40PFL9606K/02 met Q551.2E chassis beeld verikale balken

Deze Philips start prima op, en vertoont een scherp plaatje, niks mis mee.
...echter na wat 230 Vac in en uit pluggen valt het beeld nu na enige minuten uit en vertoont de vertikale (soms kleurloze) balken van ~5 cm breed. Opnieuw opstarten brengt het perfectebeeld weer terug echter slechts voor steeds kortere tijd. Het beeld begint langzaam te vervagen, verliest kleur en contrast en wordt vervangen door de genoemde balken.
Er zijn geen Rode LED knipperingen. Op het Backboard zit een gekoeld IC dat tamelijk warm wordt, het lijkt er op dat KalteSpray het probleem doet verminderen. Overigens als de fout eenmaal opgetreden is helpt de extra koeling ook niet meer...

Welk genius kan mij op het spoor zetten wat te vervangen?
TY Bram

maartenbakker

Golden Member

Wat is het backboard? De linkerkant van het schip vanuit de kaptein gezien?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 26 juni 2020 13:24:20 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 juni 2020 13:23:57 schreef maartenbakker:
Wat is het backboard? De linkerkant van het schip vanuit de kaptein gezien?

Hallo ouwe waterrot....het is niet LINKS en niet RECHTS het is de PCB die precies in het midden zit met flatcables naar de SSB, LED Driver en de T-CON naar beneden. Ik denk dat men het ook wel MainBoard of Moederbord noemt.

maartenbakker

Golden Member

Ah duidelijk. De naam die jij gebruikte is niet zo gebruikelijk, vandaar. Ik had ook op de TCON kunnen gokken gezien de foutomschrijving.

Ik zou de fout op de TCON zoeken of ergens in de aanhechtingen richting het LCD-paneel. Het langzaam vervagen wijst op een voedingslijn ergens tussen TCON en paneel die wegvalt. Misschien dat een van de ervaren monteurs weet welk paneeltype erin zit en of dit een typische fout is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten tot zover bedankt, de ervaringsdeskundigen kunnen hopelijk de juiste richting aangeven. Om de een of andere reden heeft Philips voor dit type chassis de T-CON verstopt achter de versteviging voor de voet. Dus ik ga eerst maar wat verder demonteren om allereerst de stabiliteit van de TCON voeding te controleren.