni 2020 16:52:10 (17%)

Lambiek

Special Member

Heb je gecontroleerd of de 12V aanwezig is? Als je 12V op de speol van het relais zet komt het relais dan wel in?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er zit een klein trafo'tje op die print, maar op de contacten meet ik 370 volt en op de andere gaat dit boven het bereik van mijn DVM (600V~)
ik 'vermoed' dat deze 12 volt electronisch wordt gecreëerd, en niet met die trafo

Lambiek

Special Member

Het zal een geschakelde voeding zijn denk, maar je moet ergens 12VDC op de print meten voor je relais. En waarschijnlijk ook 5 of 3.3VDC voor je controller die aan de spoor zijde zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

eerste foto lijkt op een 7 potig IC als lnk304 deze gaan na x jaar graag eens stuk. Meestal nemen ze ook de serie weerstand mee naar de hemel.

Die 7- potige is gemerkt op de PCB als IC#, met als opdruk:
1136
LNK564PN
OB359H
Op de track zijde zitten daar in de buurt een paar SMD weerstanden; niets aan te zien, met een vergrootglas....

Overigens, hier een link naar de fabrikant, de foto daar is te vergroten door er op te klikken .
https://www.disan.com/en/detail/index/sArticle/189

Lambiek

Special Member

Dat is een driver voor de geschakelde voeding. De LNK564PN, die kan stuk zijn.

https://www.mouser.com/datasheet/2/328/lnk562-564-6129.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De groene zijde van de print bovenste relais, onderste pootje-links.
Lijkt me een losse soldering!

normaal als je contact maakt tussen de 2 aansluitingen op die 2 polige printkroonsteen zou het moeten gaan lopen. zo niet is de print zeker stuk, anders kan er ook een kabelbreuk zijn ergens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op pagina 6 van dat spec. sheet staat de schakeling, en hoewel ik niet alle contacten kan nagaan, zijn er wel vele overeenkomsten met zoals het op 'mijn'printje zit.

Gezocht naar een leverancier, maar zo even niet te vinden, behalve bij "Ali" dan, en daar kan ik niet op wachten; ook 1 in de USA, voor minder dan 1$.....

Anoniem

C13 lijkt de uitgangscondensator van de LNK voeding te zijn
Als je daar geen 12VDC meet is de voeding dus defect
Controleer dan L1, R37
Kijk dan ook naar de smd dioden PJ3156

|:( 8)7

Edit: C13 staat hotside, C16 staat coldside en zou wel de uitgangselco kunnen zijn

@bertb Nee, dat is niet het geval; bovendien is dat een schakel ccontact, en de relais klikken niet.
Dank voor de observatie.

@testman Klopt als een bus, zover was ik ook al

Op 7 juni 2020 18:03:45 schreef anoniem015:
C13 lijkt de uitgangscondensator van de LNK voeding te zijn
Als je daar geen 12VDC meet is de voeding dus defect

Controleer dan L1, R37, R9 en R10
Kijk dan ook naar de smd dioden PJ3156

Die C13 even snel gemeten:
die heeft 329 VDC op de contacten; de opdruk is 10 uF 400V
Rest nog niet gedaan, eerst even eten ;-)

Edit: had jouw edit nog niet gezien toen ik dit schreef....

Anoniem

Yep C16 staat acher die dikke smd SUF(?) diode
Daar hoor je 12VDC (relais zijn toch 12V) te meten

Die 320V over C13 klopt dus wel en zijn de eerder genoemde componenten OK >:)

Edit:
Maar ik denk dat die sensor een diode moet zien om de motor te starten.
Voorkomt dat de ventilator start bij een slechte isolatiewaarde of sluiting van de sensorlijn

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 7 juni 2020 18:43:49 (23%)

Over C16 meet ik 12,23V, dus dat klopt wel.

Over de diode (SUF4002) had ik 12,72 in ene richting, en even ca -7 V als ik het goed zag in de andere richting, maar bij verdere meting was dit -1,44 V en langzaam dalend.

Terwijl ik dit aan het doen was kwam er rook!
L1, die er uitziet als een normale weerstand heeft nu een open circuit
Kleurcode oranje, oranje, rood, goud. (3,3k dus)
Ik heb wel gehoord van een spoel gewikkeld om een R, maar dat is hier dus niet te zien;geen aparte losse draadjes er om/aan.
Lijkt er op dat de zaak dus verder van huis is.
Had eerder al geconstateerd, dat soms een relais klikte, als de input werd doorverbonden, maar soms kon dit 1 of 2 maal herhaald worden, daarna weer niet
????

Re jouw edit: nee, dat is niet het geval, je verbindt de contacten rechtstreeks; de 'goedkopere'zuigslang heeft een metalen ring, die de 2 contacten verbindt; de duurdere heeft een draad naar het handvat waarop een schakelaar.
De contacten zijn dan ook gelijkwaardig gemerkt op de print , met een K, allebei.

[Bericht gewijzigd door Heli op zondag 7 juni 2020 19:11:56 (18%)

Lambiek

Special Member

Op 7 juni 2020 19:07:55 schreef Heli:
Over C16 meet ik 12,23V, dus dat klopt wel.

Dan is er dus wel 12VDC aanwezig?

Terwijl ik dit aan het doen was kwam er rook!

Was er aanwezig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Geen man overboord... dat je 12vdc nog gemeten hebt is hoopgevend :)
Je LNK is nu dus duidelijk defect en daardoor is spoeltje L1 doorgebrand
L1 (3300µH) en LNK zijn dus te vervangen
R37 en de PF3156 dioden alvast te controleren

@Lambiek: WAS, ja; nu 0,44 V op dezelfde plek, dus over de elco.
Wat te doe? de L1 vervangen door een weerstand van 3,3 k?
En van een spoel kan ik echt niets terugvinden, ter plekke.

Wel een beetje gek, een R van 3,3k blaas je toch niet op met 12 volt.
Dus er moet inwendig toch iets van een spoel in gezeten hebben, al ziet het er uit als een ouderwetse weerstand.

Anoniem

L1 ziet eruit als een weerstand van 3k3 maar is geen weerstand.
L1 is gewoon een spoeltje van 3300µH en het was de zwakste schakel in de primaire kring toen de LNK gesloten bleef tussen source en drain

Op 7 juni 2020 19:33:35 schreef anoniem015:
Geen man overboord... dat je 12vdc nog gemeten hebt is hoopgevend :)
Je LNK is nu dus duidelijk defect en daardoor is spoeltje L1 doorgebrand
L1 (3300µH) en LNK zijn dus te vervangen
R37 en de PF3156 dioden alvast te controleren

Ik meet 8,6 Ohm over deze R, een stevige jongen.

Kleurcode, voor zover ik dat goed kan zien is : grijs, rood,goud,goud> dus 82 x 0,1=8,2 terwijl ik 8,6 meet, wat net in de 5% tolerantie valt....

Er zijn 3 stuks PF3156 op het bord, en die hebben alle 3 een open circuit, gemeten op de 20 k schaal, en in beide richtingen gemeten.

Is het zwarte balkje, links van de tekst opdruk, de kathode, normaal gemerkt met een zilveren band?

Voorstel?

sloop voldoende van het LNK dat het de werking van de rest niet meer beinvloed en regel een externe 12V voeding. Mogelijk eerst kijken of het op die manier werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

@REW, dat wou ik zeggen je bent me net voor ;).

IK zou inderdaad geen moeite doen om dat SMD IC te vervangen, gewoon een extern 12V voeding erop.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.