Logosoft v8.2 / timer beveiligen tegen reset

Sinds ik een vrij forse zuurstofpomp in de vijver heb kunnen mijn buren niet lekker meer op hun terras zitten.

Nu heb ik voor op de schutting een puls drukknop om met een timer de zuutstofpomp uit te zetten voor 1 uur mits het niet vriest, waarbij in die tijd een stil klein pompje het werk gaat doen.

Ik wil voorkomen dat een plakbandje de pomp permanent kan overbruggen.
Na een puls wil ik dat de knop zichzelf 1u15 uitschakelt

Samengevat loop ik vast in Logosoft, gezien ik een impulsrelais niet mag / kan resetten met een relais dat weer geschakeld word door de timer.

Daarbij is mijn scherm propvol en kan door de hoge lijnen nauwelijks al mijn relais en schakelaars kwijt. Kan het ladderdiagram op meer dan 2 blz?

GJ_

Moderator

De ingang op een flank zetten gevolgd door een vergrendeling zolang de uitgang hoog is?

Ladder in een Logo is een monster.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 16 juni 2020 07:16:27 (18%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Van je drukknopingang ga je naar een flank gestuurde NAND. Daar heb je er 2 van in LOGOSoft, een opgaande en een neergaande flank.
Vandaar ga je naar een vertraagd afvallend tijdrelais.
En dat knoop je tussen je bestaande zuurstofpompbesturing.

Met GJ_ eens
gebruik nooit geen Ladder.
Op de website van Siemens zijn lesprogramms te vinden om met functieblokken te programmeren. Kost je niets (alleen wat tijd om te leren)
Een aanrader.

https://wbt.siemens.com/sitrain/LOGO-FIRST-STEPS_NL/story_html5.html?l…

Je kunt ook een eigen tijdrelais maken.
Neem een asynchrone pulsgever, die stel je in dat deze (bijvoorbeeld) elke seconde een puls geeft.
Door gebruik je maken van een (op en af) teller, en een AND, of OR functie kun je dan allerlei tijdrelais maken die niet in LOGOSoft zijn.
bv een opkomend tijdrelais, waarbij je tijdens de vertragingstijd, het tellen van de tijd kunt stoppen, kunt resetten, of overbruggen.
Een vertraagd af afvallend tijdrelais vroegtijdig laten stoppen, dus als de tijd nog niet afgelopen is.
En bedenk maar.....

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 16 juni 2020 12:02:18 (34%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Op 16 juni 2020 08:37:08 schreef Toeternietoe:

Met GJ_ eens
gebruik nooit geen Ladder.

Dus altijd ladder gebruiken? >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik begrijp jullie oplossingen met flank etc. maar dan krijg ik de melding dat recursies alleen via uitgangen en markers zijn toegestaan.
En dit is voor deze toepassing imo erg onoverzichtelijk in FBD, je kunt een ingang maar 1 keer gebruiken en het is een wirwar aan lijntjes die altijd blijven kruizen...

Ik heb al heel veel werk / tijd zitten in het ladderdiagram.
Enige waar ik over struikel is dus dat ik geen pulsknop voor elkaar krijg om de zuurstof 45 minuten uit te zetten welke niet vast te plakken of opnieuw in te drukken is om tijd te verlengen.

(
Er is een LED lichtgroep, een lichtspot, een UV, een zuurstof en een pompuitgang.

De led schakelt mee met een schakeldraad vanaf mijn tuinverlichting die via een timer + schemersensor werkt.

De UV mag alleen aan met de pomp, maar wel volgens een tijdklok en moet vertraagd inschakelen ivm een laag niveau alarm die bij een laag niveau ong. 10 x per minuut inschakelt.

De pomp schakelt ook vertraagd in en werkt volgens een tijdklok, maar moet bij <4gr altijd draaien.

Zuurstof ook overdag tenzij de buren op een knop drukken, maar altijd bij temp > 20 gr en bij < 4gr.

Vaste voedertijd gaat alles een half uurtje uit en achter de pomp, uv en o2 hangen bedrijfsurentellers in de plc.

Daarnaast komen in de kastklep nog 4 schakelaars aan/uit/auto voor de pomp, uv, 02 en lampen.
)

GJ_

Moderator

Je zult idd een merker moeten gebruiken. Als je in FBD een rommeltje maakt kun je oa de lijntjes op logische plekken onderbreken. Kun je je programma hier als bijlage plaatsen of is het reuze geheim?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 17 juni 2020 07:33:35 (21%)

Op 17 juni 2020 07:32:16 schreef GJ_:
Je zult idd een merker moeten gebruiken. Als je in FBD een rommeltje maakt kun je oa de lijntjes op logische plekken onderbreken. Kun je je programma hier als bijlage plaatsen of is het reuze geheim?

Is niets geheims aan hoor :)
Die merkers moet ik toch eens iets in gaan verdiepen.
Ik kan een signaal naar een merker brengen als uitgang,
maar die merker kan ik niet teruggebruiken als ingang.

Ik noem de knop om de zuurstof tijdelijk uit te zetten 'lawaaibeperking'.

VIJVERSTURING.lld

GJ_

Moderator

Op 17 juni 2020 19:33:09 schreef shue:
Ik kan een signaal naar een merker brengen als uitgang,
maar die merker kan ik niet teruggebruiken als ingang.

Jawel, dat is juist het mooie. Je kunt een merker aansturen zoals een uitgang en gebruiken zoals een ingang. Het enige verschil is dat er geen verbinding met de buitenwereld is.

Ik zou er graag naar kijken maar vandaag heeft een aantal klanten hier een enorme schep werk binnen gegooid en mijn vrije tijd is voorlopig nogal op.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 17 juni 2020 19:56:59 (17%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt een ingang vaker gebruiken, als je wilt wel 100 keer (en nog vaker).

Zo ingewikkeld moet deze opgave toch niet zijn.

Q1 knoop je tussen de pomp in en klaar..

Hiermee kun je van Ladder naar FBD gaan (en weer terug.
Zit bovenop je werkbalk

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dankzij jullie hulp helemaal gelukt!
Dank!!

VIJVERSTURING.lld

GJ_

Moderator

Op 17 juni 2020 20:00:08 schreef Toeternietoe:
Q1 knoop je tussen de pomp in en klaar..

Ik denk dat TS nog een NOT Q1 voor de AND poort wil om te voorkomen dat de buren halverwege de timer opnieuw starten.

Had al vergrendeling ingebouwd dmv een tweede timer die de knop 5 kwartier op slot zet terwijl de pomp 3 kwartier stopt.

Volgende vraag.
Wil niet steeds een nieuw onderwerp aanmaken, dus hoop hem zo te mogen stellen.

Ik wil graag dat een uitgang hoog wordt zodra er kans bestaat dat de vijver gaat bevriezen mbv mijn dompel pt100.

De analoge drempelwaardeschakelaar heeft een drempelwaarde AAN en een drempelwaarde UIT.

AAN bij 0 graden en uit bij 4 graden gaat niet lukken ben ik achter,
dus is de enige manier een niet vorsttemperatuurbereik te inverteren?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dat kan.
Werkt de analoge uitgang precies verkeerd om, dus aan als jij uit wilt, dan kun je eenvoudig een inverter (omkeerder) achter de uitgang zetten.

Bij veel blokken kun je de ingang inverteren zonder van een inverter gebruik te maken.
Ga op de ingang van het blok staan, en met je RECHTER muisknop kun je dan kiezen: ingang inverteren.
Helaas heeft Siemens dat niet bij Uitgangsblokken gemaakt.
Ds gaat de uitgang van je analoge comparator (oid) naar een anderblok , bv een AND of OR, dan kun je daar de ingang van inverteren.
Gaat de uitgang van het blok naar een echte uitgang (Q..) of merker, dan moet je er een inverter voor zetten.

Duidelijk antwoord.
Had liever gezien dat ik gewoon kon inschakelen bij bv 2 gr C en uitschakelen bij 4 gr C met een "vorst" block maar heb nu dus vanaf 2 gr C tot 100 gr C een "dooi" block