Hallo, een vraag over schakelaars;
Al je een schakelaar heb die geschikt is voor 6A 250VAC, kun je deze dan ook gebruiken voor een 12VDC toepassing?

Weet dat je bij hogere voltages last kan hebben van een vlamboog maar is dat ook zo bij lage voltages?

Voor 12Vdc zal je er niet veel problemen mee hebben. Als je 12Vdc spoelen gaat schakelen en je doet dat vaak kunnen de contacten uiteindelijk gaan inbranden. Ooit.

Normaal staat het wel in de datasheet vermeld, tenzij ze eigenlijk niet voor 12V bedoeld zijn, zoals lichtschakelaars.

Het gaat om een 12 volt dakventilator voor in de auto. Deze is max 80W, schakelstroom is dan max 7A

anders doe je er toch een 12v relaitje tussen.

Je moet de spanning ongeveer een factor tien "deraten". Dus max 25V.

Een hogere stroom dan formeel toegestaan: eigenlijk niet: Een schakelaar wordt warm, daar waar het contact is als ie aan staat. Loopt er dan meer stroom dan toegestaan kan dat te heet worden en bijvoorbeeld vastsmelten.

Nu lijkt 7A ipv 6A niet zo veel, maar voor het contact is het een kwadratische toename in het vermogen. Dus 49 * constante W. ipv 36 * constante W. (we weten die constante niet, maar dat maakt niet uit. Het blijft 36% meer vermogen in het contactje....).

Een hogere stroom dan formeel toegestaan: eigenlijk niet: Een schakelaar wordt warm, daar waar het contact is als ie aan staat. Loopt er dan meer stroom dan toegestaan kan dat te heet worden en bijvoorbeeld vastsmelten.

Er zit inderdaad wel weer een bovengrens aan hoeveel stroom de contacten kunnen geleiden als ze eenmaal geschakeld zijn. Toch denk ik niet dat een relais van 6A zoveel warmer word als het enkel een stroom van 20A moet geleiden. De contacten zelf kunnen denk ik ook makkelijk 370°C aan (Koper smelt niet door mijn soldeerbout op 370°C) dus daar zit het probleem niet zo snel. Van de vlamboog van het in en uitschakelen worden ze veel warmer de vlamboog kan zo warm zijn dat de contacten inbranden of smelten.

Dat van die stroom dat snap ik niet helemaal, volgens de info op de schakelaar isdeze 6A 250VAC en 12A 125VAC, dan moet 7A aan 12VDC toch geen probleem zijn?!

Er is een verschil tussen het uitschakelen van AC en DC.
De eventuele vlamboog die je trekt bij AC heeft 100x per sec de mogelijkheid om te doven.
Bij DC kan hij lekker lang blijven "doorlassen" :'(
Dus je kan minder Idc dan Iac schakelen met eenzelfde schakelaartje.

Op 10 juni 2020 14:21:57 schreef cloontje:...dan moet 7A aan 12VDC toch geen probleem zijn?!

Jawel. Je bent per ongeluk verschillende dingen aan het vergelijken.
Als ik hier wat datasheets opentrek zie ik dat de maximale stroom voor 230Vac en 24Vdc meestal gelijk is. (bij AC1 en DC1) Bij 125Vac (AC1) is de maximale stroom altijd wat hoger.

IK verwacht niet dat 7A nu ineens een groot probleem is voor deze schakelaar echter zal je de opgeven aantal keren schakelen niet halen. Als het voor de hobby is zie ik geen probleem als het voor een proffesionele toepassing is kan je het beter niet doen. Maar het hangt er ook vanaf hoe vaak per dag de schakelaar moet schakelen.

Voor een schakelaar is DC schakelen altijd moeilijker omdat bij in en uitschakelen een vlamboog geeft. Een vlamboog is wat je ziet bij het lassen en dat smelt metalen. De lengte van de vlamboog word bepaalt door de spanning. De breedte van de vlamboog is het vermogen wat erin zit.
Op AC heb je ook wel een vlamboog maar die dooft elke keer als de sinus door het nulpunt heen gaat en die is dus veel minder heftig.

Verder bepaalt de last dus het apparaat welke in en uitschakel verschijnselen je mag verwachten. Een motor heeft een enorme inschakelpiek, een spoel of relais heeft een naar uitschakel gedrag met hoog opslingerende spanningen.

Maar zoals waarom ik het topic mee begon dat is leuk om te weten en dan vooral als de schakelaar veel sneller als gedacht kapot gaat. Maar de schakelaar zal het met 7A toch best lang uithouden en gaat het kapot en vond je dat te snel gaan dan kan je er beter een zwaardere inzetten. Het kan ook dat het over 10 jaar nog werkt maar niet meer nodig hebt door het vervangen door nieuwere apparatuur.