Miele G 5780 SC Vi vaatwasser

Mijn besturings-/bedieningsprint van de Miele G 5780 SC Vi vaatwasser is defect.
Een SMD IC in het voedingsgedeelte is opgeblazen, en kan niet achterhalen wat voor component dit betreft. Wie helpt mij aan de juiste gegevens over deze component op de Miele printplaat, nummer : ELP577 100610

Alvast dank

Equinox

TNY 278GN
Opletten, is SMD dus als je deze wilt vervangen (kost amper 2 euro) heel voorzichtig zijn. Aftewel met echt soldeermateriaal voor SMD/ iemand die dat kan of zeer voorzichtig met een 15w soldeerbout/ veel gedult.

Daar is meer aan de hand. Die NTC links boven heeft zijn inhoud over de elco gespuwd.

beste multi, rdonne,

Was zelf inmiddels door dit forum zelf ook tot de conclusie gekomen dat het een TNY278 betreft. Mooi dat dat wordt bevestigd.
Vriendelijk dank voor de snelle reacties !

@Multivibbbbrator Even een terloops vraagje. Vroeger werden IC's altijd in antistatische verpakkingen verstuurd. Ik bestel altijd via ASWO. als iets toekomt zit het gewoon los in een standaard plastiek zakje. Is dit niet meer nodig dan? Ervaring mee?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 juni 2020 20:22:36 schreef EricN:
@Multivibbbbrator Even een terloops vraagje. Vroeger werden IC's altijd in antistatische verpakkingen verstuurd. Ik bestel altijd via ASWO. als iets toekomt zit het gewoon los in een standaard plastiek zakje. Is dit niet meer nodig dan? Ervaring mee?

Goeie vraag. Als je weet dat een IC vaak op 5V of 3,3V werkt of bvb stromen te verwerken krijgt van enkele mA's is het theoretisch altijd mogelijk om met statische ontlading van van bvb je hand de IC in 1 keer kapot te krijgen. Nadruk op theoretisch, in praktijk maakt dit voor veel IC's niets uit, bvb zo een TNY IC krijg je niet direct "per ongeluk" kapot.
Prijs verpakking / risico op defekt is te verwaarlozen, vandaar dat veel zulke dingen verzenden zonder die antistaische verpakking

vergeten

Golden Member

Als dit zekeringen zijn, slecht te zien, ook checken!

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 23 juni 2020 22:23:39 (18%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

In de tijd van CMOS moest je uitkijken met statische elektriciteit. Ik heb nog nooit een antistatisch bandje gedragen. Ook bij repairchannels op YouTube nog nooit gezien.
Check de zekering die in het circuit naar de 4 gelijkrichtdiodes gaat. Daarna vlakken de elco's af en gaat het de flyback transfo in die gestuurd wordt door de TNY. Tot zover het primaire circuit. De NTC begrenst de opstartstroom wanneer de elco's worden geladen.

Miele weer operationeel !

TNY vervangen, diodes en opto gecontroleerd en goed bevonden. Printzekering gesprongen en vervangen, voeding komt weer op.
Vaatwasser loopt weer, geen overige defecten kunnen constateren.

klopt, TNY is ook meestal de gene die aan zelfdoding doet en de weerstand er voor...