Logo 8, ventilatie besturing ahv temperatuur

Beste mensen,

Vol goede moed ging ik aan de slag met de LogoSoft van Siemens.
Maar ik kom er (helaas) achter, dat de Logo! kennis die ik had toch nog onvoldoende is. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen, zodat ik mijn kennis niveau kan verhogen.

Mijn kennis betreft analoge sturingen was 0,0
Inmiddels mezelf hier en elders verdiept in de materie en al stukken verder gekomen.

Op een rijtje het doel en vereisten;
1; Op een zolder staan 3 warmte bronnen (condensors), waarvan de warme lucht afgevoerd moet worden d.m.v. 230v ventilator, sturing 0-10v
2; Er moet (koude) lucht van buiten aangevoerd worden, ook d.m.v. een 230v ventilator, sturing 0-10v
3; Beide ventilatoren mogen overdag maximaal draaien. Daar buiten (21:00-07:00) zo min mogelijk.
4; Aanvoer ventilator moet uit bij <15graden en bij 30>graden
5; Af te voeren lucht wordt gemeten d.m.v. PT100
6; Aan te voeren lucht wordt gemeten d.m.v. PT100
7; Aan de hand van de afvoer temperatuur, moeten de ventilatoren aangestuurd worden. Lage temperatuur, lage snelheid. Hoge temperatuur, hogere snelheid.

Ik ben al een heel eind met de analoge ingang en de bijbehorende drempelwaarde schakelaars en de klok vrijgave.

Nu loop ik vast bij de aansturing van de analoge output.
Hoe genereer ik in de logo losse voor gedefinieerde waardes, waaruit de uitgang vervolgens 1 vol, 2 volt 3 volt tot 10volt kan geven?
Wat wanneer welke waarde aangenomen moet worden, dat fix ik wel.
Het gaat er mij om, dat ik mis, hoe je bijvoorbeeld een 3volt (30%) sturing krijgt op de analoge output.

Er zullen vast zaken onduidelijk zijn voor jullie pro's, stel ze, dan kan ik jullie voorzien van de nodige info om mij verder op weg te helpen.

Alvast grote dank.

Logo netwerk.lnp

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er zijn meerdere wegen naar Rome, zo ook oplossingen voor je LOGO
Wat je moet weten is dat de analoge uitgang "werkt" van 0 - 1000
Stuur je 400 naar je Analoge uitgang dan krijg je 4 Volt.

Je kunt in bv een analoge multiplexer 4 verschillende analoge waarden zetten en via 2 ingangen op dit blok naar je uitgang sturen.
Wil je meer waarden dan kun je meerdere analoge multiplexers aan elkaar maken, en gebruik maken van de verwijs functie van dit blok.

Maar zoals ik aangaf, er zijn meerdere mogelijkheden.

Tip op je programma:
Gebruik NA een analoge ingang ALTIJD een analoge versterker, en dan pas de rest van je analoge blokken.
Dat heeft als voordeel:
a: Je kunt de waarde van de analoge ingang op je tekstscherm zetten.
b: Door deze analoge versterker in (of af) te stellen aan de hand van je sensor, ben je klaar voor alle vervolgblokken. De vervolgblokken verander je niet qua ingang (kies No sensor).
Komt er een andere (temperatuur)sensor, dan hoef je maar 1 blok (deze analoge vesterker) aan te passen. De rest loopt dat automatisch mee.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 15 juni 2020 13:45:31 (35%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dank voor je reactie,

Dat was mij inderdaad ook al duidelijk geworden.
In dat geval is iedere stap van 10% in de logo "+100" (1volt).

Ik ga eens goochelen met het analoge multiplexer blok :+

Dank voor je tip, die ga ik toepassen. Beide PT100 zullen door derden geïnstalleerd en geleverd worden. Handig om t.z.t. maar 2 blokken aan te hoeven passen.
De aanvoer en afvoer temperatuur wil ik inderdaad ook op het display gaan tonen.

Op 15 juni 2020 13:41:02 schreef Toeternietoe:
Je kunt in bv een analoge multiplexer 4 verschillende analoge waarden zetten en via 2 ingangen op dit blok naar je uitgang sturen.
Wil je meer waarden dan kun je meerdere analoge multiplexers aan elkaar maken, en gebruik maken van de verwijs functie van dit blok.

4 waardes, maar met 2 inputs. Ik heb per ventilator tenminste 6 verschillende waardes.
Ik krijg ze ook niet gekoppeld :/ ongetwijfeld mis ik nog iets..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je vaste stappen hebt, dan kun je gebruik maken van een analog mathematical blok.
Dat gaat eenvoudiger.

Niet goegelen, maar maak gebruik van de HELP functie in LOGO soft.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 15 juni 2020 14:31:39 schreef Toeternietoe:
Als je vaste stappen hebt, dan kun je gebruik maken van een analog mathematical blok.
Dat gaat eenvoudiger.

Niet goegelen, maar maak gebruik van de HELP functie in LOGO soft.

Gelukt met de mathematical blokken _/-\o_

Jes, dat doe ik, maar dan met een PDF in het niederlandiesch O-)

Heb functies zoals hand sturing ook gelijk afgerond.
Ook de tijdsvertraging ingevoegd tegen pingelen. Staat als test op 1 seconde, want 1 minuut kost te veel test tijd..
De inblaas ventilator is nu zo goed als klaar.
Grotendeels dit nu copy paste naar de afvoer ventilator, met andere setpoints.

Voor de eerste keer programmeren met analoge blokken.. :7

Logo netwerk.lnp

De installateur heeft nu gemonteerd;
1x LOGO 8 12/24RCEo (zonder bediening)
1x LOGO analoog output AM2 AQ, tbv 0-10v ventilator sturing.
1x Power supply 24Vdc 1,3A
1x LOGO 8 TDE display

Aangesloten hier op zijn;
2x PT100 QAM2110.040 Kanaaltemperatuuropnemer 40 cm, Pt100
2x Ventilator 0-10v gestuurd, 230v continu gevoed.

De vraag nu is;
De opnemers zijn aangesloten op de Ai1 en Ai2 van de Logo.
Echter.. krijg ik geen juiste waardes binnen. Voer ik grenswaarde -40 in dan geeft hij op de input -40 aan. Zet ik deze op 24 dan geeft hij 24 aan.
De opnemers ohms doorgemeten en geven wel naar schatting de juiste weerstand van 110ohm (20..22graden)

Doe ik iets fout in de programmering, of moet ik persee een LOGO AM2 RTD toevoegen voor de 2 opnemers?

Met de RTD module kan je de PT100 direct aansluiten.

Een PT100 kan niet direct op je analoge ingang (veranderlijke weerstand ifv de temperatuur).
Er bestaan ook omzetters van pt100 naar 0-10V.

https://benl.rs-online.com/web/p/temperature-transmitters/4494364/

Meten is weten

Op 24 juni 2020 11:39:15 schreef Freaky:
Met de RTD module kan je de PT100 direct aansluiten.

Een PT100 kan niet direct op je analoge ingang (veranderlijke weerstand ifv de temperatuur).

Thanks!

Ik was er al bang voor. Weet ik nu in ieder geval zeker dat dat het probleem is.
Meende in de documentatie gelezen te hebben, dat het wel kon.
Ga ik de installateur opdragen een RTD module te bestellen. Goedkoper dan 2 omzetters. 150 tegen 60 euro..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 juni 2020 11:55:04 schreef Twannesvdk:
[...]

Thanks!

Ik was er al bang voor. Weet ik nu in ieder geval zeker dat dat het probleem is.
Meende in de documentatie gelezen te hebben, dat het wel kon.
Ga ik de installateur opdragen een RTD module te bestellen. Goedkoper dan 2 omzetters. 150 tegen 60 euro..

Hou er dan wel rekening mee dat je programma iets aangepast moet worden.
De nummering van je analoge ingangen klopt niet meer, AI1 zal wel (afhankelijk van....) AI3 worden

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Op 24 juni 2020 11:39:15 schreef Freaky:
Met de RTD module kan je de PT100 direct aansluiten.

Een PT100 kan niet direct op je analoge ingang (veranderlijke weerstand ifv de temperatuur).
Er bestaan ook omzetters van pt100 naar 0-10V.

https://benl.rs-online.com/web/p/temperature-transmitters/4494364/

ook niet via een spanningsdeler en het knooppunt op analoog in ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 juni 2020 12:38:08 schreef Shiptronic:
[...]

ook niet via een spanningsdeler en het knooppunt op analoog in ?

In theorie kan dat wel, de LOGO kan 0-10 Volt meten, doch met een resolutie van 1000 bits.
Erg nauwkeurig meten zal niet gaan vanwege de geringe spanningsverandering op het knooppunt.
Een PT1000 zou wat beter gaan.
Kwestie van goed narekenen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 24 juni 2020 12:24:01 schreef Toeternietoe:
[...]
Hou er dan wel rekening mee dat je programma iets aangepast moet worden.
De nummering van je analoge ingangen klopt niet meer, AI1 zal wel (afhankelijk van....) AI3 worden

Daar had ik al aan gedacht.
Waarschijnlijk AI5 en AI6, omdat 1 t/m 4 op de Logo mogelijk zijn.
Morgen komt de module binnen, dinsdag weer op betreffende locatie en gaan we het zien :7

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 24 juni 2020 17:19:21 schreef Twannesvdk:
[...]

Daar had ik al aan gedacht.
Waarschijnlijk AI5 en AI6, omdat 1 t/m 4 op de Logo mogelijk zijn.
Morgen komt de module binnen, dinsdag weer op betreffende locatie en gaan we het zien :7

Standaard heeft je Logo 2 analoge ingangen. Via de software kun je er 4 van maken.

Je weet nu waar je rekening mee moet houden als het niet werk.

Tip van Toet:
Als het standaard beginscherm (tijd en datum, dus geen eigen textscherm) aan staat dan kun je met de pijltjestoetsen links of rechts in en uitgangen (en meer)van de LOGO zien. Een van de pagina's is de ongefilterde Analoge ingang (van 0 tot max 1000)
Zo kun je in een oogopslag zien welke analoge ingang werkzaam is.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 24 juni 2020 20:26:20 (27%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)