Variabele belasting H-bridge

Ik wil een H-brug variabel kunnen belasten om het veiligheidscircuit te kunnen testen. Boven een bepaalde stroom moet namelijk het veiligheidscircuit in werking treden.

Nu kan ik dat simpel doen door een vermogensweerstand er aan te koppelen, of een DC motor die ik dan belast, maar ik wil het eigenlijk wat eleganter doen door dit variabel te kunnen belasten.

Een simpele schakeling zoals deze: https://www.instructables.com/id/DIY-Constant-current-load/ werkt niet bij een H-bridge.

Iemand een idee hoe ik dat anders zou kunnen doen?

Er moet toch alleen maar een stevige Graetz-gelijkrichter tussen de H-brug en de (regelbare) stroombron?

(ik noem het Graetz-gelijkrichter om niet tweemaal over een brug te moeten spreken, dat ware verwarrend en onelegant)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat gaat nog niets helpen bij die schakeling, want het probleem daarmee is dat de vermogensweerstand met gnd verbonden is. Dat gaat dan niet goed in de h-brug want de stroom loopt van die de gnd weg, en niet via de Lower-bridge in de H-brug (hoop dat het zo goed overkomt ;)). Dit soort schakelingen zijn gemaakt voor een vcc en gnd belasting, wat een H-brug niet is.
Je zit namelijk altijd tussen 2 fets in.

Zet de weerstand of stroombron met bv. een LM317 in serie (Vcc) met de H-bridge.

LDmicro user.

Niets verplicht u om de GND van de stroombron door te verbinden met de GND van de H-brug en haar stuurschakeling.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Nee, maar die schakeling vindt het niet perse leuk als zijn ingang gePWMd wordt; de stroom valt steeds naar 0, waardoor de opamp de gate van de MOSFET hoger gaat trekken in een poging die stroom te halen, en zodra de H-brug weer naar de actieve fase gaat, staat die MOSFET volledig open en is de stroom veel te groot.

Zo'n H-brug moet je zoveel mogelijk inductief belasten; daar is hij immers voor gemaakt, en mogelijk werkt die beveiliging ook alleen goed met een inductieve belasting.

Over wat voor spanningen en stromen gaat het ongeveer?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 juli 2020 13:32:43 schreef big_fat_mama:
Niets verplicht u om de GND van de stroombron door te verbinden met de GND van de H-brug en haar stuurschakeling.

Dat is juist. Ik heb ook al geprobeerd om de "gnd" van de stroombron los te koppelen van de gnd en deze tussen de h-bridge te zetten, maar dan krijg ik nog steeds niet helemaal wat ik wil. De schakeling wordt er enorm instabiel van.

Op 3 juli 2020 21:38:18 schreef SparkyGSX:
Nee, maar die schakeling vindt het niet perse leuk als zijn ingang gePWMd wordt; de stroom valt steeds naar 0, waardoor de opamp de gate van de MOSFET hoger gaat trekken in een poging die stroom te halen, en zodra de H-brug weer naar de actieve fase gaat, staat die MOSFET volledig open en is de stroom veel te groot.

Zo'n H-brug moet je zoveel mogelijk inductief belasten; daar is hij immers voor gemaakt, en mogelijk werkt die beveiliging ook alleen goed met een inductieve belasting.

Over wat voor spanningen en stromen gaat het ongeveer?

En dat zal inderdaad te maken hebben met wat jij hier beschrijft. Mijn h-bridge is onderdeel van een IC met een ingebouwd veiligheidscircuit. Die gaat inderdaad zitten pwm'en om de stroom te begrenzen maar dan krijg ik dus een onstabiel gedrag.

Maar moet dat echt alleen inductief? Wat wel goed werkt is deze te belasten met een vermogensweerstand. Maar zoals gezegd vind ik dat niet een hele elegante oplossing want de enige manier om dan de stroom te regelen is de spanning te verhogen..

Spanningen wat ik wil testen zit tussen de 3V en 8V en stroom tussen 0A en 3A.

Ik gebruik voor dit soort dingen ouderwetse rheostaten.
Ze hebben wat zelfinductie, maar voor het testen van voedingen en beveiligingen is het comfortabel.

2,5 ohm, 250W en 16 ohm, 100 (?) W.