pieken in stroomverbruik

Niet helemaal zeker of deze vraag hier thuis hoort..dus schop m maar ergens anders heen als ie daar beter past.

Ik gebruik Enelogic om mijn stroomverbruik te monitoren.
Nu viel het me op dat ik op sommige dagen vreemde pieken heb. Vooral in de ochtend van 00:00 tot 06:00/08:00. Zie foto.
Kan een koelkast dit verklaren? Het is een ouder beestje uit 2012 (Amerikaans model)
Ik heb wel een verbruiksmeter, maar die telt alleen op, ik kan die niet echt in de tijd per uur uitlezen.

Beetje historie. Mijn energieverbruik is vrij hoog, maar redelijk verklaarbaar.
Twee huishoudens onder 1 dak, een (oude) wasmachine en droger, een jacuzzi en een inductie kookplaat.
Maar de jacuzzi lijkt dit niet te zijn. Mijn energieverbruik in de zomer en in de winter is nagenoeg gelijk. Ook verklaart het de pieken niet, rond 10uur schakelt de jacuzzi in voor een filterstap, dat is ook prima te zien in de grafiek.
Wasmachine en droger staan uit rond die tijd. Net als de inductie.

Iemand een idee? Kan het de koelkast zijn, of misschien de cv..of??
Is er een optie om het verbruik per apparaat in de tijd uit te lezen?

Deze grafiek is onbruikbaar. Er zijn geen eenheden genoemd langs de verticale as en ik kan me niet voorstellen dat je tussen 00:00 en xx:yy de stroom/vermogen zuiver lineair met de tijd toeneemt

Draait je wasmachine, droogkast en vaatwas snachts?
Is je verwarming elektrisch, zoja draait die snachts?
Als je hier echt van wakker ligt zou je eens moeten om 0h00
de vaatwas, wasmachine, droogkast en verwarming moeten uitzetten en eens zien wat dat zegt de dag erna op je programma.
Met de tabel die je bezorg staan op de linker kant ook niet wat de schaal is/ hoeveel watt die pieken voorstellen dus ONMOGELIJK te zeggen "is dit" of "is dat" met deze info. PS amerikaanse koelkast moet je geen extreem verbruik van verwachten, dat verbruikt ongeveer evenveel als een koelkast van 178 en een diepvries van 178 ... wat het ergens ook is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik ga met Ohm pi mee.
De 1e verdachte lijkt mij degene die je niet verwacht.
Jacuzzi.

En ik weet niet hoe jij leeft, maar bij mij is het elektraverbruik in de zomer aanzienlijk lager dan in de winter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 23 juni 2020 22:48:51 schreef ohm pi:
Deze grafiek is onbruikbaar. Er zijn geen eenheden genoemd langs de verticale as en ik kan me niet voorstellen dat je tussen 00:00 en xx:yy de stroom/vermogen zuiver lineair met de tijd toeneemt

Helemaal waar, heb een stukje geknipt uit de grafiek. Om even de focus op die pieken te leggen.

De blauwe lijn is ongeveer 0.3Kw
De eerst lijn 1Kw, 2de lijn 2Kw.
Die pieken zijn dus bijna 2Kw, en lijken geleidelijk af te nemen.

Op 23 juni 2020 22:56:40 schreef Multivibbbbrator:
Draait je wasmachine, droogkast en vaatwas snachts?
Is je verwarming elektrisch, zoja draait die snachts?
Als je hier echt van wakker ligt zou je eens moeten om 0h00
de vaatwas, wasmachine, droogkast en verwarming moeten uitzetten en eens zien wat dat zegt de dag erna op je programma.
Met de tabel die je bezorg staan op de linker kant ook niet wat de schaal is/ hoeveel watt die pieken voorstellen dus ONMOGELIJK te zeggen "is dit" of "is dat" met deze info. PS amerikaanse koelkast moet je geen extreem verbruik van verwachten, dat verbruikt ongeveer evenveel als een koelkast van 178 en een diepvries van 178 ... wat het ergens ook is.

Geen vaatwasser aan op deze dag, geen droog/was geen elec.verwarming.
Ik lig er niet wakker van, ga er maar nog niet speciaal voor uit bed. Meer gevalletje, kan het kwaad VS nieuwsgierig

Op 23 juni 2020 22:59:52 schreef Toeternietoe:
Ik ga met Ohm pi mee.
De 1e verdachte lijkt mij degene die je niet verwacht.
Jacuzzi.

En ik weet niet hoe jij leeft, maar bij mij is het elektraverbruik in de zomer aanzienlijk lager dan in de winter.

Zou je verwachten, maar misschien verstoort het electrisch koken dat.
Ook dat is een oude plaat, weet niet of die heel veel zuiniger zijn geworden...maar ook die verklaart de pieken niet

De jacuzzi is lastig apart te meten, heeft een rode krachtstroomstekker

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou eens een nacht de zekering afleggen van de waterboiler
zekering amerikaanse koelkast
zekering jacuzzi
(diepvries eten opdoen anders ontdooit het).
En dan eens zien dag erna.

Nadruk op zekering en niet stekker uit of via knopje bediening uitzetten

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op dinsdag 23 juni 2020 23:15:33 (17%)

Op 23 juni 2020 23:14:18 schreef Multivibbbbrator:
Zou eens een nacht de zekering afleggen van de waterboiler
zekering amerikaanse koelkast
zekering jacuzzi
(diepvries eten opdoen anders ontdooit het).
En dan eens zien dag erna.

Nadruk op zekering en niet stekker uit of via knopje bediening uitzetten

Waarom via de zekering?

Op 23 juni 2020 23:17:25 schreef MrNiles:
[...]

Waarom via de zekering?

Zijn 3 (meestal) ambetante gevallen om even de stekker uit te doen :)

Word je s' nachts nooit eens wakker? Sta op, kijk naar je tellerkast. Als het schijfje wild draait zet dan één voor één de zekeringen uit. Degene die de schijf doet stoppen is de dader. Indien je wel een goede nachtrust kent moet je het andere advies volgen. Ben benieuwd naar het resultaat. Mss komt je buurman s'nachts wel een kabel inpluggen om af te tappen om dan al zijn wasjes te draaien. Geen fake verhaal! Echt gebeurt. Motivatie genoeg? Haha.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

MrNiles:
Heb je een elektrische boiler die met nachtstroom wordt ingeschakeld?

Vervangen DOOR.

Op 24 juni 2020 08:37:44 schreef EricN:
Word je s' nachts nooit eens wakker? Sta op, kijk naar je tellerkast. Als het schijfje wild draait zet dan één voor één de zekeringen uit. Degene die de schijf doet stoppen is de dader. Indien je wel een goede nachtrust kent moet je het andere advies volgen. Ben benieuwd naar het resultaat. Mss komt je buurman s'nachts wel een kabel inpluggen om af te tappen om dan al zijn wasjes te draaien. Geen fake verhaal! Echt gebeurt. Motivatie genoeg? Haha.

haha..nou dat hoop ik niet.
Lijkt me ook niet, dan had ik wel een hoger verbruik verwacht sowieso geen pieken.
Ik heb geen schijfje maar een slimme meter...zal anders eens gaan kijken of ik een P1-uitlezer kan knutselen die een melding geeft bij pieken in de nacht

Ik vindt het wel sterk. Je meet blijkbaar over periodes van een kwartier. In dat ene kwartier snachts verbruik je meer dan in alle andere gedurende de ochtend. Dat lijkt mij een flinke gebruiker, zoals een boiler of zo. Bij mij heb ik zoiets met de CV ketel. Die heeft een klein voorraadvat die af en toe wordt opgewarmd. Dat zie ik soms snachts in het verbruik. Nou is dat het meest gas, en geen elektr.
Koelkast is een optie, maar daarvan moet je een redelijk regelmatig patroon zien. Bij mij is dat een periode van een uur waarvan ie een deel aan is. Snachts zie ik dan een mooie blokgolf in het verbruik, het in/uit schakelen van de koelkast (combi). Een enkele piek in de ochtend is dat niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Heb je 3 fasen en is dit een “Slimme meter” ? Bij mijn meter kan ik het verbruik via de P1 poort per fase uitlezen. Dan weet je ook welke groepen het nog zouden kunnen zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Ik ga met Boudie mee: tarief en/of nachtstroom die iets inschakelt

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@mr niles. Ik lees dat je over een wattmeter beschikt. Plug hem eens id frigo en kijk er om het kwartier eens op om te zien of deze abnormale stromen trekt. Zou het kunnen dat je meting ook pieken meet? Bij de motorstart vd frigo heb je een heel korte piek. Mss geeft de curve maximum stroom aan en geen gemiddelden en is alzo het resultaat een vals zicht op de zaak. Wat ik ook merk bij sbs frigos (am model) dat mensen hun condenser nooit reinigen. Gaat dan heel veel draaien. Al gedaan? In de gegevens vd frigo staat het kwh verbruik. Plug je kwh meter in en monitor exact 24u dan ken je het verschil tss reëel en opgegeven verbruik. Dat kan makkelijk een factor 1,5 schelen. Kom op werk aan de winkel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Lambiek

Special Member

Ik weet uit ervaring dat die Amerikaanse koelkasten energie verslinders zijn, bij ons is hij er gelukkig uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 juni 2020 22:48:51 schreef ohm pi:
Deze grafiek is onbruikbaar. Er zijn geen eenheden genoemd langs de verticale as en ik kan me niet voorstellen dat je tussen 00:00 en xx:yy de stroom/vermogen zuiver lineair met de tijd toeneemt

Dat is gewoon 1 sample van het logging-systeem.

De pieken die in de loop van de nacht steeds minder hoog worden komen doordat de piek die er werkelijk is, in het begin (op deze dag) precies binnen 1 meet-periode vallen en aan het eind precies over twee meet-periodes verspreid zijn.

Het ziet er voor mij uit alsof er om 24 een boiler op een tijdschakleaar aangezet wordt en om 08:00 weer uit. In de tussentijd heeft ie een paar keer "bijgewarmd". Gek dat de eerste piek niet veel vetter is. Misschien gaat de boiler om 22:00 aan en dat staat niet op de grafiek?

Edit: Bijgevoegd de boiler van m'n vader. M'n vader heeft sinds ruim een halfjaar extra isolatie aangebracht waarmee ie het aantal malen op een dag dat ie aanspringt met een factor twee heeft teruggebracht.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 24 juni 2020 12:11:05 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Grafiek is volledig onbruikbaar.

Waarschijnlijk doet wordt er een keer per minuut een meting uitgevoerd ofzo.
Ik help regelmatig mensen met solar-problemen en energieverbruik.
Die hebben dan ook zo'n waardeloze tool die onduidelijke grafiekjes maakt die klanten verkeerd interpreteren en vervolgens wild in paniek zijn.

Advies:
Kijk naar de jaarlijkse energienota. Die is leidend.
Verdenkt u een apparaat van een VEEL te hoog energieverbruik, zet dan een apparte meter tussen dit apparaat en het stopkontakt.

En ja:
Een traditionele compressorkoelkast neemt even 3kW op bij het opstarten van de compressor. Maar dat duurt 0.5 seconde ofzo, geen minuten of uren.

Er ist wieder da...

Op 24 juni 2020 12:08:39 schreef hobby-ist:
Waarschijnlijk doet wordt er een keer per minuut een meting uitgevoerd ofzo.

De gegevens worden locaal verzameld (en veel vaker dan 1 minuut), maar daarna naar een database van de leverancier gestuurd. Die leverancier heeft moeten nadenken over hoeveel data van al die klanten hij in z'n database kan opslaan. De leverancier van m'n vader heeft besloten per kwartier te loggen naar de grote server. Ieder datapunt is dus 1 kwartier. Hoe dat er uitziet kan je in de edit van m'n post hierboven zien. Zeer vergelijkbaar met wat de TS post.

Met "compleet onbruikbaar" ben ik het NIET eens. Op basis van deze grafiekjes hebben we besloten dat z'n boiler een groot-verbruiker is en daarop heeft hij besloten om die extra isolatie te gaan regelen. Scheelt hem nu iets van 36ct per dag. Dag in dag uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Waarschijnlijk doet wordt er een keer per minuut een meting uitgevoerd ofzo.

Iedere 10 seconden kun je vanuit de P1 poort per fase het gebruik zien.

Advies:
Kijk naar de jaarlijkse energienota. Die is leidend.

'
Dat is nu wel onzin en onbruikbaar want een jaarlijkse energie nota is veel te veel "verdicht" en kun je absoluut niet meer herleiden welk apparaat dat geweest is een wanneer.

Verdenkt u een apparaat van een VEEL te hoog energieverbruik, zet dan een apparte meter tussen dit apparaat en het stopkontakt.

Lees gewoon iedere 10 seconden de data uit, dan heb je het per fase, je weet welke groepen achter welke fase hangen (dat hoop ik dan toch) en dan kun je selectief de "schuldige"(groep) er uit vissen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit soort pieken in het stroomverbruik herken ik uit eigen situatie. Bij mij veroorzaakt door een 15 liter close-in boiler in de keuken die het water op 60 graden houdt. Dit gebeurd middels opwarm pieken die er uitzien als in de grafiek van TS. Een Quooker of gelijksoortig verwarmingstoestel kan het ook zijn.