Aandrijving mbv elektromotor en frequentieregelaar


zou zowieso een mechanische rem er op zetten.
Valt de aggregaat uit heb je namelijk helemaal geen controle meer.

Zou de remfunctie vd regelaar gebruiken om een magneetrem via een gelijkrichter aan te sturen

Op 28 juni 2020 18:23:15 schreef benleentje:
Je kan de regelaar de motor langzamer laten stoppen door de decelerate waarde hoger te maken. Door langzamer af te remmen heb je kans dat de regelaar dat net aankan. Als dat niet lukt of wenselijk is dan zal je een rem-weerstand op de regelaar moeten aansluiten. De teruggeleverd energie word dan naar de weerstand geleid.

Je kan niet zomaar een weerstand nemen die moet wel passen bij je systeem. Dus graag het motor vermogen en de gebruikte frequentie regelaar.

Sorry voor de latere reactie maar kon vandaag pas naar de motor toe, dus hierbij het type plaatje van de motor. En nogmaals de frequentie regelaar is een Danfoss VLT 5000

Wat voor een wagen ga je aandrijven?
een 4 kW motor voor een carnavalswagen ?

Ik weet natuurlijk niet hoe je wagen er uit ziet, maar spontaan denk ik aan iets wat traag rond draait en redelijk wat massa traagheid heeft.

Hoe ga je dat aandrijven van een 1500 T/min motor ?

Ben je niet beter met een reduktiekastje dat traag draait ?

GJ_

Moderator

Op 30 juni 2020 23:26:49 schreef pamwikkeling:
Wat voor een wagen ga je aandrijven?
een 4 kW motor voor een carnavalswagen ?

Het is een met de hand getrokken wagen, de motor is als ondersteuning. Enige vorm van reductie is natuurlijk noodzakelijk. Deze motor is zo niet geschikt om langdurig langzamer dan 400 á 500 RPM te draaien.

Op 30 juni 2020 22:20:44 schreef BVE_: En nogmaals de frequentie regelaar is een Danfoss VLT 5000

Daar heb je er heel veel van, dat is de serie. Het typenummer is wat langer. Zonder het hele typenummer heeft het geen zin om meer gedetailleerd te adviseren.

Pamwikkeling:
Er zit nog een vertragingskast achter (zie foto) vorige club heeft ook altijd met deze motor gereden alleen hebben altijd problemen gehad met de freq regelaar.

GJ_ :
Bedoeld u dit misschien met typenummer? (Zie 2de foto)

GJ_

Moderator

Een VLT5001 175Z0611 dus.
Volgens mij is die sowieso te klein voor die motor. Even checken...

Dat is een 0,75kW drive. Veel te klein dus.

Op 1 juli 2020 13:51:58 schreef GJ_:
Een VLT5001 175Z0611 dus.
Volgens mij is die sowieso te klein voor die motor. Even checken...

Dat is een 0,75kW drive. Veel te klein dus.

dat komt goed, we hebben nog wel wat zwaardere liggen. wat voor remweerstand zouden we hier voor moeten gebruiken?

GJ_

Moderator

Dan moet ik weten wat voor zwaardere je hebt liggen. Zonder de juiste gegevens is er echt niks zinnigs van te zeggen.

Op 1 juli 2020 22:25:04 schreef GJ_:
Dan moet ik weten wat voor zwaardere je hebt liggen. Zonder de juiste gegevens is er echt niks zinnigs van te zeggen.

Ik heb een zwaardere opgehaald, zie foto

GJ_

Moderator

Kijk, een 5006, die is voor 4kW. Een beetje krap, een 5008 (5,5kW) was mooier geweest maar ik zou de gok wel durven nemen.
Voor deze heb je een remweerstand met een minimale waarde van 100R nodig. Word de weerstand lager verbrand je de motor mogelijk, of je sloopt je chopper. Bij een hogere weerstand kun je minder hard remmen.
Het vermogen van de weerstand is een beetje natte vinger werk van hieruit, maar ik kan je verzekeren dat hij al snel het formaat van een schoenendoos maat 50 moet hebben :-) Als ik het verhaal zo lees word het al snel iets van 0,5 tot 1kW bij 100%. Die kun je gemakkelijk met 6kW laten remmen, alleen niet zo heel lang. Zorg er dus voor dat je er een hebt met een temperatuursbewaking en sluit die ook aan op de drive.

Als je nog ergens een 5008 hebt: verhaal veranderd niet veel alleen is de minimale weerstand dan 75R

Hoii, ik heb 2 maanden geleden een vraag gesteld over een aandrijving mbv frequentieregelaar. Ik kreeg toen het antwoord van GJ_. Ik vertelde toen dat ik een frequentieregelaar Danfoss VLT 5006 heb. Nu heb ik een Danfoss VLT 5016, weet iemand, of ik hoop eigenlijk op GJ_, welke remweerstand hier bij past?

Dit lijkt me een gerelateerde vraag aan de eerdere vraag. Stel die dan daar. Nu weet niemand waar je het over hebt. (Zelfs GJ_ niet als ie net als ik dat soort dingen van een paar maanden geleden niet meer direct paraat heeft). (click op je eigen nickname om het vorige topic te vinden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hugo Welther

Moderator

Berichten verplaatst uit het tweede topic naar hier.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)
GJ_

Moderator

De minimumwaarde is 40Ω maar als het om die zelfde 4kW motor gaat is dat wel een prima manier om hem snel even rood te stoken. De drive is sowieso al ruim groot voor een 4kW motor.
Als de motor alleen maar een beetje hoeft rond te draaien op ongeveer het goede toerental maakt dat niet zo veel uit maar stel hem wel zorgvuldig in.

Motor is zo te zien een 2-toerental type geschikt voor 220V. Gaat fo daarmee overweg kunnen ?

GJ_

Moderator

Je hebt gelijk, dat is een 230V motor. Dat plaatje kan ik me niet herinneren. De enige manier waarop je kans maakt is de nominale frequentie op 87Hz instellen.

Sine

Moderator

Zo te zien een echt oudje, een 220V dahlander.

Dan heb je nog een probleem, een drie fasen drive gaat niet werken ivm te hoge spanning.

GJ_

Moderator

Dat is een kwestie van afwachten. Die motor zal toch wel wat aankunnen qua spanning.

Op 26 september 2020 23:26:14 schreef Sine:
Zo te zien een echt oudje, een 220V dahlander.

Dan heb je nog een probleem, een drie fasen drive gaat niet werken ivm te hoge spanning.

Motor kun je in ieder geval in 1 van de settings gebruiken.
Dus alleen de 1500 of de 3000 rpm configuratie.

Uitgansspanning van de meeste regelaars kun je ook vaak bijstellen.
Moet je alleen kijken of de regelaar de motorstroom kan leveren.

GJ_

Moderator

De regelaar is veel te groot, dus echt mooi regelen word niks. Ook de beveiliging zal waarschijnlijk niet optimaal zijn. Meer dan gewoon blind een frequentie uitsturen zal het niet worden.

De spanning word automatisch verlaagt als je de nominale frequentie op 87 of 91Hz zet. Neemt niet weg dat de pieken wel altijd tegen de 600V zitten en dat zonder maatregelen de spanning tot ver over de 700V kan oplopen. Dat vergt dus een uitgebreide instelling van veel meer parameters dan waar TS op gerekend heeft.

Sine

Moderator

Op 27 september 2020 10:14:44 schreef GJ_:
Dat is een kwestie van afwachten. Die motor zal toch wel wat aankunnen qua spanning.

Hoebedoelu?

Een 220V motor op een 400V drive wordt een beetje tricky.

GJ_

Moderator

Volgens mij zijn de wikkelingen en de isolatie er wel tegen bestand, dus dan is er weinig bezwaar.

Ik deel de mening van GJ wat betreft de 400V spanning op de 220V motor, en zie probleem in verband met de doorslagspanning van de wikkeling.

De doorslagspanning van koperdraad en gebruikte isolatie is meestal veel hoger. Motoren worden ook getest op minimaal 1kV + dubbele voedingsspanning.
(1000 + 220 + 220 = 1440 Volt)