Hulp bij 230/380 motor sterschakeling

Op 14 juni 2020 17:42:57 schreef Shiptronic:
Niet door gebrand maar aan elkaar gesmolten, zo mis je dus een aantal wikkelingen , ik zie nog steeds niet de meeting tussen de draden en aarde.

De voorste lagerkap mist, dus rotor zal nu scheef zitten en over de stator schuren.

Ik meet niks als ik tussen de wikkelingen en aarde meet...

Achterste lagerkap heb ik afgehaald om de wikkelingen te bekijken.

Hier een foto van de volledige machine (voor ik hem had gekuisd).

Op 14 juni 2020 16:37:09 schreef keyan:
[...]

[Bericht gewijzigd door herbert116 op zondag 14 juni 2020 22:02:44 (80%)

Op 14 juni 2020 18:41:46 schreef herbert116:
[...]
In de O.P. staat dat de motor op een 3 x 220 net aangesloten was. Ervan uitgaande dat dit het net bij de verkoper was en je naar eigen zeggen de motor "in driehoek" hebt ontvangen, dan kan de verkoper toch niet zo heel veel verkeerd hebben gedaan, dacht ik. Heb je de zaag bij de verkoper zien lopen?
Het klinkt alsof je nu een claim hebt en daarom terug wilt gaan. Of begrijp ik dat verkeerd?

Neen, de verkoper had een hele werkplaats overgekocht van iemand die op pensioen ging om door te verkopen. Hij zei tegen mij dat hij alles had getest voor hij deze ging ophalen... Ik kon ter plaatse niet veel testen omdat alles in de verkoper zijn loods stond en geen stopcontact aan de machine was.

Vind het trouwens echt jammer, want ik heb een volledige dag serieus wat geschrobd om hem proper te krijgen...

Voor en Na:

Als ik met mijn ohm-meter de verbinding tussen de draden meet, zijn bijna alle draden met elkaar verbonden. Voorspelt niet veel goed...?

Als ik de voorste kap erop zet, gaat de motor inderdaad wat soepeler draaien. Dat kon ik controleren door de kap aan de tandwielen open te doen en met de hand de tandwiel te draaien. Dat gaat, maar ik zit natuurlijk nog steeds met die wikkeling...

[Bericht gewijzigd door keyan op zondag 14 juni 2020 19:28:14 (22%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

In ster klopt dat.
Haal het sterpunt los, en je houd 3 wikkelingen over die alle ongeveer dezelfde ohmse weerstand moeten hebben. Tussen de wikkelingen ondeling mag je geen weerstand (zeeeeeeeer hoog) meten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 14 juni 2020 19:26:13 schreef Toeternietoe:
In ster klopt dat.
Haal het sterpunt los, en je houd 3 wikkelingen over die alle ongeveer dezelfde ohmse weerstand moeten hebben. Tussen de wikkelingen ondeling mag je geen weerstand (zeeeeeeeer hoog) meten.

Ik heb eerst alle draden terug los gemaakt. Dus niet in ster toen ik de verbindingen controleerde...

Op 14 juni 2020 18:50:43 schreef keyan:
..... de verkoper had een hele werkplaats overgekocht van iemand die op pensioen ging om door te verkopen. Hij zei tegen mij dat hij alles had getest voor hij deze ging ophalen... Ik kon ter plaatse niet veel testen omdat alles in de verkoper zijn loods stond en geen stopcontact aan de machine was.

Dat testen door de verkoper zou best hebben gekund omdat de motor in driehoek stond toen je hem kreeg en bij de de vorige gebruiker een 3 x 220 V net was volgens de O.P.
Je wekt opnieuw de indruk dat je twijfelt aan wat de de verkoper heeft gezegd maar hoe zou het dan volgens jou moeten zijn gebeurd dat de motor reeds defect was toen je de machine kreeg?

Op 14 juni 2020 21:58:06 schreef herbert116:
[...]
Dat testen door de verkoper zou best hebben gekund omdat de motor in driehoek stond toen je hem kreeg en bij de de vorige gebruiker een 3 x 220 V net was volgens de O.P.
Je wekt opnieuw de indruk dat je twijfelt aan wat de de verkoper heeft gezegd maar hoe zou het dan volgens jou moeten zijn gebeurd dat de motor reeds defect was toen je de machine kreeg?

Dat de zaagmachine bij de eerste eigenaar inderdaad op een 3x230V net stond. Maar nadat de verkoper hem meenam naar zijn loods, heeft hij hem misschien om te testen zomaar hem in de stekker gestopt zonder hem eerst in ster te zetten (aangezien hij nog in driehoek stond toen ik hem open deed). Zijn loods zat op 3x400 + N. Hij wist me ook te vertellen dat de laatste gebruiker uit Brussel kwam. Ik weet toevallig ook dat Brussel 1 van de laatste steden in België is die nog op een net van 3x230V zit. De verkoper was van Hasselt en zat in een redelijk recent gebouwde KMO-park... Snap je nu mijn twijfel? :)

[Bericht gewijzigd door keyan op zondag 14 juni 2020 22:12:39 (14%)

benleentje

Golden Member

Ik heb ook ooit per ongeluk een motor die driehoek stond aangesloten op 3x400V. De motor had eerst achter een Fo van 3x230V gestaan en was dat gewoon glad vergeten De motor draaide elke keer gewoon normaal maar pas toen vermogen moest leveren ging hij raar doen en hij was toen ook erg warm. Motor daarna in ster gezet en deze werkt 5 jaar later nog steeds.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat van een korte test de motor gelijk kapot gaat.

Wat me wel verbaast is dat wij een soortgelijk zaagmachine hebben gehad en die had een 2 toeren motor langzaam voor RVS en snel voor staal en aluminium. Het is ook wat je meet alle draden met elkaar door ver bonden dat is normaal typisch voor een dahlander 2 toeren motor. Wat dan wel weer vreemd is dat het type plaatje een 230/400V motor vermeld. De schakelaar op de motor is ook voor een normale motor met 1 snelheid. En nu weet ik het ook niet meer ;).
De motor is ook zeer speciaal en niet gangbaar een andere passende motor vinden lijkt me een spelt in de hooiberg dus zo goed als onmogelijk. Overwikkelen is nu nog de enige mogelijkheid informeer eens wat dat kost en neem contact op met de handelaar en te vragen wat er nog eventueel mogelijk is. Vraag hem of hij een herwikkeling kosten of een deel ervan wil betalen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 juni 2020 23:21:42 schreef benleentje:
Ik heb ook ooit per ongeluk een motor die driehoek stond aangesloten op 3x400V. De motor had eerst achter een Fo van 3x230V gestaan en was dat gewoon glad vergeten De motor draaide elke keer gewoon normaal maar pas toen vermogen moest leveren ging hij raar doen en hij was toen ook erg warm. Motor daarna in ster gezet en deze werkt 5 jaar later nog steeds.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat van een korte test de motor gelijk kapot gaat.

Wat me wel verbaast is dat wij een soortgelijk zaagmachine hebben gehad en die had een 2 toeren motor langzaam voor RVS en snel voor staal en aluminium. Het is ook wat je meet alle draden met elkaar door ver bonden dat is normaal typisch voor een dahlander 2 toeren motor. Wat dan wel weer vreemd is dat het type plaatje een 230/400V motor vermeld. De schakelaar op de motor is ook voor een normale motor met 1 snelheid. En nu weet ik het ook niet meer ;).
De motor is ook zeer speciaal en niet gangbaar een andere passende motor vinden lijkt me een spelt in de hooiberg dus zo goed als onmogelijk. Overwikkelen is nu nog de enige mogelijkheid informeer eens wat dat kost en neem contact op met de handelaar en te vragen wat er nog eventueel mogelijk is. Vraag hem of hij een herwikkeling kosten of een deel ervan wil betalen.

Ja ik heb hem ondertussen nog eens aangestoken zonder de schakelaar tussen, maar zelf een automaat tussen geïmproviseerd als schakelaar. Van zodra hij begint te draaien komt er rook uit en ruikt het meteen verbrand. Heel even een stuk ijzer tegen gehouden. Blad stopt meteen met draaien vanaf de kleinste weerstand ertegen komt. Dus overduidelijk kapotte motor. Ik heb de verkoper al gevraagd om hem terug te nemen. Hij ging het morgen bespreken. Hopelijk komt het goed.
Ik kan natuurlijk de ware geschiedenis niet weten van deze zaagmachine... Hoe lang hij in driehoek op 400V zou gedraaid hebben... Of misschien is hij gewoon ooit overbelast geweest, of misschien ooit te lang op 2 fasen gedraaid. Ik weet het niet. Ik kan enkel zeggen wat ik zag vanaf wanneer ik hem in handen had. Ik weet dat ik de aansluiting juist heb gedaan in ster. Dat had ik meerdere keren gecheckt voor ik hem gevoed heb...

pamwikkeling

Special Member

Om een lang verhaal kort te maken
- de motor is een één toerental motor op drijfkracht 230/400V.
- de motor is verbrand toen hij nog in driehoek stond.
- de oorzaak van het verbranden is één faze die ontbrak.
- de eventuele oorzaak is te zoeken in
--- een defekte schakelaar
--- een onderbroken voedings- of verleng kabel,
--- een verkeerd aangesloten rode IEC stekker of stopcontact
--- eventueel één zekering die er uit lag tijdens gebruik
- met de huidige gegevens gok ik op een defekte schakelaar.

De kans is klein dat de motor defekt gegaan is tijdens het test draaien gedurende 15-30 seconden ook al stond hij toen nog in driehoek en werd hij gevoed vanuit een net van 400V

Een nieuwe motor ga je alleen bij de fabrikant van de machine vinden.
Dit is een motor die speciaal ontworpen werd voor een metaalbewerkingsmachine. De kans is reëel dat de machine fabrikant je de helft van de kostprijs van een nieuwe machine vraagt enkel voor de motor.
Ook hij weet dat hij "incontournable" is.

Herwikkelen is een optie, er zijn nog een dertig tal wikkelbedrijven in België. Maar hou er rekening mee dat het redelijk wat werk vraagt om de machine te demonteren voordat het wikkelen kan beginnen.
Normaal wordt ook de oliekeerring tussen reduktor en de motor vervangen, dit wil zeggen dat de hele machine uit elkaar moet....

@ benleentje deze machines worden ook met dahlander motor geleverd.

Op 14 juni 2020 22:09:46 schreef keyan:
[...]

Dat de zaagmachine bij de eerste eigenaar inderdaad op een 3x230V net stond. Maar nadat de verkoper hem meenam naar zijn loods, heeft hij hem misschien om te testen zomaar hem in de stekker gestopt zonder hem eerst in ster te zetten (aangezien hij nog in driehoek stond toen ik hem open deed). Zijn loods zat op 3x400 + N. Hij wist me ook te vertellen dat de laatste gebruiker uit Brussel kwam. Ik weet toevallig ook dat Brussel 1 van de laatste steden in België is die nog op een net van 3x230V zit. De verkoper was van Hasselt en zat in een redelijk recent gebouwde KMO-park... Snap je nu mijn twijfel? :)

Ik begrijp inderdaad je twijfel.... er kan tijdens de opslag tussen zijn koop en jouw koop, het een en ander mee zijn gebeurd.

Anoniem

Om een lang verhaal kort te maken

De motor is kunnen verbranden door het ontbreken van een motorbeveiliger :'(

Op 14 juni 2020 23:50:28 schreef pamwikkeling:
Om een lang verhaal kort te maken
- de motor is een één toerental motor op drijfkracht 230/400V.
- de motor is verbrand toen hij nog in driehoek stond.
- de oorzaak van het verbranden is één faze die ontbrak.
- de eventuele oorzaak is te zoeken in
--- een defekte schakelaar
--- een onderbroken voedings- of verleng kabel,
--- een verkeerd aangesloten rode IEC stekker of stopcontact
--- eventueel één zekering die er uit lag tijdens gebruik
- met de huidige gegevens gok ik op een defekte schakelaar.

De kans is klein dat de motor defekt gegaan is tijdens het test draaien gedurende 15-30 seconden ook al stond hij toen nog in driehoek en werd hij gevoed vanuit een net van 400V

Een nieuwe motor ga je alleen bij de fabrikant van de machine vinden.
Dit is een motor die speciaal ontworpen werd voor een metaalbewerkingsmachine. De kans is reëel dat de machine fabrikant je de helft van de kostprijs van een nieuwe machine vraagt enkel voor de motor.
Ook hij weet dat hij "incontournable" is.

Herwikkelen is een optie, er zijn nog een dertig tal wikkelbedrijven in België. Maar hou er rekening mee dat het redelijk wat werk vraagt om de machine te demonteren voordat het wikkelen kan beginnen.
Normaal wordt ook de oliekeerring tussen reduktor en de motor vervangen, dit wil zeggen dat de hele machine uit elkaar moet....

@ benleentje deze machines worden ook met dahlander motor geleverd.

Dahlander motor is een piste waar ik nog niet aan dacht... Kan het zijn dat de motor in lage toeren draait en daardoor rookt omdat het mss een dahlander motor zou zijn? Maar dat zou me sterk verbazen aangezien de bedoeling van een dahlander net is om ook op lage toeren te kunnen draaien...

Anoniem

Dahlander is een piste waar ik nog niet aan dacht...

Vergeet die piste maar snel, er staat maar 1 toerental op het typeplaatje :P

Op 15 juni 2020 00:16:56 schreef anoniem015:
[...]Vergeet die piste maar snel, er staat maar 1 toerental op het tyoeplaatje :P

Wie weet is de motor ooit ergens vervangen geweest door een ander soort en is het typeplaatje blijven hangen? :P

Anoniem

De draden uit je motor noemen nog steeds UVWZXY en niet U1V1W1U2V2W2. :P

Op 15 juni 2020 00:21:28 schreef anoniem015:
De draden uit je motor noemen nog steeds UVWZXY en niet U1V1W1U2V2W2. :P

Ik dacht dat ZXY gewoon de oude benaming was van U2V2W2... Dahlander motoren bestaan ook al een tijdje...

Ik ben bang dat de motor stuk is. Maar een iets lagere weerstand en de rook kan ook gebeuren als een remaansturing doorbrand. Ik geloof ook niet dat een korte onbelaste test de motor gelijk stuk maakt.

Je zegt dat je alle combinaties hebt gemeten, maar meet eens tussen de spoelen onderling, dus:
U - V
U - W
V - W

en ook naar de PE (massa) dus:
U - PE
V - PE
W - PE

Deze weerstanden zouden allemaal hoog moeten zijn (Denk boven de 100kOhm).
Heb je hier ook ergens een lage weerstand tussen, dan is de wikkeling stuk.

benleentje

Golden Member

Kan het zijn dat de motor in lage toeren draait en daardoor rookt omdat het mss een dahlander motor zou zijn?

Nee dat niet. Maar ik begrijp nu ook dat het geen dahlander is.

Pamwikkeling is geboren als motor ;). Hij weet er echt heel erg veel vanaf ik denk het meeste van dit forum. Zijn verhaal is het meest waarschijnlijke

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

UVWZXYzijn ster/ driehoek motoren
U1V1W1U2V2W2 zijn motoren met 2 snelheden
- met gescheiden wikkelingen zitten (wikkelingen tussen U1V1W1 en U2V2W2)
- Dahlanders (wikkelingen tussen alle klemmen)

Maar uw ohmmeting is niet OK voor geen enkele van deze types en de symptomen spreken voor zich.
Ik vind het jammer maar het is niet anders.
Maar kijk eens rond in uw atelier of daar misschien ook 3f werktuigen draaien zonder motorbeveiliger... ;)

Op 14 juni 2020 23:50:28 schreef pamwikkeling:Herwikkelen is een optie, er zijn nog een dertig tal wikkelbedrijven in België.

Is die bobineur langs de Grote Baan nu ook al gestopt? :X O-) >:)

Op 15 juni 2020 11:49:41 schreef anoniem015
[...]Is die bobineur langs de Grote Baan nu ook al gestopt? :X O-) >:)

Leuke term, ik begrijp direct wat er bedoeld wordt en waar het vandaan komt, toch even een plaatje opgezocht, dat zegt alles :-)

pamwikkeling

Special Member

benaming klemmen 3 fazige motoren (zonder gewikkeld anker)

één toerental motoren

Stator wikkeling
oude benaming : U-X en V-Y en W-Z
nieuwe benaming : U1-U2 en V1-V2 en W1-W2
sterpunt : N

Rotor wikkeling (vb bij sleepring motoren)
K-L-M
sterpunt : Q

.

motoren met meerdere snelheden (dahlander of gescheiden wikkelingen)
laagste toerental : 1U-1V-1W
middelste toerental : 2U-2V-2W
hoogste toerental : 3U-3V-3W
nog hoger toerental : 4U-4V-4W

.

Welke groepen van aansluitingen bij elkaar horen om vb een dahlander te vormen, kun je uit de benaming niet afleiden, daarvoor moet je op het kenplaatje van de motor gaan kijken.

vb drie toerental motor 750 - 1000 - 1500 T/min
Normaal is de 750-1500 T/min een dahlander met de aansluitingen 1U-1V-1W en 3U-3V-3W
terwijl de gescheiden wikkeling (1000 T/min) op de klemmen 2U-2V-2W zit.

vb drie toerental motor 1000 - 1500 - 3000 T/min
Normaal is de 1500-3000 T/min een dahlander met de aansluitingen 2U-2V-2W en 3U-3V-3W
terwijl de gescheiden wikkeling (1000 T/min) op de klemmen 1U-1V-1W zit.

vb vier toerental motor 500 - 750 - 1000 - 1500 T/min
Normaal is de 500-1000 T/min een dahlander met als aansluitingen 1U-1V-1W en 3U-3V-3W
en is 750-1500 T/min eveneens een dahlander met als aansluiting 2U-2V-2W en 4U-4V-4W

@ anoniem015
ik ken alleen een file probleem langs de Grote Baan ;)

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 21:32:06 (0%)

Sorry voor de late reactie, ik ben zonet thuis. Vanmorgen kunnen overeenkomen met de koper om de machine terug te brengen en mijn geld terug gekregen. Ik ben vrij zeker dat ik het probleem heb gevonden. Toen ik nogmaals de draaiknop uitgemeten heb, heb ik gemerkt dat 1 van de klemmen (L2) zeer moeilijk contact maakte. Hoogstwaarschijnlijk heeft deze motor een hele tijd bij de vorige gebruiker op 2 fasen gedraaid en hebben ze het pas gemerkt wanneer er rook uit kwam. Daarom dus dat de draaiknop er van tussen gehaald was en deze rechtstreeks op de voeding was aangesloten.
Maar al bij al heb ik het geluk gehad dat de verkoper deze eerlijk terug heeft genomen. Hij had zelfs wat medelijden omdat ik er 13u aan heb zitten schrobben en hem heb opgeblinkt voor niets dus 8)7 Toch wel even een 80€ aan brandstof de lucht in...