Inschakel vertraging 9kVA trafo

Hallo,

Ik heb een CNC machine waar een trafo voor staat. Krachtstroom 400 V naar 200 V. Zowel de machine als de trafo zijn 9kVA.

Ik heb hem aan laten sluiten en de installateur heeft een 16A zekeringsautomaat type B geplaatst.

Als ik de trafo inschakel (CNC machine staat nog niet aan) dan klapt de automaat er uit. Als ik de automaat weer inschakel en daarna de trafo dan bleef de automaat wel aan.
Dit is zo'n 2 maanden goed gegaan totdat de automaat er uit bleef klappen.

Ik heb hem nu vervangen door een automaat type C. Situatie is weer als vanouds. Ik moet de trafo 2x aanzetten.

Is er wellicht een goede optie om deze situatie te verbeteren?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Ik heb het met een 25kVA anders opgelost: stel vermogens weerstanden primair, secundair een timer, 0.1 sec. nadat secundair opgekomen is worden de weerstanden overbrugd met een magneetschakelaar. Die schakelt tevens een 2de magneetschakelaar die de uitgang inschakelt.

Hij moet wel 3 fase zijn.
Ik heb het ook al bij Wesemann Transformatoren nagevraagd.
Zij hebben hem niet standaard in het assortiment, maar kunnen hem wel bouwen. Nadeel is dat hij altijd spanningsvrij gemaakt moet worden. Dus een extra schakelaar. En alles bij elkaar vrij prijzig.

Zou een zekeringsautomaat type D nog helpen?

Op 1 juli 2020 10:34:50 schreef EricP:
Ik heb het met een 25kVA anders opgelost: stel vermogens weerstanden primair, secundair een timer, 0.1 sec. nadat secundair opgekomen is worden de weerstanden overbrugd met een magneetschakelaar. Die schakelt tevens een 2de magneetschakelaar die de uitgang inschakelt.

Is dit zelf te bouwen voor een leek? (alleen basiskennis elektronica). Wat voor weerstand is er bijvoorbeeld nodig?

Arco

Special Member

Met genoemde ICL's ben je met één onderdeel (per fase... ;) ) klaar. Alleen netjes inbouwen.
Enige nadeel is dat je na uitzetten machine kort moet wachten voordat je 'm opnieuw start. (de NTC's moeten afkoelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Definieer 'leek'...
Als je netjes kunt werken, is het natuurlijk niet moeilijk. Het is ook maar even de vraag waar je toegang toe hebt en wat je kunt.

Dit ging over een 30kVA exemplaar op een bootje. Op dit moment hangt die achter een paaltje op de wal met een B25 automaat. Dat gaat goed (voor wat betreft die trafo dan, aan boord wel erg oppassen wat je doet).

Weerstanden zijn gewoon draad gewonden vermogens exemplaren. Op een groot koelprofiel gemonteerd - wat qua koeling natuurlijk niet nodig is, maar wel makkelijk monteren (mechanische reden dus, en dit had ik liggen). Trafo staat primair in driehoek, secundair in ster en maakt zo z'n eigen nul.
Paar magneetschakelaars waren er ook nog. Wellicht heb jij er slechts 1 nodig (als die machine niet gelijk opkomt als je spanning erop zet; dat zou zomaar in jouw geval wel eens kunnen).

Ik ken het concept van Arco. Ik zie het ook wel in acculaders. En daar gaat het dus vaak fout als er omgeschakeld wordt van wal naar genny, genny onderling of terug naar de wal. Dat gaat te snel om ze te laten afkoelen. Daarnaast gaat het soms ook gewoon stuk. Niet zelden spectaculair :). Dus vandaar dat ik er niet zo dol op ben. Maar ja, het is er wel voor bedoeld. Waarschijnlijk ook goedkoop. Dus wellicht een poging waard...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Krachtstroom 400 V naar 200 V. Zowel de machine als de trafo zijn 9kVA.
Ik heb hem aan laten sluiten en de installateur heeft een 16A zekeringsautomaat type B geplaatst.

Dan zitten we in het beste geval op 13A..m
Ik zou zo een machine op een 4mm2 met C25A hangen en als het moet een type D

Op 1 juli 2020 13:38:13 schreef anoniem015:
[...]
Dan zitten we in het beste geval op 13A..m
Ik zou zo een machine op een 4mm2 met C25A hangen en als het moet een type D

Was ook mijn idee. Maar de installateur zei "de automaat mag nooit veel zwaarder zijn, dan dat er op het typeplaatje van de machine (9kVA) staat. Als de machine meer verbruikt, dan is er al iets mis".

Klinkt ook plausibel. Hoofdstop is 25A.

Jinny

Golden Member

Als je hoofdzekering 25A is dan zou ik inderdaad met een 16D proberen.
Dat zal wel lukken dan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Maar de installateur zei "de automaat mag nooit veel zwaarder zijn, dan dat er op het typeplaatje van de machine (9kVA) staat. Als de machine meer verbruikt, dan is er al iets mis".

Met die redenering waar je geen rekening houd met inschakelverschijnselen krijg je dit dus.
De zekering is er alleen om de kabel erachter te beschermen tegen overbelasting, niet de transfo

Hoofdstop is 25A.

Dan heb je weinig andere keuze dan D16A of D20A

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 1 juli 2020 17:31:42 (19%)

Op zoek naar de makkelijkste oplossing kwam ik deze tegen:
https://www.conrad.nl/p/as-schwabe-60740-inschakelstroombegrenzer-400-…

Kan ik die er gewoon tussen stekkeren? Er zit nu een 5 polige 63A stekker en kabel tussen de meterkast en de trafo.

Anoniem

De makkelijkste oplossing is de installateur erbij roepen die je B16A heeft gezet >:)

Een inschakelstroombegrenzer van waar je ook de zekering zult moeten vervangen want:
Geeignet für 16A-Leistungsautomaten der Auslösecharakteristik C und D

Dan probeer ik direkt de D16A...

De installateur laat het afweten :-(

Inmiddels de D16A besteld.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De ESB303 (3x1PH 200-240Vac, 2-3Ph 400Vac + N) uit mijn post kan met B13A en B16A automaten. datasheet

Ook Conrad heeft deze maar daar betaal je blijkbaar de hoofdprijs. Terwijl hij hier maar 70€ zou kosten, waarschijnlijk zonder BTW maar niet direct leverbaar.

edit: blijkbaar is de ESB303 nog goedkoper dan de door TS aangehaalde oplossing.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Was ook mijn idee. Maar de installateur zei "de automaat mag nooit veel zwaarder zijn, dan dat er op het typeplaatje van de machine (9kVA) staat. Als de machine meer verbruikt, dan is er al iets mis".

Het is inderdaad wel een rare opmerking. Ik heb 5 jaar geleden voor een machine een 63A groep en gemaakt terwijl de machine in de praktijk niet eens 20A trekt. Inschakelpieken zijn er ook niet echt in de machine alle motor drivers worden pas veel later geinitilaiseerd maar de fabrikant wil het zou dus geen probleem.

Wel is het zou dat als je een C25A neemt de interne bedrading in de machine daar ook op berekent moet zijn in ieder geval tot aan de transformator. De bedrading aan de secundaire kant van de transformator moet geschikt zijn voor de zekering aan die kant.

Een Transformator is net zoals een motor bij inschakelen even een kortsluiting die enkel begrenst is door de gelijkstroom weerstand van de wikkelingen. Dat is ook de reden dan de zekering fors groter is dan de nominale stroom tijdens het gebruik.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nu krijg ik dit van iemand te horen?

Wat is je circuitimpedantie? Je kunt niet zomaar zonder dat gemeten te hebben een D16 erin gaan schroeven. Anders kun je straks het geval krijgen dat als je kortsluiting maakt je bijvoorbeeld maximaal 250A haalt, maar je automaat dan nog niet ingrijpt.

Tot zover mijn kennis.
Veranderd er zoveel met de overstap van een B naar C naar D automaat dat ik dit moet doen?

Ik heb 3 meter 63A kabel van de trafo naar de meterkast. Dat is toch niet de moeite van het meten? (en ik heb geen meter)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een kabel werkt niet met xA. Alles is afhankelijk van lengte en doorsnede.

Bij 63A (automaat) hoort minimaal een 16mm². Bij 3m op een D16A zie ik geen problemen ontstaan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Een D16A gaat er magnetisch onmiddelijk uit vanaf 160A
Bij 159A gaat hij er thermisch uit na zowat 0,1sec

Tot 3xIn reageren B,C en D thermisch even snel
Tussen 3xIn en 10xIn is een D thermisch maximum zowat 1sec trager dan een B
Dat is dan nog bij 3,1xIn
Bij 10xIn is hij slechts 0,1sec trager

Het is inderdaad wel zo dat de demping van een kabel zo groot kan zijn dat een sluiting op het einde de zekering niet of te traag laat afvallen
Maar dan is je kabel te lang en/of te dun, foute kabel/zekering keuze dus

Maar wat was buiten de opmerking zijn oplossing voor uw probleem? O-)

Maar wat was buiten de opmerking zijn oplossing voor uw probleem? O-)

Geen oplossing. Alleen een mogelijk extra probleem ;-).

D16A is binnen. Zodra het kantoor zonder stroom kan, ga ik hem er in zetten.