hulp aankoop beste budget wasmachine <400E

@brains als je in die prijsklasse gaat zou ik persoonlijk kijken naar de garantie. Sommige merken geven 5 jaar. Wel even de kleine lettertjes lezen. Meestal is er een forfait per herstelling.

brains

Golden Member

Ik ga zeker kijken naar garantie en service, ook heel belangrijk.
Vandaar het liefste bij lokale winkel die bekend staat om zijn service en waar ik goede ervaring mee heb gehad.
Ik verwacht dat die ook veel meer geneigd zijn om te helpen, mee te denken na garantie dan een "dozenschuiver"
Ze zijn gespecialiseerd in witgoed en hebben een goede reputatie hoog te houden ;)
Wat bedoel je met Someone is being bamboozled?

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.

Een website vol verkeerdelijke informatie. Ongelofelijk. Ze draaien hun hand er blijkbaar niet voor om om mensen raderen voor de ogen te draaien. Maar ach, het speelt geen rol. Als je de machine niet overlaadt en normaal behandeld kan dat evengoed jaren mee. Enkel de "brekers" krijgen het klaar er vroegtijdige sterfte mee te behalen enkele probleemontwerpen buiten beschouwing gelaten. Met de elektrolux groep is de laatste tijd minder uitval merk ik. Bij beko is dit fel toegenomen. Over baukn,wh,indesit ga ik niet beginnen, handen af. Bij Bosch siemens is de nieuwe generatie van iets minder in kwaliteit maar dit was altijd een goede middeklasser, fingers crossed dus met deze generatie. Hulp voor langere levensduur: wasvoorschriften1.blogspot.be

Volgens mij valt het ook wel reuze mee met kapotte kuipen als je geen gekke dingen doet. Dit apparaat was immers voor moedertje lief, niet voor de wasserette van een studentencomplex. Zeker als je een machine koopt voor maar een paar jaar lijkt de kuip me niet het meest voor de hand liggende zwakke punt (maar ik laat me graag corrigeren door mensen met meer ervaring, zelf nooit een machine gehad met iets anders dan een probleemloze plasic kuip), ik zou er ik elk geval geen extra geld voor uitgeven. Met dat soort voorkeuren kom je met een budget van €400 niet uit. ;)

@Ledlover,

aangaande het klokje op de wasmachine, U heeft ten dele gelijk, ze zijn inderdaad verschrikkelijk en het heeft niks met de klok van de processor nodig.
Het programma van een wasmachine werkt aan de hand van een "wash table" zeg maar een soort van excel file waarin elke stap in een wasprogramma is vastgelegd.
Hoeveel water, temperatuur, hoeveel RPM etc. etc. en dit is waar de verschillen in tijd vandaan komen.
Stel U start een programma, hij laat zien 2,5 uur en het water wat hij in neemt is 25 graden, dan is er minder tijd nodig om het te verwarmen en de estimatie is langer, is het water te koud dan duurt het langer.
Dit gaat op voor alle delen van het programma, soms zijn er tijden aan verbonden, soms het bereiken van een temperatuur of snelheid.
Maar de tijd die ze laten zien is alleen een indicatie, de eerste tijd die precies is moet ik nog tegenkomen.
(Ja, er bestaan wasmachines met een preciese klok, de tijd die ze laten zien is correct, maar nee, de tijd van het programma blijft adaptief)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 2 juli 2020 12:18:57 schreef brains:Ik ga voor een beko maar ik vroeg me af, optie garantie bij kopen en hopen dat toestel omgeruild word voor een nieuwe, hmm is dat het overwegen waard?

Tsja. Mijn kapster (Die gelukkig over haar eigen gezin verteld ipv. mij uit te horen. Leuk mens) heeft een groot gezin, en koopt altijd garantie bij op een wasmachine. Maar die draait ook bijna volcontinue bij haar. (Nuja. Meerdere wassen per dag, niet elke dag maar wel meermaals per week. Kinderen op voetbal enzo). Die machines verslijten ook allemaal binnen die bijgekochte garantieperiode, en worden dan hersteld.

Ik weet niet welk merk/model/prijsklasse wasmachine zij koopt, en of het ook bij de goedkopere modellen zo werkt. Lees de kleine lettertjes, zou ik zeggen... Maar als je veel wast kan het de moeite zijn. Of als de voorwaarden gunstig zijn kan het een manier zijn om een paar jaar zonder zorgen te wassen. Maar lees de kleine lettertjes: soms valt het dan ineens tegen.

Maargoed. Ik zelf heb geen extra garantie op mijn* wasmachine gekocht, maar die draait dan ook alleen in het weekend. En er is nog zoiets als "verwachte levensduur", al geeft dat meer gedoe dan betaald hebben voor extra garantie en gewoon binnen die voorwaarden een nieuwe krijgen / gerepareerd krijgen. (Mijn samsung claimt 10 jaar garantie op de motor te geven. Nu kan er een hoop meer stuk dan alleen die motor... maar het schept wel de verwachting dat de rest ook minstens 10 jaar meegaat, dus als 'ie na 2 en een half jaar stuk blijkt te gaan ga ik dat toch eens vriendelijk navragen bij de verkoper...)

(Overigens gekocht bij een lokale EP:, en laten bezorgen & aansluiten. Goede ervaringen met hun service ook van voordat ze een EP: waren. Aansluiten kun je makkelijk zelf, maar bezorgen is "tot de drempel" en laten aansluiten vond ik dus meerwaarde hebben)

*)Ik heb ' m gekocht en betaald. M'n vader wast er mee.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Yup Samsung... 10 jaar garantie op de motor,maar ja, wat gaat er stuk aan de spoelen?? Het is de electronica die het altijd begeeft bij die dingen net zoals de kruizen ,zeker bij verkeerd wassen...

Steeds meer zie je extra garantie, net zoals automerk Kia,met 7 jaar garantie , max 150.000 KM

Zijn er geen regels die voorschrijven dat een apparaat een redelijke levensduur moet hebben? Ik dacht dat daarover wetgeving was (die ook concrete getallen geeft), en dan zou het bijkopen van garantie dus eigenlijk nooit zinvol mogen zijn. Vaak zijn dit soort diensten een indicatie van marginale praktijken waar je uiteindelijk alsnog achteraf in de soep van kleine letters moet ontdekken dat de gekochte extra garantie alles dekt, behalve jouw geval.

De garantiegevallen die ik al behandeld heb inzake uitgebreide (na 2 jaar) waarborg zowel van een onafhankelijke maatschappij als van de fabrikant zelf gingen allen vrij vlot, geen gezever. Juist zaken die nooit onder de waarborg vallen kunnen hier natuurlijk ook niet (deurrubbers, extern aangebrachte schade, onzorgvuldig gebruik, verstoppingen, professioneel gebruik ve huishoudtoestel hoewel de fabrikant dit laatste niet hoeft te weten als het niet noodzakelijk is). Er is 2 jaar wettelijke waarborg op een toestel. Dat is Europees bepaald. Maar moest in het eerste half jaar iets gebeuren dat niet onder de garantie valt dan moet de fabrikant dit kunnen aantonen. Tss het eerste half jaar en de 2 jaar is het aan de gebruiker om aan te tonen dat het defect door slechte makelei is. Hier in België kraait daar geen haan over. 2 jaar is 2 jaar. Maar in Nederland beweert Samsung dat het daar wel wat strenger is in dat opzicht. Klopt dit?
PS . Op veel toestellen staat 10 jaar waarborg met in het klein bij "op de motor". Dit zijn 3 fase motortjes ala bdlc. Die gaan niet stuk bij mijn weten dus daar moet je je niet blind op staren. Wel een spaarpotje aanleggen voor de motorsturing, haha.

Evarist

Golden Member

Ik heb even in Test-Aankoop gekeken en deze machine is beste koop.
Zanussi ZWS6120BW. Kostprijs in België 349€.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 3 juli 2020 21:29:57 schreef EricN:
[...] Er is 2 jaar wettelijke waarborg op een toestel. Dat is Europees bepaald. Maar moest in het eerste half jaar iets gebeuren dat niet onder de garantie valt dan moet de fabrikant dit kunnen aantonen. Tss het eerste half jaar en de 2 jaar is het aan de gebruiker om aan te tonen dat het defect door slechte makelei is. Hier in België kraait daar geen haan over. 2 jaar is 2 jaar. Maar in Nederland beweert Samsung dat het daar wel wat strenger is in dat opzicht. Klopt dit?

Volgens mij wel. Op deze site vond ik dat er blijkbaar sinds 2003 een wettelijke vereiste geldt voor een economische levensduur van vijf jaar voor een wasmachine. Ik heb de wettekst hier niet, maar het komt bekend voor. Als ik me goed herinner waren er expliciete getallen voor verschillende apparaten, maar daar zou ik naar moeten googlen. Extra garantie kopen voor deze periode zou dus niet logisch zijn, al moet gezegd worden dat de procedure om het apparaat gerepareerd te krijgen bij onwil/faillisement van de verkoper (want die zijn de aansprakelijke) enerverend kan zijn. Intussen moet er immers ook gewassen worden en een vlotte garantie-afwikkeling is dan wel fijn.

U heeft helemaal gelijk over die IPSM motor in de Samsung, in 10 jaar testen van wasmachines heb ik bijna alles wat je kan beschadigen in rook doen opgaan, echter dit type motor ontbreekt op de lijst.
Samsung is op zich een beetje buitengewoon merk voor Europa, hun wasmachine electronica die ik heb gezien was in potting gegoten.
Heel erg begrijpelijk in Azie, hier is het niet echt bevorderlijk, je hebt problemen met hitte afvoer en reparaties.
Het zou mij niet verbazen dat hun machines voor Europa bij Amica worden gebouwd, hun hebben het wasmachine segment van Amica ooit overgenomen, de electronica is echter een Aziatisch ontwerp.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Nope, Samsung produceert zelf, en dat verhaal van hitte afvoer is geen euvel met de "Potting" of ingieten zoals wij kaaskoppen het noemen, je moet eens weten hoe warm het in Azie is!!!.. Nee Samsung gebruikt te zwakke soldeer of te hete flow baden.. LG heeft zelfde patent maar daar weinig tot geen problemen...

RAAF12

Golden Member

Samsung heeft ook assemblage fabrieken voor TV's in Oost-Europa. Geldt dat ook voor hun witgoed? Ik had begrepen dat ze alleen schermen uit Azië halen om zodoende de hoge EU import tax op de TV's te omzeilen.

assemblage wel, productie van onderdelen China/Korea

gelukkig maken ze geen vaatwassers
al die merken die je nu hebt, tov 15jaar terug, en merken die verdwijnen

[Bericht gewijzigd door fabrice op 4 juli 2020 19:56:03 (52%)]

Heeft er iemand ervaring met de inductieplaten v samsung? Die ik gezien gekregen heb kun je je spek niet op bakken terwijl je je patatjes kookt. Een hele heisa geweest. Man man wat bucht.

@fabrice wie produceert de vaatwassers voor Samsung?

brains

Golden Member

@Ericn
Daarom koop ik ook nooit (oke, zelden. Ik denk enkele jaren terug een sdkaartje heb gekocht daar) bij de mediamarkt. Ik vindt het geen fijne winkel. En het schijnt dat de webwinkel van een ander bedrijf is dan de mediamarkt zeiden ze me ooit in de winkel in eindhoven maar wel wel onder naam mediamarkt. Dat zorgde voor andere prijzen en verwarring. Geen idee wat er daar van wat en of het nog zo is en ook geldt voor belgie.
Ik was er ook al uit dat bauknecht/whirlpoo/in de shit ;) niet mijn merk ging worden. Ik lees hoor meer over hun slechte kwaliteit.
Samsung lijkt ook niet echt geliefd :+ Maar met ingegoten elektronica begin ik er zo ie zo niet aan. Ik heb daar een hekel aan, heel irritant als je probeert te reparenen en of open te maken uit interrese om te zien hoe het gemaakt is.
@ kruimel
Ik ga er zo ie zo netjes mee om willen gaan, de tips voor levensverlenging gebruiken etc. Dus waarschijnlijk gaat dan de kuip niet het probleem worden volgens jou ;)
@ lucky luke. Altijd de kleine lettertjes lezen is inderdaad de boodschap :P Ik zou moeten uitzoeken of het dan nog voordelig is voor ons om zo'n optie te nemen. Geen idee of de winkels waar ik nu zou willen kopen de optie ook aanbieden.
We gaan hem waarschijnlijk wel meerdere keren per dag draaien, niet alle dagen. Minder gespreid zal ik zeggen. Maakt dat eigenlijk nog iets uit voor de levensduur?
Officieel heb je recht op een product met "een redelijke levensduur" Maar het kan een heel gevecht worden om je recht te halen. Daarom mijn keuze ook om hem bij een lokale zaak met goede ervaringen en goed gekend om service te kopen, niet een dozenschuiver als mediamarkt of coolblue. Je hebt geen idee wie het leveren, service etc doet. Dat kan natuurlijk ook weer uit besteed worden etc. de vakhandel heeft vaak eigen reparatie dienst en als ze veel verkopen een goede lijn met de fabrikant en of importeur. ik denk dat het dan een stukje makkelijk kan worden om dit soort zaken te regelen.
@EricN Als ik goed begrijpt doet u veel reparatie's. Als een wasmachine stuk gaat stuurt een fabrikant dan meestal een eigen monteur of huren ze er eentje in zoals u?
Het bedrijf dat ik nu op het oog heb repareert zelf ook veel witgoed. Ik ga ervan uit dat die zelf zullen komen in geval van.

Ik zit in de napret Rosmalen radiobeurs modus.

Witgoed repareren is niks anders dan modules wisselen, ook al is er een LNK ic van een paar € in de voeding kapot, hele print a xxx€ wordt gewisseld, is het garantie dan heb je geluk, is het buiten garantie dan is een nieuwe machine vaak goedkoper.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Binnen de waarborg komt normaal de fabrikant. Maar wij hebben contracten die toelaten dat ik die ook kan doen. Dit gebeurt wel eens regelmatig maar eigenlijk is het de taak van de fabrikant. Meestal is dat omdat we verkeerd gebruik vermoeden en de fabrikant dan exuberante tarieven voorschoteld of omdat de wachttijd vd fabrikant schandalig durft zijn. Alles doe ik niet omdat ik nu al alleen opdraai voor een winkel met 6 verkopers en 3 thuisbezorgers. Wat wel zo is is dat indien je bij een kleinhandelaar koopt die ook mede verantwoordelijk is omdat hij die jouw verkocht heeft en niet de fabrikant. Bij problemen zou je indien dit een goede winkel betreft je hier beter geholpen moeten zijn. Opepast met een beperkt budget. De gierigheid bedriegt de wijsheid. Meestal is het tussenmodel het verstandigst. Geen nutteloze overbodige gadgets en geen doorbesparingen die de kwaliteit en functionaliteit (weinig programma's of opties, voorwas, extra water, toerental, kilo's...) In het gedrang brengen. Veel succes met de aankoop, ook een factor geluk is hier mee gemoeid, op maandag ochtend en vrijdag avond worden er ook machines geproduceerd. ;-)

@roland Vandaar dat ik met een volle doos ic's en een volle schuif elco's en mkt 's rondrijdt? Maar idd velen werken op jouw voorgestelde basis.

Zeg EricN, wist je dat er een edit-knop was waarmee je een post kan aanpassen in plaats van telkens een nieuwe post te doen? Dan verrommelt het topic wat minder.

Op 4 juli 2020 21:03:17 schreef brains:
Ik ga er zo ie zo netjes mee om willen gaan, de tips voor levensverlenging gebruiken etc. Dus waarschijnlijk gaat dan de kuip niet het probleem worden volgens jou ;)

Dat denk ik niet, maar ik ben geen reparateur, dus ik kan dat niet onderbouwen met een steekproef van voldoende grootte. Ik weet alleen wel dat de eerdergenoemde Beko uit het studentenhuis jaren (vermoedelijk 7) zonder problemen heeft gedraaid, en dat daar nog weleens wat slordigheden mee zijn gebeurd die geen van alle geleid hebben tot schade (alleen het opnieuw opleggen van de snaar dus). Ook onderhoud als koolborstels en dempers vervangen was niet nodig, dus zelfs als hij de dag na mijn vertrek kapot was gegaan heeft hij het voldoende lang volgehouden om voor jouw toepassing te voldoen.

Op 4 juli 2020 19:39:04 schreef smd:
Nope, Samsung produceert zelf, en dat verhaal van hitte afvoer is geen euvel met de "Potting" of ingieten zoals wij kaaskoppen het noemen, je moet eens weten hoe warm het in Azie is!!!..

Generaliseren is ook een kunst, Azië is wel groter dan een enkele klimaatzone... ;) Korea ligt wel in de moesson-regio, dus vocht zal er zeker een ding zijn, vermoedelijk is dat ingieten daaruit voortgekomen.

Nee Samsung gebruikt te zwakke soldeer of te hete flow baden.. LG heeft zelfde patent maar daar weinig tot geen problemen...

Dan zal het wel de assemblagelocatie zijn die het probleem veroorzaakt en niet het merk, en zou dit inmiddels al kunnen zijn veranderd. Ik neem aan dat ze hun RMAs af en toe ook wel zullen bekijken.

maartenbakker

Special Member

Op 4 juli 2020 19:39:04 schreef smd:
Nope, Samsung produceert zelf

Samsung heeft (ik meen in 2009) de koelkasten- en wasmachinefabriek van Amica overgenomen. Als Walkura iets van Amica herkent in Samsungmachines dan zal dat daardoor komen. Toen SDI WF overnam gingen ze ook niet opeens uitsluitend Koreaanse buizen produceren.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier draait Whirlpool / Bauknecht best naar tevredenheid qua keuken apparatuur.. Zolang je het normaal behandelt...

mn Buuf was bij me geweest, haar Am koeler van het fijne merk Samsung was defect.. Net buiten 2 jaar,toch geadviseerd om met leverancier contact op te nemen. 4 weken is Samsung daar elke week en nog doet de kast het niet... Elke keer een andere offerte... Ze overweegt om daar mee te stoppen. K#t service, echt.,. Ontdooi element was eerst defect, toen de print , sensoren en nu bed paneel, oftewel complete kast.. Gelukkig dat ik een leenkoeler voor haar had!. Ook niets is op voorraad, vreemd..

Eerlijk gezegd heb ik erg slechte ervaringen met de wasmachines van Amica.
De electronica was redelijk, Wij hebben zelf een Amica gehad, het kreng is 6 keer door de service geweest (En dat met een wasmachine met slechts enkele jaren op de teller, denk aan 2 of 3)
Waarom zeg ik de electronica was redelijk, het was namelijk elke keer een mechanisch defect.
Deze machine was echt op Maandag morgen na boxing day / oud en nieuw gemaakt, Wij hebben opgegeven toen we er meer aan hadden besteed dan aan een nieuwe machine.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II