schema kippendeur

Kan iemand mij helpen met een schema om een antenne motor van een wagen(waarschijnlijk 12v) aan te sturen met een accu(welke accu gebruiken?)en een timer?

GJ_

Moderator

Een gewone elektrische telescoopantenne heeft een permanente 12Vdc (gezekerd) aansluiting en een massa. Daarnaast nog een derde draad: 12V er op en hij gaat omhoog, 12V weg en hij gaat omlaag. Tamelijk eenvoudig dus.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De gebruikelijke eerste reactie: meer informatie geven aub.
Wat voor een motor? Wat voor een antenne?
Merk, type? Foto's?

[ edit: hierboven lijkt @GJ_ er van uit te gaan dat het een auto-antenne betreft in de stijl van de jaren 1970 of zo, als dat inderdaad klopt dan is er niet meer over te zeggen. Behalve misschien dat er autoradio's zijn met een aparte aansluiting voor die aansturing ]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 15 juni 2020 13:26:52 (53%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

Was destijds de blauwe draad die de antenne bediende. Soms ook gebruikt voor een antenne met versterker.

Zoeken op Hirschmann antenne aansluitschema moet wel iets opleveren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 15 juni 2020 15:02:37 schreef buckfast_beekeeper:
Was destijds de blauwe draad die de antenne bediende.

Meestal wel ja. Mercedes had het dan weer vaak groen. (ik doe intussen al 6 jaar geen taxameters meer dus mijn data is ook een beetje oud.)

Op 15 juni 2020 13:24:27 schreef big_fat_mama: [ edit: hierboven lijkt @GJ_ er van uit te gaan dat het een auto-antenne betreft in de stijl van de jaren 1970 of zo...

Tja, "wagen", "12V" dus ging ik er wel een beetje van uit ja. Ik bedenk me nu dat dit intussen inderdaad weer redelijk ouderwets is. Alhoewel het bij Amerikanen in de jaren 90 en later nog heel gebruikelijk was. Maar die lopen nou eenmaal vaker een beetje achter.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 15 juni 2020 15:37:06 (45%)

Het gaat de volgende lineaire actuator worden:

Beschrijving
Toon minder
Input Voltage: 12V DC
Maximum Load: 700N
Stroke length: 50mm-300mm
Travel Speed: 5mm/sec
Duty Cycle: 25%
Limit Switches: Pre-installed
Gears: Lubricated Metal Gears
Color: Black

Applications:

The linear actuators are controlled by applying a 12V DC voltage, basically, connect the two wires to a 12 volt battery.
?As great pushers, linear actuators are used to adjust helms and doors, lift tables and other apparatus, adjust the TV antennae and regulate the many valves used in the systems.

Package Included:
1×Linear Actuator Motor
1xMounting Brackets

Arco

Special Member

Spanning aansluiten tot actuator in eindpositie is. Voor omgekeerde werking de spanning ompolen.
Als 't ding eindschakelaars heeft, kun je die gebruiken...
Met impulsschakelaar:

https://rollertrol.com/images/schematics/switches/DC-motor-reversing-switch-schematic-wiring-diagram-285x275.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 15 juni 2020 16:50:51 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alvast bedankt.
Waar zet ik de timer in dit schema?
IK wil er een kippendeur mee maken en via een klok de stroom op of af.

Sine

Moderator

Had dat meteen even in de startpost gezet, dan hoeven we niet te gaan gokken naar wat je van ons verwacht.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 juni 2020 15:33:33 schreef GJ_:
[...]Meestal wel ja. Mercedes had het dan weer vaak groen. (ik doe intussen al 6 jaar geen taxameters meer dus mijn data is ook een beetje oud.)[...]Tja, "wagen", "12V" dus ging ik er wel een beetje van uit ja. Ik bedenk me nu dat dit intussen inderdaad weer redelijk ouderwets is. Alhoewel het bij Amerikanen in de jaren 90 en later nog heel gebruikelijk was. Maar die lopen nou eenmaal vaker een beetje achter.

In 1993 heb ik nog een elektrische Hirschmann antenne op mijn Ford Scorpio gezet. Dat waren de enige die langer dan enkele weken recht bleven bij de snelheden op de Duitse autoweg. Al de rest stond in no time krom.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.