APC-UPS Smart 1000 verander float and oplaad voltage

maartenbakker

Golden Member

14V permanent kan alleen als je calciumaccu's of geschikte LiFePO vervangers gebruikt. Een normale loodaccu kookt langzaam droog, zelfs als hij bij cycle-gebruik 15V mag hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 8 juni 2020 00:38:28 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank je wel !! was er al bang voor, shit shit, is eens kijken of ik via serieel verder kan komen, via usb gaat het niet lukken iig.

Zag een oplossing en dat ik op het moederbord een seriële verbinding moet maken, om ergens tussen de komen, maar dat gaat helaas me boven men pet. http://jelmerbruijn.nl/apc-ups-smart-ups-1500-battery-float-voltage-ad…

Las dat er nog mss nog ergens een potmeter zit, iemand ervaring met deze UPS qua laadspanning verlagen ?

Even voor de duidelijkheid UPS was 35 graden standby en 40 tijdens kalibratie, dat werd me te gortig en heb over de gaatjes van de UPS een 12v fan gezet, ding is nou niet meer warm te krijgen, net eerste onweer bui gehad, en heeft 1 1/2 uur op de accu's gedraaid.

Nog even speciaal voor je gemeten accu's zijn 21 graden, tijdens laden nu 75% vol, 26.5v via APC access tool.

Bijgevoegd plaatje is temp verloop UPS,....om 18:30 kalibratie gedaan en dan verlies je de connectie (dus geen meting), gelijk daarna kun je zien dat die bijna de 40 graden haalt, iets later de fan erop gezet, had niet verwacht dat het zoveel verschil zou uitmaken, ga nog even een nieuwe 12cm fan halen die iets stiller is.

Alles met een knipoog ;-)

de accu's extern plaatsen scheelt ook temperatuur, alsmede het ding op de grond zetten en niet hoog, scheelt ook al. de oudere modellen hadden constant een fan draaien, maar die laait ook nogal stof aan waardoor het op termijn ook niet meer helpt. zo'n ding wordt ergens neergezet en niet meer naar omgekeken doorgaans, tot het niet meer werkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de accu's extern plaatsen scheelt ook temperatuur, alsmede het ding op de grond zetten en niet hoog

Hehe deze passen ook niet meer lekker in de UPS, maar idd mocht het passen lijkt me erbuiten al beter (vaak zijn de kabels niet lang genoeg), ik heb ze op een 2cm plaatje piepschuim staan zodat de accu overal even warm is, las ik ook ergens dat die beter niet op een koude vloer moest staan, zodat er temp verschil in de cellen boven/onder ontstaat.

maar die laait ook nogal stof aan waardoor het op termijn ook niet meer helpt

Dat is wel een goeie, ik zie wel alle gegevens in Domoticz (kan evt een alarm instellen, ups schoonmaken ding is 30 graden) maar ik zal ook is verder denken over een groot gat maken, ja koelt nog beter maar je bent idd meer zooi in de UPS aan het gooien, paar gaatjes schoonmaken is dan wat makkelijker.

Verder is het me gelukkig gelukt om het voltage aan te passen, ik heb hem nou op 13.6v per accu, of 27.2v per pack, zag 27.4v mss beter, maar nou moeten ze nog langer meegaan, hehe vet, mooi upsje (helaas niet alle modellen kunnen het)

Gaat via hyperterminal/putty op de seriele poort, en dan meet je op de accu's en dan zie je hem voltage droppen (niet via terminal kijken die voltage klopt niet, dacht eerst even heel slim te doen)

Voor mensen die ook de behoefte hebben, je hebt er wel een speciale apc-ups kabel nodig (of maken)

http://nissandiesel.dyndns.org/viewtopic.php?t=2891
https://networkupstools.org/protocols/apcsmart.html

Zag ook op YT verschillende mensen met APC hacks, ik ga wss op termijn er nog transitors bijzetten, zitten er 8 in en er kunnen er 16 in, ook kan er nog een extra condensator bij, me nog even goed in verdiepen, voorlopig draait het ;)

Dank je wel !! accu's waren helaas niet goedkoop. (135 euro pst)

Alles met een knipoog ;-)

Wat voor accu's heb je gekocht?

Er zit normaal 7 of 12Ah in geloof ik. Die dingen kosten 20-40 euro, afhankelijk van merk/type. In alle gevallen zou ik wel voor long-life accu's gaan. Kost maar een paar euro extra en scheelt weer iets.

Die 10-12 jaar is bij 20 graden.. En in zo'n UPS is dat eerder het dubbele, waardoor er nog nieteens de helft overblijft aan levensduur.

Maar of je die UPS in gebruik wil houden.... Die dingen zijn behoorlijk stroomlustig. Gebruiken 40-45w met 'niets doen'.

Wat wil je ermee voeden? Een ups maken aan de zwakstroomzijde (12V) is een stuk effectiever. Veel apparaten werken toch op 12V, en je kan meteen een hele stapel adapters eruit gooien.

Ik zie in de topic start staan dat ts 2x 12V 75Ah accu's heeft gebruikt.

Zelf heb ik een Smart-UPS 750 staan met 2x 12V 38Ah eraan.

Deze stond in de meterkast maar is momenteel niet in gebruik aangezien deze vervangen is (gaat binnenkort naar kantoor) door een kant en klare 24V 17Ah ups waar ik nog DC-DC converters aan toe heb gevoegd (5 en 12V).

Hier draait nagenoeg alles van IT op
- Glasvezel NTU (5V)
- Edgerouter met ubiquiti AP op de POE poort (24V)
- Synology NAS (12V)
- Raspberry Pi (5V)

Ik heb enkel nog een chip nodig welke dmv een usb verbinding met de synology een UPS na kan doen zodat de Synology weet wanneer deze uit moet schakelen als de UPS leeg begint te raken.
Of een software oplossing voor de Raspberry Pi zodat ik hiermee de accu spanning kan meten en via een netwerk ups protocol de Synology op tijd kan laten afsluiten.

Of een software oplossing voor de Raspberry Pi zodat ik hiermee de accu spanning kan meten en via een netwerk ups protocol de Synology op tijd kan laten afsluiten.

Zou eerder daar voor gaan idd, met i2c/ina219 ofzo, PItje en dan ben je wel klaar, kun je gelijk voor andere dingen gebruiken, ik gebruik veel de Orange PI, Orange PI Pc is goed ondersteund, Orange PI3 komt eraan, maar dan heb je wel EMMC, werkt wel lekker. (Nooit sdcards gebruiken, raken snel corrupt, zonde van de tijd)

Maar of je die UPS in gebruik wil houden.... Die dingen zijn behoorlijk stroomlustig. Gebruiken 40-45w met 'niets doen'.

Ze zuipen idd wel, ik tap al gelijk van de 24v accupack voor al het 12/5v, maar andere dingen kan ik nog niet omzetten, pc, tv, etc. Ik heb een bizar netwerk hier en tijdens onweer gaat de stekker eruit, zodat ik voor de bliksem iig geen retour heb (lopen kabelgoten net onder de dakpannen, schotel op het dak, camera's) wil wel tijdens onweer lekker op de camera's kijken, lol droog.

135 euro voor 12v/75ah, voor een cyclische accu is best netjes, ook krijg je via de USB van de UPS best mooie gegevens in Domoticz, kun je weer uitlezen en schakelen, uiteindelijk moeten er zonnepaneeltjes op het dak zodat het verbruik van de ups minimaal qua kosten word.

Die standaard accu's in al die UPSen, zijn bedoeld om binnen 10min uit te gaan.

Alles met een knipoog ;-)

Hoe oud is deze unit? Het sluipverbruik van de oudere modellen tikt soms zo de 30W aan. Beetje zonde stroomverbruik dan. Toch €60 op jaarbasis.

Was al gezegd zie ik.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op maandag 8 juni 2020 14:33:59 (10%)

Ik had hetzelfde probleem met 700VA versie van dezelfde Smart UPS.

Uiteindelijk heb ik spannings-deler die de batterijspanning aan de microcontroller doorgeeft aangepast.

Hier staat een hele uitleg over hoe je dat zelf kan doen.
http://www.jjoseph.org/notes/apc_smartups_battery_float_voltage

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Hier staat een hele uitleg over hoe je dat zelf kan doen.
http://www.jjoseph.org/notes/apc_smartups_battery_float_voltage

Die had ik ook gevonden idd, we hebben zo wel een mooie verzameling van optie's nu ;) (ik zou voor de 1000 gaan of andere ondersteunde modellen, was wel ff en ramp, een pc met seriele poort, winxp geïnstalleerd, cd zoeken, APC kabel zoeken hehe, men usb naar serieel ligt nog in NL)

Ik had deze ook nog gevonden met een evt potmeter
http://apcupsd-ups-control-software.10985.n7.nabble.com/Adjustment-pot…

Uiteindelijk denk wel een must om de voltage te verlagen en zo je accu's te sparen, beetje zonde van APC (omdat de standaard runtime toch al geen wereld record is) om zo je accuduur drastisch te verkorten.

Stroom is hier wel 2x zo goedkoop, maar de 40 euro heb ik er wel voor over, elke keer als het onweert verlies ik ook 30% op de lading, dat is helaas wel meer dan die 40 euro pj, ach ja, durf het niet aan als het hier zo spookt om alles in stopcontact te houden, zit 15m hoger dan de rest van het dorp, en dan van alles nog op het dak, apc detecteerd nu stroom eraf, en schakelt auto vanalles uit waardoor ik een load van 20% overhoud, van de 80-40% load.

Alles met een knipoog ;-)

hier draait ook een smart ups 1000, de usb versie. stby stroom heb ik terug gekregen naar 10W, mede door een knopje om de leds op het front uit te laten, als ik die meters wil, knop indrukken en kan aflezen. accu spanning is 27,4V en staat al weken onder spanning, 13,6V per accu dus. heb nog een 1500VA model staan wat iets nieuwer is, maar die geeft een licht bromgeluid wat me al snel irriteerde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Testman, hehe knopje zelf gemaakt ? heb geen optie daarvoor gezien, ups is weggebouwd zie er nix van en mag idd qua frontje uit, zie alles in Domoticz wel ;)

Ik doe alles wat herrie maakt in de keuken (ups o.a, hd's nas) en men pc's staan in de slaapkamer, muur van 1m, gat geboord buis er doorheen, zit al helemaal vol met kabels, heb zn dell 3040 als camera kijk pc (win10 20W pctje), vrij stil maar nog steeds hoorbaar dus in slaapkamer, men game pc is al helemaal niet te houden, maar in de huiskamer is alles stil. :)

Men UPS in de keuken bromt ook wel tijdens laden, en in noodstand is die echt muziek aan het maken, kan er heel slecht tegen als ik iets hoor in de huiskamer ;)

Alles met een knipoog ;-)

knopje zelf gemaakt idd, onderbreekt voeding van de leds. ook schakelaartje tussen het piepertje gezet, al eens een 3 uurse uitval gehad in de nacht, en dan bleef de ups steeds janken, terwijl je probeert te slapen, ding toen maar uitgezet. voor wat jaren terug had ik een 3kVA ups op mn slaapkamer staan, met een inschakelvertraging gemaakt dat ie niet 24/7 aanstond, want een bak herrie en dik 60W stby verbruik. er stond ook een 300 kilo aan accu's langs indertijd, kon er dagen op draaien. maar het spul wordt ouder, in een jaar is 40% al rot en ineens heb je er nog maar 2 staan :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lol beeper kun je wel software matig uitzetten, moet er ff om liegen maar doe je via de apc test tool, ook wel eens webbased gedaan.

Weet iemand btw, ik heb een apc 3000 met netwerk module, kan ik die ook gebruiken in de 1000 variant, zou kunnen dat al die modules hetzelfde zijn. (moet ik ook nog eens onderzoeken)

Ze schijnen allemaal rotte condensators te hebben, die vervangen iets van 6 ofzo en ding is al een stuk beter dan nieuw ;)

Vond dit wel een leuke gast op youtroep
https://www.youtube.com/watch?v=UE7m5b5J6iY&feature=youtu.be&t=872

Alles met een knipoog ;-)

O ik heb hier ook nog een APC (niet zo) smart staan die binnen 2 jaar de accu's om zeep helpt.

FF een andere pakken/kopen op MP ofzo, wel smart pakken b.v. de 1000 (liefst met seriele poort) en dan voltage verlagen, fan erop bouwen en leds dmv knopje uitschakelen, uf 22 condensators vervangen, kunt nog transistors en grote condensator erop zetten maar dan ben je wel klaar :)

Hier een mooi filmpje van een gast die het verschil tussen smart en niet zo smart uitlegt, gaat met name dus om dat ventilators en tl buizen die smart sinus wel fijn vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=gz_QAQWomdY

Alles met een knipoog ;-)

Weet iemand btw, ik heb een apc 3000 met netwerk module, kan ik die ook gebruiken in de 1000 variant, zou kunnen dat al die modules hetzelfde zijn. (moet ik ook nog eens onderzoeken)

Als je oude zooi hebt (zoals mij) past de module waarschijnlijk, en je raad het al, ouwe zooi met nieuwe werkt niet en visa versa. Ik kwam erachter dat men netwerk module wel ging passen, maar aan de andere kant wat heb ik eraan, ik heb hem aan Domoticz hangen, en email doet Domoticz wel, en gegevens uitlezen ook, dus ik zie de toevoeging er niet egt meer van, gaat meer stroom gebruiken, netwerk controller schijnt ook langzaam/traag te zijn, moet geupdate worden om met moderne browsers te kunnen werken, wss reset van wachtwoord, ik geloof het wel.

lol module is iets van 350 euro nieuw, heeft toch iemand er ooit voor betaald :)

Alles met een knipoog ;-)

heb nog een netwerk module uit een 60kVA liggen, past ook niet de smart ups. de aansluiting voor in de slede is heel anders.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb deze staan,maar eens kijken of deze nog werkt met nieuwe accu's. Oude accuset zat goed vast gesmolten in de kast en de poolklem is goed aangevreten.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20200523_160310-2.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20200523_160440-2.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20200523_160448-2.jpg

heb nog een netwerk module uit een 60kVA liggen, past ook niet de smart ups. de aansluiting voor in de slede is heel anders.

Hehe ze zijn een beetje universeel ik heb de AP9617, en die past toevallig in de 3000 en 1000 versie (ouwe zooi, UPS Network Management Card 1 - AP9617, AP9618, AP9619)

De AP9630 die Peter112 heeft is al weer nieuwer, voor andere modellen (UPS Network Management Card 2 - AP9630/30CH, AP9631/31CH, AP9635/35CH)

Ref : https://www.apc.com/us/en/faqs/FA237786/

Ik heb deze staan,maar eens kijken of deze nog werkt met nieuwe accu's. Oude accu set zat goed vast gesmolten in de kast en de pool klem is goed aangevreten.

Zo kwam ik hem dus ook tegen, gaat aan, doet net of alles werkt, belast je hem in nood stand dan gaat die uit, ik heb nog even gedraaid met een beetje accu pool (ducktape/trekbandjes) tot ik erachter kwam dat ook de accu lekte, toen maar accu's vervangen, verder zal de UPS goed zijn, echter je hebt geen seriële poort waardoor het voltage verlagen voor de nieuwe accu pack wel iets minder zal zijn (denk wel een must), laat het ons s.v.p. weten hoe het gelukt is. (lijkt erop dat APC dit niet (meer) wilde dat we de voltage konden aanpassen)

Alles met een knipoog ;-)

achter de usb poort zit gewoon een usb naar com omzetter die ze voorheen in de com naar usb kabel hadden zitten.

de netwerk kaart die hier ligt is een 66074.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 11 juni 2020 09:55:53 (18%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

achter de usb poort zit gewoon een usb naar com omzetter die ze voorheen in de com naar usb kabel hadden zitten.

Nice weer wat geleerd, nou dan moet het redelijk easy worden, dacht egt even dat ze dit om zeep wilde helpen, die procedure van voltage verlagen, wilde APC ook niet delen.

de netwerk kaart die hier ligt is een 66074.

Verdomd, wou je nog vragen is een wel een APC kaart, maar idd, wel 3 fase spul daar zal het wel in zitten :)

https://www.apc.com/shop/us/en/products/MGE-SNMP-Web-Card/P-66074

Alles met een knipoog ;-)

bij dat ding moest ik toen bijkomen, spul moest uit pand gesloopt worden, maar voeding eraf zetten en die kwam vanzelf weer terug, eerst de ups die inkwamen, en daarna ging generator draaien van 400kVA, die moest eerst van de startaccu ontdaan worden voor de boel veilig los geknipt kon worden. was een leuke klus, zat stevige stekkerdozen aan overgehouden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb gisteren nog een ups afgekoppeld, zonder netwerk kaart exact gelijk type als mijn vorige foto's. Gaat gewoon aan en de laadspanning voor de accu's met mijn T600 was 27,5 volt. Voor liefhebbers, ik zet deze in v&a . afhalen op opsturen vvor post nl tarief. Zonder accu net onder de 10 kg denk ik.

Alle condensators zien er goed uit, maar zou dit ook maar enigszins een reden kunnen zijn, dat hij zo springt in voltage, in een bepaalde prog mode ? (kleine condensators worden nogal wel eens preventief vervangen)

------ Overige info ------

Backup ups ff gebricked, accu's waren denk nog niet vol, iets te enthousiast lopen tikken (+/-), gevolg ups ging aan, knipperde even op de accu's, deed geen test en ging aan (inverter werkte wel), alleen in PROG mode kwam "=?" door je terminal heen waardoor je niet meer kon proggen, ik kwam erachter als de UPS uit staat je hem nog steeds kon benaderen via serieel (f*cking handy), uiteindelijk nog iets verder kunnen slopen, nu starten die helemaal fout op, verschillende keren relais uit aan, gelijk in fout code, ding uitgezet en enigszins weer de code van de eprom in range gebracht, nou starten die weer goed op.

Paar dagen later,

Hmz,..UPS gaat bij bepaalde waardes b.v. "FF" staat hij op de allerlaagste float voltage stand, laden met 27.10-20-30-40-50 hele tijd verspringt de voltage 2 keer p.s., in de terminal krijg ik bij het proggen en overal bij het uitlezen "=?" zet je de UPS uit kan je hem wel proggen zonder die "=?" deze ups duidelijk niet happy, maar lag dus niet aan mij, ik raakte een waarde die ik moest hebben en ups raakte over de flos, zet ik hem 10 stappen hoger is alles wel goed en laat hij stabiel op 27.85v, niet heel wenselijk.

Andere UPS is wel happy met die voltage verlaging 27.2v, echter zet hem niet te laag, 26.04v, want zonnepanelen laden met 28.4v en dan word die afstand te groot, wil je juist op UPS mode, en dan staat alles te knipperen totdat de voltage verlaagt word, hehe einde dag, wolkje. :)

Alles met een knipoog ;-)