Miele F 623 Ui blijft maar vriezen

Shiptronic

Overleden

Op 17 juni 2020 17:08:35 schreef pjisonline:
De temperatuur binnenin is -25 graden.

Wat geeft het display aan ?

Zijn de draden van sensor --> print nog goed? Geen onderbreking en geen sluiting naar aarde oid.?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het display laat alleen het rode lampje zien. Zie foto attached.
Ik heb een vriezer thermometer in de kast geplaatst, zodoende weet ik de temperatuur.
De sensor werd geleverd compleet met aansluitdraad. Er zit een stekkertje aan dat maar op een manier op de printplaat aangesloten kan worden, dus dat kan niet missen.
Dus sensor in het gaatje van de kast geplaatst, precies zoals de vorige zat en de draad doorgeleid naar de printplaat aan de voorkant en het stekkertje erin.

is dat het alarmlampje of juist dat je het alarm hebt uitgezet? zat er maar 1 sensor op overigens?

relais zit niet vastgeplakt? voeding eraf zou een klik moeten geven dat het relais afvalt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat rode lampje is het alarm lampje. Deze zou aan moeten gaan als de temperatuur te hoog is in de kast. Als je de vriezer net aan zet begint dat lampje te knipperen en klimkt er een pieptoon. Als je dan op het knopje drukt, dan dempt de piep. Het lampje moet vanzelf uitgaan als de juiste temperatuur is bereikt. Dat zou dan op een van de gele lampjes aangegeven moeten worden.
Als je het draaiknopje naar 0 draait, dan schakelt de kast uit. Ik neem aan dat dan het relais ook uitschakelt, maar dat weet ik niet zeker.
Het relais zou kapot kunnen zijn, maar dat verklaart niet waarom niet de juiste temperatuur op de lampjes wordt weergegeven.

Net even gecheckt, display losgeschroefd en vervolgens uitgezet. Dan zie je het relais omschakelen, dus dat werkt wel.

Op 17 juni 2020 18:00:06 schreef testman:
zat er maar 1 sensor op overigens?

dit, soms hebben die er 1/2/3 moet natuurlijk wel de juiste zijn die vervangen is . Op welke positie heb je de sensor vervangen?
Hoeveel ohm mete de oude sensor ? hoeveel meet de nieuwe.
Welke temperatuur is het in de diepvries?

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op woensdag 17 juni 2020 18:41:50 (16%)

Er zit maar 1 sensor in, het is een kleine inbouw vriezer. De sensor zit halverwege aan de achterwand van de kast. Daar zit een speciaal gaatje in binnen een klemmetje waar je hem aan vast zet. Dat heb ik dus gedaan.
Het model van de sensor is exact voor deze vriezer, van Miele zelf. Het viel me alleen op dat het aansluitsnoer veel langer was dan degene die erop zit. Maar ja, dat lijkt me geen probleem.
Zou de printplaatjes niet meer goed zijn? Dus de electronische thermostaat?

Op 17 juni 2020 18:43:53 schreef pjisonline:
Er zit maar 1 sensor in, het is een kleine inbouw vriezer. De sensor zit halverwege aan de achterwand van de kast. Daar zit een speciaal gaatje in binnen een klemmetje waar je hem aan vast zet. Dat heb ik dus gedaan.
Het model van de sensor is exact voor deze vriezer, van Miele zelf. Het viel me alleen op dat het aansluitsnoer veel langer was dan degene die erop zit. Maar ja, dat lijkt me geen probleem.
Zou de printplaatjes niet meer goed zijn? Dus de electronische thermostaat?

Heb al >100 van die sensoren vervangen, paar mechanische thermostaten van de oudere modellen maar nog nooit never die printplaatjes. Maar alles kan natuurlijk. Hoeveel Ohm meet de oude sensor? en als je meet aan het einde van de connector waar hij op de print klikt, hoeveel meet die nieuwe sensor daar ohms?

Eerst werd hij -30 maar toont de display -15
Nu heb je de sensor vervangen en toont hij enkel alarm, nogaltijd zeker dat het em richting die sensor zit

Ik heb helaas geen apparatuur om dat te meten.

Een multimeter is echt wel een van de meest noodzakelijke dingen , zonder zou ik er zelf niet aan beginnen. AL is het ene van 5 euro uit de action, voor 50 heb je eem mooie met autorange en alles erop en eraan. Had je die oude sensor kunnen uitmeten ipv direct verv.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op woensdag 17 juni 2020 21:44:44 (12%)

Ja, bedankt voor de tip. Ga meteen eens kijken. Sowieso handig om te hebben idd. Ik heb de vriezer maar weer uitgezet. Hij begon ook weer nat te worden aan de achterkant. Misschien is hij wel gewoon aan vervanging toe, na 19 jaar.

tsja, kan rotte elcootjes wezen, maar net zoals Multivibbbrator zegt : een zeldzaamheid

Daar zit op dat printje ook een relais. Dat kan blijven "plakken".
Die printjes gaan wel kapot hoor... Ik zou zeggen (natte vinger) 10% print, 90% sensor.

Printje is Liebherr service nr 6113620.

Ik heb het schema even bekeken, in deze vriezers zit niks anders dan bedieningsprint - vermogensprint - sensor - compressor, dus als je de sensor al vervangen hebt kan je het nog proberen met het printje.

Na 19 jaar is inderdaad wel de vraag wat nog de moeite loont...

Maar ff een vraag: heb j de oude sensor gemeten en zo ja een 3 K of een 5K versie??

Ik heb geen meetapparatuur helaas. Ik weet dat de sensor een originele Miele is voor deze vriezer. Het relais is goed, zoals hierboven beschreven. Zo’n printje kost 75 euro. Zonde als het oor niks zou bestellen. Morgen komt een Miele monteur. Ik ben heel benieuwd wat hij gaat vinden.

Denk het antwoord al te weten: Total loss!! En 90 (0f 110) Euro lichter...

Voorrijkosten en 'een nieuwe printplaat' van 270 euro ofzo... Je had net zo goed een multimeter kunnen kopen en zelf wat bijleren. Gaat nog sneller en je steekt er wat van op :)

Ja, inderdaad. Niks meer aan doen, meneer. De monteur zei dat hij achter veel te heet werd. Het was waar, er liep een buisje dat zo heet werd dat je het niet kon beetpakken. Tja, of dat erg is? Anders was het inderdaad de printplaat geweest die online 70 euro kost. Nou ja, ik dacht een inbouw vriezer die te heet wordt lijkt me niet veilig. Bovendien is hij 19 jaar oud. Dus ik heb een nieuwe besteld. De kosten van de monteur gingen dan wel van de prijs af. De nieuwe sensor en het knutsel printje heb ik op Marktplaats gezet.

19 jaar is al een mooie leeftijd geweest! Die sensor die 20 euro heeft gekost goh ja, doe u zelf een multimeter cadeau, als is het ene van 5 euro. Als je ooit weer iets van defekt toestel hebt zul je content zijn dat die er is. Want zonder die kun je praktisch niets, zou letterlijk niet kunnen werken zonder.

Klopt,die persleiding word ook heet en is normaal zeker in deze tijd!! 80 Graden is de werktemperatuur van een lang draaien de compressor... Ga eens je band oppompen met een fietspomp, deze word het slangetje ook erg warm!! Pruts monteur,en zoals verwacht verkopen ze graag een nieuwe Het is jammer dat het merk niet meer bestaat. "Had mij maar gebeld, ik deed het voor een Harteveld!"

Vermoed dat er weinig mis mee is...

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 22 juni 2020 19:24:12 (20%)

Hmmmm, ik had ook een beetje zo’n gevoel. Maar hij stond net 1 minuut aan toen hij al zo heet was.
Maar hoezo bestaat het merk niet meer?

Shiptronic

Overleden

Ja en als je de andere leiding had gevoeld, die was steen koud.
Handige truck om even een koelkast te slijten, want dan gaan de reparatie kosten van de oude eraf .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nou dat is wel een misselijke actie van die monteur dan. Hij werkte al 30 jaar voor Miele, vertelde hij. Maar goed, er was natuurlijk wel iets kapot. Dus dan waarschijnlijk de print, dus dat had toch in de papieren gelopen.

Waar vind je nog een goeie monteur? Die gasten worden de baan op gestuurd om zo snel mogelijk terug buiten te staan en te zorgen dat je een nieuwe koopt.

Mijn idee is: als een vriezer nog -30° kan halen is er niet veel mis met het koelcircuit. Als de achterkant nièt meer warm wordt heb je een probleem.
Die compressoren hebben een oververhittingbeveiliging dus als ze te heet worden schakelen ze uit.

Nuja, enige slijtage aan compressor zal er wel al geweest zijn, als het toestel meer dan 10 uur per dag draaide was hij sowieso aan vervanging toe.

Dat is precies wat ik ook dacht, vriezen kon dat ding in elk geval. Maar ja, ik ga er niet om treuren. Morgen komt de nieuwe dus dan is het klaar. Dan kan ik in elk geval weer 20 jaar mee.