betrouwbaarheid Philips koffie machine EP3246/

Bapaktus

Special Member

Onze oude koffiezetmachine ( Siemens) is de deur uit gedaan.
Nu op zoek naar een nieuwe.
Zijn terecht gekomen bij Philips EP3246.LatteGo.
Iemand een idee over de betrouwbaarheid van de electronica in deze machine?
Zijn overigens wel ingewikkelde machines geworden.
Ontkalken
Van koffiebonen olie ontdoen.
Water filteren
Smering van de Zetgroep etc.
Iemand ervaring met deze serie?
ruud

joopv

Golden Member

Mijn wederhelft komt uit het geboorteland van koffie, vindt de huidige senseo maar niks en wil ook graag een echte koffiemachine. Dus ik lees even aandachtig mee voor de prijs en onderhouds aspecten van zo'n machine.

Tegenwoordig heb je eindeloos merken en eindeloze keuze maar je kan de meeste toestellen opdelen in "gebruik makend van onderdelen van"
Deloghni of Saeco
Deze is Saeco. Electronica e.d. in deze series is nog te nieuw om nu al te oordelen op betrouwbaarheid maar ga er van uit dat dit meestal 0,0 problemen geeft. Het enigste wat je wel kan verwachten na x jaar of na x duizend tassen koffie zijn voornamelijk defekten door kalk of rubbers die vervangaan. Bvb de zetgroep, de grote o-ringen, waterpomp. Al bij al prima machines, maar verwacht wel dat je toestel altijd correct moet ontkalken, en tegen de 10.000 tassen mogelijks zo een revisiesetje wel nodig is (+-20eu)
Zitten paar rubber dichtingen bij, smeervet en kleinigheden.

Is dus qualitatie prima en in mijn ogen mss zelfs klein beetje beter als de merken die deloghni gebruiken vanbinnen.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 8 juni 2020 16:20:09 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Voor de volledigheid: Saeco is een paar jaar geleden door Philips overgenomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 juni 2020 18:54:46 schreef maartenbakker:
Voor de volledigheid: Saeco is een paar jaar geleden door Philips overgenomen.

Tuurlijk, ik bedoel voorral naar TS toe dat hij niet te veel moet kijken naar "betrouwbaarheid" aangezien in mijn ogen bijna alles van koffie automaten al bij al wel goed zijn qua qualiteit, zeker Philips/Saeco wat qua betrouwbaarheid zeker niet moet onderdoen tov andere grote spelers zoals Deloghni of Jura...

Voor op Joopv verder te gaan, met bvb die Philips waar we hier over spreken ga je ook totaal een ander eindproduct krijgen dan een tas Senseo koffie. Zonder twijfel, natuurlijk kost een senseo 50-100euro, als die kapot is smijt men die spijtig genoeg vaak weg. Zo een philips van 500 euro is natuurlijk wel de bedoeling te ontkalken op tijd (geen azijn) en mogelijks om de 5k/ 10k tassen toch eens een onderhoudsetje te gebruiken.

Bapaktus

Special Member

Iedereen bedankt voor de reacties.
Wij gaan dus straks een Philips Koffieautomaat bestelllen en houden jullie op de hoogte van onze ervaringen.
Volgens Bol geldt de "30 dagen retour garantie" alleen wanneer je hem niet gebruikt hebt
Dus alleen maar kijken. ????
Wel kan je, wanneer het apparaat niet goed functioneerd of voldoet aan de reclame aanbevelingen/teksten, deze retour sturen en kan je je geld terug krijgen.
Het betreft het model EP3246/70.
Die/70 staat voor de "kleur uitvoering, in dit geval zwart met chrome of zilver accenten.
Hij is ook in het wit verkrijgbaar.
We gaan hem/haar bij Bol.com bestellen.
De door Bol genoemde prijs bedraagt €539,00
De gebruiks aanwijzing heb ik al gedownload en doorgelezen.
Wekelijks de "zetgroep" afspoelen.
Na elk gebruik de "melkhouder" afspoelen of voor een later gebruik met melk in de koelkast zetten.
Elke 2 maanden de Zetgroep smeren met het smeermiddelen van Philips.
Voor de rest om de 3 maanden een nieuw Aquaclean element plaatsen €15 en na 5000 kopjes ontkalken met een Philips tabletje.
Na minstens 20.000 kopjes mogelijk de keramische maalschijven vervangen.
En elke maand een koffie-olie verwijderings tabletje gebruiken.
Dit laatste is belangrijk. Bij mijn vorige koffie machine (Siemens) zorgde die plakkende koffie-olie dat binnenin alle beweegbare delen aan elkaar gingen plakken, wat niet goed te reinigen was.
We gaan het beleven. ruud

dijkmane

Golden Member

ik heb een hd8766/01
staat af fabriek ingesteld op een te hoge waterhardheid, de interne teller zegt dan na X aantal kopjes dat je moet ontkalke en dat is dan best snel.

bij je waterbedrijf navragen hoe hard je water is en/of bijgevoegd meetsetje gebruiken en die instelling aanpassen.
bij ons moest ie op de zachtste stand, scheelt veel ontkalken.
ontkalken kost je wel een half uurtje.

ook hebben we de temp op max gezet, dat is het enige minpunt van deze, het mag wel wat heter die koffie.

elke week inderdaad die zetgroep schoonmaken en af en toe dat mechaniek smeren.
ding doet t al een jaar of 4 nagenoeg zonder problemen en er gaat ongeveer een kilo bonen / 3 weken doorheen.

enige probleem dat ik gehad heb is dat ie het waterniveau niet meer meette. kwam door interne lekkage van een slang precies op de sensor. die sensor toen vervangen en een extra klem op de slang geplaatst, totale kosten 15 euro.

In no Sense, Nonsense
Turbokeu

Golden Member

Op 8 juni 2020 14:24:50 schreef joopv:
Mijn wederhelft komt uit het geboorteland van koffie, vindt de huidige senseo maar niks en wil ook graag een echte koffiemachine.

[offtopic]
Oef!!!
Eindelijk iemand die Senseokoffie ook een gedrocht vindt...
Da's geen koffie maar kattenpis, krijg ik niet door mijn keel. Dan nog liever een tas thee of melk...

De beste (morgen)koffie komt uit een koffiezetapparaat ('percolateur' in het Belgisch).
Ik bezit er drie: Twee Melitta Aromaboy II (max 2.5 tassen, één op het werk, één thuis) en een Philips Gourmet (max 12 tassen) voor wanneer er bezoek komt.
Met de juiste koffiebonen/dosering dè beste koffie.

Daarnaast heb ik nog een (gekregen) Nespressoapparaat dat quasi niet gebruikt wordt (2-3 tassen/maand).
In tegenstelling tot de koffiezetapparaten waar ik liefst een zeer milde koffie lust (bvb. Douwe Egbert Mildou) wens ik voor espresso de sterktste koffie (bvb. Nespresso Dharkan) die je kan vinden, bereid met een waterhoeveelheid ter grootte van een vingerhoed in een voorverwarmd heet espressokopje.
[ontopic]

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Bapaktus

Special Member

Bste Dijkmane,
bedankt voor je reactie.
Bij dit type wordt een z.g. Aquafilter gebruikt.
Plus: dan hoef je pas te ontkalken na 5000 kopjes.
Min: na 95 liter water of maximaal gebruik van 3 maanden wordt aangeraden, gaat een lampje knipperen, dat je een nieuw filter moet plaatsen. Zo'n Aquafilter kost per stuk ongeveer €15,00.
dus per jaar €60,00.
Er zijn ook voordeelverpakkingen, de stuksprijs gaat dan omlaag.
Maar gezien de hoeveelheid koffie cups die wij gebruiken voor de Dolce Gusto halen we die kosten er makkelijk uit.
En je kan ook zonder zo'n filter koffie zetten, alleen dan regelmatig ontkalken.
De lekkerste koffie hebben we gedronken toen wij in Fortaleza waren (Brasil.
Die koffie werd geserveerd in een aardenwerk kopje, werd ná het leegdrinken op een grote hoop gegooid (tuinpad?)
En in "de oost" natuurlijk koppie tubruk. Erg lekker, ja?
Wordt vervold: ruud
======================================

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op dinsdag 9 juni 2020 14:55:47 (31%)

joopv

Golden Member

Weet iemand of het mogelijk is (en of het slim- of wijsheid is) om zelfgebrande bonen te gebruiken in deze machines?

Vorig jaar zijn we naar Addis geweest en uiteraard moest er een grote zak ongebrande koffiebonen mee op de terugreis.

Op 9 juni 2020 10:05:28 schreef Bapaktus:
Iedereen bedankt voor de reacties.
Wij gaan dus straks een Philips Koffieautomaat bestelllen en houden jullie op de hoogte van onze ervaringen.
Volgens Bol geldt de "30 dagen retour garantie" alleen wanneer je hem niet gebruikt hebt
Dus alleen maar kijken. ????
Wel kan je, wanneer het apparaat niet goed functioneerd of voldoet aan de reclame aanbevelingen/teksten, deze retour sturen en kan je je geld terug krijgen.
Het betreft het model EP3246/70.
Die/70 staat voor de "kleur uitvoering, in dit geval zwart met chrome of zilver accenten.
Hij is ook in het wit verkrijgbaar.
We gaan hem/haar bij Bol.com bestellen.
De door Bol genoemde prijs bedraagt €539,00
De gebruiks aanwijzing heb ik al gedownload en doorgelezen.
Wekelijks de "zetgroep" afspoelen.
Na elk gebruik de "melkhouder" afspoelen of voor een later gebruik met melk in de koelkast zetten.
Elke 2 maanden de Zetgroep smeren met het smeermiddelen van Philips.
Voor de rest om de 3 maanden een nieuw Aquaclean element plaatsen €15 en na 5000 kopjes ontkalken met een Philips tabletje.
Na minstens 20.000 kopjes mogelijk de keramische maalschijven vervangen.
En elke maand een koffie-olie verwijderings tabletje gebruiken.
Dit laatste is belangrijk. Bij mijn vorige koffie machine (Siemens) zorgde die plakkende koffie-olie dat binnenin alle beweegbare delen aan elkaar gingen plakken, wat niet goed te reinigen was.
We gaan het beleven. ruud

Kan goed begrijpen dat Philips wil dat je veel onderhoud/ zorgt maar pak dat met korrel zout. elke 2 maanden zetgroep smeren -> jaarlijks is meer dan goed genoeg voor normaal gezin/normaal gebruik.
Dat aquaclean element en ontkalken zeer belangerijk maar als je in huis een waterontharder hebt moet je daar al geen rekening mee houden.
Na 20k kopjes keramische maalschijven vervangen... die gaan bijna onmogelijk defekt, zelfs in een kantoor waar die toestellen 30-40k tassen halen na 5/6/7/8 jaar komt er nooit niets aan. Vergeet die maalschijf uitleg maar.

Ik ken dit type nog niet van binnen. Kun je een foto sturen van de zetgroep? De bouw kwaliteit van de vorige series van Saeco (Philips) is matig. Ik vraag me af of een dergelijke machine 20000 kopjes koffie haalt. Vaak zitten er geen tellers op deze machines. Als ik de techniek van de verschillende koffiemachines (volautomaten) onderling vergelijk dan staat Jura eenzaam aan de top.

joopv

Golden Member

Qua prijs staan ze ook aan de top. Daarnaast lees ik klachten over het schoonmaken / onderhoud, en een zetgroep die niet losgenomen kan worden.

Arco

Special Member

Ik heb al heel wat koffiezetters versleten, maar vind Delonghi toch qua kwaliteit de beste. (daarbij is de gezette koffie ook nog goed... )

Senseo hoeft echt niet slecht te smaken, je moet er echter wel een goed apparaat voor hebben.
(er zijn heel wat bar slechte apparaten, zoals Inventum. Een tester schreef dat 'ie liever afwaswater zou drinken als 'koffie' uit die Inventum... ;) )

Qua koffiemolens heb ik onder de goedkope (onder de 200 euro) nog geen fastsoenlijke gezien van goede kwaliteit.
Meeste malen niet consistent (maling varieert in grofheid) of kunnen geen fatsoenlijke espressomaling doen (fijnste stand is te grof)

Daarbij zijn die ook nog van bedenkelijke kwaliteit met veel te kleine motortjes.
Heb een Bodum gehad (een van de beste onder € 200), die had een zielig motortje van 60W en was van gammel plastic.
(mocht volgens de handleiding maar 20 sec achtereen gebruikt worden en dan een rustpauze van 3 minuten... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 16 juni 2020 14:44:28 (42%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is Mercedes met Bmw met Audi vergelijken, iedereen heeft wel een goeie ervaring met de ene of een slechte met de andere.
Je kan gerust wel Philips en Deloghni en Jura op 1 zelfde lijn stellen in mijn ogen, is allemaal wel ok voor de prijs.

Verschillende prijsklasse brengt ook verschillende soorten gebruikers.
Een dure Jura of Miele kost at meer dus als deze defekt is gaan mensen al snel bellen om te laten herstellen = machines worden ouder.

Zo een Deloghni van 300 of Philps van 400, als daar iets lekt of lawaai maakt en hij is paar jaar oud smijten de meeste deze jammer genoeg recht de vuilbak in.
"Ja onze koffiezet van Deloghni was na 3 jaar al voor de vuilbak maar onze buur zijn Jura is al 7 jaar oud en zij hebben nooit problemen"
Is dat zo?

Mooi voorbeeld AEG koffiezet van 2000 euro en Deloghni van 400 euro.
Zijn vanbinnen 1 op 1 dezelfde, toch gaat die van AEG langer meegaan, kan ik nu al garanderen, want als er iets mis is met die AEG ga je die niet wegdoen.

mel

Golden Member

Ik heb geen verstand van koffie.Ik heb al tijden een koffiezetter , eentje van Flip.Alleen die simpele koffiezetters hebben de neiging om na 20 minuten uit zichzelf uit te schakelen, Letterlijk, de schakelaar gaat om.
En ik doe langer dan 20 minuten er over om 3 bakkies pleur te drinken..Dus dan is het laatste kopje gewoon koud...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Bapaktus

Special Member

Nu 2 maanden zo'n EP3246/70 in huis. :(
We behandelen het apparaat voorzichtig en volgens voorschriften.
Máár zijn zéér teleurgesteld in dit apparaat.
1e, ondanks vastgelegde instellingen regelmatig verschillende kopjes inhoud en sterkte van de koffie.
2e, na drie keer 2 kopjes koffie is het apparaat intern sterk vervuild door gemalen koffie poeder.
Zij 10 minuten bezig elke avond om alles weer schoon te maken.
De gemalen koffie zit overal binnenin de zetruimte.
Ook de ruimte onder de zetgroep zit dan vol met natte koffie poeder.
Ook is het voor ons vreemd dat aan de bovenkant bij de rubberring koffiepoeder zit. Het lijkt wel of die afdichting niet werkt.
Ik toon een paar foto's van die situatie.
En hebben inmiddels spijt van deze aankoop.
Zou dit misschien een productie fout kunnen zijn of is er wat anders aan de hand.
Hebben vorige week het Aqua filter vervangen, het koffieolie verwijder tablet gebruikt en de diverse glij-onderdelen volgens de proceduren van het oude vet wat nu volledig is omgeven met gemalenkoffie verwijderd en de zetgroep ingevet volgens de beschreven procedure, Help!!!!

Wat vervelend om te lezen, want dat is toch een machine van €500+ en de reviews op internet zijn niet slecht. Heb je al contact gehad met de verkoper over je klacht?

Ik acht mezelf geen deskundige op het gebied van koffiemachines, maar een aantal jaren terug kreeg ik gratis een Philips Senseo Sarista die het niet meer deed. Dat was zo'n ding met potjes met koffiebonen bovenop. Nadat ik hem helemaal uit elkaar gehaald had bleek het maalwerk vast te zitten doordat er overal koffiepoeder tussenzat en de zetgroep, die lijkt op wat jij laat zien, ook helemaal vervuild was. Na grondig schoonmaken deed die het weer. Mijn conclusie was dat het ontwerp te gevoelig was voor vervuiling en ik heb er iemand anders weer blij mee gemaakt.

Als ik ooit eens een expressomachine aanschaf zal er dat een zijn zoals je die ook in Italie ziet, die alleen heet water erdoor perst en waarin je zelf de gemalen koffie doseert en inbrengt. Geen alles in één, die maalt, doseert en er water door perst. Naar mijn mening is het milieu in zo'n machine al snel te vochtig en vettig voor een proces met poeders. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Een tiental jaren geleden was ik in Italie bij collega's op kantoor. Zij hadden daar een oude Saeco staan, een simpele heetwater perser. Ze waren unaniem van oordeel dat de kwaliteit van de oude Saecos prima was en een stuk minder was geworden sinds de overname door Philips. For what it's worth.

Persoonlijk ben ik geen fan van alleskunners of universeel gereedschap. Mijn broer zei altijd, universeel betekent dat het overal slecht op past. Ik werk dus liever met specialisten. Voor mijn emmer koffie in de ochtend heb ik een simpel Philips koffiezetapparaat met filters. De rest van de dag drink ik 3-4 Senseo. Ik ben van mening dat Senseo best een aardige kop koffie maakt, maar je moet wel zoeken naar pads die bij jouw smaak passen. Er zit veel rommel tussen, maar er zijn er ook enkele die mij goed smaken. En voor de gein maak ik af en toe met een ouderwets percolatortje koffie op het fornuis. Maar ja, al die apparaten nemen wel ruimte op je aanrecht.

My two cents.

Heb zelf een Krups Espresseria gehad, en na 3 jaar was zowat elk onderdeel ooit vervangen op de stuurelektronica en behuizing na. Motorventiel, aan/uit knop, drukgroep, dichtingen, debietmeter. Prijs was dacht ik iets van een 800€, herstelkosten nog een keer datzelfde bedrag. Deze machines zijn veel te complex en m.i. niet rendabel in een huisomgeving, als je de volledige werkingskosten van dat ding in rekening brengt. Heb nu een Dolce Gusto, ook Krups en dat werkt wel goed, spijtig van de bergen capsuleafval.

Zus heeft een de Longhi en zij lijkt minder problemen te ondervinden, maar toch ook niet volledig probleemloos.

Ik heb nog eens naar de reviews op internet gekeken. Heel veel positieve reviews van mensen die dat ding net uit de doos hebben en vinden dat ie zo mooi op het aanrecht staat en dat ie zulke lekkere koffie maakt. Ook positieve reviews waarvan ik denk dat je die zonder een Master Degree in Marketing niet kunt schrijven. De paar negatieve reviews zijn dan net van mensen die het apparaat al wat langer hebben. Ik denk dat mensen eerder geneigd zijn de blijheid over hun recente aankoop te delen, dan dat ze na een jaar of langer nog de moeite nemen een negatieve klantbeoordeling te schrijven. Zo krijg je dus een vertekend beeld.

Lucky Luke

Golden Member

Op 2 september 2020 13:43:31 schreef Bapaktus:
Nu 2 maanden zo'n EP3246/70 in huis. :(
We behandelen het apparaat voorzichtig en volgens voorschriften.
Máár zijn zéér teleurgesteld in dit apparaat.
1e, ondanks vastgelegde instellingen regelmatig verschillende kopjes inhoud en sterkte van de koffie.
2e, na drie keer 2 kopjes koffie is het apparaat intern sterk vervuild door gemalen koffie poeder.
Zij 10 minuten bezig elke avond om alles weer schoon te maken.
De gemalen koffie zit overal binnenin de zetruimte.
Ook de ruimte onder de zetgroep zit dan vol met natte koffie poeder.
Ook is het voor ons vreemd dat aan de bovenkant bij de rubberring koffiepoeder zit. Het lijkt wel of die afdichting niet werkt.
Ik toon een paar foto's van die situatie.
En hebben inmiddels spijt van deze aankoop.
Zou dit misschien een productie fout kunnen zijn of is er wat anders aan de hand.
Hebben vorige week het Aqua filter vervangen, het koffieolie verwijder tablet gebruikt en de diverse glij-onderdelen volgens de proceduren van het oude vet wat nu volledig is omgeven met gemalenkoffie verwijderd en de zetgroep ingevet volgens de beschreven procedure, Help!!!!

Die foto’s lijken verdraaid veel op de Siemens machine waar mijn vader zijn koffie uit drinkt (ik drink zelf geen koffie). Die machine werkt goed. Wel is een keer de zetgroep vervangen, voordat die vervangen werd liep het ding af en toe vast door koffieprut op de verkeerde plek. Versleten afdichting ergens.

Wat vooral opviel was dat de “koffieprut” die de machine maakt voor de vervanging echt prut was, en na de vervanging keurig geperste schijfjes. Smaak van de koffie schijnt ook beter te zijn.

Maakt jou nieuwe machine nette droge schijfjes koffieprut, of drab?

Anyway, bel de klantenservice van Bol er eens mee, naar mijn ervaring zijn ze best behulpzaam.
Want het klinkt alsof er gewoon iets stuk is of in elk geval niet zo werkt als bedoeld.

Zijn er eigenlijk transportboutjes/klepjes/stickertjes etc. die voor gebruik verwijderd moeten worden bij zo’n machine? “Remove Before Flight” zegmaar? Zit daar niks van dwars ergens?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als je echt een koffieliefhebber bent kun je denk ik beter op zoek gaan naar een kleine professioneel koffiemachine.
Mijn zwager heeft zo'n ding. Italiaans merk dacht ik.
Zwaar, en veel chroom. Ziet er duur uit ook. Robuuste afwerking. Bovenop kun je kopjes laten drogen, een stuk of 6. De maler is een apart apparaat.
Of op zoek naar een (ex)horeca machientje.
Dat Philips apparaat is toch meer "consumenten-electronica".

Er ist wieder da...
Bapaktus

Special Member

@Lucky Luke,
mijn machine maakt wel keurige schijfjes koffie prut.
Het is geen kwestie van water lekkage.
Het is alleen de verspreiding van het gemalen koffiebonen poeder.
Het lijkt wel of het zetgroepdeel waar die rubberring om zit niet goed afsluit op de trechter daarboven aansluit en het meeste koffiepoeder NIET in de trechter valt maar daarnaast.
Een mechanisch probleem dus.
En ergens (koffie) water daaronder vrijkomt zodat het gemorste koffie poeder nu in het onderste natte gedeelte terecht komt.

Ik ga vandaag bellen met Bol.
Tot nu toe goede ervaringen met deze website.
Ik hou jullie op de hoogte.
Hij staat wel mooi op de aanrecht maar om daar dan meer dan €500 voor te betalen :S
ruud

Het komt voor bij deze machine dat het grote tandwiel kleine beschadigingen aan de tanden heeft. Dan moet het onderdeel vervangen worden. Philips bestelnummer 996530009913. De as van het nieuwe tandwiel is ook iets langer zodat het beter in de zetgroep aangrijpt.

Groeten, Ron.

dijkmane

Golden Member

zetgroep lijkt heel erg op die van de mijne.
deze vervuiling zie ik na ongeveer een week, dat is ook de reden dat ze willen dat je m regelmatig afspoelt, gewoon onder de lopende kraan.
zoals gezegd, ding loopt al een jaar of 4, de vervuiling is niet erger geworden, in tegen deel, het lijkt minder.

hangt ook af van welke bonen je gebruikt en hoe fijn de maler staat, volgens mij heb ik m 1 tikje grover gezet.

In no Sense, Nonsense