AEG Vaatwasser FAVORIT55512VI0 warmt niet op

Op 14 juli 2020 06:28:50 schreef EricN:
En is hij stuk? Of valt de motor stil? Triac sturing? Gaat de spoelweerstand oneindig bij warm worden? Het is ook maar een aeg.

Tacho is meestal niet meetmaar of dit model stuk is imo.
Triac sturing gaat niet defekt.
Spoelweerstand oneindig euh zie hieronder?

,60 tachometer onderbreekt verwarming, is niet ingewikkelder als dat.

@ts kun je die iets grotere tacho niet forceren op die pomp, moest je de tacho er echt niet opkrijgen en deze nog terug kunnen sturen.
Pak dan een complete pomp, is 100eu maar weet je zeker dat het makkelijk gaat gaan voor te plaatsen.
Die i10 is gewoon darm die achter toestel dubbel geplooid is

Of even langs een witgoed reparatiebedrijf die hebben vast wel een vaatwastacho liggen of een slooptoestel van aeg.

@multivibrator. Ik begrijp je reactie niet. Bij de oude tachos die TS nu verkeerdelijk gekocht heeft gebeurde het toch meer dan eenmalig (had ze zelfs in voorraad dat zegt genoeg) dat bij het warm worden (motoren worden nu eenmaal warm) de spoel plots een onderbreking gaf, dus weerstand oneindig? Je moest er natuurlijk bij zijn op dat moment want bij afkoelen ging het terug weer prima.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Voordat ik verder ga met die tacho eerst maar eens die i10 oplossen.

En dat lukt niet echt. Ik heb hem weer uitgebouwd en helemaal losstaand aangesloten. Recht voor het keukenkastje met de aanvoerkraan erin, dus zonder knik, plooi of spanning of wat dan ook. Hij blijft i10 geven, na een tijdje gebromd te hebben. Of eigenlijk gaat de machine zelf eerst geluid maken (de circulatiepomp denk ik?), dan gaat het ventiel direct bij de kraan brommen (het waterslot of inlaatventiel of hoe het ook heet), dat stopt op een gegeven moment, waarna hij weer gaat pompen o.i.d. en dan geeft hij de i10 fout met een piep.

Ik heb ook binnenin de machine zelf gekeken of het interne slangetje misschien geknikt zit en dat is ook niet zo. Het zit netjes recht op het plastic ding aangesloten met de knelring.

Ik heb ook uitgebreid gedraaid, gemasseerd en dergelijke aan de slang.

Kan het zijn dat ik de pomp verkeerd terug heb gemonteerd?

Trouwens, een nieuwe pomp kopen momenteel is ook geen optie, want die is tijdelijk uitverkocht: https://shop.aeg.nl/vaatwassers/vaatwasser/motoren-en-pompen/verwarmin…

Met masseren bedoelde ik de kraan...terwijl het ventiel bromt. Niet de darm. Loopt en reageert de kraan normaal met emmer eronder? Normaal gaat het metaal rondom de tacho er af. Is het witte spoel dan hetzelfde? Mss de ommanteling wisselen?

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 14 juli 2020 23:26:06 (30%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Geef het waterslot is een tik van de hamer. Als het slot trilt dan krijgt hij spanning en moet er water in de machine komen. Anders inwendig de toevoerslang afkoppelen en emmertje in de buurt houden. Dan ben je zeker dat het slot stuk is. Off the record: AEG kan geen vaatwassers bouwen. Niets als miserie, niveausensors, gebarsten sproeiarmen, I20, I30, I40 codes, niveaukamer en slangen vol vet, wankele dunne poten, triestige spindel voor de achterste poot, noem maar op. Over de wasmachines en droogkasten gaan we nog zwijgen...

Ja de kraan is echt wel ok. Niet getest met emmer eronder, maar toen ik hem even vergat dicht te zetten bij het losdraaien van de darm spoot het eruit. Staat dus onder druk. Gaat zo'n beluchterkraan wel eens stuk dan?

Ik denk dan toch dat het het inlaatventiel/waterslot is. Ik heb ook de watermeter gecheckt tijdens het brommen om te zien of het inlaatventiel/waterslot misschien iets doorlaat. Maar blijft stilstaan.

@rdonne Ik ga het waterslot dan wel een tikje geven. Daarna proberen om de slang intern af te koppelen en in een emmer te houden.

Stel dat ik een nieuwe aanvoerslang met waterslot nodig heb, waar haal ik die dan vandaan? Want hij zou hier tussen moeten staan, maar ik kan hem niet vinden: https://shop.aeg.nl/search?q=%3Arelevance%3Apnc%3A91153607500

Over die tachogenerator, die grotere paste echt niet, millimeterwerk. Maar daar ga ik hierna wel weer mee verder. Ben al blij als hij het weer doet zonder verwarming weliswaar.

[Bericht gewijzigd door Nerfje op dinsdag 14 juli 2020 23:54:34 (10%)

Je kan ook de behuizing van het waterslot afhalen en de slang daar loskoppelen indien het geen geperste koppeling is maar met een ringveer. Kijk ook of de o-ring niet plat geperst is aan de koppeling en zo te toevoer verhindert.

Klinkt als miserie. Wat een geduld en uithoudingsvermogen. Sterkte. Kranen...idd een miserie.

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 14 juli 2020 23:58:50 (16%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 14 juli 2020 23:55:47 schreef rdonne:
Je kan ook de behuizing van het waterslot afhalen en de slang daar loskoppelen indien het geen geperste koppeling is maar met een ringveer.

Poeh dat lijkt me wel een lastige opgave. Die behuizing zit volledig waterdicht erop geklemd zo te zien. Hier een foto:

Kijk ook of de o-ring niet plat geperst is aan de koppeling en zo te toevoer verhindert.

Heb ik gedaan, lijkt me goed te zitten. Ik kan er een rubberen ring uithalen en maar liefst twee zeefjes. Lijkt me allemaal netjes te zitten.

Op 14 juli 2020 23:58:05 schreef EricN:
Klinkt als miserie. Wat een geduld en uithoudingsvermogen. Sterkte. Kranen...idd een miserie.

Bedankt. :D Ben er nu al een paar avonden mee bezig geweest. Tja, als ik dat van tevoren wist had ik misschien beter AEG langs kunnen laten komen, al betaal je je dan blauw. Maar we doen het ook om wat van te leren hier toch? In ieder geval mooi dat mensen zo goed meedenken hier. :)

Dus als iemand nog andere ideeën heeft om mij aan het werk te houden, laat maar komen. Morgen die slang aan de binnenkant loskoppelen.

Ik heb de slang alvast even losgekoppeld aan de binnenkant, maar inderdaad, er komt geen water uit als ik hem aanzet. Het inlaatventiel is dus stuk. Wel vreemd dat dat dus echt een tweede defect lijkt te zijn opeens.

Maar zoals ik zei heb je die dus niet op de site van AEG bij mijn PNC-nummer. Weet iemand een alternatief dat past? Of is mijn vaatwasser nu eigenlijk ten dode opgeschreven?

Heel bijzonder. Dit is een onderdeel die niet zo snel stuk gaat. Ik zou een occasie stuk proberen te vinden. Het moet wel van een vaatwasser zijn omdat deze een klein debiet vragen dus geen van een wasmachine. Siemens/bosch heeft losse ventielen sets maar ook die zijn niet heel goedkoop. Ik dacht iets van een 75€.? Heb je op marktplaats je vaatwasmodel al eens ingegeven? Samen met een locatiebeperking? Mss dat iemand in de buurt zijn miserie ook beu is? De kans dat deze onderdelen ook stuk zijn is vrij klein. Meestal sneuvel alle andere onderdelen behalve deze. Mss voor een prikkie?
Edit: gezien het niet vaak voorkomt zou ik toch het volgende voorstellen: als je de slang toch zoekt te vervangen. Mss een testje om handelings of denkfouten te elimineren. (1)Zet de vaatwas aan een andere kraan met dezelfde aansluiting. Probeer het daar nog eens. (2)Desnoods de fiche los maken en extern 230 op het ventiel aanbrengen. Zo vermijd je dat het toch zeker de kraan niet is of de stuurspanning. Je gaat je voor het hoofd slagen als het dat toch blijkt te zijn na het plaatsen ve nieuwe klep en het probleem blijft.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 15 juli 2020 06:59:19 (33%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Vooral vreemd dat dit dus twee problemen tegelijk lijken te zijn (tacho & inlaat). Aan de andere kant, door het bewegen en trekken e.d. bij het inbouwen kan het natuurlijk zijn dat daardoor het inlaatventiel kapotgegaan is.

Ik ga de AEG-webshop wel vragen of ze een darm voor me hebben. Vraag ik meteen over die tachometer.

Wat je zegt over "je gaat jezelf voor je hoofd slaan", als het niet de slang blijkt te zijn, dat is zeker waar. :) Dus ik moet nog wel een testje doen eerst.

Misschien kan ik zoals rdonne zegt het inlaatventiel openmaken. Dat wordt denk ik wel de zaag erin o.i.d., dus dat kan ik beter pas doen als ik weet dat ik de slang ergens kan bestellen.

Of misschien dat er binnenin de darm wel iets niet goed zit met de interne buis. Toch een knik misschien, al lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk, want die buitenste ribbelslang is juist bedoeld om de interne slang niet te laten knakken, neem ik aan? In ieder geval kan ik die ook even open zagen en kijken of het goed zit.

Wordt vervolgd...

De buitenste ribbeldarm heeft een andere functie. Totaal onbelangrijk. Dit is ter bescherming van de stroomdraad (om het ook wat netjes te houden) en ook vooral om lekwater nazr de kuipbodem te voeren zodat bij lekkage ad kraan de hele keuken niet rot, de interne beveiliging vd machine wordt dan eertst aangesproken. Dat inwendig in die darm iets mis zit is idd zo goed als onmogelijk tenzij deze dikwijls rondgedraaid geweest is en zo dubbel zit. Ik denk wel dat rdonne bedoelt om het buitenste kastje er af te halen. Dit moet normaal lukken zonder zaag. Er zit een stroombabel in dus zagen is riskant. Wat je binnenin vind is een dichtgegoten ventiel. Daar kun je niets mee. Enkel de darm eraf halen om te zien of daar water uit komt. Maar dit na de eerder voorgestelde eenvoudige test.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een beetje gedraaid af en toe was de darm wel, maar dat zou niets uit moeten maken, aangezien de hele buitenkant dan om de binnenste slang heen draait.

Voor dat simpele testje moet ik dus de draden van het inlaatventiel losmaken in de machine en aansluiten op 230V? Dat is dus voor het geval de stuurstroom niet goed is. Dan zou ik ook nog met een multimeter kunnen meten aan de aansluiting terwijl de machine aan staat.

Meten gaat ook idd maar probeer eerst gewoon aan ander kraan zonderuit elkaar te doen. Dan meten, dan kastje open doen en darm eraf knutselen (is met alu klemkoppeling die stuk moet). 2 problemen tegelijk is echt wel rot en vreemd. Doe die hele geribte darm er maar af hoor. Voorzichtig voor de kabel.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Kapje van het inlaatventiel opengemaakt en probleem gevonden: de interne leiding zat helemaal gedraaid! Er zat een forse knik in. Gelukkig niet beschadigd! Aan de buitenkant zag je er dus niets van. Misschien dat ik toch iets teveel heb lopen sjouwen en schuiven met de machine waardoor hij soort van dubbelgevouwen werd en dat blijkbaar ook niet meer goed kwam door hem kaarsrecht voor de kraan aan te sluiten.

Maar werkt nu dus weer. :)

Ik ga nu eerst AEG/Electrolux maar eens vragen of ze een losse tachometer verkopen. En deze terugbrengen. ;)

Voor nu, allemaal erg bedankt voor alle hulp!

Is de magneet grootte hetzelfde?? Indien ja,zou het moeten passen.. Nee,van deze niet los leverbaar.. Kan je van de defecte een foto maken met een maatlat er onder??

Op 15 juli 2020 19:11:47 schreef smd:
Is de magneet grootte hetzelfde?? Indien ja,zou het moeten passen.. Nee,van deze niet los leverbaar.. Kan je van de defecte een foto maken met een maatlat er onder??

Ik heb AEG even gebeld, en ze zeggen dat dit model pomp geen losse tachometer heeft. :(

Als ik het goed begrijp bestaat de tachogenerator/meter/sensor hoe je het ook wilt noemen uit het "sensorgedeelte" (het gedeelte aan de draad, dat je eruit kunt wippen met een schroevendraaier) en het magneetje (het deel dat met de pomp mee ronddraait in het sensordeel).

Bij de oude tachometer die ik heb gekocht kun je beide vervangen. Zoals je ziet wordt er daarom ook een magneetje bijgeleverd in het zakje. (Ook in de foto zichtbaar, zie https://www.circuitsonline.net/forum/file/57624 .)

Geen idee wat er nu precies stuk zou kunnen zijn (magneetje of sensordeel) maar al zou ik het sensordeel vervangen, zou het dan niet zomaar het magneetdeel kunnen zijn waar iets mis mee is? Dat kun je dus niet vervangen bij deze pomp (dat is dan wat AEG bedoelt met dat deze geen losse tachogenerator heeft denk ik, want het sensordeel is wel gewoon te vervangen).

In ieder geval past het nieuwe sensordeel dat ik heb gekocht toch niet (zoals je ziet op de foto is hij een stuk groter: https://www.circuitsonline.net/forum/file/57626 . De magneetgrootte lijkt me wel ongeveer gelijk, maar ik heb het niet gemeten, ook de binnendiameter van de oude niet. Ik kan het nu niet meer controleren, want ik heb 'm weer ingebouwd.

Ik had even de neiging om verder te gaan lopen aanklooien, maar ja, als ze bij Electrolux zeggen dat het niet vervangen kan worden, dan zal ik maar beter niet gaan proberen om deze te grote versie passend te krijgen.

Wel vreemd, die tachogenerator lijk me een simpel ding. Ik vind het opmerkelijk dat die dingen dus toch snel kapot blijken te gaan. Des te vreemder dat je die bij deze pomp dus niet los kunt vervangen. Dat wordt dus toch een hele nieuwe pomp. Maar die is helaas pas over enkele weken weer leverbaar. Dus tot die tijd dan maar koud afwassen...

(1) destijds werd het magneetje meegeleverd omdat dat juist het defect veelal was. De schroef vd magneet ging los.
(2) zoals ik eerder schreef ben je niet 100% zeker dat de tacho wel stuk is. De kans is mss 90% maar nooit 100. Elke(!!) Foutmelding is slechts een interpretatie vd print op een fout. Niet noodzakelijk de fout.
(3) een tacho heeft iets van een 300tal ohm (tss 200 en 500). Op het moment vd fout zou je dus direct de ohmse weerstand moeten kunnen meten. Meestal is temperatuur hier een invloed. Kleine kans dat het niet de tacho is, maar het is er 1 natuurlijk.
(4) de magneet is zelden (nooit, maar dat bestaat natuurlijk niet) de fout als deze niet los zit of gebarsten is. Beide visueel en manueel eenvoudig testbaar.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb die pomp gloednieuw gesealed in doos liggen
Witgoedalstmoet@gmail.com
Als dat kan helpen
Moet dan wel 100% zeker zijn dat element (dat veel vaker kapot gaat) ok is, relais zal aan die leeftijd wel ok zijn, en geen draadbreuk in rechter scharnier waar de draden door lopen, zijn 2 dikke verwarmdraden die daar kunnen scheuren.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op woensdag 15 juli 2020 22:24:34 (56%)

Eigenlijk raar dat AEG aangeeft dat de tachogenerator niet los leverbaar is. Want hij is dus wel gewoon los te koppelen van de pomp. Alleen het magneetje niet.

Op 15 juli 2020 21:05:03 schreef EricN:
(1) destijds werd het magneetje meegeleverd omdat dat juist het defect veelal was. De schroef vd magneet ging los.
(2) zoals ik eerder schreef ben je niet 100% zeker dat de tacho wel stuk is. De kans is mss 90% maar nooit 100. Elke(!!) Foutmelding is slechts een interpretatie vd print op een fout. Niet noodzakelijk de fout.
(3) een tacho heeft iets van een 300tal ohm (tss 200 en 500). Op het moment vd fout zou je dus direct de ohmse weerstand moeten kunnen meten. Meestal is temperatuur hier een invloed. Kleine kans dat het niet de tacho is, maar het is er 1 natuurlijk.
(4) de magneet is zelden (nooit, maar dat bestaat natuurlijk niet) de fout als deze niet los zit of gebarsten is. Beide visueel en manueel eenvoudig testbaar.

Een nieuwe pomp is de enige optie, tenzij ik toch een losse tachogenerator kan vinden, maar het is inderdaad niet 100% zeker dat dat de oorzaak van het probleem is. Temeer daar ik niet echt begrijp hoe zo'n sensor nou stuk kan gaan. Het lijkt mee een eenvoudig spoeltje of zoiets, zonder bewegende onderdelen, die het magnetisch veld van de pomp omzet in een elektrisch stroompje (??).

Testen terwijl hij afwast is ook een interessante optie, alleen gaat me dat voor nu wel een beetje ver, ook omdat ik niet bepaald expert ben met een multimeter.

Op 15 juli 2020 22:19:39 schreef Multivibbbbrator:
Heb die pomp gloednieuw gesealed in doos liggen
Witgoedalstmoet@gmail.com
Als dat kan helpen
Moet dan wel 100% zeker zijn dat element (dat veel vaker kapot gaat) ok is, relais zal aan die leeftijd wel ok zijn, en geen draadbreuk in rechter scharnier waar de draden door lopen, zijn 2 dikke verwarmdraden die daar kunnen scheuren.

Draden door de scharnier heen, naar de deur toe bedoel je neem ik aan. Ik had de deur eerder ook al opengemaakt. Maar bij dit type lopen er geen verwarmingsdraden in de deur. Althans, ik zie geen dikke draden waar een paar duizend watt vermogen mee kan worden gevoed. Het relais zit daar dus ook niet.

Bedankt voor het aanbod van de pomp. Reken je ook €200 of krijg ik forumkorting. ;) Maar ik moet sowieso inderdaad eerst eventjes kijken of er geen andere dingen defect kunnen zijn of misschien op het punt staan defect te gaan.

Ik twijfel ook een beetje of ik de vaatwasser nu wel wil houden. Ik zit te kijken naar de nieuwe machines die extra hoog zijn (XXL-varianten). Lijken me mooie machines.

In ieder geval leer ik wel een hoop over vaatwassers zo. :D

Tachogenerator aan de ohm meter hangen en warm maken met een haardroger. Dan kijken of hij in de fout gaat.

Maak eens een foto met je eigen sensor op een maatlatje, heb er nog voldoende liggen

Dat zijn ook goede tips. Dat gaat een projectje worden voor over een poosje als ik tijd heb om weer met de machine te 'spelen'. Ik zal me dan hier uiteraard weer melden!