Motorschakelaar met softstart

Als dat zou kunnen?
Hoe ga ik hierbij te werk, want ik weet niet waar die scheiding tussen de 12 V DC voeding en de rest van het 230V gebeuren ligt, die soft start dus.
Hoewel, er lijkt een scheidslijn te lopen tussen de 2 delen, maar wat is wat....

benleentje

Golden Member

Als je de 230V aansluitingen op de print weglaat dan kan je die 12V aansluiten op de condensator waar je eerder 12V heb gemeten. In principe kan je de condensator eruit halen en daar je draden in solderen. Op voorwaarde dat de aansluitdraden van de 12V voeding naar de print kort zijn max ca 0,5m. Als je de condensator kan laten zitten en je weet op een andere manier de draden daarop aan te sluiten heeft dat wel de voorkeur.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat gaat natuurlijk niet zomaar, want die 230 V heb ik nodig voor mijn motor!

Hoe dan ook, die 230 V aansluiting moet blijven, maar kan ik dan die 12 VDC voeding op die elco aansluiten?
Enig idee wat de capaciteit van die externe voeding zou moeten zijn? 1A zal toch zat zijn, om een relais te schakelen.

benleentje

Golden Member

Die motor was ik even vergeten ;).

Wat ik zou doen is toch eerst even de 230V weglaten. 12V op de elco zetten en kijken of dan het relais wel gaat klikken. Dus eerst even puur de basis testen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ga ik morgen doen, dat is simpel, lijkt me.

Goed, ik heb er een 12V 500mA ouderwetse transformator type voeding op gezet, gesoldeerd aan de nog aanwezige Elco. De open spanning was 19,5 V en na aansluiten 18,95V.
Maar er is geen reactie als ik de K-K aansluiting overbrug, die het starten van de motor moet triggeren. Niets te horen of voelen.
Jammer, zover.

Op 7 juni 2020 19:33:35 schreef anoniem015:
Geen man overboord... dat je 12vdc nog gemeten hebt is hoopgevend :)
Je LNK is nu dus duidelijk defect en daardoor is spoeltje L1 doorgebrand
L1 (3300µH) en LNK zijn dus te vervangen
R37 en de PF3156 dioden alvast te controleren

Wat ik eerder meldde over de diodes: die PF3165 zijn alle 3 goed; ik had verkeerd gemeten met de Weerstand schaal, maar met de diode schaal van de DVM krijg ik de ene kant Oneindig, de andere kant op iets van 750 of zo.

[Bericht gewijzigd door Heli op maandag 8 juni 2020 23:23:12 (23%)

Anoniem

19V,5V?!? Dat is wel 63% hoger dan 12V! :'(
Dat hoort echt wel 12V gestabiliseerd te zijn

Laten we hopen dat de opamp en controller dit hebben overleefd
Kan natuurlijk ook dat er door die 19V een ADC conflict is waardoor er niets gebeurt als je de sensor brugt.

Zie ik het goed dat de 0V aan het net blijft via R9 R10 en de 2 Y condensatoren?

Op 9 juni 2020 00:10:53 schreef anoniem015:
19V,5V?!? Dat is wel 63% hoger dan 12V! :'(
Dat hoort echt wel 12V gestabiliseerd te zijn

Laten we hopen dat de opamp en controller dit hebben overleefd
Kan natuurlijk ook dat er door die 19V een ADC conflict is waardoor er niets gebeurt als je de sensor brugt.

Zie ik het goed dat de 0V aan het net blijft via R9 R10 en de 2 Y condensatoren?

Tja, die stekkertrafo's zakken meestal toch naar de nominale waarde als ze belast worden..De belasting was kennelijk minimaal/nihil

Ik heb de print nu aangesloten op een Li-Po accu met een huidige spanning van 12,11 V, maar krijg geen reactie als ik de sensor contacten overbrug.

En ja, de N van de ingang is via de 2 x 10 Meg weerstanden in serie verbonden met het trafo'tje, en met C11, die in serie staat met de C10 naar andere kant van trafo, en de C13+

Anoniem

Die "inzakkers" zijn de ongestabiliseerde.
De gestabiliseerde blijven van nullast tot vollast op spanning

Als er nu met 220V en 12V aangsloten geen relais aantrekt vrees ik dat het einde oefening wordt.

Ik heb nu dus ook de 230V~ aangesloten, samen met de 12,11V =
en krijg geen relais reactie als ik de sensor aansluiting overbrug.

Die L1 die verbrand is, die zit toch in het 12 V voeding deel? dus heeft nu geen invloed op het gebeuren, met de externe 12 V?

benleentje

Golden Member

Op de sensor ingang zou je dan ook een spanning moeten meten en vanaf die ingang zal er wel een transistor of fet worden aangestuurd.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 9 juni 2020 18:12:53 (69%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja, dat weet ik 100% zeker, want die aansluiting wordt bediend door het sluiten van de 2 contacten als je de stofzuiger slang in de muur doos steekt; daarmee worden de 2 contacten doorverbonden.

Edit: dit was het antwoord op jouw vraag voordat je een edit plaatste!

[Bericht gewijzigd door Heli op dinsdag 9 juni 2020 18:16:20 (16%)

Bij gebrek aan verdere ideeën: ik heb geen enkel antwoord gekregen op mijn eigenlijke vraag: met welke standaard componenten, of eigenbouw er van, kan ik een softstart met een capaciteit van 8A voor een koolborstelmotor met een contact met laagspanning, bv. 12 V aanzwengelen?
zie eerste post.....
Alternatief is voor €160 een origineel kopen, echt over de top.
Deze firma vraagt bv ook €40 voor een setje koolborstels !!
Kan je na gaan.

[Bericht gewijzigd door Heli op dinsdag 9 juni 2020 23:43:58 (20%)

Anoniem

Wat je nog kan controleren is of er 12VDC staat op de spoel van het zwarte relais als je de sensoringang brugt.
Zodra dit relais aantrekt worden de nuldoorgangen gededecteerd dewelke de controller nodig heeft om via de MOC de triac correct aan te sturen bij de softstart
Als dit relais echter defect mocht zijn...

Zelf iets ontwerpen? Duurt effe
Zelf iets met kant en klare modules? Kost ook wat zoekwerk, geld en tijd
Misschien toch maar de korte pijn?

benleentje

Golden Member

Is de softstart nu echt nodig kan de stofzuiger niet gelijk vol aan? Als het is omdat de zekering er uit kunnen gaan kan je ook een inschakelstroom begrenzer ertussen zetten.

https://www.eijlander.nl/1-fase.html

Op de contacten van de stofzuiger moet je dan zelf iets maken dat een relais aanstuurt en die stuurt dan weer de stofzuiger met begrenzer aan. De begrenzen kan niet te snel achter elkaar inschakelen daar moet steeds 3 minuten tussen zitten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb net een nieuwe, originele print besteld voor €160,99
Dan ben ik er in 1 x maal mee klaar.
Als ik zie wat een commerciële softstater van dit vermogen kost in de handel, dan is dat nog niet eens zo'n slechte prijs, maar ik blijf het heel veel geld vinden voor zo'n simpel printje!

Allen bedankt voor het meedenken, en het zoeken naar een voordeliger oplossing!