Fietsaccu Cross E-Trendy Deluxe niet op te laden

Voila, deze fiets (accu) dus.
Als beroepslurker hier al veel over E-bikes en perikelen gelezen, durfde de fiets toch aan te schaffen, wetende dat de lader werkt.
Accu doet niet veel, achterop zit een drukknop met led bar, drukken levert het eerste ledje flikkerend op.
Vrees dat de accu in onderspanning is.
Display doet niets.

De batterij is Samsung 36V 13Ah, wordt in de controller gestoken in het tussenstuk in de bagage drager. Dat is een 4-pen aansluiting.
Cellen zijn Samsung 18650 NiMnCo power batterij.
Capaciteit 469 W/h.
Er zit een steekzekering in de accu, die is goed.
De hele fiets is van MatraBike.

Zo, dat is de basis informatie.

De vraag;
- Is de accu nog tot leven te brengen?
- Moet ik nog iets met de BMS doen?
- Etc?

Dat kump er noe van....

Zit er een BMS in de accu ? Meet de spanning over de cellen, staan vaak per 4 parallel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als de cellen niet te ver ontladen zijn, kan je met "voorzichtig" buitenom opladen soms de boel weer tot leven wekken. Ik zie dat Thijs wel eens doen. Als hij het voor je doet kost het een paar tientjes.

Als de boel te ver ontladen is, dan is de hamvraag: Hoe lang heeft ie zo gestaan.

Worst-case is ie zeg vorig jaar oktober weggezet, in januari was ie te leeg en wilde niet meer, dan is in maart besloten om hem te verkopen en heb jij hem nog een aantal maanden laten staan ook...

Bij lithium batterijen is het gewoon een kwestie van levensduur. Bij 3.8V: 10 jaar. Bij 4.2V 5 jaar. Bij 3.0V 1 jaar. Bij 2.5V een paar weken (mits in die tijd niet verder ontladen!). Bij 0V een paar dagen. Bij negatieve spanningen: een paar minuten.

Ik verwacht dat je een "goed leeg" pack zal aantreffen met diverse cel-groepen op 0V. En omdat het waarschijnlijk is dat deze situatie al enige tijd duurt: niet meer tot leven te wekken. Maar ik kan verkeerd gokken, nee heb je ja kan je krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Helaas nog geen tijd gehad om er mee bezig te zijn, maar met deze info ben ik al een eind :)

Dat kump er noe van....

Update; accu zit dik onder de 1 Volt.
Aansluitingen lijken goed, dus meen RIP....

Dat kump er noe van....

hele accu? als er cellen TE leeg zijn, schakeld de BMS ook de accu los van de connector.
je moet de accu ook zelf open doen, en cel per cel meten.
er zullen er 10 in serie staan, en X aantal in parallel (13Ah is 4stuks parallel van 3250mAh, 5stuks parallel van 2600mAh)

@ rew, het kan soms meevallen. ik heb eens een dell accu pack open gedaan waar alle cellen op 2.0V stonden. accupack zelf werd niet meer herkend in de pc.
dit pack heeft JAREN bij mij in het kot gelegen. was afkomstig van mijn C600 (P3 1000MHz). deze cellen voorzichtig opgeladen tot 3.5V en dan doorgeladen tot 4.0v. deze werkten nog perfect. 973mah resterende van de originele 1500mah (60% dus ongeveer). nu, zovele jaren later zijn die cellen nog altijd in gebruik in mijn powerbank, dagelijks gebruik op mijn gsm. getest december 2016 (dus al 4jaar in gebruik weer) (foto is 30sec oud). Ri zal verschrikkelijk zijn, maar bij lage stromen (en met 6 parallel) valt het goed mee

bij alle batterijen die ik recycleer, komt er een etiket op met testdatum, capaciteit, originele capaciteit, merk, en een serienr (A00020 tot A00026 hier) waarmee ik ze terugvind in mijn excel sheet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb de hele accu op de aansluitpolen gemeten nadat ik de voorkap eraf gehaald had (zien welke draden ik nodig had om te meten).
Denk dat de BMS in de achterkap zit bij de adapter aansluiting.

Het is deze accu, de 36V, 13 Ah.

Voor een leuk bedrag kan men die reviseren, maar zou deze ook zelf te doen zijn?

https://www.fietsaccu-revisie.nl/etrendy-erelax-espresso?gclid=CjwKCAj…

Dat kump er noe van....

36V 11,6Ah => dat zijn dan 40 cellen van 2.9Ah (4P10S)

Dat kost je bij NKON 97,60€

(https://eu.nkon.nl/panasonic-ncr18650pf-3-7v-2900mah.html)

Panasonic NCR18650PF 2900mAh - 10A

Uiteraard moet je dan zelf wel een geschikt puntlas apparaat hebben en komen er nog wat kosten bij voor de verbindingstripjes tussen de accu's.

Zelf heb ik ondermeer de kWeld, daarvoor ben je ongeveer 200€ kwijt, uiteraard pas rendabel als je regelmatig accu's maakt.

https://www.keenlab.de/index.php/product-category/kspot-welder-kit/

Dus ja, met het juiste gereedschap en ervaring kun je het zelf doen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Thanks Roland :)
Maar dat gaat me iets te ver.
Normaal repareer ik vanalles wat wielen heeft, maar sommige delen kosten teveel investering voor te weinig gebruik.

Niettemin leer ik altijd graag bij.
Vrees dat ik dit ga uitbesteden.

Dat kump er noe van....

Vrees dat ik dit ga uitbesteden.

Je mag me altijd even mailen.

Op 26 augustus 2020 15:02:44 schreef Roland van Leusden:
36V 11,6Ah => dat zijn dan 40 cellen van 2.9Ah (4P10S)

Dat kost je bij NKON 97,60€

(https://eu.nkon.nl/panasonic-ncr18650pf-3-7v-2900mah.html)

Panasonic NCR18650PF 2900mAh - 10A

Uiteraard moet je dan zelf wel een geschikt puntlas apparaat hebben en komen er nog wat kosten bij voor de verbindingstripjes tussen de accu's.

En dan moet je nog hopen dat er geen elektronische barrière is.
Oftewel:

Op 26 augustus 2020 14:44:53 schreef Arlina:
[...]
Denk dat de BMS in de achterkap zit bij de adapter aansluiting.

Je moet echt weten wat voor BMS er zit, want anders kan het plaatsen van nieuwe cellen compleet kansloos zijn. Sommige BMS'en schakelen na kritieke onderlading 'permanent failure' modus in en komen daar, zonder ingrijpen met commando's vanaf een PC, niet meer uit.

Op 26 augustus 2020 15:02:44 schreef Roland van Leusden:
Zelf heb ik ondermeer de kWeld, daarvoor ben je ongeveer 200€ kwijt, uiteraard pas rendabel als je regelmatig accu's maakt.

Interessant. Doe je ook wel eens klussen voor CO'ers? Vooropgesteld dat het me zelf niet lukt iets te rommelen met puntlassen, ben ik aangewezen op iemand anders. Bij de meeste bedrijven vang ik bot: ze laten het in China doen of puntlassen alleen andere accu's dan fiets-accu's als ze hun eigen cellen plaatsen. Maar dat laatste wil ik weer niet ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 26 augustus 2020 18:32:04 schreef Roland van Leusden:
[...]

Je mag me altijd even mailen.

Thanks, houd het even in gedachten :)

Dat kump er noe van....

Op 26 augustus 2020 19:04:32 schreef weardguy:
[...]
Interessant. Doe je ook wel eens klussen voor CO'ers? Vooropgesteld dat het me zelf niet lukt iets te rommelen met puntlassen, ben ik aangewezen op iemand anders. Bij de meeste bedrijven vang ik bot: ze laten het in China doen of puntlassen alleen andere accu's dan fiets-accu's als ze hun eigen cellen plaatsen. Maar dat laatste wil ik weer niet ;)

Ik niet, Roland... Foutje in je quote ;)

Dat kump er noe van....
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Interessant. Doe je ook wel eens klussen voor CO'ers?

@weardguy, nog niet voor CO'ers, maar dat zou wel kunnen.

Op dit moment voornamelijk voor een paar lokale fietsenmakers, ben zzp 'er dus een factuur ed is ook mogelijk.

Sommige BMS'en schakelen na kritieke onderlading 'permanent failure' modus in en komen daar, zonder ingrijpen met commando's vanaf een PC, niet meer uit.

Klopt, ik test ook eerst met een "dummy pakket" voordat ik cellen ga vervangen. In sommige gevallen kan ik door de samenwerking met de fietsenmakers de boel weer tot leven brengen.

Wij hadden van de week een accu op kantoor: 1V per cel. Dan denk je: te ver ontladen! dat kan niet goed zijn!

Voorzichtig opgeladen tot 3.2V daarna normaal. Uiteindelijk gewoon nog ruim 10Ah in/uit de accu te krijgen! Gewoon nog helemaal gered!

Datgene wat "hoopgevend" was bij deze is dat alle cellen 1V waren. Als de boel zo leeg is geraakt doordat de fiets iets aan stroom is blijven gebruiken dan is er altijd 1 cel als eerste helemaal leeg, maar de andere blijven nog wat spanning leveren. Als er dan nog steeds een beetje stroom getrokken wordt, dan ga je die "helemaal leeg" cel negatief geladen worden. Dat is helemaal funest.

Wat er hier, denk ik, gebeurd is, dat is dat de balancing controller chipjes per cel iets aan stroom gebruiken. Of de schakeling er om heen. En dat dit stroomverbruik scherp zakt onder de 1.0V Vandaar dus dat ze allemaal naar 1.0V gezakt waren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 26 augustus 2020 22:21:18 schreef Roland van Leusden:
[...]

@weardguy, nog niet voor CO'ers, maar dat zou wel kunnen.

Op dit moment voornamelijk voor een paar lokale fietsenmakers, ben zzp 'er dus een factuur ed is ook mogelijk.

[...]

Klopt, ik test ook eerst met een "dummy pakket" voordat ik cellen ga vervangen. In sommige gevallen kan ik door de samenwerking met de fietsenmakers de boel weer tot leven brengen.

Is het ook mogelijk zonder zo'n kitje te puntlassen? Ik heb hier een prima 12V autoaccu staan als 'voeding' Als ik het goed begrijp dient zo'n setje ervoor dat de stroom beperkt wordt en met het voetpedaal heb je de handen vrij om de twee electrodes op het te lassen metaal te drukken.

Op 26 augustus 2020 19:04:32 schreef weardguy:
Sommige BMS'en schakelen na kritieke onderlading 'permanent failure' modus in en komen daar, zonder ingrijpen met commando's vanaf een PC, niet meer uit.

Sommige van deze zorgen er voor dat dit niet zomaar ongedaan gemaakt kan worden door FYSIEK een zekering op te blazen!

Ik weet niet of het echt werkt, heb het niet geprobeerd. Maar lijkt simpel genoeg:
https://www.youtube.com/watch?v=o1NFbchHeM8

Is het ook mogelijk zonder zo'n kitje te puntlassen? Ik heb hier een prima 12V autoaccu staan als 'voeding'

Dat kan prima zorg wel voor een goed schakelaar of relais. Als je relais vastbakt tijden het lassen dan komt er wel erg veel warmte in de te lassen object en zal het met de kabels en accu zelf als het te lang duurt ook niet lekker gaan.