AOP verplaatsen of doorlussen?

en dus opletten voor bijgeleverde meuk die oa ziggo erbij doet, men heeft er een handje van om spul te laten zitten van 4 modems geleden, en dat spul voldoet nu alleen niet meer. die umu01 kom je nog weleens tegen welke ouwe meuk is intussen, koppelsnoeren met te weinig afscherming enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Let er ook op dat de AOP doos retour geschikt is. Ziggo deed bij mij niet moeilijk, bij een storing werd niet eens gemeten, maar eerst een nieuw type geplaatst, pas toen alles aan de nieuwe eisen (iets met instraling?) voldeed werd pas gemeten of signaal OK was.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Verlenging is in mijn geval een paar meter, hopelijk geeft de koka799 geen problemen zoals hierboven genoemd. Koppeling met vulcaniserende tape sealen is een goede tip, ga ik zeker doen.

Voor wat betreft AOP retour geschikt, wat is dit precies? Heeft deze AOP dat?
https://www.cablers.nl/epages/Cablers.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Digi…

Vroeger was er alleen "downstream": jij kreeg kabeltelevisie van ziggo. Tegenwoordig is er ook "kabel internet". Dan moet jou "kabel-internet-modem" ook data naar de ziggo apparatuur kunnen sturen om te kunnen internetten. Dat het "retour" in "retour geschikt".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Dan moet jou "kabel-internet-modem" ook data naar de ziggo apparatuur kunnen sturen om te kunnen internetten. Dat het "retour" in "retour geschikt".

Voor het "On demand deel" dus terugkijken , pauzeren terugspoelen etc.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In de eerste instantie voor IP over kabel-net. Ik denk dat het on-demand gedoe ook via IP-over-kabel werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
If you want to succeed, double your failure rate.
mel

Golden Member

AOP's wel.Maar is dat ook zo in de wijkkast?Hier hebben ze onlangs een nieuwe verdeler in de straat geplaatst,helaas hebben ze vergeten de retour open te zetten.. 8)7

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
KGE

Golden Member

Houdt ook rekening met het feit dat mocht je ooit signaalproblemen hebben, dat Ziggo het signaal wil meten bij het oorspronkelijke binnenkomende punt, dus groene kabel. Wanneer je dus alleen maar een witte coax kunt tonen heb je grote kans dat ze een rekening gaan sturen voor het herstel. Ik heb dit persoonlijk meegemaakt bij een verlengde groene kabel die aan de verkeerde kant in de kamer binnenkwam. Was netjes verlengd met de juiste materialen maar onbereikbaar (achter het behang) in een doos in de muur verwerkt. Toen er problemen waren moest de oorspronkelijke kabel 'opgediept' worden. Gelukkig was daar het signaal ook slecht maar er werd wel op die plaats een AOP gemonteerd en de rest mochten we zelf weer oplossen...

Op 17 juni 2020 13:17:31 schreef KGE:
Houdt ook rekening met het feit dat mocht je ooit signaalproblemen hebben, dat Ziggo het signaal wil meten bij het oorspronkelijke binnenkomende punt, dus groene kabel. Wanneer je dus alleen maar een witte coax kunt tonen heb je grote kans dat ze een rekening gaan sturen voor het herstel. Ik heb dit persoonlijk meegemaakt bij een verlengde groene kabel die aan de verkeerde kant in de kamer binnenkwam. Was netjes verlengd met de juiste materialen maar onbereikbaar (achter het behang) in een doos in de muur verwerkt. Toen er problemen waren moest de oorspronkelijke kabel 'opgediept' worden. Gelukkig was daar het signaal ook slecht maar er werd wel op die plaats een AOP gemonteerd en de rest mochten we zelf weer oplossen...

Dat is een goed punt. Misschien toch de witte kabel vervangen voor groen ;) De las (van groen naar wit) komt goed bereikbaar in een ruime kruipruimte. Mocht het nodig zijn kan ik met relatief weinig inspanning de groene kabel weer uit laten komen in de originele inbouwdoos.

bprosman

Golden Member

Op 17 juni 2020 12:36:37 schreef mel:
AOP's wel.Maar is dat ook zo in de wijkkast?Hier hebben ze onlangs een nieuwe verdeler in de straat geplaatst,helaas hebben ze vergeten de retour open te zetten.. 8)7

Toen kreeg je alleen mail binnen en kon t niet versturen ? :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Schijnbaar een Cabelcon TL202 ipv 101 ontvangen. Volgens mij is die bedoelt voor dikkere kabels, want de coax klemt niet als deze volledig is aangedraaid.

[Bericht gewijzigd door sake909 op woensdag 17 juni 2020 19:43:17 (30%)

-

[Bericht gewijzigd door sake909 op woensdag 17 juni 2020 23:06:52 (100%)

Die is dan ook bestemd voor een C6B kabel...
De diameter daarvan is een millimeter of 12, een C9 is zo'n 7 mm.

Laat ik als Ziggo technicus stellen dat je nat gaat als je een storing krijgt in je installatie die maar remotely daaraan te relateren is.

Ik krijg dagelijks dit soort hobby projecten te zien en ik kan je zeggen dat een slechte las (en een las is in mijn ogen al snel slecht) voor de nodige dataverstoring op de modem kan gaan zorgen.
Een modem die zijn data verstoord voor de kiezen krijgt, zal onderpresteren omdat hij drukker is met het verwerken van de corrupte data, dan dat hij Wifi stabiel in de lucht kan houden.

Dit gebeurt overigens niet alleen met lasjes, maar ook met slechte AOP's of wcd's en vaak ligt die fout dus ook in het Ziggo netwerk. Dan is het ons eigen pakkie-an. :-)

De ergsten zijn altijd de elektriciens die denken dat koper geleid zodat de modem dan ook wel zal werken. ;-)
Vaak werkt het ook wel goed, maar naar verloop van tijd gaat het moeizamer en krijg je uitval.
De helpdesk is snel geneigd wifibooster te sturen, maar uiteindelijk komt er vaak een monteur aan tepas, die constateert dat het niet is aangesloten zoals het hoort.

Ik geef vaak de klant de kans om het te herstellen.
Ik laat de klant zelf een kabel van goede kwaliteit (groen uiteraard) trekken vanaf het invoerpunt naar de gewenste plek. Zolang dit niet tever is (kabellengte) en daarmee mogelijk over de maximale lengte gaat.
De klant kan het aangeven wanneer hij alles heeft voorbereid. Vervolgens neemt hij weer contact op waarna ik de kabel "repareer" als ware het een doorgestoken kabel bij graafwerkzaamheden.
Het maakt mij niet uit welke uiteinden in aan elkaar zet, zeg maar. :-)
De klant betaalt reparatie kosten en de kous is daarmee af.

Dus weet even wat je risico's zijn.
Als je gaat zagen in de inkomende 4mm2 vóór de meter, en dito voor wat de water- of gasleiding leiding betreft, ga je gestrekt als het fout gaat.
Dat je bij Coax vóór de AOP geen lichamelijke klachten overhoudt, is geen excuus om je dan maar te roeren in het netwerk van de aanbieder :-p

Áls je een goede kabel gebruikt, en dito las, tape hem dan goed in.
Leg de las buiten. Ja, hij is dan onderhevig aan weersinvloeden, maar vaak beter bereikbaar dan een kabel in de kruipruimte, die ARBO technisch niet betreden mag worden zonder extra maatregelen.

Maar denk even heel goed na hierover...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 17 juni 2020 13:17:31 schreef KGE:
Houdt ook rekening met het feit dat mocht je ooit signaalproblemen hebben, dat Ziggo het signaal wil meten bij het oorspronkelijke binnenkomende punt, dus groene kabel. Wanneer je dus alleen maar een witte coax kunt tonen heb je grote kans dat ze een rekening gaan sturen voor het herstel. Ik heb dit persoonlijk meegemaakt bij een verlengde groene kabel die aan de verkeerde kant in de kamer binnenkwam. Was netjes verlengd met de juiste materialen maar onbereikbaar (achter het behang) in een doos in de muur verwerkt. Toen er problemen waren moest de oorspronkelijke kabel 'opgediept' worden. Gelukkig was daar het signaal ook slecht maar er werd wel op die plaats een AOP gemonteerd en de rest mochten we zelf weer oplossen...

Steenwijk... Mijn rayon.
Je bent het schoolvoorbeeld van hoe het kan gaan.
No offence. Ik ben waarschijnlijk de betreffende monteur geweest. :/

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Shiptronic

Overleden

Het Grootste probleem is langs de blonde type miep te komen die alleen maar een scriptje voor kan lezen en de volgens protocol te volgen stappen uit voeren :(

Zie een techneut aan te lijn te krijgen die bereid is onderzoek te doen. Remote hebben ze genoeg tools om te zien wat er aan de hand is.

Laatst ook een storing gehad, monteur was vak idioot uitgelegd wat het probleem was. stap 1 , rigoureus de AOP eraf, wetende dat deze recent vervangen was door UPC-monteur (moest 3/4G geschikt zijn)?. De oorzaak was toen slecht signaal , oorzaak zo een voorgenoemde connector buiten in de grond, hij was blij dat ik wist waar hij lag, dus minder graaf werk, hoewel hij met zijn tools goed instaat aan te geven waar de breuk moest zitten (TDR?), en dat er een flink lus in zat, dus lengte genoeg voor een frisse start.

Maar ook dat is al weer oud nu moest het nog beter (4G/5G geschikt? dus rigoureus zonder te meten eraf. nieuwe erop er toen zijn meter erop, probleem had hij in de straat kast al opgelost, voor hij kwam, getest op de TV(probleem was reproduceerbaar!) en idd werkt weer zoals het hoort.

Beide keren was het bon aftekenen en nooit iets van gehoord, simpel ZIGGO is verantwoordelijk voor het signaal uit de AOP. als daar een probleem zit hoef je de kosten niet te dragen, mits je er zelf aan hebt lopen hobbyen? Dan zal dat anders zijn. Maar als je de boel goed voorbereid(met de juiste materialen) dan is de vak idioot zeker genegen je te helpen. Daar ik signaal wou verdelen naar de boven verdieping en 2 aansluitingen in de woonkamer, advies gevraagd over welke versterker. Hij had ze in de bus liggen. Technetix , 4 tapjes uit, klein DC voedinkje en afsluitdopjes. De prijs was rond de 40-60€ ? die heeft hij toen achter gelaten hoe en of ik hem ooit betaald heb? Geen idee meer, ik heb OK geven en was geregeld, 3xCOAX met F-connectoren lag al klaar, even zo zat er al een WCD is de server kast :) maar dat was toen ik hier kwam wonen en alles aan gepakt had, dat is al weer vele jaren geleden.

Maar zie de goede mensen maar eens te krijgen, @KGE, de monteur moet een Nul punt hebben, die trapt niet meer in perfect uitgevoerde aanpassingen, die heeft zijn neus al te vaak gestoten :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 juni 2020 00:35:10 schreef Shiptronic:
Het Grootste probleem is langs de blonde type miep te komen die alleen maar een scriptje voor kan lezen en de volgens protocol te volgen stappen uit voeren :(

Amen...
Hoewel dat natuurlijk niet altijd op gaat.
De meeste storingen komen nog altijd uit de huisinstallatie.
Wat 4 of 5G betreft... De straling uit die masten is hinderlijk voor bepaalde kanalen. Daarom betere, HF dichte apparatuur.
De eerste generatie ging tot 1000Mhz, maar door recente ontwikkelingen is dat herzien en heeft men apparatuur die tot 1200Mhz gaat.
Het zou, behoudens fabricagefouten in die eerder geplaatste doos, gewoon kunnen werken, maar wanneer Ziggo de sluizen wat verder gaat openen, door het netwerk buiten 1200Mhz geschikt te maken, zou het fijn zijn dat jij binnen daar ook gebruik van kunt maken.
Daarom wordt een modem tegenwoordig ook niet meer aangesloten op een versterker van het type wat jij omschreef.

"Als je op een zaterdagmiddag in een drukke lidl bij de kassa staat en ze gooien kassa 5 open, is het wél noodzakelijk dat je je pinpas bij je hebt. Je komt écht wel voorbij die andere kassa's, maar om de druk daar te verlagen gooien ze de PIN kassa's ook open"
Mijn metafoor tav gebruik van oude AOP's en modems die aangesloten zijn op versterkers... ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
bprosman

Golden Member

Maar als je de boel goed voorbereid(met de juiste materialen) dan is de vak idioot zeker genegen je te helpen.

Gelukkig is dat nog op veel vakgebieden zo. Bij mijn 1->3 Fase opwaardering mocht de monteur van de netbeheerder (en nieuwe kWh meter) mijn groepenkast ook niet aansluiten. Maar hij was ook niet te beroerd toen hij zag dat alles netjes voorbereid was een paar "kant en klare" aansluitdraden achter te laten en even een sigaretje te gaan roken buiten zodat ik het even veilig aan kon pikken. Allebei blij.

@Fantomaz,
Heb jij een tabelletje/waarde in welk gebied je signaalwaarden in het modem moeten zitten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bij mij in de meterkast komt een groene 12mm binnen welke via een soort pl259 knel koppelstuk overgaat naar zwart 9 mm coax en na 30 cm in het aop overgaat. Aan het zwarte gedeelte zit een labeltje met ons huisnummer.

Vroeger zoals bij mijn ouders kwamen ze bij de aanleg van de kabel even vragen waar de kabel het huis in moest, nou doet u hem maar in de hoek bij de tv. Enigste voorwaarde was dat het aan een buitenmuur moest zijn.Verder gebeurde er destijds toch niets anders mee.

Op 20 juni 2020 09:08:04 schreef bprosman:

@Fantomaz,
Heb jij een tabelletje/waarde in welk gebied je signaalwaarden in het modem moeten zitten ?

Ik zou dat moeten weten. Maar ik heb wat moeite met de excessen zowel aan de bovenkant alswel aan de onderkant. Dus als ik op mijn gevoel moet afgaan moeten de signalen (docsisdragers, die je kunt vinden in GUI van de modem) -4 tot +8 (dBmV). Als het wat harder is, is dat geen ramp. Zwakker dan -4 vind ik wel een punt van aandacht. Temeer omdat er dan "iets" aan de hand is omdat het signaal dan behoorlijk zwak binnen komt.

Kijk... De norm was vroeger minimaal 60dBuV(PAL) op de WCD.
Dat is 0dBmV. Omdat PAL 4dB hoger ligt dan de docsis dragers, heb je dus 56dBuV cq -4dBmV qua modemsignalen.
Maar omdat er een splitter op de AOP zit om "50%" naar de modem en "50%" naar de TV's te brengen (grofweg 4dB verzwakking), zou het modemsignaal dus -8dBmV kunnen zijn. Dat vind ik persoonlijk te zwak.
En omdat er bijna geen woningen zijn waar het signaal zó krap binnen komt, moet er anders wat loos zijn en ga ik het verder uitvogelen.

De TX daarintegen moet onder de 51dBmV zitten. De modem is "afgetopt" op 51dBmV. Dat is het hardste wat hij kan zenden over de 4 upstream kanalen hij tot z'n beschikking heeft.
Soms is er zoveel verzwakking in de verbindingsweg tussen modem en Ziggo, dat de modem zich gaat focussen op 2 of zelfs 1 kanaal waarbij de max respectievelijk 54 of 57dBmV is (halvering van het aantal upstreamkanalen is 3dB winst) Maar dan is er ook écht wat loos.

Ik vergelijk het met de brandweerman die het vuur van dichtbij kan blussen in de "sproeistand". Hij heeft genoeg druk en pakt het hele vuur in de breedte aan. Is de druk te laag, haalt hij de vlammen niet en zal hij zijn straal meer focussen. Hij kan niet alles tegelijk bestieren, maar tóch de brand zo goed en kwaad het gaat blussen.
Niet praktisch, maar wel effectief.

De TX moet eigenlijk niet lager zijn dan 41dBmV en dus niet hoger dan 51.

Wat echter veel belangrijker is om naar te kijken, is of het signaal niet enigszins verstoord is.
Ik heb tevaak "goedgekeurde" signalen gezien omdat ze keurig binnen de gestelde waardes zaten. De dataverstoring waar ik eerder van sprak, is niet meetbaar. Ik moet het ook hebben van de ervaring om dat te staven.
Zou je de kabel verlengen, als is het met IEC connectoren, de signaalsterktes zullen er niet noemenswaardig onder lijden. Maar de kwaliteit wel. En dàt is verraderlijk omdat vooral in het begin alles goed lijkt te werken.
De modemprocessor vangt alle verstoring op en dat gaat goed.
Maar naar verloop van tijd wordt dat minder en minder wat zich vaak initieel uit in wifiinstabiliteit en zelfs uitval.
Zou je een vervangende modem krijgen, lijkt dat weer allemaal goed te zijn, maar naar verloop van tijd (tijd is relatief. De mate van slechtheid van de installatie bepaalt deze) zal het probleem terugkeren.
Dat is wel grappig om te noemen. Als ik dat verloop de klant voorleg, herkennen ze dat meestal meteen! Een vervangende modem die het eerst geweldig doet maar na een paar weken ook weer kuren gaat krijgen. :-)

Love my job... B-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
maartenbakker

Golden Member

Ik loop zelf ook tegen snelheidsproblemen aan, signalen leken in orde maar ik ga ze nog eens goed langs de waardes leggen die jij aangeeft, dankjewel!

Voordat ik er eventueel een monteur bijhaal ga ik er zelf wel weer even een net AOP op zetten, sowieso om te weten of het daar toch niet aan ligt. Galvanisch gescheiden vanzelfsprekend, maar wat doe ik met de aardaansluiting? Mag die gewoon los blijven als ik geen aarde in de buurt heb?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Bij mij voor de deur staat een Ziggo verdeelkast.Er is eens een secundaire blikseminslag in die kast geweest, (horen zeggen), toen kwam Ziggo er nieuw spul in maken.Naderhand heeft mijn internet (Toen had ik dat nog via de kabel, gelukkig nu niet meer)niet goed gewerkt tot een half jaar nadat er aan gewerkt was.Ik zat zowat iedere week aan de telefoon om te zeuren over mn internet.Wat bleek, ze hadden de route voor de uplink, dat hoorde ik naderhand weer, vergeten in te regelen.
Terwijl ik het al diverse malen tegen Ziggo, ook de monteurs, gezegd had dat het daar in kon liggen.
/ot: blij dat ik nu geen Ziggo meer heb..//ot

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 juni 2020 13:18:57 schreef maartenbakker:
Ik loop zelf ook tegen snelheidsproblemen aan, signalen leken in orde maar ik ga ze nog eens goed langs de waardes leggen die jij aangeeft, dankjewel!

Voordat ik er eventueel een monteur bijhaal ga ik er zelf wel weer even een net AOP op zetten, sowieso om te weten of het daar toch niet aan ligt. Galvanisch gescheiden vanzelfsprekend, maar wat doe ik met de aardaansluiting? Mag die gewoon los blijven als ik geen aarde in de buurt heb?

Zoals ik eerder al aangaf, zeggen die signalen weinig.
Als jij ze uitleest is het een momentopname.
Ziggo kan daarintegen naast die waardes ook de Signal to noise waarde beoordelen. Of de CCER of CER. Dat is een zekere mate van verstoring, respectievelijk Correctable en niet correctable.

Als je twijfelt aan je AOP, is dat nog altijd een Ziggo aangelegenheid.
Beleid van Ziggo (niet de mijne, maar ik moet ernaar leven) is dat de AOP alleen in de meterkast dubbel galvanisch gescheiden dient te zijn en bij voorkeur geaard.
Voor een defecte of slechte AOP kunnen ze je niet aftikken.
Maar er is veel meer...

Waar ik ook nog regelmatig tegenaan loop, is dat de SSID's van de Wifi antennes gelijk zijn aan elkaar. Dat is een beleid omdat je apparatuur maar met 1 SSID hoeft te verbinden. Het nadeel waar ik vaak bij klanten tegenaan loop, is dat de apparatuur vaak blijft vasthouden aan de sterkste antenne en dat is de 2.4 Gigahertz. En die is doorgaans de langzaamste en het meest storing gevoelig.
Ik geef doorgaans de 2.4 een andere naam (of eigenlijk zet ik "-2.4" achter het betreffende SSID) Daarmee blijft de apparatuur geforceerd op 5Ghz werken en werkt het stabieler.
Maar ook hier geldt: De installatie moet strak in orde zijn.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
RAAF12

Golden Member

Op 20 juni 2020 21:41:12 schreef Fantomaz:

Waar ik ook nog regelmatig tegenaan loop, is dat de SSID's van de Wifi antennes gelijk zijn aan elkaar. Dat is een beleid omdat je apparatuur maar met 1 SSID hoeft te verbinden. Het nadeel waar ik vaak bij klanten tegenaan loop, is dat de apparatuur vaak blijft vasthouden aan de sterkste antenne en dat is de 2.4 Gigahertz. En die is doorgaans de langzaamste en het meest storing gevoelig.
Ik geef doorgaans de 2.4 een andere naam (of eigenlijk zet ik "-2.4" achter het betreffende SSID) Daarmee blijft de apparatuur geforceerd op 5Ghz werken en werkt het stabieler.

Dat deed ik ook omdat twee apparaten nog geen 5GHz band hadden. Tegenwoordig kan je in Windows 10 een 5GHz connect afdwingen in de Wifi hardware eigenschappen.
Ik heb hier in buurt een stuk of 10 mensen die nog op de 2.4GHz zitten....