Edge connector in KiCad

Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Kan iemand me op weg zetten hoe ik in KiCad een dubbelzijdige edge connector kan maken? (eerst in het schema, daarna op de print)
Ik heb een vrouwelijke connector zoals die vroeger op het moederbord van PC's werd gebruikt. Op de te tekenen print wil ik baantjes aanbrengen die precies in die stekker passen. De print op zich is rechthoekig en 1 zijde wordt in de connector geschoven. Positie van de baantjes op de print is dus belangrijk. Mogelijk zit er zoiets standaard in de KiCad lib. Eventueel zelf een component aanmaken ?

Ik teken ongeveer 1 printplaatje per jaar. De instapdrempel naar KiCad valt best mee maar omdat ik het zo weinig gebruik blijven de simpelste dingen een uitdaging.

Vriendelijke groeten,

Eduard

bprosman

Golden Member

In het schema kun je een "Gewone" connector pakken, 2*xx aansluitingen.
Wat voor connector / steek / afmetingen heb je nodig op je PCB ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De connector kun je tekenen in de Kicad footprint editor. Dan kun je beginnen met SMD pads, en die oprekken naar de juiste maat.

Lucky Luke

Golden Member

Je kunt een bestaand “connector” schemasymbool hergebruiken, of zelf een schemasymbool tekenen. De connector zelf teken je als footprint, althans, de pads. (Als er niet al een dergelijke connector bestaat)

Daarna met de PCB outline ervoor zorgen dat de connector als enige uitsteekt, en ver genoeg,

Als je ‘m wilt vergulden met hard goud, teken je aan de buitenkant een lijntje dat alle pad’s kortsluit. (Als je pcb’s laat maken, weet ik niet of je dat zelf moet doen of dat de pcb fabrikant dat doet. Ik heb (nog) nooit card edge connectors laten vergulden). Dan kan ‘ie electrolytisch verguld (En vernikkeld, en verguld) worden, het kortsluitlijntje wordt er daarna afgefreest en dan kun je ook een schuin kantje (laten) maken zoals bij PCI-kaarten.

Ik post dit vanaf een plankje waar geen kicad op draait, anders had ik ff gekeken of ik een voorbeeldje in elkaar kon prutsen...

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Eduard2

Golden Member

Bedankt iedereen,

Met die uitleg kan ik verder. De connector heeft 0,1 inch steek.

Ik kan verder met het schema tekenen. Mogelijk klop ik nog eens aan als het tekenen van het onderdeel probleem zou stellen.

Vergulden van de connector is hier niet belangrijk. Als het goed is gaat hij maar 1 keer even in de connector om te worden geprogrammeerd. Ik brug telkens 2 naast elkaar liggende contacten zodat een ruim vlak ontstaat om nadien te solderen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

bprosman

Golden Member

Op 18 juni 2020 14:45:00 schreef Eduard2:
Bedankt iedereen,

Met die uitleg kan ik verder. De connector heeft 0,1 inch steek.

Ik kan verder met het schema tekenen. Mogelijk klop ik nog eens aan als het tekenen van het onderdeel probleem zou stellen.

Vergulden van de connector is hier niet belangrijk. Als het goed is gaat hij maar 1 keer even in de connector om te worden geprogrammeerd. Ik brug telkens 2 naast elkaar liggende contacten zodat een ruim vlak ontstaat om nadien te solderen.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Heb je een datasheet ? Wat het moet worden ? Dan kan/wil ik wel meekijken.

Ik heb een vrouwelijke connector zoals die vroeger op het moederbord van PC's werd gebruikt.

Je bedoeld een ISA connector ? Volgens mij zit die in deze library :
https://kicad.github.io/symbols/Connector

https://en.wikipedia.org/wiki/Industry_Standard_Architecture

Lucky Luke

Golden Member

even het kicadloze plankje verruild voor een luxe wafelijzer mèt kicad:

Er is ook een PCBEdge library, met footprints. Als wat je zoekt er al niet tussen zit, zijn het allicht goede voorbeelden om even bij te spieken:

https://kicad.github.io/footprints/Connector_PCBEdge

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 18 juni 2020 16:52:15 (18%)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Wil iemand me een handje helpen met KiCad. Wellicht is het een klusje voor een ervaren gebruiker maar als beginner kom ik er niet uit. Heeft iemand de tijd om mijn projectje te bekijken ? Op voorhand bedankt. Ik stel voor de projectmap als zip file door te sturen.

Met de handleiding en een Youtube filmpje lukte het bijna een print te tekenen met connectoren. Met de 2 grafische editors maakte ik enkele onderdelen en hun footprint. Bij de connector J1, (7 contacten waarvan er telkens 2 naast elkaar liggen) ging het de mist in. Ik maakte een fout door het pinnummer 2 niet op te geven. De connector werd goed geplaatst op het pcb maar het schema laat me niet toe het vlakje B2 aan te sluiten. Het programma kent dat kopervlakje niet en weigert verbinding te leggen. Ik heb de fout gecorrigeerd in de component editor en alles een paar keer hernomen. Zonder succes. Als laatste poging heb ik de connector J1 van de print gewist. Het lukt me niet meer die terug te zetten. Dit is een beginnersfout waar ik niet uitkom.

Vriendelijke groeten,

Eduard

bprosman

Golden Member

Je mag contact met me opnemen, mijn email adres staat in mijn profiel.