Snoerdimmer bypassen

Hallo,

Ik heb een staande lamp met de volgende dimmerschakelaar in het armatuur en dimmer in het snoer. Hij dimt tot 300W.

Er zit een Philips Hue lamp in en dat ging altijd goed als ik de dimmer op volle sterkte had staan. Sinds kort blijft de lamp echter knipperen en dat krijg ik niet opgelost. Ook een andere Hue lamp in hetzelfde armatuur gaat knipperen, dus het lijkt me aan de (combinatie met) de dimmer te liggen.

https://i.ibb.co/NVJV09z/IMG-5245.png
https://i.ibb.co/D85HvMw/IMG-5247.png

Daarom wil ik de dimmer helemaal verwijderen/bypassen. Aan-uitschakelen en dimmen doe ik immers toch via de Hue remotes.

Er gaan vier draden het armatuur in en die zijn als volgt op de printplaat aangesloten.

https://i.ibb.co/hm8KSg5/IMG-5249.png

Er zit een draad op (1) P, (2) PS, (3) N, en (4) de golf met pijl. Op de aarde pool zit niets.

Kan iemand me vertellen hoe ik een en ander doorverbind met de twee draden van de stekker, cq welke draden ik moet gebruiken om er een stekker aan te zetten wanneer ik het blok helemaal zou verwijderen?

Bedankt!

Arco

Special Member

Aangezien er 3 draden naar het armatuur gaan, zal daar ook nog wel iets van electronica in zitten.
Een ledlamp op een 300w halogeendimmer gaat meestal inderdaad niet werken.

Merk/type van het armatuur kan handig zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Mooie duidelijke foto, dat zien we wel eens anders hier :)

Is dat een staande lamp met 2 lampen waarvan er 1 aan/uit kan en de ander gedimd?
Zou je een foto kunnen maken van de achterkant van de print (als hij uit het kastje is) dat geeft meer inzicht over het aansluiten.

Begrijp ik het goed dat het eerst wel een poos zonder "knipperen" goed heeft gewerkt?
Zo ja dan kan er met de dimmer iets mis zijn (veroudering) zoals bijvoorbeeld verouderde condensatoren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 27 juni 2020 11:28:10 schreef Arco:
Aangezien er 3 draden naar het armatuur gaan,

Het zijn er 4!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha Ronaldddd,

Tja knipperen daar wordt je gek van 8)7 het is maar zelden dat twee regelsystemen achter elkaar werken je heb echt wel mazel gehad maar goed dat is over.
Bedenk wel het is een gevaarlijke spanning wees met dit soort werkzaamheden extra voorzichtig :o

Je heb 3 aansluit blokjes een aan de 230 V lichtnet kant daar doe je niets aan.
Aan de andere kant zijn er twee daar van is er een voor de schakelaar (P en Ps) ik denk de (P)de phase hier staat continu spanning op en de (Ps) de schakeldraad is deze dient om de dimmer in te schakelen.
Het tweede blokje heeft een aarde aansluiting een N (neutraal) en een golfje met een pijltje er doorheen (de regel spanning) eigenlijk de geregelde frequentie :)

De (N) door doe je niets aan de en (Ps) daar doe je ook niets aan..... wat je kan laten zitten hoef je ook niet te isoleren :D
De (P) draad los nemen en de regel draad (golfje) ook los nemen nu zet je de regeldraad (golfje op de (P) aansluiting.
De losse (P) draad hier staat geen spanning op maar wel isoleren of vast zetten zodat er geen contact met de print kan ontstaan.

Als je gewone lamp heb deze gebruiken om te testen het zou zonden zijn als je regelbare lamp door een fout defect raakt.
De (gewone) lamp moet nu continu branden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

Interessant, een dimmer met een micrcontroller (12F675) en een buzzer. Geen idee waar die voor zijn... :?

Meestal zijn de nulaansluitingen direct doorverbonden, en in dat geval kan je de fases gewoon doorverbinden en dan is de dimmer gebypassed. Dze zou echter anders kunnen zijn, maar als beide lampen maar twee aanlsuitingen hebben kan je ze gewoon zonder de dimmer in parallel aansluiten toch?

Anoniem

Mijns inziens gaat:
N en het dimsymbool naar de lamp
P en Ps naar de drukknoppen
Veiligheidshalve ff uitmeten
In dat geval zou je het netsnoer gewoon kunnen verbinden met N en het dimsymbool
En als je armatuur van metaal is lijkt een aarding me toch gepast >:)

Dank voor de vele (en snelle) reacties.

Ik heb zojuist voorzichtig de methode van Henk / electron920 geprobeerd, maar dan brandt er niets (getest met gewone gloeilamp).

In antwoord op de vragen:

- Het gaat om deze armatuur https://www.rotaliana.it/en/products/floor/drink/, maar dan de oudere uitvoering voor gewone / niet-led lampen. Helaas kan ik er geen datasheet van vinden.

- Er kan maar 1 lamp in en deze wordt geschakeld en gedimd met het knopje van de eerste foto.

- Het heeft inderdaad gedurende een paar maanden zonder knipperen gewerkt met een Hue lamp.

- Foto van de achterkant van de printplaat:

https://i.ibb.co/0yCGhZV/IMG-525422.png

Ik wil uiteraard graag de suggestie van anoniem015 proberen, maar aarde aanbrengen wordt lastig aangezien het frame van de armatuur helemaal (dicht)gegoten is en ik de onderkant zo te zien niet makkelijk open krijg. Het armatuur is inderdaad van (gepoedercoat) metaal. Is de aarding strikt noodzakelijk?

Dank weer!

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 20:02:24 (1%)

Ha Ronaldddd,

Duidelijke foto was ik vergeten te vragen |:( klopt dat het niet werkt!
De (P) is niet echt de phase kan je nog even uitleggen hoe de lamp bedient wordt heb je b.v.b. een knopje voor + meer licht en een - knopje voor minder licht en wat is het derde knopje is dit aan/uit :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Nee. Of er veiligheidaarding toegepast wordt hangt van de door de fabrikant gekozen constructie af. Blijkbaar is deze lamp dubbelgeïsoleerd, maar voorziet de dimmer ook in lampen met enkele isolatie.

Arco

Special Member

Ik neem aan dat je de 'N' en de 'golf-met-pijl' kunt doorverbinden met de inkomende 230v met een kroonsteentje.
(het losse 2 pins printkroonsteentje is zo te zien voor de schakelaars)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 juni 2020 14:15:36 schreef electron920:
Ha Ronaldddd,

Duidelijke foto was ik vergeten te vragen |:( klopt dat het niet werkt!
De (P) is niet echt de phase kan je nog even uitleggen hoe de lamp bedient wordt heb je b.v.b. een knopje voor + meer licht en een - knopje voor minder licht en wat is het derde knopje is dit aan/uit :?

Groet,
Henk.

Bedankt Henk.

Hierbij een link naar een grotere foto: https://ibb.co/tczBVZb

Met het middelstje knopje gaat de lamp aan/uit. Als ik de bovenste ingedrukt hield dimde hij eerst omhoog en dan vanaf maximale sterkte weer omlaag tot ik het knopje loslaat. Met de onderste ging hij alleen zachter geloof ik.

Dank ook aan Arco en Aart. Ik wacht Henk's reactie nog even af en vervolgens kan ik eventueel proberen de N en 'golf met pijl' apart door te verbinden met een van de draden van de netsnoer-zijde en zal dan weer rapporteren :-)

Ha Ronaldddd,

Dat is helder zo weten we de bediening en dus de functie van de knopjes.
Dit geef gelijk antwoord op de vraag van @kruimel waarom er een microcontroller gebruikt is ;)

Mijn idee is nog steeds bruikbaar alleen is de phase (P) niet direct op de klem uitgevoerd althans loopt via een weerstand ik ga met @Arco mee om zijn aanvullende sugestie te proberen.

Even het idee van de werking om te dimmen er zal vanuit de microprocessor een puls treintje naar de knopjes gestuurd worden (Ps) en via de (P) door de microprocessor weer uitgelezen worden het reset knopje indrukken laat de lamp fel branden en de aan/uit is duidelijk.
Nu gaan we er vanuit sat er geen elektronica rond de schakelaar zit en dat dit harde contacten zijn dan kan er niets stuk gaan :+

Dan zou de volgende ombouw kunnen werken de draad met het golfje met pijl los nemen en aan de ingang de draad welke het dichtste bij de glaszekering zit los nemen en met elkaar doorverbinden let op goed isoleren
Weer proberen of een en ander werkt!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Als er een dubbel geisoleerd teken op het armatuur staat, is aarde niet nodig...

https://www.firstlight.nl/_clientfiles/Afbeeldingen%20documenten/Klasse%20II%20logo.JPG

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Vloerdimmer er tussen uit en een stekker aan de draden die nu op N en dimsymbool zitten
Zeker als de Hue toch zijn eigen bediening heeft
En anders een nieuw snoer door de staanlamp naar de lamphouder...
... en verwijder tegelijk het snoertje van de drukknoppen

Arco

Special Member

Of printje eruit en vervangen door kroonsteentje... (dan blijven de kabels even lang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is gelukt.

Draden doorverbonden zoals omschreven door Henk en heb de kroonsteen mooi in de behuizing gekregen.

Het armatuur bevat ook het door Arco genoemde logo.

Zie foto's hieronder.

Nogmaals veel dank voor alle hulp en advies!

https://i.ibb.co/7yzvVpG/IMG-5258.png

https://i.ibb.co/C5JYLss/IMG-5259.png