Hulp bij schema analyse analoge (vintage) apparatuur.

Sine

Moderator

Ongebruikelijk, maar het lijkt inderdaad dat ze dit op een enkele spanning gebouwd hebben.

compressor is wat ruig overigens, dit is eerder een AGC, de decay is niet instelbaar en traag.

Wat wil je weten?

Eigenlijk hoe ik hem af moet regelen. Ik snap dat de eerste LM een gelijkspanninkje maakt die afhankelijk is van het signaalniveau, die gaat dan een RC filter in (bepaalt de reactie tijd?) en dan wordt inderdaad de gain van de CA3080 bepaalt. Maar hoe A, B en E af te relen, of beter, wat bepalen die?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

V.w.b. 'E' heb je dat zelf al aangegeven:

dat pootje3 op de halve spanning wordt gezet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Nou. min of meer, want de halve spanning wordt naar alle CA's via die 2 100ohm weerstanden gegeven, maar dat vind ik al raar, want gaat dan dus naar 2 en 3!?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ALLE CA's? Je toont er ons toch maar één? Post nu om de drommel eens het hele verhaal, als je echt wilt geholpen worden. Zoniet sluit ik me graag aan bij @Sine: zoek dan maar iemand via "vraag en aanbod".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Die halve voedingsspanning is nodig, omdat een symmetrische voeding ontbreekt. De 100 Ohm bepaalt de gevoeligheid.
(bij een normale symmetrische voeding had die aan de ground gelegen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

F en G regelen de versterking van de ingangstrappen. C,D,E stellen de halve voedingsspanning van de CA3080's in; ik stel me voor dat ze niet zo danig kritisch zijn, tenzij men echt tegen de grenzen van de voedingsspanning gaat aanlopen.

Wat A en B doen zou ik niet weten, niet vertrouwd zijnde met de LM301.

[edit] en om het hele schema te doorgronden zou ik wel eens willen weten wat er gebeurt met de 5/6/7/8 helemaal links, die via 39k-weerstanden de pennen 5 aansturen van de eerste twee CA3080's. Ik vind het gruwelijk ergerlijk om op blote knieën te moeten vragen om info die nodig is om de vraag te kunnen beantwoorden.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 13 juni 2020 18:03:37 (34%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Die eerste lijkt op een mixer met CA3080's als luxe pot ... dat heet, dat denk ik want ik heb geen idee waar hun IABC vandaan komt.

C, D en E zijn symmetrie instellingen, hiermee stel je de uitgang van de CA3080 in op 0V (hier waarschijnlijk op halve voeding)
Dat is normaal kritisch om het modulatiesignaal uit de uitgang van de 3080 te houden.
Maar gezien ik hier niet kan zien wat dat is ... geen idee.

Lm301 zijn standaard opamps met A en B stel je het werkgebied van de compressor in, wat dat moet zijn? Geen idee.
B zet hem waarschijnlijk een haartje onder open, en met A bepaal je wanneer hij moet gaan knijpen.

Microfoon ingangen op een ringmod, ga je daleks nadoen?

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 13 juni 2020 18:04:39 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Op 13 juni 2020 16:57:51 schreef JanPanis:
Merk doet er niet toe, schemas zijn aanwezig en zou ik deel voor deel willen doornemen. Het gaat o.a. om compressors rond een CA3080 en 4 kwadrant multiplier m.b.v. MC1596 ic's. Het hoofdidee snap ik wel, maar een aantal "bijzaken" niet. Als iemand echt wil helpen, kan ik natuurlijk de schemas en meer details sturen.

Je maakt het onnodig moeilijk. Met het merk en type kan iedereen ook voorzichzelf op zoek en zich een idee van de samenhang van de schakelingen vormen.

Om onnodig vragen, touwtrekken en onderhandelen over vanzelfsprekende zaken te voorkomen is het aangeraden om bij vragen over een specifiek apparaat ALTIJD te beginnen met zoveel mogelijk gegevens van het apparaat en de schakelingen te geven. Merk en type zijn het allereerste begin.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 13 juni 2020 19:28:41 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is een uniek apparaat, 3 van gebouwd door de firma Lawo op specificatie, dus vandaar weinig nadere info Maarten!

Sorry BFM, ik snap je frustratie. Beter zou zijn, samen eens te gaan zitten. Ik wil daar dan best voor betalen, maar geen idee of je ergens in de buurt woont.

Sine

Moderator

Waar ben je bang voor Jan? Dat men dit gaat nabouwen?

Een ringmod is nou ook weer niet zo gruwelijk speciaal.

Er zit een wettelijke copyright op, intellectueel eigendom van Lawo. Zij willen echter zelf niet meewerken, als ze dit al zouden kunnen, want inmiddels is Lawo een ultra HighTech digitaal audio bedrijf. Kortom, om het zo op het internet te gooien is dus problematisch.

De LM3080 is geen 'gewone' opamp.
Dit is een zgn. OTA of Norton opamp. Wiki
LM3900 is gelijkaardig met 4 in één huisje..
Geen idee of dit principe nog gebruikt wordt, Elektuur heeft daar destijds één of meerdere artikelen gehad.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Kortom, om het zo op het internet te gooien is dus problematisch.

Serieus? Voor een apparaat dat al minstens 40 jaar oud is en in onbruik geraakt. Tegenwoordig zijn er hele andere en mooiere technieken om het effect te bereiken dat je met dit ding bereikt.

Voor verzamelaars musea en audio freaks is dit wel een leuk ding maar verder? Ik vraag het me af.

Sine

Moderator

Ik zou me daar inderdaad niet al te druk over maken.

Wat is het probleem met het ding overigens? Dat hebben we nog steeds niet gehoord.

Heb je hem gerepareerd / zijn er dingen vervangen?

Dat is natuurlijk de eeuwige discussie: alles is tegenwoordig zeer eenvoudig na te maken, eigenlik is hardware onzin geworden, in MAX maak je dit apparaat in 5 minuten na, maar daar gaat het nou juist om: het originele apparaat "restaureren". In principe werkt alles, maar ik vraag me af, waarom e.e.a. zo ontworpen is, met welk doel zo omslachtig en de hoofdvraag nog steeds: wat doen de afregelaars en hoe in te stellen. Het spijt me, als ik iemand schoffeer met mijn opstelling.

Sine

Moderator

Waarom zo omslachtig? Er was niets anders. Het kan ook met discrete transistors, maar daar wordt het niet gemakkelijker op.

Die CA3080 bijvoorleeld is niet echt een geweldige transconductance amp, de LM13700 of de SSM2120 en 2020 waren stukken beter.
Zelfde voor de MC1596, analog divices had later veel mooiere multipliers, de AD633 of de AD534.

Maar zelfs die "nieuwerwetse" IC's zijn tegenwoordig amper of niet meer verkrijgbaar.

Dus nee, een schema van een prehistorische ringmod met unobtainium onderdelen die wat betreft prestaties niet kan tippen aan een moderner ontwerp zou ik me niet te druk over maken.

Een forum stelt bepaalde eisen aan de communicatie. U had het schema van te voren even over kunnen nemen, en kunnen zeggen dat het een oud eigen knutsel was oid.

Allicht is het leuk en net zo informatief om een soortgelijk ander effect uit die tijd te bespreken. Het ziet er nogal standaard en niet zo luxe uit. CA3080 OTA's zag je b.v. ook veel in Elektuur effect ontwerpen zoals de Formant synthesizer of de vocoder. Daar zit behoorlijke uitleg bij.

Overigens is er naast een toemalige stand van de techniek vaak ook een gebrek aan kennis te zien in oude ontwerpen. Kennis verspreidde zich veel trager en er was minder standaardisatie en systematisch onderzoek, een onhandige oplossing of gewoonte stierf niet zo snel uit. En soms was het gewoon (nog) niet belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het pin-1 probleem, of vervorming in eindversterkers toen iedereen net over ging op stereo.

Met oude componenten was met de kennis van nu zeker op audio gebied veel meer mogelijk. Daarbij moet men overigens wel bedenken dat de eigenlijke elektronica toen relatief duur was, waar het nu gratis is in verhouding tot andere kosten.

Allemaal waar natuurlijk. Maar vintage betekent: zo klonk het, dit is de referentie, het gaat niet om de perfectie. De onvolkomenheden zorgden voor de specifieke klank, perfectie is vaak saai. In ieder geval iedereen bedankt, ik probeer er wel op een andere manier achter te komen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Is er al opgemerkt dat op het schema hier het ringmoduleren niet te zien is?

De bias-stroom voor de twee linker 3080's komen van buiten het blad (p5/6 en p7/8). Als dat gelijkstroom is, dan stelt die stroom alleen de versterking in.
Als het een ander audiosignaal is, dan moduleert dat signaal de twee inputs die we hier zien.
Echter ook dan nog niet als 'ringmodulator', maar alleen als 'gewone AM'; dus zonder de kenmerkende polariteits-omdraaiing door nul (abusievelijk vaak '180 graden fasedraaiing' genoemd).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad, @Sine en ik hadden daar ook al om gevraagd. Tevergeefs.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De vraag was eigenlijk hoe je die moet afregelen, zonder manual kun je dat niet ook al heb je het volledige schema.

Het zal experimenteren worden naar de voor u beste klankweergave, denk ik.

LDmicro user.