RiLine Rittal hoe nul realiseren?

Momenteel ben ik bezig met een ontwerp van een verdeelkast voor motoren. Voor de voedingsrail hebben we voor de Rittal RiLine 630A gekozen. We gaan een aantal bestaande kasten vervangen en ik heb veel gekeken hoe de bestaande kasten zijn opgebouwd.

De vorige bouwer had er nogal een rommeltje van gemaakt, dit wil ik voorkomen. Het komt er op neer dat hij naast motoren toch ook vaak automaten had waar toch nog een nul nodig was. Voor deze nul heeft hij dan allemaal aparte draden getrokken naar een centraal nulpunt of bij sommige kasten heeft hij alles (met schoentjes) onder de nul bij de hoofdschakelaar gefrot.

Ik vind dit een beetje rommelig eruit zien en lijkt het mij handig om op deze rail alleen gebruikers te zetten die maar 3 fasen nodig hebben. En de paar apparaten die de nul nodig hebben op een apart kamrail te zetten (Schneider rail tot 125A bijv.).

Dan hebben we natuurlijk nog de aardingsrail, deze gaat los door de kast lopen, hier heeft Rittal losse producten voor.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een losse rail in een afzonderlijke bedradingskoker (met deksel).
De rail op isolatoren.
Rittal heeft losse isolatoren voor losse rail, zie type SV 9342 .....

Zo heb ik het opgelost:

Bovenste rail is de Nulrail
Je ziet de koppelingen in de rail tussen 2 TS8 kasten.
Installatie bestond uit 4 TS8 kasten, die afzonderlijk in het veld gemonteerd moesten worden. Toegang was niet groter. Vandaar de koppelingen tussen de koperen voedingsrail.

Door mij toegepaste Isolatoren

: Type CPH van Dijkman Breda

Over de voedingsrail komt nog de beschermkap. oven de Nulrail de deksel van de bedradingsgoot.

Aardrail (blank) zit onderin de kast, bij de kabelinvoeren en rijgklemmen.

Iets scheef, goed gezien, dit was de testopstelling in de werkplaats.
Je ziet nog net mijn benen..

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@Toeternietoe: Dat ziet er interessant uit.

Wat voor toepassing hadden jullie dat er zulke grote nulstromen in die kast waren?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo groot waren die nulstromen ook weer niet.
De Nul had wel de halve doorsnede mogen hebben, maar nu kwam ik met hele lengten koperrail
precies uit.
Het was dus een simpele financiele keuze. Of de nul met een dunnere rail, en dan koper bij kopen, en van de andere maat een stuk over houden.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)