motor sparta c1/C2 stribbelt tegen

dag techneuten,

even voorstellen, ben namelijk nieuw hier.
mijn naam is Erik, 41 jaar, touringcar chauffeur, en redelijk handig.

heb een probleem met een sparta granny electric (type C1)
dochter lief is onderweg naar school gestrand met deze fiets. de motor stribbelt tegen. als het wiel draait dan is het net als of de motor blokkeert ipv helpt. valt ook niet mee te fietsen. lopen is al lastig.
ik dacht zit vast in de motor. fiets is een kleine 10 jaar oud vermoed ik.
ik heb zelf een C2, dus wiel overzetten. nope, probleem zit in de fiets, niet in de motor. heb met de andere motor in Barcelona gefietst zonder problemen.
bedieningsdisplay overgezet, ook niet de oplossing.
het rare is dat hij deze klacht ook heeft als de accu er uit is!!!!
uit het frame bij het balhoofd de bedrading verwijderd, en daar de bedrading van de motor losgekoppeld.
als de grijze draad die naar de motor gaat losgekoppeld is, dan draait het wiel weer normaal. uiteraard werkt dan de ondersteuning nog niet, maar dan werkt hij niet meer tegen.

iemand een idee, of reeds ervaring met deze klacht??
accu, wiel\motor, en display reeds uitgewisseld. rem sensor bij de handel is al 2 jaar buiten gebruik, en bedrading van de rem sensor is geïsoleerd van elkaar

Waarschijnlijk zijn één of meerdere MOSFETs in de motorregelaar kortgesloten, waardoor de motor gaat remmen. Je kunt de hele regelaar vervangen (dat is een simpel Chinees stuk ongeluk), losse MOSFETs vervangen is waarschijnlijk niet rendabel, de kans is groot dat er meer stuk is gegaan.

Je kunt bij deze fiets WEL de motorregelaar vervangen (in tegenstelling tot wat hier ongetwijfeld geroepen gaat worden), omdat dit geen Sparta ION is, maar een fiets van losse inkoopdelen, zonder aanmelding door een fietsenmaker, en zelfs zonder enige communicatie tussen de accu en de motorregelaar.

De motor is van Sanyo, met Hall sensors. Aangezien de motor geen vrijloop heeft, zou je ook een regelaar voor een sensorloze motor kunnen gebruiken; deze ondersteunt dan niet helemaal vanuit stilstand.

De MOSFETs zijn van het type 2SK4149, mocht je toch willen proberen ze te vervangen. Als je ze in China besteld, is de kans aanwezig dat je namaak krijgt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

bedankt voor de reactie,

ben al even wezen zoeken, maar nieuw niet rendabel voor mij/ losten zijn dan €160, en wat is het volgende dan. fiets is kleine 10 jaren jong. denk dat ik het er dan maar bij laat. de regelaar uitelkaar halen om de mosfet te vervangen daar heb ik de goede soldeer apparatuur niet voor.
misschien nog een handige harry die ze er voor mij in wil solderen, anders gaat i weg.
nogmaals bedankt voor de input

Je hoeft niet exact dezelfde controller te kopen, een bruikbare kun je op aliexpress al vinden voor een paar tientjes.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Enig idee welke ik het beste kan bestellen? Zitten zoveel soorten in. Moet ik de bedrading waarschijnlijk allemaal door solderen? Zit er dan ook een aansluitschema bij waar welke draad weer naar welke sensor loopt?

Shiptronic

Overleden

https://www.aliexpress.com/item/32965337333.html?spm=a2g0o.productlist…

Je zal idd wat moeten puzzelen wat waar moet komen, en een connector overzetten.

Bren eerst goed in beeld hoe het nu zit puur op functie, draad kleuren niet naar kijken, al is zwart vaak een goede hint om daar je Massa meetklem op te zetten :)

Maar dat is mijn grootste bezwaar bij iets daar kopen, nergens staat de manual zo dat je exact weet wat je besteld.

deze is iets simpeler: https://nl.aliexpress.com/item/4001002903666.html?spm=a2g0o.productlis…

Hier nog een met iets meer uitleg: https://nl.aliexpress.com/item/33050343298.html?spm=a2g0o.detail.10000… maar een fatsoenlijke handleiding met schema heb ik nog van geen enkele gevonden :(

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 25 juni 2020 00:48:33 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb er 1 besteld bij AliExpress. Kleine €16 incl verzendkosten. Zal wel even duren dat dat ding er is vrees ik. Als I binnen is ga ik er mee aan de slag. Word vervolgd.

heb je er ook een display bij gedaan.
je zal de originele display er wel niet op kunnen gebruiken.
en je heb er vast 1 nodig om de ondersteuning in te stellen :)

Nope niet besteld? had gehoopt dat het werken zou met die “oude”. Begrijp van niet dus?
Zal zoeken