Camping aansluitingen 3 lijnen > per lijn 1 fase

Strikt genomen moet zo'n installatie eigenlijk onder 3140 komen.
Er behoort een installatie verantwoordelijke te zijn, die kennis heeft van de techniek. Mogelijk zal de installateur erover beginnen. Maar dat kost geld. Try to stay away from it. Maar laat em wel de boel repareren...

Op 30 juni 2020 21:56:29 schreef Theovh57:
Alles zit ondergronds, dus hopelijk hoeven we geen hele kabels te gaan vervangen.
Verder was het een hevig onweer, maar na resetten van de 300 mA Aardlek, heeft alles weer gewerkt.
Pas de volgende morgen rond 10 uur ging het fout.
Zou het in plaats van door onweer, ook door vocht gekomen kunnen zijn ?

Oh ja, dat was ik even vergeten. Nadat we de 3-fase automaat , waar de lijn mee begint, vervangen hebben, bleef alles aan.
We hebben hem alleen moeten vervangen door een 16 ampère exemplaar want 25 ampère hadden we niet.

En ter jullie geruststelling misschien, Er is een afspraak, er komt aanstaande vrijdag een Installatie bedrijf langs om in ieder geval die automaat om te wisselen voor een 25 ampère exemplaar en uiteraard vraag ik hem om zoveel mogelijk na te kijken.

ik vermoed dat de 16A automaat niet goed is aangesloten, nuldraad niet in de klem gestoken maar eronder. pas nog een kast uitgebreid waar zo 3 groepen al 20 jaar zaten, goed heet geweest..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik hoop voor je dat er inmiddels een fout gevonden is.
Je hebt het al gelezen, de fout komt door een onderbreking (of slecht kontakt) in de NUL

Helemaal voorkomen kun je het nooit, maar een degelijke inspectie (en een vakbekwame monteur) kan het vaak aan zien komen.

Een themische inspectie kan, maar voor een camping, met vaak zeer wisselende belastingen, is lastig te meten. Temperatuurverhogingen ontstaan niet direkt, maar gaan langzaam.

Het is niet geheel te voorkomen dat een (of meerdere) aardlekschakelaars of aardlekautomaten eruit springen bij een blikseminslag in de nabije omgeving. Dus dat voorkomen kan ook bijna niet.

Pas op met verantwoordelijkheid. Wees je er van bewust dat je aansprakelijk gesteld kan worden bij een ernstig ongeluk.
Wil je dit? Krijg je van het bestuur/directie voldoende steun en mogelijkheden om je taak naar behoren uit te kunnen voeren?

Misschien een beetje flauw,
Maar.....
Als je deze vraag stelt, dan heb je te weinig kennis om je taak (als verantwoordelijke) uit te kunnen voeren.

Antwoord op het doorlussen zoals je omschrijft, dat mag, mits.....
a: Je aarding hier voor geschikt is.
b: de draden dik genoeg zijn voor de bijbehorende beveiliging
c: de kabels niet te lang zijn, ivm tijdig afschakelen bij kortsluiting of aardsluiting.
d: de kabels dik genoeg zijn ivm de spanningsval
e: nog een heleboel punten, dat kun je vinden in de NEN1010, maar hierboven heb ik een aantall van de meest belangrijkste aangehaald.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 30 juni 2020 23:28:00 (25%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Iedereen bedankt voor de antwoorden, ik wacht nog even af tot vrijdag het installatie bedrijf erbij geweest is.
Zaterdag of zondag zal ik zijn bevindingen hier posten.

Op 30 juni 2020 23:20:22 schreef Toeternietoe:
....
Als je deze vraag stelt, dan heb je te weinig kennis om je taak (als verantwoordelijke) uit te kunnen voeren.
....

Dat is wel een interessante. Op welke kleine camping, met bv een 40 plaatsen, loopt echt iemand rond die verstand van zaken heeft betreffende de elektra aansluitingen ?
Ik denk nergens.
Het zal over het algemeen zo gaan, het wordt aangelegd door een bedrijf en daarna zal het jaren goed gaan.
In ons geval is het wat minder, wij zijn niet commercieel, wij zijn een vereniging, het is de afgelopen 20 jaar aangelegd door goed bedoelende hobbyisten.
Ik zal inderdaad ervoor zorgen dat er een volledige controle van de elektrische installatie komt, maar dat zal er vrijdag nog wel niet van komen.
Hou jullie op de hoogte.

Wat ik al eerder gezegd heb: strikt genomen moet zo'n installatie geregeld, (ik heb geen idee van termijnen) gekeurd te worden. (nen3140)
Bij een hondenclub in mijn woonplaats was dat ook zo.
Er hoort een IVer te zijn. Dat word dan waargenomen door de installateur.

Zitten er misschien verbindingsmoffen in de ondergrondse kabels?

Op 30 juni 2020 20:47:00 schreef Theovh57:
De andere ochtend, van 1 van deze lijnen stond de nul onder spanning en meetten we op ieder stopcontact van deze 3 elektra palen en de bijbehorende caravans, 400 volt.
Ook in de meterkast waar de kabel vertrekt, stond tussen iedere fase en de nul, 400 volt.

Hoe heb je dat gemeten?
Het is namelijk erg raar om tussen iedere fase en de nul 400V te meten. Er zou dan op zijn minst bij 1 fase veel minder moeten meten.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 30 juni 2020 23:40:52 schreef Theovh57:
Dat is wel een interessante. Op welke kleine camping, met bv een 40 plaatsen, loopt echt iemand rond die verstand van zaken heeft betreffende de elektra aansluitingen ?
Ik denk nergens.

Dat denk ik ook. Ik ben in mijn leven op minstens 100 verschillende campings geweest, maar nergens een installatieverantwoordelijke aangetroffen. De installatie wordt meestal wel aangelegd door een installateur, maar die trekt zich daarna terug en wordt er alleen maar bij geroepen als er iets loos is. Een kleine camping kan het zich ook niet veroorloven om dagelijks een installatieverantwoordelijke te laten rondlopen.

Op 30 juni 2020 23:53:32 schreef mvdk:
Zitten er misschien verbindingsmoffen in de ondergrondse kabels?

Dat weet niemand meer. In ieder geval aangelegd voor mijn tijd.

Op 30 juni 2020 23:53:54 schreef meander:
[...]

Hoe heb je dat gemeten?
Het is namelijk erg raar om tussen iedere fase en de nul 400V te meten. Er zou dan op zijn minst bij 1 fase veel minder moeten meten.

Met een multimeter op de 3-fase automaat, tussen iedere fase en de nul stond 400 volt. En ook controle op de elektra palen bij de staanplaatsen. Daar ook met een multi-meter 400 volt gemeten.

vergeten

Golden Member

Een multimeter is hoogohmig dus hij meet ook lekspanningen die bij geringe belasting flink of volledig inzakken.
Beter meten met een testlamp die gebruikt wat stroom zodat lekspanningen "verdwijnen".
Nou begrijp ik wel dat er geen 400v lampen zijn dan neem je 2 stuks 230v/60W gloeilampen of zo in serie, als testlamp.
Of een "duspol" die belast ook de gemeten spanning.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

om dagelijks een installatieverantwoordelijke te laten rondlopen.

Ik denk als je ook kantoren meerekent dat er bij minder dan 1% van de bedrijven een IVer rond loopt. Waarom zou er überhaupt om een camping een IVer moeten zijn. Gewoon zorgen dat de installatie gekeurd is en dat in geval van nood een installateur laat komen. Het regelmatig laten keuren laat als zien dat je verantwoordelijk met de installatie omgaat, en daarvoor hoef je er zelf niet meer verantwoordelijk voor te zijn omdat je dat uitbesteed hebt en goed word onderhouden. Voor de wet ben je aansprakelijk als je nalatig bent geweest. Als je kan aantonen dat niet nalatig bent geweest kunnen ze je op dat deel niet aansprakelijk stellen. Wil ook niet zeggen dat je helemaal niet aansprakelijk meer bent maar daartegen kan je je zelf verzekeren.
Als er op een camping een groep uitvalt door een defect is dat vervelend maar over het algemeen geen ernstig probleem. Op een kantoor kan het al iets vervelender zijn maar met een paar verlengkabels zou men weer verder moeten kunnen. Als er op een shell plant iets een groep defect raakt is het snel ernstig en daar lopen dan ook wel IVers rond. Voor onderhoud op de shell moeten toch al elke ochtend veel groepen worden vrij-geschakeld of geblokkeerd en na werktijd weer worden bij geschakeld.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 1 juli 2020 15:07:40 (23%)]

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 juni 2020 21:00:57 schreef Theovh57:
De eindgroepen zijn allemaal 2-polig gezekerd, maar met geen enkele aardlek erop. Als we ooit in een caravan een aardlekprobleem hebben dan springt de hele lijn eruit en is het altijd lastig zoeken naar de veroorzaker.

Een moderne caravan heeft zelf een aardlek aan boord. 6A mag dat op een moderne camping niet wat meer zijn? De laatste 25 jaar nooit minder dan 16A gehad. Je betaald er tenslotte wel de hoofdprijs voor.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

16A per plek met een 3x 35A voeding, vergeet het maar, iedereen gaat tegelijk eten bereiden, dan gaat het fout..

ik zit nog te denken of er miss merin gerin zat voorheen, die hebben de nul links, als daar niet op is gelet en de nul rechts op de automaat is gezet dan zit het nu verkeerd aangesloten.

@benleentje: Er hoeft niet dagelijks een IVer rond te lopen. Er moet vermoedelijk (ik blijf voorzichtig met m'n beweringen) wel een installatie verantwoordelijke zijn, zoals omschreven in de 3140. Dat kan je uitbesteden. Maar ik heb daarover al gezegd, probeer er van weg te blijven. Kost geld. On the other hand: gaat er een keer iets vreselijk mis, dan is het gauw een economisch delict. En dat is duur.

op t werk zijn er ook bij die IV er zijn bij klanten, soms in maanden niet geweest, maar op papier wel IV er daar..

On the other hand: gaat er een keer iets vreselijk mis, dan is het gauw een economisch delict. En dat is duur.

Ik denk zelf als je kan aantonen dat er periodiek gekeurd is, de punten uit dat rapport zijn aangepakt en je het onderhoud op orde hebt het allemaal wel meevalt. Dan kan een incident ook nog wel duur zijn maar kan je niet op nalatigheid worden aangesproken en heb je ook grote kans dat de verzekering een deel van schade vergoed.

IK heb regelmatig gehoord dat er in bepaalde gevallen een Iver of schakelbevoegde moet zijn maar eigenlijk nooit geweten of dat altijd noodzakelijk is op alleen bij installaties van een bepaalde omvang.

Wat ik al zei een kantoor heeft dat ook allemaal niet.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 juli 2020 17:54:43 schreef testman:
16A per plek met een 3x 35A voeding, vergeet het maar, iedereen gaat tegelijk eten bereiden, dan gaat het fout..
[...]

Zo ver ik weet wordt er op camping vooral op gas gekookt. Enkelen hebben oven/microgolf maar dat zijn nog uitzonderingen. De airco's zullen een groter probleem vormen. Hun aantal stijgt nog elk jaar.

Is er op een camping geen 16A, dan is de rest meestal ook voorhistorisch.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 1 juli 2020 15:34:13 schreef buckfast_beekeeper:
[...]6A mag dat op een moderne camping niet wat meer zijn? De laatste 25 jaar nooit minder dan 16A gehad. Je betaald er tenslotte wel de hoofdprijs voor.

We zijn geen moderne camping, we zijn een low_budget vereniging. En we vragen zeker niet de hoofdprijs ;)

Op 1 juli 2020 17:54:43 schreef testman:

Dat heb je fout gelezen, 3x 35 ampere aanvoer, Daarna 25 ampere per lijn, en de plaatsen zijn 6 ampere afgezekerd.

dat heb ik goed gelezen, ik kijk naar de hoofdzekering waarde, het gaat om het gelijktijdig vermogen bij dit soort verdelingen. als er 2 man hun 16A voluit zou gaan benutten op dezelfde fase dan zit je al aan de max van de hele camping. met 6A per plek zit je veel veiliger.

Op 30 juni 2020 23:40:52 schreef Theovh57:
In ons geval is het wat minder, wij zijn niet commercieel, wij zijn een vereniging, het is de afgelopen 20 jaar aangelegd door goed bedoelende hobbyisten.
Ik zal inderdaad ervoor zorgen dat er een volledige controle van de elektrische installatie komt, maar dat zal er vrijdag nog wel niet van komen.

Kortom, de elektra is een zooitje of er zijn op z'n minst een aantal fouten in de installatie die al jaren onopgemerkt zijn gebleven. Als er iets goed fout gaat kunnen er gewonden of doden vallen. Naast het leed kan het bestuur persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Met een jaarlijkse keuring haal je minimaal de gevaarlijke situaties uit de installatie en dek je jezelf als bestuur in.

Het besluit om een jaarlijkse keuring zal wel genomen moeten worden in de jaarvergadering voorjaar 2021. Het kost een paar centen, er gaan dus mensen dwarsliggen met als argument dat het al jaren goed gaat. Zo rommelen we lekker verder.

Gr.

Erik

Op 1 juli 2020 19:28:56 schreef testman:
dat heb ik goed gelezen, ...... als er 2 man hun 16A voluit zou gaan benutten op dezelfde fase dan zit je al aan de max van de hele camping. met 6A per plek zit je veel veiliger.

Lezen is toch ook een vak hoor. Ik heb al 2 keer gemeld dat er niemand is die zijn 16 ampere kan benutten want niemand heeft dat. Iedereen heeft 6 ampere.

Testman zegt niet dat iedereen 16A heeft. Hij bedoelt: als iedereen 16A zou hebben dan zit een fase al vol als 2 gasten hun 16A helemaal zouden benutten.

idd, dat bedoel ik. 6A is idd niet meer van deze tijd op een volwaardig camping, maar als je daar ook niet voor betaalt dan maakt het toch niets uit? ik kom nogal eens op plekken waar men te zuinig is om naar 3x 35 of meer over te gaan, maar wel verwachten dat ik dan 50kW of meer kan verdelen over 3x25A zonder dat de hoofdzekering eruit gaat, met een gelijktijdigheid die niet bepaald haalbaar is 8)7

Sorry Testman, als je het zo leest dan heb ik me inderdaad vergist.
Excuus

EricP

mét CE

Deze camping heeft een bestuur, waar ik lid van ben en ik moet dus aan het bestuur uit gaan leggen waarom er meerdere caravans opeens een kapotte omvormer hebben. Dat zijn grapjes van rond de 500 euro per stuk.
En als ik dan verteld, ja dat komt omdat er 400 volt op alle stopcontacten stond, dan gaan er natuurlijk vragen komen.
En ook ikzelf wil het graag begrijpen, vandaar deze topic

Wat ik denk dat er gebeurd is...

Er is een automaat of aardlek die afgeschakeld heeft. So far, so good.
Dat ding heeft z'n leven lang gewoond in een kast die niet de meest ideale omstandigheden heeft: koud, warm, nat. Ik denk dat 1 contact gewoon geen lekker contact meer maakt. In jouw geval toevallig de nul. En ja, dan gebeuren dit soort dingen.

Kun je het voorkomen? Moeilijk. Je zou vanaf elke paal een enkel fase touwtje naar een hoofdgebouw kunnen leggen. Daar een kast binnen opbouwen. Maar ook dat kan fout gaan, al zijn de omstandigheden gunstiger.

Aan boord lost men dat meestal op door geen nul mee te schakelen bij alles wat 3-fasen schakelt. Zekeringautomaten... alleen bij enkel-fase automaten (de onderverdeling bestaat hoe dan ook uit mes patronen).
De spullen die stuk gegaan zijn... tsja... dat is een goeie qua verantwoordelijkheid. Deels is het natuurlijk gewoon 'onweerschade' (als in: is het nou stuk gegaan tijdens het onweer of daarna?; als er wat te halen is, is het natuurlijk allemaal pas daarna gebeurd, dat moge duidelijk zijn). Anderzijds is er ook wat gebrek aan onderhoud in de installatie geweest. Waarbij ik meteen opmerk dat je dit met 3140 gezeur ook maar toevallig moet vinden, dus ook bij installaties waar elk jaar 'iemand naar kijkt' gebeurt dit gewoon zo nu en dan.

Ook kan een installatie ook prima gemeten worden en alles 'goed' zijn, waarna een maand later toch ergens een nul weg fikt. Zelfde probleem.

Tenslotte kun je niet door zoiets op 3 fasen 400V krijgen tov. nul. In het meest ongunstige geval op 2 van de 3...

Op 2 juli 2020 08:14:13 schreef EricP:
[...]Tenslotte kun je niet door zoiets op 3 fasen 400V krijgen tov. nul. In het meest ongunstige geval op 2 van de 3...

Precies dat. Ik vermoed dat er een fout is gemaakt met meten. Zelfs met een hoogohmige multimeter zou je dit zo niet moeten meten.

Meet anders eens tussen nul en aarde, en kijk wat je dan meet.

Maar iets zegt me dat het multimetertje zelf niet goed is (is de batterij niet bijna leeg?)

[Bericht gewijzigd door meander op 3 juli 2020 05:00:06 (10%)]

Spanning staat en stroom gaat!