Batterijlader monitor en logger

Ik zou graag het laden van mijn motorbatterij kunnen loggen.
Ik weet niet of dat standaard bestaat, of dat er projecten zijn die ik kan gebruiken.

Wat ik concreet zoek is een device dat ik tussen de druppellader en de batterij kan plaatsen en die geregeld een sample wegschrijft (spanning/stroom).

Ik zou graag zo willen weten hoe vaak die batterijlader in actie schiet.

Bestaat dat standaard? Of zijn er DIY projecten voor (die werken)?
De opslag mag naar SD kaart of eventueel data die ik kan uitlezen via bluetooth?

Iemand weet van dergelijk project?

Ik ben iets aan het maken wat zelf de stroom en spanning kan meten en sturen. Maar.... Nog niet af.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Andere lader?

Een Victron Bluesmart kun je met bluetooth uitlezen.
De 5a versie zit rond een eurotje of 60

Of een victron bmv ertussen, dan kun je met ve.direct het loggen naar een arduino/esp/rPI

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 16 juni 2020 09:41:12 (30%)

Bedankt voor de tips.

Probleem is dat ik net een nieuwe lader gekocht heb..
Rew, zin om al iets te delen? :-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het meten van de batterijspanning is geen enkel probleem met een Arduino of iets van dien aard. Spanningsdeler naar een A/D-ingang en Kees komt klaar.

De stroom is iets lastiger. Maar er zijn daarvoor "dedicated" IC's in omloop dacht ik, er is ooit al over gesproken alhier. Als je zoiets aan de Arduino kunt koppelen, bv. per I2C, dan ben je helemaal gesteld. Nuja, nog een beetje programmeren, natuurlijk ;)

Ik spreek nu van Arduino, maar hierboven is terecht aangegeven dat er nog andere opties zijn, Raspi en wat nog al niet.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 16 juni 2020 20:00:18 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord