Buitenlamp

pa3gws

Golden Member

Ook geen ruimte genoeg om de flex een stukje naar buiten te trekken?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Je hebt nog niet gezegd of de lamp wel gewoon over dat stukje draad gemonteerd wordt. Lijkt er wel op gezien de 2 gaten in de muur. Is het dan heel fout om gewoon een kroonsteentje op de draden te schroeven en dan met een stukje soepel snoer de lamp aan te sluiten? Zou ik gewoon doen. Zullen de principieelen hier wel niet met me eens zijn, maar soms moet je gewoon de schijt hebben aan de regels (maar wel zorgen dat het veilig is) >:)\

[edit] @hieronder: dude, als het onder het kapje zit, zit het toch veilig opgeborgen?!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

De lamp komt inderdaad wel over de bedrading, maar een kroonsteentje lijkt me niet handig buiten...

Wel heb ik gedacht aan lasklemmen, maar zal ook buiten niet mogen...

[Bericht gewijzigd door Remi16 op zaterdag 27 juni 2020 18:03:53 (56%)

pa3gws

Golden Member

Je kan natuurlijk ook de handel naar binnen trekken daar een lasdoos zetten en een nieuw stukje flex met draad weer naar buiten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 27 juni 2020 17:58:01 schreef pa3gws:
Ook geen ruimte genoeg om de flex een stukje naar buiten te trekken?

Kan de kabel iets naar buiten trekken maar houd niet over..

Op 27 juni 2020 18:04:43 schreef pa3gws:
Je kan natuurlijk ook de handel naar binnen trekken daar een lasdoos zetten en een nieuw stukje flex met draad weer naar buiten.

Dat gaat dus niet zoals op de foto's is te zien..

Arco

Special Member

Doe je er wat vulcaniserende rubbertape omheen om het 'waterproof' te maken...
(wel klein gaatje aan de onderzijde houden om rotten te voorkomen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat is op de 2de foto juist te zien? De lamp? Ip44? Buitenlamp?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Op 27 juni 2020 18:06:03 schreef Remi16:
[...]

Dat gaat dus niet zoals op de foto's is te zien..

Is het de pijp die door de muur gaat? Dan moet dat makkelijk kunnen.

En verlengen zal ook wel willen, die kabel gaat waarschijnlijk naar de dichtstbijzijnde centraaldoos.

Op 27 juni 2020 18:18:19 schreef EricN:
Wat is op de 2de foto juist te zien? De lamp? Ip44? Buitenlamp?

EGLO Atollari - Buitenverlichting - IP44

Vaak kan je dat doosje met kroonsteen losschroeven, dan heb je al een stuk meer bewegingsvrijheid.

Ik zou het gewoon verlengen, kroonsteen, solderen en krimpkous of faston.

Zolang je de boel netjes afkit. Onderaan een cm openhouden voor condens, dan loopt het nooit vol en heb je geen probleem. Het ergste wat je kan treffen is dat de aardlek eruit gaat.

Hier in de nieuwbouwwijk zie je de kroonsteentjes jaren in de buitenlucht steken, die mensen hebben altijd de rest van het licht gewoon branden én alle punten hebben een schakeldraad én fase dus spanning is er gegarandeerd.

Thevel

Golden Member

Gewoon doen zoals flipflop zegt, aansluiten met een kroonsteentje en de buitenlamp er overheen schuiven.
Zolang er geen regenwater bij kan komen kan dit helemaal geen kwaad.

e/
K7Jz heeft intussen ook gepost..

Oke bedankt voor jullie uitleg...

Vind het overigens een onhandige situatie, je moet met één hand de lamp vasthouden en met de andere een verbinding vast maken, ga er maar aanstaan, je komt dus een hand tekort.

Niet echt goed over nagedacht, de oplossing zou zijn eerst e.a. op de muur monteren en dan lamp er overheen klikken d.m.v. van stekker verbinding of iets dergelijks, moet toch simpeler kunnen..

Handige Harrie 8)7

ps, je bent toch niet alleen op de wereld? :9

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 27 juni 2020 21:35:24 (57%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Klopt, maar vind het gewoon niet handig..

Arco

Special Member

Niet echt goed over nagedacht, de oplossing zou zijn eerst e.a. op de muur monteren en dan lamp er overheen klikken d.m.v. van stekker verbinding

Met een goede kwaliteit waterdichte steker wordt de lamp misschien 5 euro duurder. Dat zal niet iedereen (ook de fabrikant niet) leuk vinden...
Gebruik tijdelijk een hoekijzertje om 'm even haaks op te hangen. (wie te weinig handen heeft moet slim zijn... ;) )

https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/250/72067.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Schroef in 't gat, touwtje met armatuur eraan, aansluiten, touwtje doorknippen (de juiste) en monteren......

edit:
Arco net even sneller (en handiger??)

[Bericht gewijzigd door gghouweling op zaterdag 27 juni 2020 21:46:28 (18%)

EricP

mét CE

Waterdicht betekent toch dat het water er wel in kan maar niet meer uit he??

Elke lamp ophangen is onhandig. Ook binnen. En toch red ik het bijna altijd alleen.
Ophangen aan een touwtje aan de ladder of een schroef, aansluiten, vast schroeven. Of met 2 personen, dat kan ook prima.

Op 27 juni 2020 21:24:33 schreef Remi16:
Oke bedankt voor jullie uitleg...

Vind het overigens een onhandige situatie, je moet met één hand de lamp vasthouden en met de andere een verbinding vast maken, ga er maar aanstaan, je komt dus een hand tekort.

Niet echt goed over nagedacht, de oplossing zou zijn eerst e.a. op de muur monteren en dan lamp er overheen klikken d.m.v. van stekker verbinding of iets dergelijks, moet toch simpeler kunnen..

Je bent toch niet alleen op deze aardbol?
Overigens kan het gemakkelijk alleen. De draadjes uit de muur zijn stug. Zet ze in een handige richting en schroef het kroonsteentje een voor een op de draadjes. De bedrading van het armatuur is stevig genoeg om daar even aan te bungelen.
Ook een kort stukje VmVl doet wonderen. Stop je gewoon opgerold in het voetstuk van het armatuur.
Het kroonsteentje met de draden omhoog buigen. Komt er toch een druppel op, dan loopt het water niet in de kroonsteen en blijven de schroefjes draaibaar.
Er zijn ook kroonstenen uit twee delen, die je nadien in elkaar steekt.

Ik zou de kroonsteen niet in tape wikkelen, dan kan zich daarin vocht ophopen. Het is niet dat bedrading niet vochtig mag worden, als het vocht maar weg kan.
Alleen in het geval van hooswater, zou ik alles afwerken met waterdichte wartels.

Shiptronic

Overleden

Tja ik zou binnen een flinke ruk aan de flexbuis geven, en uit het gat door de muur rukken. Dan 1M snoer aan de lamp maken, en die door het gat voeren, nu heb je binnen (droog) lngte zat van beide om de draden netjes aan elkaar te maken, 3x Wago met hendeltje (voor soepel) is dan het makkelijkst, e.e.a. kan je in een lasdoosje stoppen die daar dan ergens tegenaan schroeft.

Maar buiten is voldoende lengte om dit aan te sluiten, en lampen ophangen is altijd K@T

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik test altijd of de aarde of nul goed vast zit door de lamp eraan te hangen ;)

Daarna schakeldraad erbij dan hangt hij nog steviger terwijl je de altijd vallende schroefjes tussen het grind gaat zoeken.

Op 27 juni 2020 22:10:54 schreef buzzy:
...Alleen in het geval van hooswater, zou ik alles afwerken met waterdichte wartels.

De constructie van de lamp zal toch niet zo zijn dat er stromen water naar binnen komt. Da's een gesloten kapje tegen de muur. Dat was ook mijn reden dat ik over dat kroonsteentje begon.

ps, die Remi-grap was al gemaakt hierboven O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
pa3gws

Golden Member

Op 28 juni 2020 01:59:43 schreef Shiptronic:
Tja ik zou binnen een flinke ruk aan de flexbuis geven, en uit het gat door de muur rukken.

Dat had ik ook al aangegeven maar ja waarom makkelijk doen als het moeilijk kan. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.