Wat heb ik nodig om een elektrische auto op te laden in mijn groepenkast


Ik vind 22kW laders zware overkill. Tenzij je 2 EV's hebt.

Stel: je komt om 20:00 thuis. Je vertrekt de volgende dag om 07:00 (ja, sommige mensen maken lange dagen, heb ik horen zeggen :) ), dan hangt je auto 11 uren aan z'n slurf. :)
Dan zou hij 11 x 22kW = 242 kWh geladen kunnen hebben. Zulke auto's bestaan niet en zullen er ook nooit komen.

Zelfs een 11kW lader aan huis is voor de meeste mensen overkill, want 121 kWh laden in een nacht kan een EV ook niet kwijt.

Toen ik me net begon te oriënteren op een laadbox voor thuis, dacht ik ook: "11 kW moet ik hebben". Totdat ik begon na te denken hoe een "normale" dag er voor mij uitziet en ik erachter kwam dat *voor mij* het laden vooral uit "de uren" kan komen en minder hoeft te komen uit "laadvermogen".
En persoonlijk denk ik dat dat voor de meeste mensen wel geldt.
En kom je na een nacht laden toch nog wat te kort? Dan ga je 10 minuten bij een snellader van FastNed of Ionity staan en heb je weer 20kWh erbij. Goed voor ongeveer 100 km extra.

Ik wil met dit lange verhaal alleen voorkomen dat mensen te veel geld uitgeven aan een laadoplossing die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. (Hoewel de meesten op dit forum er meer verstand van hebben dan ikzelf ;) )

Mijn eenvoudige maar doeltreffende oplossing kostte in totaal iets meer dan 700 euro (laadbox, extra aardlekautomaat, leuke kWh-meter).
Ik weet dat mooiere oplossingen 1500 tot 2000 euro kosten.

Nog wat: ik zou zelf niet willen dat het kunnen laden van m'n auto afhankelijk is van m'n internetverbinding. Maar dat is weer een ander verhaal.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Een tesla model 3 kan maximaal met 11kW AC laden.

Dan heb je twee opties 1x16A of 3x16A aardlek automaat.

Voor de 3x16A heb je de wallconnetor nodig en met de 1x16A kan je ook een standaard WCD gebruiken samen met je mobile charger.

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Op 3 juli 2020 10:00:11 schreef Paul de Vries:
Wat heb ik nodig om een elektrische auto op te laden in mijn groepenkast?

Ik zou zeggen: "Een HEEL grote groepenkast". De meeste groepenkasten zijn lang niet groot genoeg om daar een tesla in kwijt te kunnen. :+

Edit: Sjit. sorry. Niet alles gelezen en die ene over het hoofd gezien.

[Bericht gewijzigd door rew op 4 juli 2020 15:38:34 (11%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 juli 2020 10:32:18 schreef Shiptronic:
Gezien de topic titel, een hele grote groepenkast :)

Maar hij blijft leuk. :)

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

van de week nog een tesla lader gehangen, die lader mocht max 32A laden, maar was ook een model S. de lader bepaalt de instelling, zit een knopje in of middels de software stel je dat in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 juli 2020 21:10:07 schreef testman:
van de week nog een tesla lader gehangen, die lader mocht max 32A laden, maar was ook een model S. de lader bepaalt de instelling, zit een knopje in of middels de software stel je dat in.

Was dat 1 fase? Ik ben een paar keer naar de Tesla dealer geweest, helaas nooit om er eentje uit te zoeken ;)
Ik dacht dat ze destijds (pre Model 3) geen drie-fase lader hadden, wat mij zeer verbaasde. Maar ze hebben een thuis-markt waar ze een lader voor hebben gemaakt. En vervolgens moet je voor alle andere markten ook gaan verzinnen wat een goede lader is, waarschijnlijk sterk afhankelijk van wat de lokale/nationale elektriciteitsbedrijven handig vinden... Recent in GB in een apartement gelogeerd waar een enkele 100A als hoofdzekering werd gebruikt... (alles elektrisch, ook instant-douche water).

Op 4 juli 2020 22:21:41 schreef r-p:
[...]

... En vervolgens moet je voor alle andere markten ook gaan verzinnen wat een goede lader is...

Ik zou zeggen, voor de Nederlandse/Europese markt, een lader die je kan instellen op 1 of 3 fasen en 16 of 32A. En gelukkig bestaan die.

Je hebt daarmee theoretisch 3.7, 7.4, 11, of 22 kW. In de praktijk valt het doorgaans iets lager uit omdat de lader altijd enige marge ten opzichte van het maximum aanhoudt.

De auto communiceert met de lader over het laadvermogen en zal met toenemende laadtoestand, ter bescherming van het accupakket, minder vermogen vragen.
Ook zal de auto juist om iets méér vermogen vragen als de airco of voorverwarming is ingeschakeld. Dat is gunstig, want als je na het laden wegrijdt, dan gaat de eerste opwarming of koeling niet ten koste van de actieradius.
Een goede laadbox is dus niet, wat ik aanvankelijk dacht, een mooi maar dom "stopcontact". Er zit wel degelijk enige intelligentie in. :)

Wat je waarschijnlijk ook wilt is een vaste laadkabel. Tenzij je meerdere auto's hebt met van elkaar afwijkende aansluitingen.
Maar meest waarschijnlijk is een Type 2 kabel.
Je hoeft dan niet telkens de kabel uit je garage of kofferbak te halen, of erger nog: nat van de regen op te bergen.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Op 4 juli 2020 22:21:41 schreef r-p:
[...]

Was dat 1 fase? Ik ben een paar keer naar de Tesla dealer geweest, helaas nooit om er eentje uit te zoeken ;)
Ik dacht dat ze destijds (pre Model 3) geen drie-fase lader hadden, wat mij zeer verbaasde. Maar ze hebben een thuis-markt waar ze een lader voor hebben gemaakt. En vervolgens moet je voor alle andere markten ook gaan verzinnen wat een goede lader is, waarschijnlijk sterk afhankelijk van wat de lokale/nationale elektriciteitsbedrijven handig vinden... Recent in GB in een apartement gelogeerd waar een enkele 100A als hoofdzekering werd gebruikt... (alles elektrisch, ook instant-douche water).

nee, een 3 fasen lader.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor info , kijk even op de site van Ecotap.

De meeste laders thuis worden aangesloten op een groep van 3 X 16A en dit kan in combinatie met een loadbalancer.
De loadbalancer en de thuislader kunnen softwarematig ingesteld worden op een stroomwaarde die voor het huis van toepassing is.
De loadbalancer controleerd het vermogen in huis en als er teveel verbruikt wordt , dan regelt hij het vermogen van de lader naar beneden.

Succes.

Op 4 juli 2020 22:21:41 schreef r-p:
(alles elektrisch, ook instant-douche water).

Dat is zuiniger dan wat we hier in NL doen: een boiler. Maar minder vriendelijk voor het net.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

nou, het is meer en meer zo dat de loodgieter op eigen iniatief even een doorstromer ertussen zet en tegen de elektrieker zegt, sluit jij die even aan. ja hoor, een ding wat 15kW lust, sloop er maar uit en zet er maar een boiler in krijgt ie dan te horen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een doorstroomapparaat van 15kW. :)

Ik heb het idee dat langzamerhand de capaciteit van gangbare huisaansluitingen te beperkt is voor wat we allemaal willen of verwachten.
Op mijn locatie kan ik 3x25A krijgen tegen een "normaal" tarief.

Wil ik meer, dan betaal ik meteen, ik dacht, bijna 700 euro meer per jaar.
Het wordt langzamerhand tijd om de norm voor "normaal" een beetje bij te stellen tot bijvoorbeeld 3x35A.

Stel je voor; EV rijden en allemaal van het gas af en een warmtepomp voor verwarming en elektrisch koken. En dan de "normale" gebruikers nog.
Hoe gaan we dat allemaal doen?

"Het zal mijn tijd wel duren", zeggen ze dan...

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

met een warmtepomp en moderne keuken is 3x35A wel normaal ja. zeker als je daar EV en PV nog bij hebt. wat de netbeheerders decennia als normaal gelijktijdig verbruik per aansluiting vonden, 5% is zekers niet meer van deze tijd. in nieuwbouw wijken wordt er 5kW per huis terug geleverd overdag, dat is al 33% per huis met 3x25A dus. en terugleveren of afnemen, het wil zeggen dat er niet meer zoveel op 1 wijktrafo gezet kan worden. al meegemaakt dat een nieuwbouw wijk met regelmaat de straatzekering eruit had liggen, teveel werd er terug geleverd op 1 wijkkabel..

men zet er zonder nadenken over maximaal verbruik een jacuzzi, zwembad, sauna, terrasheaters, 2x autoladers of wat dan ook aan zwaar verbruik bij. en zelden dat men bereid is om de hoofdaansluiting naar 3x 35A te doen, want veel te duur. dan krijg je geregeld hoofdzekeringen die eruit liggen of niet kunnen begrijpen dat de elektrieker dat niet zo kan maken dat het gewoon werkt, ja met een stel stroomrelais, maar dat was de bedoeling dan ook weer niet :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 juli 2020 23:30:50 schreef Boudie:
[...]
Ik zou zeggen, voor de Nederlandse/Europese markt, een lader die je kan instellen op 1 of 3 fasen en 16 of 32A. En gelukkig bestaan die.

Je hebt daarmee theoretisch 3.7, 7.4, 11, of 22 kW.

De huidige Tesla charger voor thuis kan één, twee, of drie fase (ze noemen het één fase, 3 fase 230V zonder nul, of 3 fase 400V met nul) ontvangen, de stroom per fase kan ingesteld worden van 6A tot 32A met behulp van zo'n code wieltje. Bron

[Bericht gewijzigd door roadrunner84 op 6 juli 2020 14:06:38 (11%)]

Meep! Meep!

Op 3 juli 2020 10:32:18 schreef Shiptronic:
Gezien de topic titel, een hele grote groepenkast :)

Ik had dus even gezocht naar deze grap, jammer dat die al gemaakt was :-)

Op 4 juli 2020 12:06:26 schreef Boudie:
Ik vind 22kW laders zware overkill. Tenzij je 2 EV's hebt.

Stel: je komt om 20:00 thuis. Je vertrekt de volgende dag om 07:00 (ja, sommige mensen maken lange dagen, heb ik horen zeggen :) ), dan hangt je auto 11 uren aan z'n slurf. :)
Dan zou hij 11 x 22kW = 242 kWh geladen kunnen hebben. Zulke auto's bestaan niet en zullen er ook nooit komen.

Zelfs een 11kW lader aan huis is voor de meeste mensen overkill, want 121 kWh laden in een nacht kan een EV ook niet kwijt.

Toen ik me net begon te oriënteren op een laadbox voor thuis, dacht ik ook: "11 kW moet ik hebben". Totdat ik begon na te denken hoe een "normale" dag er voor mij uitziet en ik erachter kwam dat *voor mij* het laden vooral uit "de uren" kan komen en minder hoeft te komen uit "laadvermogen".
En persoonlijk denk ik dat dat voor de meeste mensen wel geldt.
En kom je na een nacht laden toch nog wat te kort? Dan ga je 10 minuten bij een snellader van FastNed of Ionity staan en heb je weer 20kWh erbij. Goed voor ongeveer 100 km extra.

Ik wil met dit lange verhaal alleen voorkomen dat mensen te veel geld uitgeven aan een laadoplossing die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. (Hoewel de meesten op dit forum er meer verstand van hebben dan ikzelf ;) )

Mijn eenvoudige maar doeltreffende oplossing kostte in totaal iets meer dan 700 euro (laadbox, extra aardlekautomaat, leuke kWh-meter).
Ik weet dat mooiere oplossingen 1500 tot 2000 euro kosten.

Nog wat: ik zou zelf niet willen dat het kunnen laden van m'n auto afhankelijk is van m'n internetverbinding. Maar dat is weer een ander verhaal.

In de praktijk is 3x16A 11KW zeker voldoende capaciteit voor normaal laden in de gemiddelde duur dat een Tesla voor de deur staat.
Echter hebben wij soms klanten die zo snel mogelijk bij willen laden als zij even thuis zijn om te eten, of een paar uur thuis werken. De drukke ondernemers onder ons die veel op de weg zitten.
Zeker in de wintertijd is de Tesla accu met lichten, verwarming, ruitenwissers en multimedia toepassingen aan, aanzienlijk sneller leeg.

En dan heb je nog de winters waarbij de Tesla eigenaar wel graag verwarmd en met volle accu de weg op wil. Dan kan bij 22KW laadmogelijkheid ook een 22KW lader een aanrader zijn, waardoor er niet te veel laadvermogen richting de verwarming verdwijnt als snel opladen ook hier de wens is.

Volgens Tesla kun je tot 22KW laden, afhankelijk van het model en bouwjaar. Anders is het maximaal 11KW.

Hoe dit zich verhoud tot de speciale Tesla Super Charge locaties waar je je Tesla tot 250KW kunt laden is mij niet geheel duidelijk. Misschien dat andere CO members hier meer over kunnen vertellen.

Dat zijn de welbekende uitzonderingen.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Op 8 juli 2020 17:22:04 schreef Boudie:
Dat zijn de welbekende uitzonderingen.

Of een voorbereiding op de toekomst waarbij 22KW wel steeds vaker de norm wordt en waardoor je nu een langere termijn investering doet.

ben al bij klanten geweest waar er 4x 63A laadpunten zijn gemaakt, heb je meteen een 250A aansluiting voor nodig. of 22x een 11kW laad aansluiting, maar dat kan ook prima als er een aparte trafo voor de PV staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Op 9 juli 2020 09:10:15 schreef testman:
ben al bij klanten geweest waar er 4x 63A laadpunten zijn gemaakt, heb je meteen een 250A aansluiting voor nodig. of 22x een 11kW laad aansluiting, maar dat kan ook prima als er een aparte trafo voor de PV staat.

Dat zijn dan waarschijnlijk geen laadpunten voor 'gewone' elektrische auto's, de type 2 stekker is tot 32 Amp geschikt en met drie fases kom je dan op 22 kW. De CCS stekker kan 'wat' meer aan maar is DC en 400 tot 800 Volt.

Wat voor stekker gebruiken ze voor 63A laadpunten ?

Op 9 juli 2020 17:13:25 schreef KGE:
[...]

Dat zijn dan waarschijnlijk geen laadpunten voor 'gewone' elektrische auto's, de type 2 stekker is tot 32 Amp geschikt en met drie fases kom je dan op 22 kW. De CCS stekker kan 'wat' meer aan maar is DC en 400 tot 800 Volt.

Wat voor stekker gebruiken ze voor 63A laadpunten ?

Ik neem aan dat 3x63A laden ook het “Super Charge” concept van Tesla is.
Zou dit super snel laden nog impact hebben op de accu’s?

22kW laden met een huisaansluiting is niet nodig.
Nogmaals, als je, zoals elk doorsnee mens 8 uren thuis bent, dan zou je 176kWh kunnen laden en dat is volstrekt nutteloos en onmogelijk.

Als je, nog steeds als doorsnee mens, 140 km per dag rijdt, dan heb je hooguit 28kWh nodig. Zelfs met een dikke, niet zo doorsnee, Audi e-tron. Kleinere auto's zijn uiteraard nog zuiniger.
Ook een 3,7kW lader doet dat in 8 uur.
Heb je een keer meer nodig? Optoppen bij een 150kW snellader.

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Op 9 juli 2020 20:01:21 schreef T-sec:
[...]

Ik neem aan dat 3x63A laden ook het “Super Charge” concept van Tesla is.
Zou dit super snel laden nog impact hebben op de accu’s?

Snelladers knijpen het laadvermogen af vanaf ongeveer 80% vulling.
Iets exacter: het is de auto die dat doet. De lader levert wat de auto vraagt.

Voor dagelijks gebruik wordt geadviseerd niet verder te laden dan die 80%.
Bij de Audi e-tron begint het meestal met ongeveer 100 tot 150kW en loopt boven 80% vulling geleidelijk terug naar 50kW. Daarom dat het meestal niet zo interessant is om tot 100% door te laden, want dat is relatief langzaam. Maar nog steeds 5 tot 10 keer zo snel als een thuislader.

[Bericht gewijzigd door Boudie op 9 juli 2020 20:27:32 (23%)]

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA
Sine

Moderator

Op 9 juli 2020 20:01:21 schreef T-sec:
[...]

Ik neem aan dat 3x63A laden ook het “Super Charge” concept van Tesla is.
Zou dit super snel laden nog impact hebben op de accu’s?

Nein, dat is DC laden vanuit de laad"paal"

KGE

Golden Member

Op 9 juli 2020 20:22:22 schreef Boudie:
[...]
Snelladers knijpen het laadvermogen af vanaf ongeveer 80% vulling.
Iets exacter: het is de auto die dat doet. De lader levert wat de auto vraagt.

Bij de Audi e-tron begint het meestal met ongeveer 100 tot 150kW en loopt boven 80% vulling geleidelijk terug naar 50kW.

De e-tron is juist één van de weinige auto's die ook boven de 80% nog steeds flink doorlaadt (70kW) Bekijk de laatste filmpjes van Björn Nyland maar eens. Die heeft ook al gereden met de nieuwe e-tron 50 sportback. Mooie auto's maar zeker niet zuinig.