Illegale radio in gevangenenkampen

Thevel

Golden Member

Een vergeeld beduimeld exemplaar van de Play-boy

Dat zal helemaal knap geweest zijn om naar binnen te smokkelen.
Play-boy bestond immers nog niet in WO2....
(Hugh Hefner was toen nog een beetje jong :) )

Op 19 juni 2020 14:04:06 schreef grotedikken:
En kristallen voor dat kristalontvangertje van je ook natuurlijk.:-)

Zo'n kristal is silicium en silicium is zand en dat hadden ze in die kampen genoeg.

Arco

Special Member

@Arco, ja natuurlijk, luidsprekers waren witte raven toen, maar relaisspoelen lagen voor het oprapen in de gevangenenkampen

Nee natuurlijk niet, dat zeg ik toch ook niet? Ik heb alleen een relaisspoel gebruikt om te laten zien dat 't simpel is.
Een spijker of een relaisspoel maakt weinig uit. Ik heb alleen geen zin om voor zo'n test een dag lang draad om een spijker te gaan zitten winden... ;) ;)

(het playboy voorbeeld was inderdaad wel hilarisch... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Je hebt op een forum altijd wel iemand die beter op de hoogte is en Thevel is blijkbaar een kenner. Klopt, Play-boy bestond pas sedert 1953.
Het zal dan een ander tijdschrift geweest zijn misschien met steviger papier dat als conus kon gebruikt worden.?
WC papier zal te slap geweest zijn, en dat hadden ze vast ook niet. Zou het toen al bestaan hebben ? Bij mijn grootmoeder hing lang een versneden krant in 't toilet.
NS-frauenwarte was toen in zwang in Duitsland. Maar ik denk niet dat men het zou geapprecieerd hebben dat je met hun propaganda je gat afkuiste.
KHzen op een spijker? Zal wel veel wervelstroomverlies gegeven hebben.
Gelukkig gaven die scheermesjes een knal van een signaal af. ;-)

Hubie

Special Member

Op 19 juni 2020 15:02:23 schreef Arco:
[...]
Nee natuurlijk niet, dat zeg ik toch ook niet? Ik heb alleen een relaisspoel gebruikt om te laten zien dat 't simpel is.
Een spijker of een relaisspoel maakt weinig uit. Ik heb alleen geen zin om voor zo'n test een dag lang draad om een spijker te gaan zitten winden... ;) ;)

(het playboy voorbeeld was inderdaad wel hilarisch... ;) )

OT\ Mss De Lach (1924) _o_

Meneer Tidak Ada

moet natuurlijk wel een flink hoge spoelweestand hebben voor een kristal ontvangertje. Met en 600 Ohm relais zal het niet echt gaan....

Er zijn ook relaisspoelen met 28kohm:
https://www.conrad.nl/p/finder-405182300000-printrelais-230-vac-10-a-1…

Dat scheelt 1 versterker trap!

Wat denkt u, zou het hier dan wel bij lukken?

Arco

Special Member

Het hangt van de interne opbouw van het relaias af. Sommige doen het goed, en bij andere hoor je niets...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Meneer Arco

Kunt u aub eens duidelijk omschrijven hoe zo een geluidgever zou moeten functioneren.

Waar ik nu aan denk is een vast opgestelde relaisspoel 28kohm. Zeer dichtbij daarboven zweeft een gespannen vel papier met daarop geplakt een permanent magneetje.
Eea kan nog versterkt worden door rondom het magneetje een plastic bekertje te plakken waarvan de bodem is weggehaald en zodoende een conusje vormt.

Bij voorbaat dank en vr gr

Op 19 juni 2020 20:01:42 schreef Janderadioman:
Meneer Tidak Ada

[...]

Er zijn ook relaisspoelen met 28kohm:
https://www.conrad.nl/p/finder-405182300000-printrelais-230-vac-10-a-1…

Dat scheelt 1 versterker trap!

Wat denkt u, zou het hier dan wel bij lukken?

Dit relais werkt zeker niet. Het is een wisselspanningsrelais. Deze is voorzien van een kortsluitring. Door de faseverschoven stroom in deze kortsluitring blijft het anker bij toebrengen van wisselstroom altijd aangetrokken. Dat geldt dus ook als je het anker vervangt door een luidsprekermembraan. Per saldo geen geluid.

deels moet ik grotedikke gelijk geven wat de verhalen betreft , verhalen werden geromantiseerd en spannender gemaakt dan de werkelijkheid was .
als ik tijdens het vissen een snoekje van 80cm vang en die zo uit het water schep , dan is dat zelfde snoekje bij thuis komst bijna 90 en ben ik er wel een half uur mee bezig geweest .( als excuus dat ik weer eens te lang aan de waterkant heb gezeten) .
als mijn vrouw dan boos mijn schoonmoeder belt dan is het snoekje bijna een meter geworden en ben ik 2 uur te laat thuis gekomen .
en zo snel kan het veranderen

de andere kant van het verhaal , mensen waren in die tijd zeer inventief .
ze moesten ook wel omdat er niets voorhanden was en overal een gebrek aan was .
ik geloof dan ook wel dat er ergens ooit enkeling is geweest met voldoende kennis om een illegale radio aan de gang te krijgen in een gevangenenkamp met de beschikbare middelen , maar dit zijn uitzonderingen

Ik denk dat niemand in de waan is, dat er altijd en overal een verscholen radio in een kamp was.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

sorry dubbelpost.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 20 juni 2020 11:30:10 (97%)

Anoniem

Beste Janderadioman, als je het erom te doen is te proberen de situatie van toen op een realistische manier te reconstrueren , vergeet dan dat verhaaltje over relais.

Ten eerste, relais waren in zo'n kamp nog moeilijker te vinden dan kreeft en kaviaar.

elektronica en batterijen ook al niet. Vergeet niet dat de transistor nog niet bestond. Om een signaal te versterken had je radiobuizen nodig en een hoge spanning.

Dacht je nu heus dat een geïmproviseerd ontvangertje zonder voeding in staat was om een spoel op een ijzerkern aan te sturen?
De toen gangbare relais waren telefoonrelais en zo'n 6cm hoog en wogen wel 150gr waren gewikkeld om aan te trekken met 48V. Daar komt met hooguit enkele mV zelfs niet genoeg veld uit om een donsveertje te bewegen (moest het magnetisch zijn.)

En plastic bekertjes hadden ze toen ook nog niet.
Leuk experimentkje op zich, maar koppel dat toch maar niet aan dat broodje aap uit 1944.
Het verhaaltje is zooo meeslepend dat hier zelfs ervaren elektronici blijkbaar hun fantasie de vrije loop laten.

Arco

Special Member

Ten eerste, relais waren in zo'n kamp nog moeilijker te vinden dan kreeft en kaviaar.

Ik geef het op... |:(   (het kwartje wil schijnbaar niet vallen...)
Ik heb herhaaldelijk gezegd dat het relais ALLEEN EEN VOORBEELD WAS! (heb geen zin in spoelen te gaan wikkelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tja je kunt iemand afzeiken en zijn ideeën verwerpen of de grond inboren.
Je kunt iemand ook uitdagen om zo'n kamp ontvanger te gaan proberen te bouwen met zaken die toen redelijkerwijs te verkrijgen waren.

Dus ik zou zeggen ga ervoor en leg GD het zwijgen op. ;-)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
GJ_

Moderator

Op 20 juni 2020 11:28:54 schreef grotedikken:
Ten eerste, relais waren in zo'n kamp nog moeilijker te vinden dan kreeft en kaviaar.

Niet altijd. In kamp Vught bijvoorbeeld hadden de gevangenen alles voorhanden om een radio te bouwen. En juist daar zaten behalve joden, sinti enz enz ook de verzetsmensen, zwarthandelaren en dergelijke.

Ik neem niet aan dat je alle andere kampen hebt onderzocht op aanwezigheid van dit soort mogelijkheden.

Beste allemaal

De insteek in deze geschiedenis is mijn mijn bewondering voor wat deze mensen aan gedachtenexperimenten en concrete zaken wisten te bereiken. Ook puzzel ik graag.
Dan stel ik mij voor om in zo een situatie te verkeren. En dan vind ik dat het leuk is om zo een ontvanger te bouwen.
Nu het laatste puzzelstukje concreet zou kunnen worden kan ik starten met de bouw.
Dank je allen wel voor de medewerking en ik hou jullie op de hoogte qua resultaat.

Groetjes

Tidak Ada

Golden Member

Heeft iemand ooit het boek '100 Dagen Uit en Thuis' van Wim Kan gelezen over zijn tijd bij de Birmaspoorlijn? Daar wordt toch wel heel veel over het leven in het kamp verteld, maar zelfs daar geen woord over radio....
Over andere Jappenkampen, in Indonesië, is mij ook niets over bekend.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Beste Ohm Pi

U schreef:

Dit relais werkt zeker niet. Het is een wisselspanningsrelais. Deze is voorzien van een kortsluitring. Door de faseverschoven stroom in deze kortsluitring blijft het anker bij toebrengen van wisselstroom altijd aangetrokken. Dat geldt dus ook als je het anker vervangt door een luidsprekermembraan. Per saldo geen geluid.

Dit neem ik zonder meer van U aan. Echter, als je nu eens sec de spoel gebruikt en dan zonder verder alle ijzer?

Groetjes

Net als GD verwacht ik ook niet dat men naar de radio luisterde met een koperspoel om een roestige spijker gewikkeld maar de kennis van een kristaloortelefoon was er al wel. Hoe ingewikkeld dat was om het te maken, geen idee. Een stukje zilverpapier van een chocoladereep zou mogelijk als membraam kunnen dienen.
De rest van de radio lijkt een peuleschil als je naar de onderstaande links kijkt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kristalontvanger
http://www.crystal-radio.eu/set1.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_earpiece

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pi%C3%ABzo-elektrisch_effect :

Het aan piëzo-elektriciteit gerelateerde pyro-elektrisch effect was al in het begin van de 18e eeuw bekend. Op basis hiervan voorspelden de broers Pierre en Jacques Curie het piëzo-elektrisch effect in 1880 en ze demonstreerden het met eenvoudige middelen. Ze toonden het effect aan in toermalijn, kwarts, topaas, rietsuiker en kaliumnatriumtartraat. Kwarts en het tartraat vertoonden de sterkste piëzo-elektrische effecten.

In 1881 voorspelde Gabriel Lippmann op basis van de thermodynamica het omgekeerde effect. De broers Curie konden het bestaan daarvan snel bevestigen.

reading can seriously damage your ignorance
Tidak Ada

Golden Member

Ja pyriet, zat ik al een tijdje aan te denken, maar wist niet zeker of dat gebruikt kon worden. Ja, dus
Het moet echter wel voorhanden zijn. Misschien in combinatie met steenkolen....

Die relaisspoel samen met een kartonnen doosje of een luciferdoosje als membraan, kan mogelijk wel een speakertje vormen.
Oude koptelefoons hadden een impedantie van 2000Ω per schelp, beide in serie 4000Ω 't is dus mogelijk.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Loop jij even naar de kampwinkel voor een reep chocolade :?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 20 juni 2020 14:04:27 schreef Hunter:
Loop jij even naar de kampwinkel voor een reep chocolade :?

En jij denkt dat er niet werd gehandeld met bewakers. Zwarte handel is niet iets van de laatste jaren.

Ik vraag me af wat er nog meer werd verpakt in zilverpapier. Omdat er nog maar weinig kunststoffen waren in die tijd zal het vast vaker als verpakkingsmateriaal zijn gebruikt.

@Janderadioman, Als je iets wilt gaan bouwen in de originele stijl, dan heb je hier mogelijk wat aan.

reading can seriously damage your ignorance

Ik denk eerder dat het een ervaren persoon was die voor de vijand radio's moest repareren, en in z'n werkhok radio luisterde.
In de barakken was hooguit een peertje aanwezig en ook geen soldeerbout en tin voor het grijpen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Maar wat een oortelefoon betreft, kan ik de TS aanraden om te kijken naar de constructie van een bestaande elektromagnetische hoofdtelefoon, of van een freischwinger-luidspreker.

Je kan van een conservenblikje met een E-trafokern (desnoods gemaakt van gestapelde stukjes blik geknipt van conservenblikjes) wel een soort weergever maken.

Maar de TS moet even kijken hoe het fabrieks-spul in elkaar zit, en op basis daarvan bekijken hoe het met geimproviseerd materiaal gemaakt kan worden.

Steenkool als detector heb ik al eens geprobeerd - dat werkte bij mij niet. Geen idee of het bij anderen wel werkt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!