"Voeding Advance Acoustic MAA 402 te repareren?

Mijn eindversterker gaf een jaar geleden een harde knal, maar speelde vrolijk verder. Nu een jaar later weer een knal en toen .. niks meer..zekering defect. Opengemaakt, 2 C tjes over de diodes van de voeding geëxplodeerd. Vervangen, de 4 diodes (brug van Wheatstone) losgehaald en gecheckt, allen goed. Dikke elco losgehad, goed. 230V zekering vervangen, boem! Trafo misschien? De trafo is een grote dikke ringkern en heeft een 115/230 schakeling primair. De 2 spoelen staan geloof ik in serie voor 230. Aan de stekker meet ik 7 ohm!! Is de trafo dan zomaar overleden?

Met de secundaire draden los blijft alles heel. Secundair komen er 2x 2 draden uit, een 2 fasen spanning van elk 33 V (schema 39V?) met beiden 1 draad aan elkaar. Symetrische voeding dus, 1 fase tussen 2 diodes, andere fase tussen de andere 2 diodes. Pijltjes wijzen naar plus, andere pijltjes komen van min.

De gelijkgerichte voedingsuitgang, voor hij naar de versterker gaat, "even" losnemen lijkt mij niet zo eenvoudig want alles zit op 1 board en levert ook kansen voor nieuwe oorzaken. Ik meet aan de (losgehaalde) trafo aansluitklemmen 119K tussen de ene fase en massa (=nul), 113K aan de andere fase en 9,7M over beide fasen.

Nu vraag ik mij af hoe je nu verder te werk gaat?

Bijgevoegd schema is wat ik kon vinden van de MAA 406 maar ik heb de MAA- 402 Het geeft op pag 2 een redelijk beeld maar de spanning is niet precies wat ik gemeten heb en er zijn bij mij maar 2 elco's van 10mF ipv 4 stuks 15mF. Principe lijkt gelik te zijn. De trafo is in het schema niet te vinden maar ik denk dat mijn gelijkrichter op pag 2 bij A-2 staat afgebeeld. Wie geeft raad hoe nu verder? Je gaat toch niet wild maar zekeringen vervangen?

Henk H.

Golden Member

Wat je ook doet, eerst NIET testen met aangesloten luidsprekers! Je hbt grote kans dat er gelijkspanning op de uitgang voor de luidsprekers staat en daar gaan ze stuk van.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou de defecte C'tjes vervangen, de diodes meten op kortsluiting (had je al gedaan), defecte zekeringen vervangen en het toestel testen. Eerst even zonder luidsprekers maar een meter eraan om op gelijkspanning op de uitgangen te controleren, maar die C'tjes zullen wel gewoon de oorzaak zijn en met een beetje geluk geen grote gevolgschade geven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 juni 2020 19:43:02 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij versterkers ligt vaak een eindtrap in sluiting. Ik zou de eindtorren en stuurtorren even meten.
En altijd een gloeilamp in serie met de netaansluiting zetten als je gaat testen.

StijnN

Golden Member

Op 9 juni 2020 18:15:25 schreef JMT:
Vervangen, de 4 diodes (brug van Wheatstone) losgehaald en gecheckt, allen goed.

Niet Wheatstone maar Graetz.

A person who never made a mistake never tried anything new.