welk materiaal?

Hallo allen,

Ik ben een newbie op het gebied van elektronica.

Ik ben op zoek naar mijn eerste soldeerbout en soldeerbouthouder om mee te oefenen op oude apparatuur om het solderen te leren. Heel newbie dus... ;)
Er is zoveel aanbod dat ik geen idee heb wat goede zijn. Zie door de bomen het bos niet meer.
Kan iemand mij misschien adviseren wat ik het beste kan aanschaffen?

Hetzelde geldt voor contactspray. Er is zoveel. Ik kom vaak Kontact60 tegen. Is deze goed.
Ik las ook dat je voor potmeters weer andere spray moet gebruiken?

Alvast bedankt!

De aangegeven voorbeelden onderschrijf ik graag.

Als eerste oefening beveel ik graag aan om een verlengsnoer voor netspanning (veelal gevlochten koper, 0,75 of 1,5 mm2) door te knippen en dan terug aanelkaar te solderen, met minstens twee lagen krimpkous eroverheen. Het staat u vrij foto's te posten, wees dan wel bestand tegen kritische opmerkingen ;) Met een rol van 15 of 25 meter valt er heel wat te oefenen! :)

dat je voor potmeters weer andere spray moet gebruiken

Laat u niet vangen aan woorden. Er moet NIETS. Er zijn vele aanbevelingen mogelijk, ze zijn inderdaad te vinden zoals zand aan de zee, en soms zijn ze tegenstrijdig. Zoek er een aantal bijeen, als ze verregaand overeenkomen dan zal het wellicht goede raad zijn, indien niet dan probeer je uit wat er het beste lukt voor u; met uw materiaal en in uw werkplaats en met uw typische klus.

Concreto voor het bespuiten van potmeters meen ik me de algemene raadgeving te herinneren dat men de boel proper spuit met één product, en dan uitvoerig spoelt met een tweede. Potmeter veelvuldig heen-en-weer draaien in elke fase.

Ook: als er zoveel verschillende producten en/of oplossingen en/of technieken in omloop zijn, en allemaal blijven aangeboden worden, neem dat dan voor een teken dat ze elks hun nut kunnen hebben in een of andere welbepaalde situatie. Een vraag als "Is deze goed?" heeft dan ook weinig zin, daar kan hooguit op worden geantwoord in welke situaties of voor welk soort problemen dit bepaalde product nuttig kan zijn.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 29 juni 2020 16:30:23 (16%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als het gaat om oude soldeerverbindingen los te maken, is het fijn om te weten dat dat stukken beter gaat, als je op dat moment nieuw (harskern-)soldeer toevoegt. Het vloeimiddel daarin zorgt voor een betere warmte overdracht.
Als je gaat solderen in elektrische of elektronische apparatuur, mag je alleen maar harskernsoldeer gebruiken.
Soldeerpasta's en vloeistoffen zijn agressief en vreten onderdelen, bedrading en printplaten aan. Zuurhoudende vloeimiddelen geleiden ook nog elektrische stroom hetgeen natuurlijk niet gewenst is.

Ook belangrijk is de temperatuur van de soldeerbout. Afhankelijk van het gebruikte soldeer (met of zonder lood), moet de temperatuur ergens 330 tot 360 graden zijn. Daarboven verbrandt het soldeer en het vloeimiddel en krijg je een slechte las.
Als je grote oppervlakken moet solderen of bijvoorbeeld een kleine behuizing van blik is het handiger om een bout te nemen met een wat hogere warmtecapaciteit, zodat de soldeerplaats sneller opwarmt. De bout opschroeven tot wel 450 graden is funest voor goed soldeerwerk.
Misschien wist je het al, maar soldeer voor electronica is een legering van meerdere metalen. In de holle soldeerkern bevindt zich het vloeimiddel.

Met deze soldeerbout (voorbeeld) heb ik duizenden verbindingen gemaakt:https://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/retro/m1531925002-pt...osten.html
(nee, dit is geen advertentie van mij !)
Niks temperatuurregeling, gewoon 90 watt en bij koud weer duurde het langer voordat het soldeer ging vloeien.
Naar mijn mening is een dergelijke bout zonder temperatuurregeling nog steeds het beste om te leren solderen.
Het principe is simpel: je verhit het laspunt en houdt het soldeer tegenaan.
Wanneer er een temperatuur is bereikt van ca. 285 graden begint het soldeer te vloeien.
Op het moment dat het soldeer mooi is uitgevloeid haal je de bout weg en laat je de las afkoelen.
Een temperatuur geregelde bout is een handige luxe om te zorgen dat de bout optimaal gebruiksklaar maar als je blindelings afgaat op de ingestelde temperatuur zal je leercurve minder stijl zijn.
Dat een bout van 450 graden funest zou zijn voor goed soldeerwerk geldt alleen voor ondeskundig gebruik, ook wanneer de bout 450 graden is hoeft het tin dat niet te worden, dat is ter beoordeling van de gebruiker.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op 29 juni 2020 18:03:40 (11%)]

Een prima reactie, beste @Brainbox: om het echt goed en ten gronde te leren is een termostaat eerder een nadeel dan een voordeel. Net zoals in mijn opvatting een manuele versnellingsbak beter is om te leren autorijden, maar dat is een heikel onderwerp en niet echt ter zake alhier.

Dat gezegd zijnde, zou je misschien wel eens het onderscheid tussen "stijl" en "steil" kunnen nakijken ;).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als beginnend elektronicus is een soldeerbout een gereedschap wat je vaak zult nodig hebben. Bij intensief gebruikt gereedschap is mijn regel: goedkoop is duurkoop.
Je hebt heel wat nodig voor je aan de slag kunt. Een reeks schroevendraaiers, een universele meter...

Maar het is me een raadsel waarom je meteen met spuitbussen contactcleaner voor de dag komt. Dit kan een nuttig product zijn, maar is geen essentiële benodigdheid.

Ik heb genoeg de resultaten gezien van de zgn techiekers die al te gretig naar de spuitbus grepen. Je moet dat goedje weloverwogen en met mate gebruiken.
Investeer liever in een stel goede tangen.
Vooral zijkniptangetjes om draadjes van componenten te knippen zijn nuttig, en hier geldt nog meer de nood aan kwaliteit. Een tang die je draden plat drukt inplaats van door te snijden is een bron van ergernis.

@BFM: steil rijmt beter op taalgeil ;-)

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Maar met de juiste vaardigheden soldeer je wel met meer stijl. ;)

Ik zou dus wel kiezen voor een temperatuur te regelen soldeerbout.
Temperatuur tuusen 330 en 360 graden C
Zorg voor verschillende punten.
Dunne voor het fijne werk en dikke voor de aardvlakken bijv. En misschien nog een tussenmaatje.
Juiste soldeertin met harskern. Ook een dunne en een dikke. 0.3 tot 0.5 en 1mm bijv.
Merken ben ik niet zo in thuis. Gebruik zelf een oude Weller.

Ga oefenen op een gaatjes print met wat weerstanden bijv.

Vroeger in de jaren 70 solderen geleerd bij Philips bedrijfsschool.
Dit deden we op de koppen van spijkers die in een plank zaten.
Dat is nog eens nostalgie.

Allen hartelijk dank voor de reacties!
Hier kom ik zeker verder mee. Ik ga me verdiepen in o.a. soldeerbouten via de gegeven links.

Wat ik eigenlijk - een beetje ;) - zou willen leren is hoe je vintage audio- versterkers (van die prachtige, oude, superdegelijke Sansui's, Pioneers, Kenwoods, Yamaha's etc.) uit de 70's en 80's kunt herstellen.
Heb al het nodige op Youtube gezien en ben tot de conclusie gekomen dat ik nog heeeeel erg veel moet leren voordat ik ook maar een beetje in de buurt kom van degenen die dat kunnen :).
Ik doe het rustig aan en probeer ook vooral het gezonde verstand te gebruiken, aangezien het wel om electriciteit gaat.

Bijkomend nadeel : ondergetekende is een pure alpha (met veel interesse in beta zaken ;)). Het kost me veel moeite om 'beta-dingen' te leren, maar de motivatie is wel aanwezig. Duitse naamvallen - om maar eens een zijstraat te noemen - gaan me een stuk makkelijker af :). Ik ken mensen die daar de rillingen van krijgen...

pa3gws

Golden Member

Scharrel eens zo'n oude versterker op die stuk is.
Laat hier weten wat er wel of niet werkt.
En aan de hand van de antwoorden kom je stap voor stap verder.
Het is alleen belangrijk in dit soort topics dat je de vragen van de mensen hier beantwoord.
En laat weten wat je doet.
Meestal wordt je er wijzer van en gaat het product het misschien weer doen. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 30 juni 2020 17:49:31 schreef Woodyy:

Wat ik eigenlijk - een beetje ;) - zou willen leren is hoe je vintage audio- versterkers (kunt herstellen.

Je hebt al een multimeter en scoop ? Ook een goed boek over electronica is geen miskoop. Desolderen aan oude apparatuur is bijna belangrijker vdan solderen. Om het defecte onderdeel dat je dmv meten hebt gevonden te vervangen zul je het eerst moeten desolderen zonder schade aan de 40 jaar oude kartonnen printplaten waar sporen soms al loslaten als je er naar kijkt ;-)

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ben in het boek 'Elektronica voor Dummies' begonnen (kan ik dat hier veilig schrijven :)?) In dat boek stond deze website als zijnde onmisbaar en dat geloof ik zeker.
Moet nog heel wat materiaal aanschaffen. Ik doe het rustig aan.

Ik weet dat heel duidelijk/concreet zijn op een website als deze erg belangrijk is. Met vage info kan men niets. Volledig duidelijk...

:) brede grijns :)

Even voor mezelf pratend, maar ik denk niet dat ik hiermee de enige ben: ik lees véél liever iemand die aangeeft nog veel te leren te hebben dan iemand die (de wijsheid denkt in pacht te hebben en desondanks) blijkt de klok niet uit de klepel te kennen :)

En jawel, men kan zijn vragen niet duidelijk genoeg omschrijven, het werd reeds zo vaak gesteld. Merk, typenummer, foto overzicht, foto typeplaatje. Schema, indien beschikbaar.

De uitgangspunten lijken goed te zijn doorgedrongen, u wacht een briljante carrière alhier :) !!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord