Softstarter 13.8 V voor koelventilator grasmaaier.

We hebben een John Deerne grasmaaier op de camping.
We hebben een probleem dat elk jaar de koelventilator kapot gaat doordat de themostaat op de motorblok de koelventilator in 1 keer aan laat slaan.
Gevolg, de grote vin gaat los zitten op de as van de motor.
De kosten van complete nieuwe ventilator is 360 euro.
Een losse vin is niet te krijgen.
Jonh deerne geeft zich niet thuis en beroept zich op garantie van half jaar???? Kan dat?????

Nu wil ik er een softstarter tussen zetten, heb van alles al gegoogeld maar kan eigenlijk niks vinden, de motor trek ongeveer 12 ampere bij 13.8 volt.
Of we heeft er een eenvoudige schema ??
Type ventilator, Spal 18-ap70//LL-86A
Intussen heb ik al wel goedkopere Spal koelventilator gevonden, bij John Deerne kost de verpakking al 200 euro !!!!

Lijkt mij een constructiefout, kun je zo'n vin niet uitdraaien en een bus er in zetten?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

NTC in serie met de motor?

Of van deze site de inschakelvertraging (bedoeld voor eindversterkers, 230V~) tweaken voor 12V=?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Slechte constructie en/of slecht materiaal gebruikt.
Als fan en as nog goed zijn en alleen loszitten, kun je er misschien ergens een spiebaan in laten frezen, dan draait 'ie nooit meer los...

Eventueel met NTC: https://nl.farnell.com/ametherm/sl22-5r012/thermistor-series-sl22/dp/1…

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 28 juni 2020 10:11:27 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

John Deere zijn tegenwoordig een stel uitzuigers.

Je kunt een weerstand van een paar ohm in serie zetten, die je na korte tijd overbrugt met een relais. Dat relais kun je vertraagd in laten komen met een weerstand en flinke condensator, of een wat kleinere condensator als je een transistor toevoegt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Gewoon de spal voor een revotec vervangen:

https://www.biesheuvel.nl/product/automotive-onderdemotorkap-7605-fan-…

Zou vrijwel 1 op 1 moeten passen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is zeker een constructie fout, Ik heb 1 van die aude ventilator al nieuwe bus laten draaien door kennis en opo dit moment draait dat ook prima. Allleen de vin is na uitdraaien ook dun geworden. Op dit moment hout het.
Liefst zoek ik een softstarter die mooi langzaam op laat toeren.
Ik zat iets te denken met een vermogen transistor met kleine condensator en enkele weerstanden.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Om het zonder relais te doen zou ik eerder een MosFet aanbevelen dan een bipolaire transistor. Wel een behoorlijk stevige knaap kiezen, de nominale stroom is al 15 amp, startstroom kan heel wat hoger worden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Een enkele NTC in serie als ICL is al voldoende, bijv. de Ametherm SL22 2R515. Beperkt aanloopstroom tot < 5A
Voor nog lagere aanloopstroom bijv. de Ametherm MS32 10015. Beperkt aanloopstroom tot 1.2A

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 28 juni 2020 10:37:06 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ah, ik wist niet er NTC's op de markt zijn voor dit soort specificaties. Dit heeft zeker het voordeel van de eenvoud.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het ding moet nog wel op gang komen natuurlijk; max. steady state current van 15A lijkt me ook iets aan de krappe kant.

@BFM: en MOSFET gaat in een automotive omgeving veel gemakkelijker stuk dan een relais; de gate zul je goed moeten beschermen, en het zou een type moeten zijn dat minimaal 60-80V kan sperren, om bestand te zijn tegen de transients die hij te verwerken krijgt. Een relais is lekker simpel, en eenvoudig te vervangen als hij toch een keer stuk gaat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Ik heb nog nooit een softstartende fan gezien.
Of je zet er 2 in serie en schakelt dan door naar parallel.

Maar er is een reden dat Spal niet meer de hoofdrolspeler is, die ze 15 jaar terug nog wel waren: kwaliteit is gewoon inferieur aan competitie...
Revotec is dus gewoon beter alternatief..

Zelfs dingen van Ali zijn beter dan Spal tegenwoordig..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Zijn er ook in 25A versie: MS32 2R025 (6A aanloop) en MS35 5R025 (2.4A aanloop)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat lijkt me een simpele oplossing, als de TS de mogelijkheid heeft om bij Farnell of dergelijke leverancier te bestellen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Op 28 juni 2020 11:00:00 schreef High met Henk:
Ik heb nog nooit een softstartende fan gezien.

Jij ziet niet vaak fans? ;-)
In de auto voor de ventilatie, die starten tegenwoordig toch allemaal soft?

High met Henk

Special Member

Op 28 juni 2020 11:57:51 schreef GJ_:
[...]Jij ziet niet vaak fans? ;-)
In de auto voor de ventilatie, die starten tegenwoordig toch allemaal soft?

Bedenk even wat voor auto's ik rijd..
Gewoon knal en aan...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

tegenwoordig veelal bldc fans, ook in airco's en waar niet. als de schoep door steeds aanslaan loskomt van de as is het rommel, je zag ook wel dat er een pin door de as heen zat waar de fanschoep weer overheen viel, dat hield het wel vol tegenover de klemkracht van de moer alleen.. een 15mtr ( 7,5 mtr 2x 1,5mm2 )rubber kabel overbruggen na 3 seconden werkt ook wel als inschakelvertraging voor een fan met dergelijke stromen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat ik voor de NTC MS35 5R025 (2.4A aanloop) ga.
Zal nog even kijken waar ik hem ga bestellen.

Is het nog verstandig om een vertraging relais overheen te zetten, zodat de stroom niet continu over de NTC MS35 5R025 ???

Arco

Special Member

Kan, maar is niet nodig. (de NTC is hier tenslotte voor gemaakt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com