tv/monitor dell type w3706 beeld probleem

ja backlight aan bij zwart beeld.
ik heb foto,s gemaakt hoe proces verloopt
gisteren was tv beeld weer 55 min goed.

Doet me bijna denken aan een AS15 ic.. maar zal wel niet

maartenbakker

Golden Member

Ziet er eerder uit als ene syncprobleem aan de ingangskant van de TCON. Wellicht rot kabeltje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

rot kabeltje of IDD een soort van As15F syndroom. Maar dit is waarschijnlijk niet met losse tcon...

Lijkt op een los contact ook van de videochip.. leg de print 8 minuten in de oven 250 en plak met alufolie plastic onderdelen af. OF hetelucht op de grootste chip paar minuten (max 5) en ook van onder verwarmen.

*hier heb ik geen app voor nodig

als het ergens slecht contact is waarom doet hij het dan soms 55 minuten goed.
waarom wordt beeld rood en of groen bij strepen.
en waarom gaat tv weer gelijk oke als je hem met ab uit en gelijk weer aan zet?

maartenbakker

Golden Member

Dat doen slechte contacten soms. Het kan ook zomaar dat het slechte contact zich al hersteld heeft maar dat de electronica een reset nodig heeft om weer te werken.

@smd 37" klinkt alsof het ding een losse TCON heeft, maar als de fout in de verbinding naar de TCON zit maakt dat eigenlijk niet uit. AS15F denk ik niet omdat het beeld echt uitelkaar valt, dat lijkt me geen gammafout.

@Bart64: zo'n manier van reflowen is voor mij een laatste wanhoopspoging als je de fout niet kunt vinden en ook niet helemaal het goede gereedschap hebt. Ik zou altijd eerst de verbinding tussen TCON en mainboard controleren. Daarna zou je inderdaad de videochip of het RAM daarvan kunnen verdenken (RAM kan ook gewoon stuk zijn in plaats van loszitten) maar zelfs dan nog zou ik eerst geneigd zijn om nog even de TCON te verwisselen als ik net precies het goede gereedschap in huis had om aan het mainboard te beginnen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 21 juni 2020 00:42:48 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik verdenk ic waar: b36060 b2900L op staat = funktie verdeler vertaald internet
is dat niet de video chip?
tcon vervangen kost 60 euro (duren gok)

afgezien van zelf wat proberen zou ik in een tv van 14 jaar oud niet teveel geld meer steken, en 50€ is al veel in deze..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Aan de hand waarvan verdenk je dat IC? Foehn en koudespray?

Wat is het type van de TCON?

Heb je de bekabeling naar de TCON al geprobeerd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik heb bekabeling naar de TCON al geprobeerd.
fun of koudespray kan niet, tv heeft een gesloten doos aan achterkant waar kap om moet die dan met 4 schroeven tegen een conector wordt getrokken.

ik heb 2 vierkante ic,s gekoeld tijdens klacht.
geen verschil

En beeldscherm zelf al eens verwarmd?? Met name de randen

met een fun?
moet ik dan voorkant eraf halen of kan het op achterkant?

De beeldplaat aan voorzijde, met name de randen..

daar zit plastiek kast omheen, of die gaat smelten en warmte komt niet bij de rand denk ik.

Zo heet hoeft ook niet en anders even de lijst er af halen

voorkant kan lijst eraf, aan achterkant zit er metaal plaat overheen
ik twijfel of het slecht contact is, torderen van scherm reageert niet.

Probeer toch eens een bord te verwarmen met een heatgun of verstripper, ik had een tv met een losse videochip en beetje duwen op die chip had effect op de strepen/rasters. Of voel eens of deze of een andere chip erg heet wordt, dan weet je al iets meer...

*hier heb ik geen app voor nodig

dank allemaal voor het meedenken
ik heb het eindelijk gevonden
het is de grote potelco in de voeding, die zit een beetje verstopt en daarom
te laat getest.
nu beeld langer dan 2,5 uur oke.

Ok, dat is bijzonder om te horen, was de waarde teveel verlopen ? Hoe heb je t getest dat ie kapot was ?

*hier heb ik geen app voor nodig

elco meet 192 uf moet 220 uf 400v zijn , gemeten los uit toestel met digitale condensatortester.

maartenbakker

Golden Member

Apart. Niet direct de symptomen die je bij dit mankement zou verwachten, maar als hij goed blijft... Bij 192u zou ik verwachten dat dan ook de ESR slecht moet zijn, anders gebeurt er nog niet zoveel.

De symptomen hadden eerder op een slechte verbinding ergens in de digitale signaalweg gelegen, dat kan natuurlijk alsnog als die 'en passant' verholpen is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."