Akai AM-32 te hoge uitgangsspanning

Hallo,

hierbij vraag ik of iemand mij kan helpen met het oplossen van deze storing waar ik niet meer uitkom.
Bij mijn versterker heb ik op het rechtse kanaal een output van 200mV en links 1.5V waardoor hij uitschakeld.
Ik heb de eindtrappen doorgemeten evenals TR109 TR110 TR901 TR116 en TR106
(zie schema in bijlage).
Ik meet deze allemaal goed en meet bij Tr116 2.8V en krijg bij TR106 en TR110 geen negatieve spanning maar 0.3V.
Heb ook alle solderingen gecontoleerd en de printbanen doorgemeten.
R157, R159, R118, R119 en VR101, C105, C106, C103, C133, C132,C102 en zelfs D102 vervangen, maar niets helpt.
Daarna heb ik zelfs alle transistoren omgeruild met het rechtse kanaal maar het probleem blijft hetzelfde.
Kan iemand mij weer vooruit helpen?

vergeten

Golden Member

Het is waarschijnlijk DC waar je het over hebt, maar zet dat erbij. :)
Meet je die spanningen ook met kortgesloten ingang?
Dat kan je doen door R102, (100kΩ) even te overbruggen met een draadje.

Verder staan er overal keurig meetspannigen in het schema, die kan je een voor een nalopen, dan zie je waar het mis is/gaat.
Eventueel vergelijken met het goede kanaal hoewel 200mV ook aan de hoge kant is het zou 20mV moeten zijn.
(zie bijlage voor de afregeling en waarde)

• Ruststroom bekijken (TP1 en TP2 en dan via de wet van Ω bereken met R129 als 0,44Ω)
  • Misschien maakt de loper van de ruststroompotmeter geen goed contact meer, VR101.
  • Zenerdiodes (D113, 114) en daar hoort ± de waarde overheen te staan die erop vermeld staat.
  • Diodes D102, 103, en 104, testen op geleiding en sper.
    Led D112. ook op geleiding en sper testen.
  • zet ook de netselector op 240 volt (NL) als hij daar nog niet op staat.

en meet bij Tr116 2.8V en krijg bij TR106 en TR110 geen negatieve spanning maar 0.3V.

Zet erbij op welke aansluiting je die spanning meet, een transistor heeft er drie :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

overigens een PRACHTIGE versterker als hij goed klinkt, maar SUPER kwetsbaar ontwerp met de LED's voor de bias stroom..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb de diodes D102, D103 D104 gecontroleerd en voor de zekerheid vervangen ook de zeners heb ik vervangen en de LED gemeten en omgewisseld met het rechtse kanaal. geen verbetering.
Ook op Tp1 en Tp2 afgeregeld op 20mV.
Nog steeds meet ik op de collector van Tr116 2.8v DC, en op de collector van Tr106 0.58v DC ipv een negatieve spanning.
Nu heb ik hem inmiddels zo lang aan laten staan om de ruststroom af te dat nu de eindtrappen eruit liggen :( .

High met Henk

Special Member

Nu weet je waarom ik het een super kwetsbaar ontwerp noemde..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

die eindtrappen vind ik nog niet het ergste die koop wel nieuwe, maar weet nog steeds de oorzaak niet. |:(

stroombegrenzing in serie zetten, voor als de boel op hol slaat. Dat kan bvb een aangepaste serielamp zijn.

Overigens kunnen afwijkingen in rustroom soms wel eens vreemde oorzaken hebben, zoals lekken op de print of lijm die geleidend is geworden met de jaren. Heb je een foto van je print? kunnen we meekijken.

Hier de foto's,
ik weet niet of je er iets aan hebt maar zoals je kunt zien ben ik al flink aan het solderen geweest.

print ziet er prima uit. zal daar niet aan liggen.

kan je eens de spanning meten over R120 en vergelijken of die groter/kleiner is dan het goede kanaal? (eens je de eindtorren vervangen hebt)

Op 29 juni 2020 19:43:35 schreef rock-ola
Nu heb ik hem inmiddels zo lang aan laten staan om de ruststroom af te dat nu de eindtrappen eruit liggen :( .

Ik zou de potmeters voor het instellen van de ruststroom dan ook maar vervangen. (Je kan ze in het midden zetten als uitgangspunt)
En naast de eindtrappen zal er denk ik wel meer gesneuveld zijn.

Serielamp is zoals eerder werd aangegeven een goede beveiliging, maar de ruststroom kan je uiteindelijk alleen maar goed afregelen zonder die lamp.

Grappig, ik heb er toevallig ook één op de pijnbank met een random wegvallend kanaal (eens in de twee dagen). Als dat gebeurt ontstaat redelijk wat brom in het goede kanaal en iets toename van de DC-component (orde grootte 200 mV op het uitvallende kanaal). Echter, lang niet zo extreem als bij jou. Bij mij lijkt het probleem rondom TR102 te zitten; op het moment van uitval komt zo'n 61VDC op beide collectors te staan. Ik heb het vermoeden dat TR103/TR113 niet helemaal lekker meer is/zijn. Zeker TR113 loopt sowieso best warm. Ze meten echter wonderwel goed en ook met koudespray kan ik de fout niet forceren. TR103/TR113 nu verwisseld met het 'goede' kanaal. Maar wachten tot de fout weer terugkomt. Zonder de intentie dit topic te kapen, wellicht heeft iemand nog een suggestie qua oorzaak.

Wees trouwens voorzichtig met (de)solderen, mij is opgevallen dat de printbaantjes vrij fragiel zijn. Check in jouw geval ook zeker de stuurtorren en emitterweerstanden wanneer je nieuwe eindtransistoren plaatst. Met wat pech zijn die ook gaan hemelen. En zoals eerder geschreven, een lamp in serie. Als je geen gekke dingen ziet kan je altijd later nog de ruststroom afregelen (na minimaal 20 min opwarmen). Helaas is het niet mogelijk de trafo op 240V in te stellen.

Michael / PA4MW

Op 30 juni 2020 12:30:08 schreef Koekoeksklok:113
Ze meten echter wonderwel goed en ook met koudespray kan ik de fout niet forceren.

Transistoren kunnen ook hoge variërende lekstromen hebben, dat meet je dan meestal niet.
Dus een transistor die goed meet, hoeft niet goed te zijn. :)