motor 380 naar 220v aansluiten


Op 1 juli 2020 19:35:59 schreef benbijcircuitsonline:
ok, ik dacht even aan sluiting die de motor kapot had gemaakt.
maar gelukkig klopt mijn gedacht niet, is toch weer een meevaller :) .
maar klopt mijn gedachte dat als 1 wikkeling niet aangesloten is omdat ik de condensator weg laat dat het eigenlijk onmogelijk wordt voor de motor om te kunnen draaien ?
ik zal uitleggen wat ik bedoel, als je 3 wikkelingen in de motor hebt staan die alle 3 120 graden uit elkaar, als 1 wikkeling geen stroom krijgt dan is de grootste afstand 240 graden, dat gaat het magnetisch veld toch nooit overbruggen om het zaakje rond te laten draaien ?

sorry dat ik zoveel vraag maar ik probeer te kijken of mijn ernstig beperkte elektro kennis enigszins klopt en daarom vraag ik door, misschien leer ik nog wat :)

Daarom moet je hem juist een zet geven om door het missende 120 graden heen te komen.
Let wel, wel even biede kanten op proberen.

Condensator, heel kort gewoon proberen, is hierboven al genoemd.

Op 1 juli 2020 20:19:00 schreef HD13:
[...]

Daarom moet je hem juist een zet geven om door het missende 120 graden heen te komen.
Let wel, wel even beide kanten op proberen.

Condensator, heel kort gewoon proberen, is hierboven al genoemd.

heb ik meerdere malen geprobeerd maar deed niet echt wat, sterker nog, op een gegeven moment werd het beroerder en werd ie echt warm, ben er toen mee gestopt.

hoe zie je dat een condensator een start of bedrijfs condensator is ?

ik zal uitleggen wat ik bedoel, als je 3 wikkelingen in de motor hebt staan die alle 3 120 graden uit elkaar, als 1 wikkeling geen stroom krijgt dan is de grootste afstand 240 graden, dat gaat het magnetisch veld toch nooit overbruggen om het zaakje rond te laten draaien ?

Als je met zijn 3en bent en je ga een bal overgooien naar de volgende persoon dan gaat de bal rond. Als je maar met zijn 2en bent gaat de bal heen en weer er is dus wel een kracht heen en weer maar nog geen roterende beweging. De motor mist dan zijn startkoppel, maar als je die zelf maakt door een duwtje dan gaat de motor draaien, en dit genereert ook weer een kleine spanning in de niet aangesloten spoel. Daarom moet je dus wel alle 3 de plaatjes verbinden in de 1,1,1 manier.
Met de derde spanning lichtelijk aanwezig is er wel een koppel en blijft de motor ook draaien. Echter word er in de motor nu te weinig tegen EMK opgewekt waardoor de stroom door de wikkelingen groot blijft en de motor veel sneller dan normaal opwarmt. En het is meestal de temperatuur die de motor kapot maakt niet het korte overbelasten of op 2 fasen blijven draaien.

Kun je een foto plaatsen vaan hoe je het nu hebt aangesloten ?

de plaatjes zijn verbonden zoals op de schema, alle 3 verticaal, z-u, x-v en y-w.

zou ik misschien kunnen proberen op v en w aan te sluiten ipv u en v ?

Op 1 juli 2020 20:55:42 schreef benbijcircuitsonline:
de plaatjes zijn verbonden zoals op de schema, alle 3 verticaal, z-u, x-v en y-w.

zou ik misschien kunnen proberen op v en w aan te sluiten ipv u en v ?

Aansluiten dus wel goed.
Je mag hem anders aansluiten, zou in principe niet uit moeten maken.

Kun je de motor mechanisch loskoppelen ?

Wat wel eens wil gebeuren is dat de (zwarte) draden die de motor ingaan loszitten onder de aansluitschroeven.

[Bericht gewijzigd door HD13 op 1 juli 2020 21:14:33 (12%)]

Op 1 juli 2020 21:08:38 schreef benbijcircuitsonline:
[...]

heb het nog een keer geprobeerd, hij start meestal uit zichzelf maar hooguit iets van 60-100 tpm, en ik kan slingeren wat ik wil, links om of rechts om, hij gaat niet sneller, sterker nog, als ik ga slingeren terwijl die op 60-100 tpm draait dan gaat ie meer en meer weerstand geven.
heb ook nog geprobeerd eerst een flinke slinger te geven en dan aanzetten, maar ook zonder resultaat.

Op 1 juli 2020 21:11:09 schreef HD13:
[...]

Aansluiten dus wel goed.
Je mag hem anders aansluiten, zou in principe niet uit moeten maken.

Kun je de motor mechanisch loskoppelen ?

Wat wel eens wil gebeuren is dat de (zwarte) draden die de motor ingaan loszitten onder de aansluitschroeven.

draden zaten niet los maar de isolatie van de draden vergruizen bij de minste aanraking, zie foto, is dat trouwens niet een teken dat die bedrading ooit al veel te heet is geweest ?
zouden de draden onderling misschien sluiting maken dat ie niet goed wil draaien ?

btw, nu zal ik die 6 draden toch helemaal moeten vernieuwen.
moet daar de motor voor uit elkaar ? niet dat dat een probleem is hoor, maar als het makkelijker kan dan hoor ik het graag.

sokje erover schuiven, anders breekt er wrs alleen maar meer af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die draadjes die de motor ingaan, daar moet je helemaal niet aankomen.
Het is fantastisch dat je een motor hebt waarbij die draden op een klemmenblokje zitten aangesloten, niet aankomen, lekker laten zitten.
Dit is moeilijkheden zoeken.

Edit: wat testman zegt. Als je al zover bent dat je de boel opengemaakt hebt, isolatiekous erover schuiven, zover als mogelijk.

Edit:

zouden de draden onderling misschien sluiting maken dat ie niet goed wil draaien ?

Probeer het nou eerst eens met een condensator.

[Bericht gewijzigd door mvdk op 1 juli 2020 21:39:48 (17%)]

Op 1 juli 2020 21:36:06 schreef mvdk:

Edit: wat testman zegt. Als je al zover bent dat je de boel opengemaakt hebt, isolatiekous erover schuiven, zover als mogelijk.

Edit: [...]
Probeer het nou eerst eens met een condensator.

eerst morgen maar eens wat isolatiekous kopen, de bedrading is nu echt erg slecht maar dat zie je niet goed op de foto, btw, is krimpkous ook goed ?

Shiptronic

Golden Member

Krimpkous is prima, maar waar zijn de kabelschoentjes gebleven? Deze draden kan je niet aansluiten door simpel de draad onder de moer te stoppen. Dus na het sokje ook even een oogje eraan krimpen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

met condensator geprobeerd nadat ik de draden met krimpkousen opnieuw geïsoleerd heb maar nul resultaat.
mijn grote vermoeden is (kan bijna niet anders want ik zie het) dat, zoals ik al eerder zei, de draden sluiting maken met elkaar op de plaats waar de draden beginnen uit de wikkelingen.
ik heb de motor nu open gemaakt en kon toen ook zien wat voor enorm zooitje het is met die draden, sommigen waren/zijn geheel kaal en contact met elkaar en 1 draad zat kaal verkleefd tegen het motorhuis, dat mijn aardlek er niet uit geklapt is, is een wonder.

hoewel het voor mij 99% duidelijk maar toch nog voor de zekerheid, is er een manier om te meten of dat de draden onderling sluiting maken ?

desondanks dat ik nog verder wil proberen ga ik er van uit dat deze motor overleden is, maar als laatste (meer kapot kan ik de motor toch niet maken) wil ik kijken of het mogelijk is het weekijzeren gedeelte uit het huis te krijgen om beter zicht te krijgen op de 6 draden, vanwaar ze ontspringen.

iemand een idee hoe dat gedeelte vast zit in het motorhuis ?
is het gelijmd of is het een perspassing ?

Sluiting meten, gebeurt met een isolatie tester ook wel megger genoemd.
Deze meet met een spanning van 500Vdc of zelfs meer maar met een beperkte stroom, dacht van 1mA.
Je universeel meter komt zelden boven de 9Vdc met een Ohm meting.
Dus die gaat de doorslag bij 230/400Vac niet meten.

Constructie motor.
Bestaat vaak uit een aantal delen.
Voor en achterkant bevatten de lagers voor het anker en zijn vaak te demonteren zodat je het middendeel met de spoelen overhoud.
In dit middendeel zit dan aan 1 van de zijden vaak het deel waar de spoelen overgaan in de draden die naar het aansluitblok lopen.

Anker en voorkant kan je soms gewoon aan de machine laten zitten.

Kun je wat foto's plaatsen van de wikkelingen ?
Als deze erg donker zijn verkleurd dan is het gewoon over en uit met deze motor.
Motor kan herwikkeld worden maar kost voor kleine motoren meer dan een nieuwe.
Hoop alleen voor jouw dat dit dan geen special motor is qua bouwvorm

@ HD13,

hier de foto,s, en kijk vooral naar de foto met de rode pijl, die ader is bijna vergaan en hangt nog maar aan een paar draadjes en zat kaal verkleefd tegen het weekijzer en de andere draden ? en dit is het geen wat ik kan zien,maar de rest is net zo slecht.
de wikkelingen zijn gewoon nog mooi rood koper.

Wikkelingen lijken er goed uit te zien maar dit zegt niet alles.
Er is een goedje geweest wat de isolatie van de draden heeft aangetast, zelfde goedje kan ook de isolatie van de spoelen hebben aangetast.

Als je goed kijkt dan zie krimpkous zitten achter de wikkelingen en hier worden de draden gekoppeld aan de spoelen.
Je zou kunnen proberen dit voorzichtig los te halen.

Heb zelf nooit het ijzerpakket uit een motor gehaald.
Maar ik gok erop dat het gekrimpt zit, moet haast wel.
Als het niet goed vastzit en de rotor wordt geblokkeerd dan begint het ijzerpakket te draaien, :) automatische haspel!

Als je het loshaalt wel even goed markeren/meten zodat de plaatsing t.o.v. de rotor hetzelfde blijft, verdraaiing maakt niet uit.

goed dat je het opmerkt om te meten hoe diep de stator zit, had ik nog niet aan gedacht, had ik wel een nieuw probleem gehad als ik de stator (als ik hem er überhaupt er uit geperst krijg) terug wil persen, nu ben ik daar op voorbereid.

ik baal er wel van hoor, ik wil/wou eigenlijk de motor heel graag behouden want de hele slijpmachine in het geheel is pure kwaliteit, de machine weegt werkelijk minimaal 2 hernia,s :) , heb even uit nieuwsgierigheid dikte van het "casting/gietwerk" van de basis e.d. gemeten, dat is 9.5 mm.
dit ding is gemaakt voor de eeuwigheid, alleen balen dat de motor het begeven heeft.
zou zonde zijn als er een andere motor op moest (qua kleur/authentiek), ik wil graag de machine origineel houden, maar ben bang dat dat ijdele hoop is.

btw, zou de afmetingen van zo een stator universeel zijn (diameter en lengte) ? of is dat allemaal willekeurig ?
want dan kan ik als allerlaatste alternatief nog overwegen een ander stator met rotor in het originele huis te plaatsen.

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op 5 juli 2020 11:02:05 (13%)]

mel

Golden Member

Meestal staat er een modelnummer of bouwmaat op.Als je die kan krijgen, is er een grote kans dat het gewoon past.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zoek eens contact met forummember pamwikkeling, en vraag of die eens voor je kan uitzoeken wat het kost om die motor weer netjes te maken.
Opnieuw wikkelen zal (op dit moment) waarschijnlijk niet eens nodig zijn.
https://www.circuitsonline.net/forum/user/13935

Op 5 juli 2020 11:15:01 schreef mel:
Meestal staat er een modelnummer of bouwmaat op.Als je die kan krijgen, is er een grote kans dat het gewoon past.

Handige tabel om te vergelijken.

ip_duursma_poster_iec_elektromotoren_v2019 (2).pdf

Als de huidige motor volgens bovenstaande bouwvorm is, dan kun je dus ook voor een 1 fase motor kiezen in deze bouwvorm.

[Bericht gewijzigd door HD13 op 5 juli 2020 11:48:30 (19%)]

even een update,
de pers/krimp passing was niet heel erg strak.
het eruit persen ging makkelijker dan ik dacht, en het had nog een stuk makkelijker gegaan als ik de stelschroef die in het motorhuis en in de stator is gedraaid (om het draaien van de stator tegen te gaan) er eerst uit had gedraaid :+ .
maar dat afgebroken stelschroefje door het er uit persen zag ik pas toen de stator er uit was, (weten we dan ook weer voor de volgende keer).

"Als je het los haalt wel even goed markeren/meten zodat de plaatsing t.o.v. de rotor hetzelfde blijft, verdraaiing maakt niet uit"

inhakende op wat hd13 opmerkte, zie mijn citaat hierboven van hd13,
er zit een ""schouder" in het huis waartegen de stator komt, dit bepaald de axiale diepte, ivm met de goede positie (diepte) van de rotor.

nieuwe vragen, de wikkelingsdraden zijn licht beschadigd op 1 plekje door het er uit te persen, heb er een foto van, gaat dit een probleem zijn ?
en, zijn alle wikkelingsdraadjes apart van elkaar geïsoleerd ?
ik wil alle 6 de draden vernieuwen vanaf de oorsprong/begin in de wikkelingen, mag ik die nieuwe aansluitingen vast solderen ?

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op 10 juli 2020 13:20:57 (11%)]

Als ze elektrisch (kwa geleiding) nog in orde zijn, zou ik veel liever de boel laten zoals het is, maar wel even de isolatie "fixen".

Effe met wat tandenstokers de draden uit mekaar halen en houden en dan een dun laagje lak/verf er op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 juli 2020 14:14:19 schreef rew:
Als ze elektrisch (kwa geleiding) nog in orde zijn, zou ik veel liever de boel laten zoals het is, maar wel even de isolatie "fixen".

Effe met wat tandenstokers de draden uit mekaar halen en houden en dan een dun laagje lak/verf er op.

beetje late reactie, als ik het zo laat als de beschadiging is, zal dat veel verlies geven, of zal het gewoon helemaal niet meer functioneren ?

Als het kortsluiting maakt: dan gaat het helemaal kapot. Als het draadje IETS dunner is geworden over zeg 1/1000e van de hele lengte van de draad dan scheelt het bijna niets. Mits... (grote mits) dat stukje dan niet zodanig heet wordt dat ie verbrand.

Stel dat ie 10% dunner is over 1/1000e van de lengte, dan zou je denken dat je misschien 10% * 1/1000 = 1/10000 aan verlies hebt. Dat is echter niet het geval. Het is ongeveer het dubbele! Nog steeds weinig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/