PWM voeding meten

rob007

Yarr, Matey!

Kan iemand mij vertellen wat je achter de BDs moet meten?
( ik meet over de min en de Emitters trouwens )
https://www.youtube.com/watch?v=d_P75tIEBzc
als ik op pin 8 en 11 meet van de TL494 dan meet ik PWM!
( vraag me niet te veel alsjeblieft ben blij dat ik met deze oude scoop PWM meet )
Maar wat moet je nu na die BDs meten? Ook PWM?
Meet ik wel maar minder dan uit de TL494!
Ik heb per ongeluk wel een foutje gemaakt in het begin,
De weerstand R7 in plaats van de plus naar de basis heb ik hem van de Min naar de basis…..
Volgens mij waren de BDs nog wel goed.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Sine

Moderator

Dat is een buffertrap .... maar ietwat vreemd van constructie.

R7 lijkt me te laag of R9 te hoog.

Als ik naar het filmpje kijk gebruikt hij zelf een 1k voor R7 en een dikke 150R voor R9

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 13 juni 2020 18:12:09 (31%)

Arco

Special Member

Dat je PWM meet lijkt me logisch, 't is een switcher... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Ja inderdaad PWM klopt.
Moet ik er bij vertellen voor de rest zit er ook niets meer aan die Emitters,
Ik heb dus voor de rest niet verder gebouwd.
Ik heb trouwens al verschillende soorten schema’s gezien:
https://i.pinimg.com/originals/bd/48/e7/bd48e7582d29e5482d38f889b82bda…
https://320volt.com/en/wp-content/uploads/2016/06/schematic-dc-dc-tl49…
https://i.stack.imgur.com/jPKjz.png
http://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2010/03/voltage-double…
ik heb niet zo veel verstand van die scoop zeg ik eerlijk!
Hij staat op DC en ik meet dat er minder uit dan wat er in gaat.
Het staat allemaal op een breadboard trouwens dus kan rommelen!
.
begrijp ik dat ik het waarschijnlijk dus ook niet stuk heb gemaakt?
( De weerstand R7 in plaats van de plus + naar de basis heb ik hem van de Min - naar de basis van de BDs gedaan )
Ik maakt helaas zoals ik wel vaker doe een fout, ik zeg toch sorry!
.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Sine

Moderator

Nee, je hebt niets gesloopt. Ja, er zit een fout in dat schema R7 en R9 even van plaats wisselen.

Om te freubelen is dit best leuk natuurlijk, maar als je echt een boost converter nodig hebt zou ik daar meteen een geschikt chipje voor nemen. Een beetje afhankelijk van wat voor een vermogen je er van verwacht.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Sine,

Zal je eerlijk vertellen uit eindelijk wil ik nog eens proberen om een AM modulator te maken,
Ik werd getriggerd door deze video: https://www.youtube.com/watch?v=X-Ro_ld5ZE8
Ik heb toen een poging gedaan maar het werkte niet echt lekker.
En op de een of andere manier blijft dat mij een beetje bezig houden want als/ik je ziet hoeveel je met een FET kunt sturen vergeleken met een stel dikke transistors.
Of het me ook echt ooit lukt….. is een groot vraagteken, MAAR ik ben lekker van de straat!

Dankjewel voor het antwoorden, ik zal er nog eens mee knutselen!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Even nog voor als Sine er nog is,
Ik heb inderdaad de weerstanden verwisseld ( het gemak van breadboard! )
En nu heb ik op de scoop wel weer een meting, voorheen niets –
Nu is het nog wel zo dat de TL494 geeft een groter signaal af dan na het BD paartje.
Is dat misschien omdat dan nog de weerstand waardes niet 100% goed zijn neem ik aan?
https://www.youtube.com/watch?v=d_P75tIEBzc
:z
Ik vergelijk het nu even met een enkele LF versterker,
Normaal is de waarde van R8 is dan 220K….
HOOWWWwww wacht even! 8)7 Nu ik dit schrijf en zelf nakijk…..
Ik heb maar een(1) weerstand verandert! Ik moet R8 maar ook R7 veranderen.
(hier boven ging het lampje in eenst branden, grappig misschien dus laat ik het staan! )

Ik laat dit schrijven eventjes staan, ik kom later nog weer terug!
VrGr Rob

Nee als ik R7 ook 1K maak word de versteking minder!
(ik dacht ff dat ik het wiel had uitgevonden, MAAR nee dus! )
Dus R9 220R en R8 is nu 1K en R7 is nu ook weer 220R
Het resultaat daarvan is dat IN gelijk is aan UIT!

MAAR ga nu wel EXPERIMENTEEL met R8 knoeien!
( Sorry ook voor het Topic geknoei en steeds veranderen! )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dat BD paartje versterkt de spanning niet, het 'versterkt' de stroom.
De spanning wordt zelfs iets kleiner achter de BD's.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Zonnepaneeltje,

Nu voor de tweede keer pas het voordeel of het nut van de Scoop hier gezien/gemerkt!
( na ZO veel tijd PFfff , maar natuurlijk licht dit aan mij! onkunde! )
MAAR oke!
Er moet dus GEEN versterking zijn?
DAN zou ik R7 wel 1K kunnen maken dan word de uitgang minder dan wat er in gaat!
Ik moet eerlijk zeggen, ik raak een beetje de weg kwijt. :?
Wat moeten de waardes R7, R8, R9 nu zijn?

Iedereen bedankt voor het reageren!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dit is hoe dan ook een slechte constructie; met die P-channel MOSFETs mag de gate niet meer dan 20V onder de source komen, en terwijl de ingangsspanning 12-30V mag zijn. Om bij die 30V ingangsspanning een te groot verschil tussen de gate en source te voorkomen, hebben ze daar maar wat weerstanden tussen geprutst; met 220R en 1k krijg je ongeveer 20% van de voedingspanning op de gate, dus ongeveer 2.5V met 12V op de ingang, en 6V met 30V op de ingang.

2.5V is niet genoeg om die MOSFET open te sturen, en met 6V zit je net voorbij het Miller plateau, dus dan zijn ze wel redelijk aan, maar de Rdson is nog best hoog.

R8 doet m.i. sowieso weinig zinnigs; hij kan hooguit de gate van de MOSFETs de laatste 0.7V (spanningsval over een transistor in emitter-volger mode) omlaag trekken, zodat de Rdson iets lager wordt, maar als de rest van de constructie goed was, zou dat helemaal niet nodig zijn.

Toch is de constructie niet helemaal verloren; met een ingangsspanning van 12-15V kun je R7 560 ohm of groter maken (met een 0.25W weerstand), en zou het allemaal moeten werken. Een ingangsspanning lager dan ongeveer 8V gaat gewoon niet, omdat je die MOSFETs dan niet goed open krijgt, en als je de ingangsspanning hoger wilt maken van 15V, zul je de gates van de MOSFETs moeten beschermen.

In dat geval zou ik een zenerdiode van 12-15V parallel zetten aan R7, en zowel R7 als R9 560 ohm of groter maken, bij 15V R7 nog iets groter dan R9, anders mogen ze gelijk zijn. Het lastige is dat je die weerstanden niet al te groot kunt maken, omdat de versterking van die BD139/140 niet bijzonder hoog is (min. 40x bij 150mA, volgens mijn datasheet).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Oké dankjewel Sparky dat heb ik gedaan maar veel(wel iets!) verschil maakte het niet eerlijk gezegd
https://3.bp.blogspot.com/-lUSq-dRp3pg/V-silviAfQI/AAAAAAAAAJg/nJDAucd…
Ik heb het schema zo’n beetje afgemaakt maar helaas krijg ik geen gemoduleerde verlichting!
Ik dacht ik doe het eerst eventjes zonder HF maar met een lamp,
Ik moet er nog eventjes mee sollen en kijken of mijn lampjes niet lichtelijk willen flikkeren op de ritme van het geluid.
.
Ik meet trouwens met de scoop bijna 3 vakjes zou 2,75volt moeten zijn?
Maar met de voltmeter meet ik wel 5Volt,
het zal aan mijn manier van meten met die scoop liggen.

Tot zo ver weer heel eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

2.75V van waar naar waar en is dat een PWM signaal of DC?

Wat is nu je voedingsspanning, wat zijn R7, R8, R9, en heb je een zenerdiode geplaatst, waar precies, welke zenerspanning heeft die, en in welke richting staat hij?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Sparky,

Hij staat op 12Volt
Op de scoop van onder de lijn tot boven de middenlijn en de schakelaar staat op DC
Ik heb een MBR3045 geplaatst van Drain naar massa.
.
Wat ie nu doet is het PWM moduleren dat kan ik op de scoop ook zien op de uitgang van de TL949 op pin 8 en 11,
Daarna heb ik het nu nog niet gemeten zal achter de BD’s ook nog meten.
Ik heb achter het filtertje 2 lampjes van 6V in serie gezet die gaan aan.
Iets van knipperen op de ritme van geluid doen de lampjes niet.

Zo ver weer eventjes.
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Het is geen "filtertje", dat is een storage coil, waar eerst de energie in wordt opgeslagen, met daarna de uitgangscapaciteit.

Wat voor spoel heb je eigenlijk gebruikt? Is die wel geschikt als storage coil?

In dit topic loopt een soortgelijke discussie, maar dan over een boost converter: https://www.circuitsonline.net/forum/view/149544

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Deze soort spoeltjes zijn het:
https://www.ebay.nl/itm/10PCS-100uH-100UH-3A-coil-wire-wrap-toroid-ind…
90uH is nu even 100uH ( ik ga nu ook nog niet voluit belasten dus dacht dat dit voor nu even wel kon? )
Maar moet eerlijk zijn en zeggen dat ik nu natuurlijk schema’s mix,
Wat ik tot nu toe gedaan heb is het volgende.
Het onderste schema van deze link:
https://3.bp.blogspot.com/-lUSq-dRp3pg/V-silviAfQI/AAAAAAAAAJg/nJDAucd…
Het BD paartje van deze:
https://www.youtube.com/watch?v=d_P75tIEBzc
en het filtergedeelte wou ik maken zoals op de bijlage.
.
( ook moet ik eerlijk zijn dat de spoelen nog niet 100% op waarden zijn! )
.
(krijg ik nu erg op mijn kop?)

VrGr Rob

HOOWww is waar ook ik vergeet te zeggen dat ik noem het per ongeluk filter maar heb uit de filmpjes begrepen hoe het *ONGEVEER* werkt en geen filter is.
( zal ook weer niet zeggen dat ik het 100% begrijp! is gewoon niet zo! )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Er zit een fout in het schema, als het er wel niet meer zijn ;D7 moet in sperrichting staan ipv. doorlaat.
De feedback (tegenkoppeling) klopt ook al niet, deze moet altijd DC gekoppeld zijn.
Wat moet je in vredesnaam met viermaal de IRFP250 er zijn tegenwoordig betere Mosfets en met viermaal heb je wel erg veel stroom nodig.
Die vrijloop dioden ook viermaal, kun je beter vervangen door een Mosfet. Een gebrekkig schema ontworpen door iemand die er zelf ook niet veel van begrijpt.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@rob: je spoelen lijken in ieder geval geschikt als storage coils, dat is een goed begin!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Het staat nu HEEL eventjes stil maar ga nog wel verder!
( kom ff tijd tekort nu! Ben een beetje druk ff )

Martin ik gebruik nu een(1) IRF4905 dus geen IRFP250

Een gebrekkig schema ontworpen door iemand die er zelf ook niet veel van begrijpt.

( HOOWWWwwww gelukkig dan valt het met mij misschien ook nog wel mee!? LOL ;) )
Is dat zo? Met die diode? Dan zit het bij mij ook fout denk ik!
.
.
Dankjewel Sparky voor jou bijdrage!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ik ben momenteel HEEL erg druk en ben blij als ik thuis even niks kan doen!
(moet ook soms werken he!) ;)
Ik hoop zo snel mogelijk wel weer iets te kunnen doen aan mijn experimentje,
Even geduld nog A.U.B.
.
Los van al dit alles gaan er altijd steeds nog wel vragen door mijn koppie,
Ik doe nog eens een poging nu om…. Een gemoduleerde voeding te veroorzaken.
En vroeger deden ze dat met buisjes en werd er AM gemoduleerd met een transformator,
Vroeg ik mij ook af waarvoor word dat met transitoeren(of FETs) niet gedaan?
Is dan een transformator niet rendabel os zo?
MAAR goed, het zijn maar spinsels en kan mij voorstellen dat daar 1 2 3 geen antwoord op is.

Allemaal de gezonde en vriendelijke groeten van hier!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Heb het nog wel wat druk maar heb vandaag toch even in mijn hokje gezeten,
Wat ik nu in elkaar heb zitten hier is dus de TL494 met daar achter een BD paartje en –
een IRF4905 met 100uH 2X 0,33uF naar de min dan weer 100uH en dan 0,33uF naar de min.
Het schema lijkt veel op het schema van de bijlage.
.
Ik heb dit nu getest en 2 lampjes in serie van 6V gaan branden en blijven branden,
Nu heb ik een vraagje?
Hoe kan ik er voor zorgen dat de lampjes uit gaan?
Kan ik de lampjes ook dimmen?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Als je de CV potmeter verdraaid, zouden de lampjes meer of minder moeten gaan branden, als de rest goed werkt. Wat zie je op de gate van de MOSFET?

330nF uitgangscapaciteit is VEEL te weinig. Daar moeten een paar elco's bij; een paar honderd uF is toch wel aan te raden.

Daarbij is het alsnog mogelijk dat je spoelen niet geschikt zijn; de enige manier om dat zeker te weten is het verzadigingsgedrag meten, of de datasheet ervan lezen; zover ik kan zien is er geen merk, type, of datasheet beschikbaar. De uitvoering lijkt wel op een storage coil, maar ik twijfel een beetje over de inductie (100uH) en stroom (3A) met het formaat van de kern.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 21 juni 2020 23:30:54 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Sparky,

Een ander vraagje?
Als ik de voeding er op zet, in dit geval 12Volt dan gaan die lampjes gelijk vol op branden.
Ik kan niets regelen, nu is mijn vraag hoe kan ik nu zien of die FET wel goed is?
.
Volgens mij is alles wel goed, tot na de BDs krijg ik een gemoduleerde blok je kunt dan goed zien dat de blok op de ritme van de muziek in en uit schuift.
Maar aan de uitgang bij de FET zie je/ik daar niets meer van terug.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Heb je de MOSFET niet verkeerdom gemonteerd? Je kunt het testen met een multimeter, in het artikel over MOSFETs staat dat in detail uitgelegd, geloof ik. De simpele manier is even de gate kortsluiten maar de source, en dan op diodestand meten tussen de source en de drain; van source naar drain moet je een dode overgang meten (meestal ongeveer 350-500mV), de andere kant op geen geleiding. Uiteraard buiten het circuit meten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken