ATAG S-HR Zonnegascombi: alléén zonnecircuit gebruiken

Sinds 2002 tevreden gebruiker van deze zonneboiler/CV-ketel. Na enkel jaren van grotere onderhoudskosten, en disintegrerende plastic onderdelen (o.a. kast van de controler), ga ik komende week een nieuwe CV laten plaatsen als transitie naar gasloos.

De zonneboiler functioneert nog prima, en ik wil dat deel van de installatie 'isoleren' van de rest. Dus de CV pomp eruit, brander uit, en alleen het collectorcircuit laten functioneren zodat het boilervat een buffervat wordt van voorverwarmd water.

Dat lijkt simpel, maar het lukt mij niet te achterhalen in de handleidingen en op intranet of dat technisch mogelijk is.

Als ik het CV-programma en WW-programma uitzet, blijft het collectorcircuit dan functioneren, of moet ik gaan hacken in het systeem?

je wilt dus zonder circulatiepomp een zonnecollector met buffervat gaan gebruiken? dat vergeet maar, er moet enige stroming in het water zijn om de warmte te verplaatsen naar het vat. ik neem aan dat je nog wel een nieuwe ketel krijgt op gas? want dit systeem is niet altijd warm genoeg om het warm water en cv te stoken zonder extra warmte van gasketel of warmtepomp, pelletkachel ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor je reactie, testman.

De ZGC heeft een pomp voor de CV én een pomp voor het zonnecircuit. Die CV pomp heb ik niet meer nodig, omdat ik een nieuwe CV ketel krijg.
De pomp van de collector zorgt voor het warmtetransport.
Idd. de CV ketel zorgt voor de benodigde naverwarming tot het goede niveau.

Dat kan gewoon afzonderlijk werken.
Maar wat doe je met dat voorverwarmde water.
Het gas-deel zorgt ervoor dat het water altijd tenminste 60 °C is i.v.m. legionella. Dat gebeurt ('s winters) niet meer zonder gasvlam.

Het voorverwarmde water wordt door de nieuwe CV ketel op temperatuur gebracht.

Op 21 juni 2020 18:57:38 schreef Zonnepaneeltje:
Dat kan gewoon afzonderlijk werken.

Dus gewoon WW-programma en CV-programma uitschakelen, en dan werkt het collectorcircuit nog gewoon?

Henk H.

Golden Member

Dan werkt de oude ketel misschien nog als voorraadbuffer, maar je moet dat warme water nog wel in de nieuwe ketel zien te krijgen. Zonder onbedoelde fratsen als de nieuwe ketel het voorraadvat van de oude ketel gaat verwarmen.

Het lijlt mij geen recept voor succes, misschien is de beste optie een nieuwe ketel te nemen die geschikt is voor de huidige zonneboiler.

Dus gewoon WW-programma en CV-programma uitschakelen, en dan werkt het collectorcircuit nog gewoon?

Welke versie heb je? De Zonnegascombi 2?

Ik zit met precies dezelfde vraag behalve dat ik Warmtepomp en Warmtepompboiler ga aanschaffen en geen cv ketel.
Maar blijkbaar weet niemand een oplossing?

Mn schoonvader heeft alleen de ketel laten vervangen ( door een veel kleinere Atag) en de zonnecircuit zit nog steeds op het dak incl boiler van 120 Liter en werkt nog steeds OK.. ( al dan wel minder in capaciteit dan dat die nieuw was, maar nog steeds in de zomermaanden gebruikt hij geen gas voor warm water)

Het is als goed is een standalone systeem net zoals mn schoonvader heeft

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 19 maart 2024 18:35:49 (11%)