Draadantenne - RVS ipv. koper

Hier al eens gekeken? Zien er toch wel degelijk uit.
https://www.dx-wire.de/lng/en/dx-wire-antenna-wire-litz/dx-wire-hdl/?x…
Ik heb hier al 15jaar een inverted V 2x16m met het FS type draad. Ziet er nog als nieuw uit, weliswaar niet op zee maar op enkele km van de kust en volop in de westenwind.

Ik heb hier een draad antenne van dik luidspreker snoer, iedere ader was samengesteld ui 6mm^2 en daarvan tweelingsnoer opgehangen 15mtr van huis naar een paal in de tuin.
Deze is gedurende vijf jaar nooit gebroken geweest.
De antenne draad stond daarbij vrij strak en de rek viel ook reuze mee.

Telefunken Sender Systeme Berlin
joopv

Golden Member

Een fosforbrons longwire van 30 meter heeft bij mij 25 jaar op het dak gehangen, op 25m hoogte.

Weliswaar niet op zee, of zelfs niet aan de kust.

Uit het maandblad voor zendamateurs uit Zoetermeer een artikel over waslijn van meneer Blokker...
Misschien ook bruikbaar; in elk geval goedkoop :-)

https://www.pi4raz.nl/razzies/razzies201602.pdf

Jinny

Golden Member

Voor zover ik weet worden er altijd rvs staggen gebruikt op zeilbootjes op zee.
Ik zou me er niet te druk over maken, een antenne die niet stralen wil is vrijwel onmogelijk te maken.
Gewoon RVS gebruiken, het werkt en blijft heel.
En niet gaan lopen miereken met koper, dat is ongeschikt op zee.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Op 13 juni 2020 21:39:44 schreef Martin V:
Ik heb hier een draad antenne van dik luidspreker snoer, iedere ader was samengesteld ui 6mm^2 en daarvan tweelingsnoer opgehangen 15mtr van huis naar een paal in de tuin.
Deze is gedurende vijf jaar nooit gebroken geweest.
De antenne draad stond daarbij vrij strak en de rek viel ook reuze mee.

Dan zeker niet aan een boom vastgemaakt...Mijn antenne brak toen de boom groeide.. ;( ;(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Dank voor alle tips & informatie.
Mijn onderbuikgevoel ('moet toch kunnen?!') lijkt - on onderbouwd door mij zelf - niet zo heel gek te zijn, als ik de verschillende reacties zo eens zie.

De waslijn ken ik inderdaad ook. Al meermaals met succes toegepast als ontvangst antenne.

Dat fosforbrons draad... Inderdaad, best veel hits. Tot je gaat kijken wat het is. Dan blijkt heel veel niet het 'draad' te zijn wat in deze context 'draad' heet. En ja, er lijkt nog best aan te komen te zijn.

Zelf woon in ook 'enkele km' van zee (definieer 'enkele' :) ). Hier blijft geanodiseerd alu gewoon 'goed' buiten. Aan de kust... eh... wat minder. Aan boord: don't even think about it.

Ik denk dat het 'een experiment' met RVS316 gaat worden. Windweerstand is (voor het bootje) niet zo relevant (veel meer zooi die veel meer wind vangt). Voor het draadje denk ik ook niet - zolang het niet 'slaat' zal staaldraad niet zo snel weg waaien. Wel voor de isolatoren. Eens kijken of ik een mooi stukje draad kan vinden...

EricP

mét CE

Ondertussen nog wat andere mensen geraadpleegd die - in mijn inschatting - op dit gebied 'kundig' zijn, deels met de input uit dit topic.

De antwoorden komen goeddeels overeen: koper / fosforbrons is beter. Maar door rek, corrosie geldt dat vaak alleen als het 'nieuw' is. RVS is op termijn vaak beter als in: gaat niet stuk en corrodeert niet.

RVS wordt op zee vaak met koperen klemmen geperst - blijkbaar gaat dat qua electrolitische corrosie goed.
Afijn, stuk RVS316 draad gescoord, antenne geperst. De komende dagen gaat dat ding omhoog. Nog ff kijken hoe het aan de tuner geknutseld wordt (wil geen schade aan de tuner als er onverhoopt toch nog wat elkaar op gaat staan vreten). Ergens verlopen naar koper, dat in plasti dip ofzo en dan de laatste 10cm koper naar de messing tap die uit de tuner komt ofzo...

Dank voor de tips. Zodra bootje weer langere tijd op zee zit, gaan we horen of het slechter werkt of niet.

Hubie

Special Member

Hierboven gaf ik ergens aan dat ik vroeger een RVS draad aan een MLB had hangen.Ik had een meter of 10 van een rol Mig/Mag draad afgeknipt op het werk.
Ik zie nu (20 jaar later) pas dat dit ook RVS 316 draad was.

https://www.multigaz.nl/product/rvs-lasdraad-mig-316-lsi-5kg/

Inmiddels heb je al een draad maar mss heeft iemand anders nog wat aan deze tip.
1,2 mm is geloof ik het dikste wat (als lasdraad) verkrijgbaar is.

EricP

mét CE

Gelezen, Hubie.
Maar dat gaat aan boord niet heel blijven. Mechanisch niet. Dus in deze context niet bruikbaar.

Als iemand trouwens nog een mooie glazen isolator heeft... :+

Hubie

Special Member

Heb geen glas,nog wel 2 nos porseleinen eitjes.

EricP

mét CE

Die houd ik even in gedachten. Technisch werkt dat waarschijnlijk prima. Estetisch... de rest is iets van 20cm pyrex glas. Dus optisch... hmz...
In elk geval dank voor het aanbod. Als ik niet weg kom met iets meer passends, dan meld ik me!

EricP

mét CE

Na wat rondvragen kwamen er nog een paar zwart geglazuurde 'dog bones' boven drijven (bij wijze van spreken dan). Die zijn het geworden.

In het kader van 'komt er geluid uit': ja, het spul werkt. Over een week of wat komt er een radio keur meneer aan boord. Die mag er nog ff aan meten. Zag er in elk geval (telefonisch... hmz... zag of hoorde hij dan? :+ ) geen enkel probleem in.

Dank voor je aanbod Hubie. Deze zijn esthetisch beter verantwoord :)

Hubie

Special Member

Tja,het oog wil ook wat ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 2 juli 2020 15:45:45 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 19 juni 2020 09:27:56 schreef EricP:
Ondertussen nog wat andere mensen geraadpleegd die - in mijn inschatting - op dit gebied 'kundig' zijn, deels met de input uit dit topic.

De antwoorden komen goeddeels overeen: koper / fosforbrons is beter. Maar door rek, corrosie geldt dat vaak alleen als het 'nieuw' is. RVS is op termijn vaak beter als in: gaat niet stuk en corrodeert niet.

[...]

Dank voor de tips. Zodra bootje weer langere tijd op zee zit, gaan we horen of het slechter werkt of niet.

Fosoforbrons werd naar mijn weten gebruikt omdat zuiver koper een te hoge irreversibele rek (≈ 'viscositeit') heeft. Ik gebruikte daarvoor matrasveertjes in een stuk tuinslang om die rek en de lengtevariatie door temperatuur op te vangen. Wel fosforbronzen of RVS veren nemen!

Getwist, geplastificeerd RVS waslijn of idem tuidraad werkt overigens ook goed ('Litze effect' = oppervlakte vergroting).

edit:
Ik meen ook ergens getwijnd fosforbronzen antennedraad gezien te hebben (Rosmalen o.i.d.), die bovendien een teflon® of kapton® omhulling had.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

Ik zie het nut van geplastificeerd niet. RVS316 doet ook in een zilt milieu nauwelijks wat. 'Plastificeren' betekent meestal dat het water er wel in kan, maar niet meer uit :)

Bij fosforbrons kan ik me nog voorstellen dat dat wel corrodeert en dat het met omhulsel langer duurt voordat het 'gaar' is. Maar goed, het is gewoon blank RVS draad geworden (gewoon geslagen, niet massief). Eens kijken hoe lang dit goed gaat - het 'origineel' van iets koper achtigs (fosfor brons??) hield het geen jaar uit in elk geval.

Tidak Ada

Golden Member

Uiteinden kan je natuurlijk sealen en teflon en kapton zijn naar ik weet voldoende UV en zeewater bestendig.

Naakt RVS zou ik op zee eerder 321 nemen.

Succes, ik zal voor de levensduur duimen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
TinusTech

Golden Member

Mijn eerste draadantenne was een fosforbronzen draad die ik losliggend op een dak bij mijn woning (binnenstad) vond. Het was massief draad en mocht absoluut niet knikken, dan was de treksterkte meteen naar z'n grootje. Ondanks dat heeft het meer dan 10 jaar 'kaal' zonder bescherming in weer en wind gehangen (en daarvóor nog veel langer los op het dak gelegen). Niets geen corrosie, dus duurzaam is het wel.

Hubie

Special Member

Zat ff te snuffelen en kwam antennedraad tegen wat een combi is van RVS en fosforbrons getwijnd, met daaromheen UV bestendig kunststof.

http://www.elektrodump.nl/en/antenna-accessoiries/1004-Antennedraad.ht…

Ook ander leuk HF spul,wel aardig aan de prijs.

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 3 juli 2020 00:56:36 (10%)

StijnN

Golden Member

Dat is gewoon veldtelefoondraad, kan je ook WD1/TT voor gebruiken.
Dit zijn 3 staaldraden en 4 koperdraden.

Ik heb ook mijn bedenkingen of dat spul van elektrodump daadwerkelijk rvs staaldraad en fosforbrons bevat. Waarom dergelijke duurzame materialen gebruiken voor disposable wegwerp veldtelefoon draad?

A person who never made a mistake never tried anything new.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 juli 2020 23:55:48 schreef Tidak Ada:
Uiteinden kan je natuurlijk sealen en teflon en kapton zijn naar ik weet voldoende UV en zeewater bestendig.

Naakt RVS zou ik op zee eerder 321 nemen.

Brrr, nee, eerder het omgekeerde: 321 is ongeschikt in een zee-omgeving; 316 wordt dan aanbevolen. (En dat staat nog los van het HF-aspect :).)

Higher levels of chloride ion might cause crevice corrosion and pitting. For more severe conditions of higher chloride level, lower pH and/or higher temperature, alloys with molybdenum, such as Type 316, should be considered.
The stabilized Type 321 alloy passes the 100 hour, 5% neutral salt spray test (ASTM-B-117) with no rusting or staining of samples. However, exposure of these alloys to salt mists from the ocean would be expected to cause pitting and crevice corrosion accompanied by severe discoloration. The Type 321 alloy is not recommended for exposure to marine environments.

bron

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Dan ben ik indertijd verkeerd voorgelicht (Centrale Research Werkplaats van de EUR).

Voor mijn werk op de afdeling medisch biologische natuurkunde op de EUR is ons indertijd aangeraden om 321 RVS te gebruiken voor elektroden die in een Ringer oplossing geplaatst werden voor activering van blaasspierweefsel. Daarbij kwam ook urine om de hoek kijken.
Hier een indicatie van de samenstelling van die fysiologische vloeistof: https://medikamio.com/nl-nl/geneesmiddelen/ringer-oplossing-voor-infus… (deze link geeft de samenstelling beter weer dan op de site van het NTvG).

Toch hebben wij geen last van ernstige corrosie gehad, ondanks de toegepaste veldstroompulsen van enkele Ampères DC

Met gesealde uiteinden van die antennedraad bedoelde ik ook 'ernstig geseald', dus geen zelf vulkaniserende tape of andere lapmiddelen, maar van fabriekswege onder vacuüm geseald met teflon resp. kevlar.
Het gaat immers om professioneel werk.....

Last but not least ga ik natuurlijk ook voor fosforbrons.

@Stijn, hierboven:
Het is immers voor het leger, dus het moet overal tegen kunnen, zelfs tegen een soldaat....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henk H.

Golden Member

Is een staaf antenne (wel een hele lange) geen optie? Op de schepen in ons beheer met MF/HF zijn het allemaal staafantenne's. Weinig gedoe, behalve als ze van het monkeydeck worden gevaren omdat de brug te laag was :+ Oplossing was de antenne schuin naar achteren te zetten.

Ik weet niet of de antenne op het certificaat gespecificeerd is, maar als de radio meneer nog moet komen (en de surveyor) kan dat evt. meteen aangepast worden.

Hubie

Special Member

Ik kom hier aludraad tegen voor dipole of quad https://www.gbantennes.com/en/gb-parts-wire-antennas/414-gb-antenna-wi…

Wat voor soort alu het is staat er dan weer niet bij.