betrouwbaarheid Philips koffie machine EP3246/

Bapaktus

Special Member

Zo, contact met Bol gehad.
Het lukte niet met de computer probleem oplosser.
Gelukkig hadden wij nog een direct telefoonnummer naar Bol.
Vriendelijke man, ons probleem uitgelegd.
Verteld dat wij het volledige onderhoudsschema volgen.
Zelfs na 1 keer twee kopjes malen zat het koffie poeder weer in de complete Zetgroep ruimte overal op geplakt.
Hij vond ook dat dit probleem niet mag voorkomen.
Dus Email bericht met reparatie nummer en streepjes code voor verzending.
Apparaat naar PostNL gebracht, code laten scannen en afgegeven.
Track en Trace bon gekregen. Afwachten maar. :Z
ruud

Je wordt zo wel blij van die koffie zeg. Bijna 600 euro en een bak ellende.

Dan is dit toch betrouwbaarder.

eSe

Honourable Member

@Ex-fietser Je was sneller, idem dito hier. Zo goed als heel mijn leven doe ik het op deze wijze, goedkoop, simpel en even lekker :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Tidak Ada

Golden Member

Al lezende in dit topic, zegt onze nieuwe DeLonghi espressomachine dat hij ontkalkt wil worden.
Daar zit een eenmalig flesje (100ml - €4,25) bij, dat bij zoeken op het web nogal prijzig is (c.a. € 12,- ex verzending / 500ml ).
Het werkt op basis van melkzuur. Helaas worden de additieven niet genoemd
Is er hier iemand die ervaring heeft met alternatieve middelen, die meer 'betaalbaar' zijn? Melkzuur is namelijk helemaal niet duur bij de drogist.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
KGE

Golden Member

Ik ben nog steeds blij met mijn keuze voor een Nespresso machine.
Het hele circuit van koffie naar kopje is letterlijk een paar cm.
Niks geen gemalen koffieprut door de hele machine.
Inmiddels in de supermarkt enorme keuze aan cups van duur tot goedkoop, van slap tot supersterk.

@Ex-fietser en dat combineer ik dan nog met dit, al tientallen jaren in gebruik, proven technologie. Ik bewaar de bonen vacuümverpakt en gooi er dan precies zoveel in als ik nodig heb.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Bapaktus

Special Member

@Tidak ada
Bol heeft wat aanbiedingen.
@ Ex-fietser
Ik heb vier jaar bij een radiozaak gewerkt. "s ochtends twee kopjes moccona uit zo'n glazen potje.
Voordeel; het was warm en wanneer het potje leeg was het dekseltje vastschroeven onder aan een plank.
Wéér een doorzichtig opberg ding voor schroefjes etc.

ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op donderdag 3 september 2020 17:51:11 (75%)

Arco

Special Member

Ik heb nu een Delonghi EC685, goede betaalbare espressomachine die uitstekende koffie zet.

Alles in een ben ik geen voorstander van. Meestal een hoop schoonmaakwerk steeds (niet mijn sterkste kant... ;) ) en een beroerde koffiemolen.
(voor een beetje fatsoenlijke losse koffiemolen ben je al 300+ euro kwijt...)

Heb nu een Fiorenzato. Die heeft een 18mm motoras met zware massief stalen maalschijven en een 330W motor.
Meeste goedkope of all-in-ones hebben een slecht maalwerk met een iel motortje met dun 'wobbelig' asje waardoor een consistente maling eigenlijk niet mogelijk is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Voor de huidige DeLonghi, hadden we een goedkoop espresso apparaat van de Aldi. Werkte met gemalen koffie (wij: Lavazza espresso). Het werkte, maar je moest er bij blijven staan om te controleren of hij niet ‘scheef’ vulde of over liep.
Nu dus die DeLonghi. We zijn blijven hangen bij espresso bonen van de Aldi die smaakt gek genoeg beter dam de dure Lavazza, die waterig werd.
Hoe hij het houd, moeten we afwachten.
Systemen met cupjes vinden we veel te duur werken :( .

Problemen komem vanzelf hier op het forum O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Goedkope apparaten hebben meestal geen flow sensor maar een vaste doorlooptijd.
Dus als de koffie wat vaster is aangedrukt stroomt er minder water door en krijg je minder koffie...

Ik gebruik Lidl espressobonen: die komen al sinds jaar en dag als beste uit (of in?) de bus...
Je kunt ook zien dat het goede verse koffie is: de bonen glimmen altijd van de olie, dat zie je alleen bij verse bonen; ze 'zweten')

Met bonen kun je ook fijner malen (gemalen espressokoffie is vaak te grof gemalen)

Delonghi is prima van kwaliteit. Mijn vorige heb ik iets van 8 jaar gebruikt, en na slopen zag de boiler er nog als nieuw uit (kon je als nieuw verkopen... ;) )
Alleen weggedaan omdat de behuizing wat ongelukjes had meegemaakt...

Ik leg wel altijd een filterpapier rondje onderin het filter, dat 'zuigt' de meeste cholesterol uit de koffie.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Dat laatste kan natuurlijk niet met een automaat of cupjes machine.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Apart hoe de interne nummering volgens het oude stramien doorgaat maar het ding een typenummer in een compleet nieuwe reeks heeft gekregen. De 12NC op de typesticker zou in principe verwijzen naar een HD8717, maar die bestaat niet (de Senseo Whiteboard die Google vindt, zal wel een typefoutje zijn).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 3 september 2020 22:17:28 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten: De ruimte voor "meaningfull coding" in het systeem begint op te raken. Zeker bij Domestic Appliances waar zoals je al aangaf er een relatie is tussen typenummer en 12NC. Men moet dus andere oplossingen zoeken.

Groeten, Ron.

maartenbakker

Golden Member

Dankje voor die bevestiging! Ik vind het altijd leuk om 'meaningful' tegen te komen omdat je dan zonder veel gokken al een beetje weet wat je voor je hebt staan (EP zegt me nog niets maar HD87 en HD89 kende ik al voor dergelijke koffiezetters). Het begon me al op te vallen dat de typenummers in de HDxxxx reeks al èrg lang meegingen (jaren '60 of '70 denk ik) dus met risico op vollopen, maar voor een consument niet onmiddelijk zo onderscheidend zijn want die gaan de getalletjes niet onthouden of maken van 78 opeens 87 zoals in die review.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dijkmane

Golden Member

even ter referentie.
koffie app heb ik schoongemaakt na terugkomst van vakantie.
er lopen een paar jongens hier in huis die t wel drinken, maar het apparaat schoonmaken, ho maar.

dus schoongemaakt ergens rond de 15e augustus.

nu dus weer, 3 weken geleden, veel te laat, maar ja, druk, druk, druk, etc.

zetgroep :

en de omgeving ervan :

gebruik is zo'n 4-8 per dag, dus dit zou de vervuiling zijn na een ruime 100 kopjes.

In no Sense, Nonsense

Ik heb een WMF 500 (+1200€) van zo'n 12 jaar oud. Het ding heeft een probleem met koolborstels gehad, en recent was er een stekker gecorrodeerd van de flowsensor. Verder doet hij het al jaren prima. Schoonmaken valt mee, ja er zit wat drab onderin soms maar kwestie van de zetgroep eruit en spoelen. Regelmatig rubbers invetten, doekje door de bodem en gaan.

Tevens heb ik een WMF koffiemolen en die is nu 7 jaar oud en doet het nog altijd prima. Nette gelijk gemalen koffie.

Tidak Ada

Golden Member

@maus0611:

Waar vet je die rubbers mee in?
Die rode zijn waarschijnlijk siliconenrubber of andere hitte bestendige rubber ringen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Met vet wat in zo'n tube zit, geleverd bij de machine.

Zoiets:

https://www.waterfilterexpert.nl/saeco-smeermiddel-hd5061?utm_source=t…

En ik smeer als het nodig lijkt. Gewoon bij schoonmaak even voelen hoe het eraan toe is. Teveel vet is ook niet fijn, daar blijft namelijk weer koffie aan hangen. Eens in de zoveel tijd even de rubbers eruit en afspoelen, en dunnetjes opnieuw vetten.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 8 september 2020 21:57:08 (41%)

Tidak Ada

Golden Member

Goed om te weten!
Ik weet nog niet hoe de zetgroep van onze DeLonghi in elkaar zit, maar er zal vast wel iets zijn waarvoor ik het nodig heb....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Griffon siliconenvet. Hebben ze in iedere bouwmarkt... https://www.hornbach.nl/shop/GRIFFON-Siliconenvet-kranenvet-tube-15-gr…

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 9 september 2020 17:32:31 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

Zo, opgelost. :S
Ik had het apparaat , na overleg met een medewerker van Bol, opgestuurd naar een reparatie centrum in Goes.
Klacht en foto's meegeleverd.
Na ongeveer 1 week het apparaat terug gekregen.
De originele verpakking was in zwarte plastic folie geseald.
Mijn adres sticker was aan de zijkant geplakt, dus de bezorger zette het apparrt met een klap op de grond, op zijn/haar zijde dus.
Apparaat van de zwarte folie ontdaan, rechtop gezet en de doos open gemaakt.
Alles losse onderdelen die apart verpakt hadden moeten zitten lagen los in de doos. De originele kartonnen verpakking lag "platgetrapt" bovenin de doos.
Apparaat uit de doos getild en bekeken.
Het apparaat kwam smeriger te voorschijn dan zoals ik het had ingeleverd en een half pak koffie bonen lag verspreid in de doos.
De zetgroep zat klem in het apparaat en kon er met moeite uit worden getrokken.
Doordat het apparaat op zijn/haar zijde was vervoerd en er nog gemalen koffie en bonen inzaten ? en het apparaat blijkbaar "schoongespoeld?" en dus nat in de doos was gegaan zat alles onder de troep.
Dus weer bellen, Emails naar Bol en foto's opgestuurd.
Die stuurde mij een reparatie verslag van het reparatie bedrijf door.
Apparaat was schoongespoeld en getest?
Na het door mij plaatsen (op de juiste wijze) van de zetgroep was die niet meer uit het apparaat te halen.
Weer mail en telefoon naar Bol.
Ook weer foto's opgestuurd.
Uiteindelijk een medewerker van Bol aan de telefoon die aangaf dat ik dit apparaat naar hun moest terugsturen. Met excuses voor de situatie/procedure. Zij zouden ook het door ons betaalde bedrag , na ontvangst van ons apparaat, gelijk terug storten.
En zouden intern uitzoeken wat er fout gegaan is.
Dus nu een ervaring rijker, veel telefoontjes en Email verkeer en ons geld retour, nogmaals met excuses.
Een paar dagen na het terugsturen ontvingen we nog een "SORRY" kaart van Bol waarmee excuses werden aangeboden.
Én een pak koeken :P
Gebruiken nu op dit moment een geleend Nespresso apparaat.
Makkelijk schoon te houden, lekkere kofie maar wel duurder dan losse bonen.
Maar voorlopig zijn we hier wel blij mee. :)

ruud

maartenbakker

Golden Member

Ah, die met die grappige afkorting. Wist niet dat die nog steeds bestonden. Kennelijk is hun bedrijfsnaam beter dan de service die ze verlenen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bol en Mediamarkt, serieus?? Service?? Nope!! Iets met garantie en drempel... Nee hoor ga wel naar de kleinere zaak, wel service!! Dan maar een paar tientjes meer..

Dat is trouwens de reden dat ik zo'n automatische machine er niet bij ons binnenkomt.. Altijd smerig en verhoogde kans op schimmels.. Repareer ze vaak maar echt Hygieniesche apparaten zijn het niet. Neem dan een half automaat met zo'n los filter.