Grundig RT40 : géén ontvangst op AM

Op 12 juni 2020 13:08:28 schreef KoenLouage:
Jammer, maar ik heb geen meetzender...
Kan ik ze doormeten met een multimeter ?

Kun je in het schema zien, daar staan de spoeltjes getekend.
Een meetzender hoeft niet Misschien heb je een functiegenerator ofzo, die gaan vaak ook tot 1 MHz, zelfs sommige toongeneratoren.
Er zijn nog veel meer methodes, zoals het MF aftappen uit een andere radio etc, maar dan moet je weten waarmee je bezig bent.

wat ingewikkeld, gewoon aanraken die meetpunten en kijken wat je hoort.

Bij het aanraken krijg ik sommige punten een hevige brom, op andere een gesis ( of zoiets) , hoe kan ik een daaruit iets concluderen ?

De brom is waarschijnlijk en audio deel, het gesis duidt op MF versterking.
Belangrijk is te weten wat je aanraakt, in het schema dus.

Structureel werken is de basis van een transistor met signaal voeren, kan het best met meetpennetje of schroevendraaier.

Als we weten bij welke basis je wat hoort en hoe dat ongeveer klinkt, kan er wellicht een conclusie worden getrokken.

Volgende week zal ik eens alle T's uitproberen en er verslag van uitbrengen, ik heb weinig tot geen ervaring met transistoren.

Ik heb voor de gelegenheid nog eens men SIM212 (philips signaalinjectortje) van de zolder gehaald.

Moet hem nog even testen, hij ligt al een tijdje op rust, maar je kan hem eventueel eens gebruiken om de testpunten af te lopen.

signaalinjectortje getest.(op AM MF ) werkt nog steeds prima.

Bij aanraken van T402 en T401 hoor ik enkel wat geritsel, (volume knop hoog) . Bij aanraken van T403 daarentegen is er een luide brom ( volumeknop halfweg).
Aanraking van R416 en C415 geeft tevens een luide brom.
Ook C418 en C419 en C413 en C414 geven een luide brom.

Telkens is de brom regelbaar met de volumeknop.
Kan dit een of andere indicatie zijn ?

T 403 is een AM audio voorversterker, die is dus nog goed. Want je hoort brom en dat pik je op.

Dat je op T 401 (1e AM - MF niets hoort betekent dat de AM-MF niet werkt.

Dat zou betekenen dat het circuit rond T 401 of T1 (AM) niet werkt.

Kan je ook bij T1 ? Dat is de 2e MF verterker?

Had je al geprobeerd met een 2e (zak) radiootje te kijken of de oscillator werkt.

Met de tweede radio is er nergens iets te horen.
T1 zit wellicht onder een blikje, moeilijk om uit te maken waar het zit.

Overigens zitten veel onderdelen op moeilijk bereikbare plaatsen, zoals onderaan de FM tuner.
Het blijft lastig zoeken 8)7

De 2e radio moet wel vlak bij de receiver worden gehouden, makkelijkst is een AM MG zakradiootje.

Als er echt geen oscillator signaal te horen is kan dat de oorzaak zijn.

Zet de 2e radio op een stil plekje op de schaal, bij voorkeur bovew 1000 kHz / 300 meter.
Draain nu een de afstremming vd receiver, liefst de lage kant, dus onder 1000 kHz, tot je op Radio 2 een plopje hoort. (en weer iets terug voor zekerstelling)
Als je T 202 aan de collector een draad hangt (bvb meetpen met kabeltje) dan werkt at als zendantenne, waardoor de 2e radio wat verder kan staan, liefst bij de draad.

@Hubie, bednakt voor de interesse, maar hij is niet te koop. (is eenvoudig na te maken) Ik gebruik hem wel (op zolder licht die niet alleen op rust :-) ) maar wou zeker zijn dat er voldoende RF signaal op 450kHz uitkwam. dat is hierbij bevestigd.

Weet nu niet of Koen hem al dan niet even wil lenen?

Ja bij de RT40/50 zit er heel wat "onder blik". daarom is het belangrijk gebruik te maken van de testpunten met injector en tracer. Zo kom je er achter welke trap niet werkt zonder te schroeven en te slopen.

De FM tuner verwijderen om de electronika eronder te bereiken is doenbaar, maar voorwaar geen lachertje.

Tussendoorvraagje : bij radiolampen is de penvolgorde te zien langs onder : is dit bij transistoren ook zo ?
Ondertussen ook T202 kunnen localiseren. Pijl rechts
En T1 : zit onder blikje : pijl links.

mel

Golden Member

Onderaanzicht van buizen, alsmede transistors.
Alleen IC,s zie je van het bovenaanzicht

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Zo'n BC108 in het schema gebruikt kan je zo opzoeken...
https://www.google.com/search?q=bc108+transistor&sxsrf=ALeKk02hI1B…

Andere wetenswaardigheid op de foto te zien is het zwarte bandje op Styroflex condensators betekent dat daar de buitenfolie aan vast zit.

T1 met diode is demodulator circuit.

Vraag is of T 202 oscilleert, truukje met 2e radio, er vlak bij houden.

Tweede radio meermaals geprobeerd , geen enkele reactie.....

Kan je T 202 doormeten in circuit, de 2 dioden test met multimeter?

Graag, maar hoe doe ik dat ? En mag dit onder spanning ?

[Bericht gewijzigd door KoenLouage op zaterdag 27 juni 2020 12:36:03 (33%)

Alles uit. Ook met schakelaar.
Tussen basis en emittor en basis en collector. Dat zijn 2 diodes. Die moeten 1 kant een lage weerstand geven en de meetdraden verwisseld een hoge weerstand.

Het is een afgeschermde transistor, dus controleer ook of er sluiting is tussen collector, basis of emittor en aarde.
Hoewel dat weinig bij BF's voorkomt.

waar de aansluitingen op de transistor zitten staat in het schema, s is shield, is buitenkant. AM Spulensatz auf Bestuckungsseite.

De onderkant is onbereikbaar zonder de radio echt te slopen. Bovendien zijn er 4 pootjes waarvan één naar massa , en een moderne versie heeft slechts 3 pootjes. Hoe kan je dan T202 vervangen door een nieuw ex.
Solderen van bovenaan lijkt me de enige optie .

Ik zou nog niks vervangen.

In de modernere versie is de shield weggelaten is ook niet nodig.
Alleen doormeten, als je er bij kan met de meetpennen.

Meetpen aan basis, andere naar collector en en dan naar emittor. Stel ohm meter zo in dat hij half uitslaat. Dan de meetpennen omdraaien, dus de andere aan basis, en weer met de 2e naar emittor en bais. Is er verschil?

Tussen B en C meet ik 2X 3,3Kohm
Tussen B en E meet ik 2x 4,4Kohm
Tussen E en C meet ik 2X 4,4Kohm

er is dus nergens een verschil tussen de ene richting en omgekeerd.

Tussen B, C, en E en telkens de massa meet ik achtereenvolgens 2,2Kohm.

[Bericht gewijzigd door KoenLouage op maandag 29 juni 2020 20:29:58 (18%)

Die is lastig.
We kunnen niet concluderen dat de transistor goed is, maar ook niet dat hij defect is.
Probleem is dat het heel moeilijk te zien is hoe de schakelaars staan, zo op het schema gaat de gelijkstroom vd collector nergens naar toe, maar hoe staat de schakelaar in de uit stand.

De 2,2 k lijkt op R 213, dus dat zou betekenen dat je de weerstand meet.

Er is ook geen aanwijzing dat de MF het doet, dus het is nu moeilijk om te zeggen waar het probleem zit.

Ik ben geen voorstander van het uit solderen van onderdelen om ze te meten of vervangen. Zeker niet met de dubbelzijdig bedrukte printplaat.

Kortom, ik weet het even niet meer.