Ontvangst verbeteren 433MHz "garagedeur ontvanger"

bprosman

Golden Member

Hier op de camping zit een ontvanger (433MHz) om de slagboom te openen. Dat werkt vrij aardig maar soms (ligt er aan wat er in de weg staat) is de ontvangst minimaal.
Nu heb ik het antennetje (ontvanger zit in een kunststof kast op ca 1 meter hoogte) zo'n beetje op de golflengte gemaakt. Het verbeterd wel iets maar nog niet halleluja.
Nu zie ik Youtube vol staan met mensen die in dat soort ontvangers er gewoon 2...3 meter montagedraad "aanknopen" met (zo lijkt het) goede ervaringen.
Dat hier ook gedaan , 2.5 meter draad er aan gezet maar nu is de ontvangst zo'n beetje "dood". Zou de ontvanger overstuurd worden ? Qua antenne tuning is het 3x niks natuurlijk maar waarom lijkt het bij anderen wel te werken.
Heb een los 433MHz antennetje besteld, dat lijkt me het beste om dat met een stukje coax wat verder weg (hoger te zetten) of heeft iemand anders nog tips ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Een wendy-house naast de slagboom met een m/v erin.

Bij de meeste budget-modules is de ontvanger van het superregeneratieve type.
Die zijn tamelijk gevoelig voor het type antenne dat is aangesloten.

Kijk eens of je een klein dipooltje kan monteren, en dan inductief of capacitief inkoppelen op de bestaande antenne/de ontvangerspoel.

Kenmerkend is dat die superregeneratieve dingen een zwak signaaltje uitzenden, en dus elkaar kunnen storen. Ze zijn ook gevoelig voor zowel AM als FM signalen, dus eventuele storing heeft ook invloed op de ontvangst.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!