Vaatwasser gaat niet aan - Veiligheidsweerstand / LNK364PN Offline Switcher / Smoorspoel 1mh

Over de gele ontstoor condensator 2 draden solderen en een stopcontact

Lucky Luke

Golden Member

Op 30 juni 2020 15:40:15 schreef Arco:
Een veiligheidsweerstand is gemaakt van 'veilig' materiaal: bij defect raken komen er geen rook en vuurverschijnselen vrij wat bij een gewone weerstand wel kan gebeuren.
Hij gaat ook eerder kapot als een gewone weerstand (die kan een behoorlijke tijd tegen overbelasting, een veiligheidsweerstand niet)

Vaak worden ze verkocht onder namen als "flameproof" of "fusible" weerstanden. "Zekeringweerstand".

Soms, afhankelijk waar je ze koopt, staan ze tussen de "normale" weerstanden, metaalfilm of metaaloxide, en moet je de datasheet bekijken om te zien dat ze flameproof zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Corona vrij verklaard ga ik vol goede moed de printplaat terug zetten.
Na het aanzetten is de veiligheidsweerstand met veel geknetter en rook gesneuveld.

Voor zover ik weet is er ergens kortsluiting of een overbelasting.
Is de vraag naar vermogen, na de weerstand, zo hoog zijn dat hij daardoor kapot gaat, gaat er voor de weerstand iets mis (Stekker IS P4) of kan het allebei?

IC ook weer gesputterd ?? Dan is er wat aan primaire kant niet in orde...

Op 11 juli 2020 18:52:10 schreef smd:
IC ook weer gesputterd ?? Dan is er wat aan primaire kant niet in orde...

Ik heb de weerstand van de LNK gemeten met beide polariteiten over de alleenstaande en overhoekse poot. Aan de ene zijde meet ik mega ohms en de andere zijde een wisselende hoog ohmige waarde. Dit volgens onderstaande website:
https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?t=10

Voor mijn moeder is de vaatwasser in principe afgeschreven, als in; geen geld meer aan uitgeven.
Ik zie het nog als een project.

Als bovenstaande klopt dan heb ik geen defecte LNK.

R49 68Ohm is de weerstand voor de optocoupler. Deze detecteert 240V via via aan de CPU. Dit is niet de veiligheidsweerstand. Er zit er geen op. Het wordt gedaan door de zekering.

https://www.avrfreaks.net/sites/default/files/AC%20Detect%20B.PNG

Check de diodes eens.

Op 12 juli 2020 15:35:57 schreef rdonne:
R49 68Ohm is de weerstand voor de optocoupler. Deze detecteert 240V via via aan de CPU. Dit is niet de veiligheidsweerstand. Er zit er geen op. Het wordt gedaan door de zekering.

https://www.avrfreaks.net/sites/default/files/AC%20Detect%20B.PNG

Check de diodes eens.

Ik ben geen expert (diode) meten maar volgens mij heb je gelijk wat betreft een kapotte diode. In de diode stand meet ik bij D15 in beide richtingen een oneindige piep. De andere (hele) diodes geven een hele korte piep in de doorlaatrichting en geen piep in de blokkerende richting (Lijkt mij normaal?).

Als ik de tekening goed begrijp zit er een diode in de Opto-Isolator (IC3)? Hier krijg ik ook een klein piepje in de doorlaatrichting en geen piep in de andere richting.

Bij D1/2/3/4 is het een ander verhaal met piepen maar dat heeft wellicht met de gelijkricher te maken.

Zeg je eigenlijk dat R49 een normale 68 Ohm weerstand is en de veiligheid door de zekering wordt gewaarborgd?

Edit;
Ah ik had de MM verkeerd ingesteld. Ik zie nu wel het voltage in de diode stand.
Bij R49 inderdaad niets te zien.

Ik vermoed ook dat je je vergist hebt in de weerstandswaarde 68 kOhm moet dit zijn ipv 68 Ohm. Daarom is die ook opgefikt en heeft D15 meegenomen.

vermoed het ook, maar een 68 K weerstand bij 230V zou niet zo mogen fikken.. Diode is echt defect..

Op 12 juli 2020 17:52:23 schreef rdonne:
Ik vermoed ook dat je je vergist hebt in de weerstandswaarde 68 kOhm moet dit zijn ipv 68 Ohm. Daarom is die ook opgefikt en heeft D15 meegenomen.

Klopt, ik had nog een foto van de oude weerstand. De kleurcode van de oude weerstand is 68kOhm 8)7
Maar volgens jou is dit geen veiligheidsweerstand?

Voor mijn werk gebruik ik Amerikaanse eenheden en daar zijn de punten en komma's omgedraaid....

Dit is een gewone 1 Watt weerstand. Kapotte diode vervangen en de weerstand van 68k 1W plaatsen. De primaire van de voeding zal wel ok zijn. Dit is een apart circuit.

Lucky Luke

Golden Member

Ik kan er op de foto geen wijs uit of ' ie grijs en ruw, of blauw en glad is.

Blauw en glad is het waarschijnlijk een gewone weerstand. Grijs en ruw is het waarschijnlijk een flameproof/fusible/veiligheidsweerstand.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Is een veiligheidsweerstand...Maar wel een foutje !! 68 R of 6,8 K Ohm...

@Lucky Luke
Het origineel was grijs en ruw.
Na even zoeken deze gevonden en besteld met N4007 diodes.
Is hem precies:
https://shop.euras.com/include/picture.php?picture=9002250&resize=…

(Redirect via onderdelenzoeker.nl)

@smd
68k i.p.v. 6,8k :P

Heb nog wat oude apparaten uit elkaar getrokken en daar zit een blauwe 68k weerstand in...
Verleidelijk :D

[Bericht gewijzigd door RS2K1993 op donderdag 16 juli 2020 13:46:35 (15%)

Als het ook een doffe weerstand is...

Op 16 juli 2020 19:06:53 schreef smd:
Als het ook een doffe weerstand is...

Excuses, het was blijkbaar een tijdelijke link.
Hier een foto :-)

Is een veiligheids weerstand...

_/-\o_
De vaatwasser gaat nu wel aan. Echter de reset knop, de timer knop en de programma knop werken niet, ook de bijbehorende lampjes niet.
Dit zijn tevens de enige knoppen aanwezig buiten de aan/uit schakelaar.

Iedere minuut piept de vaatwasser 1 keer.

Op 18 juli 2020 11:13:57 schreef rdonne:
Zitten de connectors juist?

Voor zover ik weet kunnen ze er maar op 1 manier op, behalve een aantal kabels met geïsoleerde adereindhulzen. Die heb ik vanaf foto op de juiste plek gezet.

Bij het aan zetten branden alle lampjes wel even.

Het lijkt alsof het bedieningsgedeelte na de korte inschakelprocedure niet meer ingeschakeld wordt.
Misschien een relais dat lastig doet.

Dat er iedere minuut een piepje hoort is niet iets wat ik ergens terug kan vinden.
Een reset werkt ook niet omdat de knopjes niet mee werken.

M.b.t. tot die ene minuut pauze en een piep:
Etna is dus van ATAG, zoekt wat makkelijker :P

Atag geeft als "storing" bij 1x piep (Water aanvoer):
2. Controleer (indien aanwezig) of de waterstop/aquastop in werking is.(aanvoerslang vervangen of de aquatop resetten)

Ik zal eens kijken of de aquastop er op zit. En de printplaat nogmaals controleren.

[Bericht gewijzigd door RS2K1993 op zondag 19 juli 2020 17:26:31 (23%)

Klinkt als een kortsluitinkje gesoldeerd per ongeluk ,stekkertje op verkeerde plek of 1 knopje blijft "Hangen"

vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2020 18:47:15 schreef smd:
Is een veiligheids weerstand...

68KΩ een veiligheidsweerstand? dat waag ik te betwijfelen!
Die hebben vrijwel altijd een lage ohmse waarde van beneden de (geschat) 100 ohm, en staan in serie met een circuit waar de stroom, veroorzaakt door een defect, niet te hoog mag worden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Sluit de fototransistorkant van de optocoupler IC3 eens kort. Dit zou de 240V detector overbruggen. Wat gebeurt er?

Op 20 juli 2020 12:41:50 schreef vergeten:
[...]
68KΩ een veiligheidsweerstand? dat waag ik te betwijfelen!
Die hebben vrijwel altijd een lage ohmse waarde van beneden de (geschat) 100 ohm, en staan in serie met een circuit waar de stroom, veroorzaakt door een defect, niet te hoog mag worden.

Ja dit klopt. Ik heb via de Euras shop de juiste weerstand kunnen vinden via het printplaat/model nummer.
Ik vind het zelf ook vreemd, de laag ohmse veiligheids weerstanden zijn gemakkelijk te verkrijgen, de hoog ohmse veiligheids weerstanden een stuk lastiger. Ook de reparatie gidsen spreken vaak over laag ohmse weerstanden.

Wellicht iets wat "vroeger" vaker werd toegepast? De vaatwasser is uit 2011.

Op 19 juli 2020 19:33:16 schreef smd:
Klinkt als een kortsluitinkje gesoldeerd per ongeluk ,stekkertje op verkeerde plek of 1 knopje blijft "Hangen"

Net te horen gekregen dat de aan/uit knop "anders" is ingedrukt dan normaal, zit dieper als de vaaatwasser aan wordt gezet. Daar zal ik eens naar kijken.

Op 20 juli 2020 13:22:31 schreef rdonne:
Sluit de fototransistorkant van de optocoupler IC3 eens kort. Dit zou de 240V detector overbruggen. Wat gebeurt er?

Zodra ik de printplaat weer in handen heb ga ik er eens naar kijken.
Ik neem aan dat ik over pin 3 en 4 een dun draadje kan solderen?
Pin 1 en 2 is de diode.

[Bericht gewijzigd door RS2K1993 op dinsdag 21 juli 2020 13:41:29 (33%)

Arco

Special Member

de hoog ohmse veiligheids weerstanden een stuk lastiger.

Ze zijn er echt wel, hoor...
O.a. de Vishay PRO1/2/3 series, tot 1MΩ: https://www.vishay.com/resistors-fixed/list/product-28729/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com