UV lamp voor vijver

Evarist

Golden Member

Ik heb een defecte UV lamp gekregen. Alles was daar in kapot: de ballast, het socket en de lamp.
Ik heb het nodige besteld om deze een 'update' te geven.Dit maal een elektronisch EVSA omwille van het stroomverbruik.

In de beschrijving staat dat de lamp niet mag werken als de pomp niet werkt. Hoe kan ik dat maken? Als er geen water meer doorstroomt de lamp uit zetten?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Kan, gewoon lamp samen met pomp aan of uit schakelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Nee, als de pomp blokkeert blijft de lamp toch branden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Ja, maar hoe vaak komt dat nu voor?...
Je kunt er wel een doorstroomsensor tussen zetten, maar da's meer een extra potentieel probleem toevoegen.
(Die blijven niet lang lopen in vuil vijverwater als je ze niet regelmatig reinigt)

Ik kan me ook niet voorstellen dat een PL lamp kapot gaat van kortstondig geen koeling krijgen; zo heet worden ze niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Waar vind ik een doorstroomsensor?
Het water wordt gefilterd alvorens het in de pomp gaat.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Dom van mij niet aan gedacht. Deze is redelijk van prijs.
https://www.grandado.com/products/dn20-g3-4-koperen-waterstromingssens…

Edit: nog goedkoper en 1/2" aansluitingen komen goed uit.

https://www.hobbyelectronica.nl/product/water-flow-sensor/?gclid=Cj0KC…

Danku Arco.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 21 juni 2020 14:14:22 (28%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Ik zou 'm wel voorbij de UV lamp zetten. (dan krijg je geen algafzetting in de sensor...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lijkt mij het handigste om een wat modernere uv lamp te schaffen die geen koeling nodig heeft. Misschien is dat ook nog goedkoper dan te knoeien met doorstroomschakelaars, relais e.d.

Arco

Special Member

De omschrijvingen zijn wel wat griezelig. In de eerste link staat dat 'ie ook in de bloedsomloop geplaatst kan worden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Hmmmm moet-ie wel ergens buiten de vijver ingebouwd worden. Meer dan IP20 isdeze zeker niet :>

Trouwens wat zijn een 'hangende kachel' en een 'magnetische waterverwarmer'....?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 21 juni 2020 15:17:19 (31%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

de lamp zelf kan wel tegen de hitte, maar de behuizing vervormt van de hitte zonder stromend water. ik zou aan een oud ding niet teveel gaan sleutelen, voor 54€ heb je een nieuwe. dichtingen en de plastic kap over de lamp worden rot door de uv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Evarist

Golden Member

Op 21 juni 2020 14:28:11 schreef Arco:
De omschrijvingen zijn wel wat griezelig. In de eerste link staat dat 'ie ook in de bloedsomloop geplaatst kan worden... ;)

[bijlage]

CN natuurlijk.

Op 21 juni 2020 15:27:10 schreef testman:
de lamp zelf kan wel tegen de hitte, maar de behuizing vervormt van de hitte zonder stromend water. ik zou aan een oud ding niet teveel gaan sleutelen, voor 54€ heb je een nieuwe. dichtingen en de plastic kap over de lamp worden rot door de uv..

Zie het als bezigheidstherapie door een gepensioneerd elektronicus sdie zijn werk mist. :-)

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 21 juni 2020 16:51:40 (47%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een goede vijver heeft geen lamp nodig. Hier staat zo een lamp al >15 jaar ergens te verkommeren. Water wordt groen als er te weinig planten zijn in verhouding tot de hoeveelheid vis. Te veel voederen kan het probleem verergeren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Evarist

Golden Member

Ook zonder vis wordt het water groen. Dat komt van het zonlicht.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Alleen als er geen planten in staan krijg je algen, met voldoende planten heb je geen algen... (en geen UV nodig)
(wat vissen erbij is nog beter, die zorgen voor voedsel voor de planten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoornblad en waterpest halen hun voedsel uit het water en geven zuurstof af. Een waterlelie schermt een groot deel van je water af. Het is echt niet zo moeilijk om het water gezond te houden zonder UV of chemicaliën.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

graskarpers in water met kroost werkt ook prima, die vissen groeien als kool als ze de ruimte hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Waterpest gebruik ik ook in mijn aquarium. Ik heb wel eens blauwalg problemen, wat waterpest erbij en plantenvoedsel en da's zo weer weg... ;)
Hoornblad is helaas nergens meer te koop bijna. (staat volgens mij ook op de 'zwarte lijst', omdat men ze in sloten dumpte die in mum van tijd dichtgroeien)
De kunst is altijd om er een evenwichtig mini ecosysteem van te maken.

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 21 juni 2020 23:21:51 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

@testman: als mijn kroost in het water zou liggen, zou ik het beademen en zonodig naar de eerstehulp brengen ;) Nouja, op zijn minst in theorie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."